Bijzondere natuur Foto's

Alles over bloemetjes, beestjes en plantjes.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Bijzondere natuur Foto's

#16 Bericht door RuudThai » vrijdag 27 september 2013, 07:11

Grappige foto ook, een volwassen exemplaar met 2 kleintjes.
Ik pak nooit boomkikkers want ik weet dat ze bij sommige soorten op de huid een onaangename stof hebben zitten.
Ik heb begrepen dat bij bepaalde boomkikkersoorten in het Amazonegebied een zwaar gif op de huid zit, als je die aanraakt ben je binnen een kwartier morsdood! :shock:

Gebruikersavatar
sunbird
Expat
Expat
Berichten: 582
Lid geworden op: dinsdag 10 augustus 2010, 06:07
Locatie: Mahasarakham

Re: Bijzondere natuur Foto's

#17 Bericht door sunbird » vrijdag 27 september 2013, 08:39

RuudThai schreef:Grappige foto ook, een volwassen exemplaar met 2 kleintjes.
Ik pak nooit boomkikkers want ik weet dat ze bij sommige soorten op de huid een onaangename stof hebben zitten.
Ik heb begrepen dat bij bepaalde boomkikkersoorten in het Amazonegebied een zwaar gif op de huid zit, als je die aanraakt ben je binnen een kwartier morsdood! :shock:
onzin
Laatst gewijzigd door sunbird op vrijdag 18 oktober 2013, 03:18, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
sunbird
Expat
Expat
Berichten: 582
Lid geworden op: dinsdag 10 augustus 2010, 06:07
Locatie: Mahasarakham

Re: Bijzondere natuur Foto's

#18 Bericht door sunbird » vrijdag 27 september 2013, 10:26

Nou vooruit dan speciaal voor Serpay even Foto shoppen :lol: ;)( een papegaai Grey vis)

Afbeelding

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Bijzondere natuur Foto's

#19 Bericht door RuudThai » vrijdag 18 oktober 2013, 09:49

Op het gevaar af dat ik weer word beschuldigd van "armoedige zooi" waar het gaat om het onderkomen van dieren plaats ik onderstaande foto.
Het betreft een tor (of kever?) die hier welbekend is want meestal zie je hem in grote aantallen in een netje op de markt liggen. Die worden thuis in kokend water gegooid en vervolgens opgevreten.

Maar in dit geval werd hij, o nee, ZIJ gevonden door zoon Sjoerd in een tuin in onze wijk.
Hij wilde het beestje wel houden, ze zijn geheel ongevaarlijk, bijten en steken niet of spuiten een soort pepperspray naar je toe (er is een soort dat dat doet), dus werd het in een plastic bakje gedaan met wat groen.
Echter, dat het een dame was bleek de volgende dag, er lagen 5 eitjes op de bodem. En de volgende dag, gisteren, nog 2 erbij. En zojuist vertelde Sjoerd mij dat er nu al 8 eitjes in lagen!
Nu ben ik geen insectenkenner maar iemand hier is dat wel. Dus vraag ik nu wat voor een tor/kever dit is en of die eitjes ook uitkomen en hoe lang dat duurt. Meestal kleven die torren toch hun eitjes onderaan een blad of zo? En hier liggen ze zomaar te slingeren!

Afbeelding

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Bijzondere natuur Foto's

#20 Bericht door prajak » zondag 20 oktober 2013, 13:36

Even voor je opgezocht...

http://nl.wikipedia.org/wiki/Pijlgifkikkers

Dieren sterven als ze die kikker opeten en kleine dieren kunnen ook doodgaan bij huid-huid contact. Maar of het voor ons mensen nu zo gezond is......

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Bijzondere natuur Foto's

#21 Bericht door RuudThai » zondag 20 oktober 2013, 17:42

prajak schreef:Even voor je opgezocht...

http://nl.wikipedia.org/wiki/Pijlgifkikkers

Dieren sterven als ze die kikker opeten en kleine dieren kunnen ook doodgaan bij huid-huid contact. Maar of het voor ons mensen nu zo gezond is......
Van http://www.jacofoto.be/boomkikkers.html : "Boomkikkers komen over de hele verdere wereld veel voor, en sommigen hebben zeer fraaie kleuren. Sommigen zijn zelfs uitermate giftig, het huidslijm is bij sommige tropische soorten voor mensen zeer gevaarlijk. "
Maar ja, sommige mensen vinden nou eenmaal van alles onzin als het niet in hun straatje van pas komt. :mrgreen:

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Bijzondere natuur Foto's

#22 Bericht door prajak » maandag 21 oktober 2013, 00:48

Het is dus niet gezond voor mensen. Klopt. De kleur van het beestje geeft vaak al aan dat het linke soep is..... Ik pak ze thuis ook alleen maar op met een doekje en breng ze naar de buren want daar is het gras groener zoals je weet......

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Bijzondere natuur Foto's

#23 Bericht door RuudThai » dinsdag 29 oktober 2013, 17:48

RuudThai schreef:Op het gevaar af dat ik weer word beschuldigd van "armoedige zooi" waar het gaat om het onderkomen van dieren plaats ik onderstaande foto.
Het betreft een tor (of kever?) die hier welbekend is want meestal zie je hem in grote aantallen in een netje op de markt liggen. Die worden thuis in kokend water gegooid en vervolgens opgevreten.

Maar in dit geval werd hij, o nee, ZIJ gevonden door zoon Sjoerd in een tuin in onze wijk.
Hij wilde het beestje wel houden, ze zijn geheel ongevaarlijk, bijten en steken niet of spuiten een soort pepperspray naar je toe (er is een soort dat dat doet), dus werd het in een plastic bakje gedaan met wat groen.
Echter, dat het een dame was bleek de volgende dag, er lagen 5 eitjes op de bodem. En de volgende dag, gisteren, nog 2 erbij. En zojuist vertelde Sjoerd mij dat er nu al 8 eitjes in lagen!
Nu ben ik geen insectenkenner maar iemand hier is dat wel. Dus vraag ik nu wat voor een tor/kever dit is en of die eitjes ook uitkomen en hoe lang dat duurt. Meestal kleven die torren toch hun eitjes onderaan een blad of zo? En hier liggen ze zomaar te slingeren!

Afbeelding
Helaas, het lijkt erop dat Gardensafari het ook niet weet, want hem bedoelde ik met insectenkenner.
Inmiddels heeft moe tor het tijdelijke met het eeuwige verwisseld, maar de eitjes liggen nog in het bakje. Zouden die nog uitkomen is bij ons de vraag; wij weten het niet.

Gebruikersavatar
Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5592
Lid geworden op: zondag 01 maart 2009, 21:20
Locatie: Veel te weinig: Saraburi
Contacteer:

Re: Bijzondere natuur Foto's

#24 Bericht door Gardensafari » dinsdag 29 oktober 2013, 19:48

Sorry, deze was mij even ontgaan.
Helaas staan de antennes niet stil, maar mijn eerste ingeving is dat dit iets meikeverachtigs is.
Oftewel familie bladsprietkevers (Scarabaeidae)
Ik heb hem voorgelegd aan deskundigen, dus misschien hoor ik snel iets.

Als vrouwtjes hun eitjes moeten leggen doen ze dat.
Ook in een glazen schaaltje als dat moet.
Het feit dat ze hier haar eitjes gewoon maar legt, wijst erop dat ze ze normaliter ergens anders legt.
Inderdaad kleven veel insecten hun eitjes aan de onderkant van een blad.
Maar heel veel soorten leggen hun eitjes op of zelfs in de grond.
Dat geldt bijvoorbeeld voor de meikever.
Andere leggen hun eitjes in of op een dierenlijk, denk aan de aaskevers.
Of op of in mest, denk aan mestkevers en pillendraaiers.
Of in het water...
Enfin de mogelijkheden zijn eindeloos.
Misschien kom ik er nog achter waar deze het normaliter zou doen.
Ik laat het dan weten.
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

Gebruikersavatar
Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5592
Lid geworden op: zondag 01 maart 2009, 21:20
Locatie: Veel te weinig: Saraburi
Contacteer:

Re: Bijzondere natuur Foto's

#25 Bericht door Gardensafari » dinsdag 29 oktober 2013, 19:50

Ik denk dat het dezelfde is als hier.
Alleen opent die pagina niet, helaas [|(
Gegoogled op Scarabaeidae thailand groen
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

Gebruikersavatar
Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5592
Lid geworden op: zondag 01 maart 2009, 21:20
Locatie: Veel te weinig: Saraburi
Contacteer:

Re: Bijzondere natuur Foto's

#26 Bericht door Gardensafari » woensdag 30 oktober 2013, 19:38

Het is Sternocera ruficornis, herkenbaar aan de roodachtige poten.
De larven leven in de wortelstok van een bamboe-soort.
Het is geen meikeverachtige, maar een prachtkever.
Deze familie bevat zo'n 8000 soorten, verreweg de meeste leven in de tropen.
Er komen soorten in Nederland voor, maar het prachtige is zelden te zien.

Meer Engelstalige informatie over deze soort: hier.
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Bijzondere natuur Foto's

#27 Bericht door RuudThai » donderdag 31 oktober 2013, 17:14

Bedankt voor het uitzoeken!
We vonden het al zielig dat het beestje doodging na korte tijd in het bakje gezeten te hebben en na eitjes gelegd te hebben.
Maar in die informatie staat dat de levensduur na het verlaten van het stadium als pop slechts 1 maand is. En dat de ontwikkeling van ei via pop tot volwassen exemplaar bijna 2 jaar duurt! Kort leventje dus.
We zullen dan maar niet wachten op het uitkomen van de eitjes en de ontwikkeling tot het volwassen stadium.
Ik zal morgen samen met Sjoerd de eitjes plechtig een ondergronds plekje bij de wortels van een bamboeplantje in de tuin geven, hem ondertussen pedagogisch wijsmakend dat dáár de eitjes de beste kans op uitkomen hebben..... :Whistle: :mrgreen:
Je moet toch wat als opvoeder!

Gebruikersavatar
Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5592
Lid geworden op: zondag 01 maart 2009, 21:20
Locatie: Veel te weinig: Saraburi
Contacteer:

Re: Bijzondere natuur Foto's

#28 Bericht door Gardensafari » donderdag 31 oktober 2013, 19:15

RuudThai schreef: Ik zal morgen samen met Sjoerd de eitjes plechtig een ondergronds plekje bij de wortels van een bamboeplantje in de tuin geven, hem ondertussen pedagogisch wijsmakend dat dáár de eitjes de beste kans op uitkomen hebben..... :Whistle: :mrgreen:
Je moet toch wat als opvoeder!
Ach, en over twee jaar weet hij er niets meer van...
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Bijzondere natuur Foto's

#29 Bericht door RuudThai » zaterdag 16 november 2013, 06:36

Het is dan wel huis- tuin- en keukennatuur maar ik vind het toch altijd weer bijzonder: poezepuppies!
Eergisteren beviel onze poes Lily weer van een nestje kittens, 3 witte die als ze groot zijn er ongeveer hetzelfde zullen uitzien als hun moeder (niet helemaal ras-echt) en 1 gestreepte grijze.

Afbeelding

Gebruikersavatar
joeisan
Veel ervaring
Veel ervaring
Berichten: 63
Lid geworden op: maandag 04 november 2013, 06:51
Locatie: Udonthani province

Re: Bijzondere natuur Foto's

#30 Bericht door joeisan » maandag 18 november 2013, 04:24

Gardensafari schreef:Het is Sternocera ruficornis, herkenbaar aan de roodachtige poten.
De larven leven in de wortelstok van een bamboe-soort.
Het is geen meikeverachtige, maar een prachtkever.
Deze familie bevat zo'n 8000 soorten, verreweg de meeste leven in de tropen.
Er komen soorten in Nederland voor, maar het prachtige is zelden te zien.

Meer Engelstalige informatie over deze soort: hier.
Goede info en korrekte ID.

Er zijn twee soorten in Thailand, deze rood-potige versie komt alleen in Noord-oost Thailand voor, de groen-potige versie in andere delen. Inderdaad duurt het volwassen, vliegende deel van hun leven maar enkele weken. Dus niet vangen en opsluiten, ze gaan zowiezo dood na een paar weken hoogstens, de eitjes hebben geen schijn van kans boven de grond, beter inderdaad ingraven, beter niet bamboe, de larven- en voedingsbomen zijn meerdere soorten van de Albizia, mimosa familie, ook wel rain tree genoemd in Thailand.

De elytra (de harde voorste vleugels) van deze "jewel" beetle werden gebruikt om schilderijen of frescos op te fleuren.
Een goed lid verslapt niet

Plaats reactie

Terug naar “Natuur”