Permanent wonen in Hua Hin

Post hier al je vragen en opmerkingen voor het emigreren naar Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Bericht
Auteur
dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Permanent wonen in Hua Hin

#16 Bericht door dutch » zaterdag 24 augustus 2013, 17:28

Ik heb me nooit verdiept in het idee om een winkel te beginnen,maar wat me wel opvalt in Thailand is dat wanneer iemand iets op gang zet wat loopt,dat er zeer snel een -tig aantal gelijksoortige winkeltjes in de buurt verschijnen.Desnoods naast je!!
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

elst99
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5117
Lid geworden op: maandag 19 mei 2008, 12:30

Re: Permanent wonen in Hua Hin

#17 Bericht door elst99 » zaterdag 24 augustus 2013, 17:34

Dat is een waarheid als een koe! Ook in Hua Hin! 2 kapperszaken in één straat, het volgende seizoen 12 zaken in een straat, vaak nog naast elkaar.
Het is ook een komen en gaan van allerlei zaakjes! Maar kom je met een goed nieuw idee, wie weet!
Je moet niet alles geloven wat ze over me zeggen, het is allemaal veel erger!

Gebruikersavatar
v@go
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1691
Lid geworden op: vrijdag 19 februari 2010, 13:10
Locatie: Belgie-จอมเทียน

Re: Permanent wonen in Hua Hin

#18 Bericht door v@go » zaterdag 24 augustus 2013, 17:40

elst99 schreef:V@go, wat zou je dan willen beginnen? In Hua Hin is alles, zou niet weten wat jij als farang zou kunnen beginnen, er waren al tig mensen voor je! Niet allemaal succesvol!
Dat is nu juist de kunst, iets beginnen wat een ander wil hebben en jij kunt leveren zorgen dat je je onderscheid van de ander en zorgen dat het moeilijk te kopiëren is.

Afbeelding
geloven is iets wat je niet zeker weet (© v@go)
ความลับไม่มีในโลก

Nicolaas
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 19
Lid geworden op: woensdag 14 augustus 2013, 17:54

Re: Permanent wonen in Hua Hin

#19 Bericht door Nicolaas » zaterdag 24 augustus 2013, 17:46

@dutch & elst99:

Dan moet ik inderdaad met een goed idee komen [8). Het is echter nog niet gezegd dat het allemaal definitief is. Met de ervaringen van mensen als jullie op dit forum en onze eigen indrukken, komen we er straks wellicht achter dat het openen van een winkel (waar dan ook) geen haalbare kaart is. Als dat zo is, hopen we met een alternatief plan op de proppen te komen!

Neemt niet weg dat we de kritiekpunten die jullie uiten stuk voor stuk absorberen en serieus nemen. Dus, blijf daarmee doorgaan. Het houdt ons alleen maar scherp :thumbsup:!

Gebruikersavatar
v@go
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1691
Lid geworden op: vrijdag 19 februari 2010, 13:10
Locatie: Belgie-จอมเทียน

Re: Permanent wonen in Hua Hin

#20 Bericht door v@go » zaterdag 24 augustus 2013, 17:52

Als er zoveel gebouwd is wordt het ook bewoond en vuil, al eens gedacht om een schoonmaakbedrijf te beginnen?
geloven is iets wat je niet zeker weet (© v@go)
ความลับไม่มีในโลก

elst99
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5117
Lid geworden op: maandag 19 mei 2008, 12:30

Re: Permanent wonen in Hua Hin

#21 Bericht door elst99 » zaterdag 24 augustus 2013, 18:47

Dat is een kuil, die zijn er al tig, ook door Nederlanders gerund!
Lees het bovenstaande, als het een gat is, zijn het het volgende jaar kuilen ;)
Je moet niet alles geloven wat ze over me zeggen, het is allemaal veel erger!

Jeanette
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 4675
Lid geworden op: maandag 16 november 2009, 13:52
Locatie: Leiderdorp

Re: Permanent wonen in Hua Hin

#22 Bericht door Jeanette » zaterdag 24 augustus 2013, 21:26

Aan de andere kant van de Golf van Thailand, een uurtje onder Patthaya en aan de landkant van Koh Samet gaat het leven heel gezapig.
In het weekend komen er veel van die bussen uit Bangkok en hoor je weleens karaoke maar nooit na 12 uur.
Op het strand zijn strandstoel verhuurders met iets van een nering - het hart bestaat vaak uit een (oude) motor met zij bankje waar iets gebakken kan worden.
Een (ook al) oude vrieskist zonder electriciteit waar de ijsboer ijsklontjes in gooit koelt de frisdrank die daarvoor misschien al 3 maanden in de schaduw kan hebben gestaan of de vorige dag bij de makro is gehaald.
Aan alle kanten van zo'n stalletje steken parasols omhoog - 5 tot 10 of zo - en er staan een paar grote watervaten en altijd een T.V. waar stroom voor afgetapt wordt denk ik.
Bij de meeste familie bedrijfjes blijft meestal 1 persoon en 1 hond slapen.
Ze houden hun stukje strand schoon, vegen de gevallen bladeren op en vragen 20 baht voor de huur van een strandstoel of een autoband om mee in zee te zwemmen.

Dan de restaurantjes. Bij alle Thaise met een farangpartner zijn de prijzen wat hoger.
De hoefsmid uit zweden heeft een vrouw die lekker kookt, daar is het druk, de Fin heeft pech, daar zag ik zelden gasten.
Er is een vissers tentje (volgens zeggen de enige met eigen grond) waar verrukkelijk gekookt wordt.
En verder de kraampjes met witte worstjes en platgeslagen stukken kip aan stokjes en al die andere dingen waar ik nu even niet op kan komen. En verse vis, verser kan niet.

Er vaart soms een bananenboot en als die 4 x uitvaart is het veel en komt er een 2de boot bij zodat ze beiden weinig verdiensten hebben.
Soms laat er iemand een olifant uit en voor een paar bath aan suikerriet mag je er mee op de foto.

De Thaien zwemmen er nog met kleding aan behalve de vriendinnetjes van farang.

Er komen daar aardig wat overwinteraars, ik zag veel mensen meerdere jaren terugkomen. En inderdaad een km noordelijker staat een grote toren met veel Russen.
Maar het blijft een thais dorp met veel Thaise weekend gasten.

[|)

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Permanent wonen in Hua Hin

#23 Bericht door driver » zaterdag 24 augustus 2013, 23:13

Jeanette schreef:Aan de andere kant van de Golf van Thailand, een uurtje onder Patthaya en aan de landkant van Koh Samet gaat het leven heel gezapig.
In het weekend komen er veel van die bussen uit Bangkok en hoor je weleens karaoke maar nooit na 12 uur.
Op het strand zijn strandstoel verhuurders met iets van een nering - het hart bestaat vaak uit een (oude) motor met zij bankje waar iets gebakken kan worden.
Een (ook al) oude vrieskist zonder electriciteit waar de ijsboer ijsklontjes in gooit koelt de frisdrank die daarvoor misschien al 3 maanden in de schaduw kan hebben gestaan of de vorige dag bij de makro is gehaald.
Aan alle kanten van zo'n stalletje steken parasols omhoog - 5 tot 10 of zo - en er staan een paar grote watervaten en altijd een T.V. waar stroom voor afgetapt wordt denk ik.
Bij de meeste familie bedrijfjes blijft meestal 1 persoon en 1 hond slapen.
Ze houden hun stukje strand schoon, vegen de gevallen bladeren op en vragen 20 baht voor de huur van een strandstoel of een autoband om mee in zee te zwemmen.

Dan de restaurantjes. Bij alle Thaise met een farangpartner zijn de prijzen wat hoger.
De hoefsmid uit zweden heeft een vrouw die lekker kookt, daar is het druk, de Fin heeft pech, daar zag ik zelden gasten.
Er is een vissers tentje (volgens zeggen de enige met eigen grond) waar verrukkelijk gekookt wordt.
En verder de kraampjes met witte worstjes en platgeslagen stukken kip aan stokjes en al die andere dingen waar ik nu even niet op kan komen. En verse vis, verser kan niet.

Er vaart soms een bananenboot en als die 4 x uitvaart is het veel en komt er een 2de boot bij zodat ze beiden weinig verdiensten hebben.
Soms laat er iemand een olifant uit en voor een paar bath aan suikerriet mag je er mee op de foto.

De Thaien zwemmen er nog met kleding aan behalve de vriendinnetjes van farang.

Er komen daar aardig wat overwinteraars, ik zag veel mensen meerdere jaren terugkomen. En inderdaad een km noordelijker staat een grote toren met veel Russen.
Maar het blijft een thais dorp met veel Thaise weekend gasten.

[|)
Dat stukje Thailand ken ik inmiddels ook vlgs mij zij het beperkt maar zowel Suk als ik vonden het daar wel okee.
idd weinig farang toerisme en veel bussen met Thaise mensen die ook rondom wat hotels allemaal lekker buiten aten en wat dronken .Strand was beperkt bezet en de eettentjes in mijn ogen echt Thais dwz lekker simpel zonder veel poespas.Ons super hotel koste daar ik dacht 400 thb per nacht...sl.kamer met fan of toch airco dat weet ik nu even niet , 2 persoonsbed ,koelkast en hele simpele douche dus okee voor ons.

gr driver

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Permanent wonen in Hua Hin

#24 Bericht door prajak » zondag 25 augustus 2013, 01:48

Nicolaas, van mij mag je top-zakenman worden.

Deze brainstormsessie heb je zelf aangezwengeld dus probeer tegen kritische geluiden te kunnen; het is goedbedoeld hoor. We zien er helaas af en toe een teruggaan en dat wil ik je besparen.

elst99
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5117
Lid geworden op: maandag 19 mei 2008, 12:30

Re: Permanent wonen in Hua Hin

#25 Bericht door elst99 » maandag 26 augustus 2013, 08:27

In Hua Hin, zijn veel restaurantjes, zeer veel, daar moet je het niet in zoeken, kledingzaakjes nieuw en 2e hands ook niet, massagesalons niet doen, kapperszaken genoeg!
Je moet echt wel iets speciaals hebben, wil je voor even, zeg erbij even, want je weet de Thaien zijn subliem in kopiëren.
Nog een vraagje, hoe oud ben je? Weet wel, dat je wel personeel mag hebben en zelf niet mag werken, als het werk is wat een Thai kan doen.
Je geen pensioen opbouw hebt, dus je hele verdere leven zult moeten blijven 'werken'.
Wil je niet ontmoedigen, niks geprobeerd is niks gewonnen, veel mensen die ik in die 15 jaar heb leren kennen, zijn min of meer door verveling aan de drank gegaan, leven in Thailand is totaal anders als er op vakantie gaan.
Met deze wijsheden van een oudere dame, zou ik zeggen doe er je voordeel mee, verbrandt niet direct alle schepen achter je, kijk het een jaar aan!
Je moet niet alles geloven wat ze over me zeggen, het is allemaal veel erger!

Hua Thale
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3851
Lid geworden op: maandag 17 december 2012, 12:22

Re: Permanent wonen in Hua Hin

#26 Bericht door Hua Thale » maandag 26 augustus 2013, 08:53

Als ik hua hin shop for rent invult bij Google krijg je meerdere sites aangeboden waar je een indruk krijgt waar je aan moet denken met een huurprijs.
Er is zat dat is duidelijk en dat is natuurlijk niet alleen in Hua hin het geval hoewel in die toeristen steden de omloop snelheid wel hoger zal liggen vermoed ik ?
De revolutie eet haar eigen kinderen op.

elst99
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5117
Lid geworden op: maandag 19 mei 2008, 12:30

Re: Permanent wonen in Hua Hin

#27 Bericht door elst99 » maandag 26 augustus 2013, 09:15

Hua Hin is echt een stad met veel pensionada's en mensen die daar permanent verblijven, die kennen hun weg, gaat het om toeristen of overwinteraars dan is het een kort seizoen dat loopt van half november tot eind februari cq maart.
Inhet weekend veel mensen uit Bangkok, die de versmarkt leeg kopen aan vis , crab en garnalen.
Even aan zee kijken, hun gamellen en drinken bij zich.
Toen we 15 jaar geleden voor het eerst in Hua Hin logeerde, was er destijds op het Satukarn eetplein, maar één adresje waar je goede koffie of een expresso kon krijgen in heel Hua Hin toen een gat in de markt,die had zoveel succes, nu 15 jaar later, de Stabuck's, Boncafe's en elk restaurant heeft wel een koffieautomaat, weg goeie "bisnis".
Je moet niet alles geloven wat ze over me zeggen, het is allemaal veel erger!

Gebruikersavatar
Pieter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: donderdag 24 februari 2005, 15:06
Locatie: Bangkok

Re: Permanent wonen in Hua Hin

#28 Bericht door Pieter » maandag 26 augustus 2013, 09:46

Zoek iets uit wat zeker 600 a 800.000 THB aan inverstering kost
b.v. wat mijn vrouw heeft: een fitness Center

Voordeel is dat als het loopt het niet zo snel nageaapt wordt omdat
het investerings bedrijf net te hoog is voor de meeste thais

Pieter
Gebruik de handen om een pen te grijpen of toetsen te beroeren en niet om ze tot vuisten te ballen. Evolueer.

Nicolaas
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 19
Lid geworden op: woensdag 14 augustus 2013, 17:54

Re: Permanent wonen in Hua Hin

#29 Bericht door Nicolaas » maandag 26 augustus 2013, 19:05

Pieter schreef:Zoek iets uit wat zeker 600 a 800.000 THB aan inverstering kost
b.v. wat mijn vrouw heeft: een fitness Center

Voordeel is dat als het loopt het niet zo snel nageaapt wordt omdat
het investerings bedrijf net te hoog is voor de meeste thais
Dit is een hele nuttige tip Pieter. Thanks. Die 800.000 THB is door ons wel op te hoesten. Als we daarmee inderdaad een voorsprong hebben op de Thaise copy cats, hebben we al een mooie slag(je) geslagen :thumbsup:! Ook al zijn we er dan natuurlijk nog lang niet.

ron
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7520
Lid geworden op: zondag 15 april 2007, 16:21
Locatie: Amsterdam

Re: Permanent wonen in Hua Hin

#30 Bericht door ron » dinsdag 27 augustus 2013, 01:26

Hoi Nicolaas

De juiste tip zal je hier echt niet krijgen op het forum.
Als er nu al een produkt zou wezen waar de Thai of toeristen op zitten te wachten,en gewoon HET gat in de markt zou wezen waar je lekker je zakken mee zou kunnen vullen,zou degeen die dat daadwerkelijk heeft jou dat gaan vertellen?
Hoogstwaarschijnlijk zou deze wijsneus dit produkt/formule zelf wel op de markt gooien............. :o

Zelf ben ik trouwens ook al enige jaren met het idee bezig,om een uitzondering te wezen bij de produkten die worden gemaakt/geleverd/aangeboden in Thailand.
Pratend natuurlijk als een normale prive-partij en niet als multinational.
In je hoofd een bepaalde prijs hebbend wat je wil investeren,is een goede leidraad om veel mogelijkheden uit te sluiten.

Zoals ik ook al in mijn eerste antwoord naar jou schreef,een langere tijd gaan verblijven in Thailand ,en het zal je opvallen dat er heel veel verschil zit tussen een vakantie van 1 maand en een verblijf van minimaal een half jaar.
Als eenmaal de roze bril van je gezicht is gevallen,zal je er mischien heel anders tegenover staan,en kan je veel moeite en geld besparen.
Ook het idee van het te maken/verkopen produkt zal je beter kunnen inschatten,als je zelf ter plaatse bent,en zien hoe moeilijk het is om een uitzondering op de markt te zijn.

Ik ben bijna er eindelijk na vele jaren in geslaagd om iets in Thailand te laten maken,en dit op de Europese markt te kunnen verkopen.
Let wel:bijna!!
Ook ik heb het geprobeerd om de eerste tijd alles te regelen tijdens vakantie-bezoekjes van 4-6 weken zo,n twee/drie keer per jaar,maar dat is naderhand gebleken dat dat puur geld weggooien is geweest.
Op deze wijze is heel veel geld verdampt,zullen we maar zeggen zonder concrete bedragen te noemen,maar waar je een goed huis in Pattaya voor had kunnen laten bouwen.....

Groet,Ron.
"Zij die dansen
worden voor gek verklaard
door hen
die de muziek niet horen."

Plaats reactie

Terug naar “Emigreren naar Thailand”