Emigreren naar Thailand II

Post hier al je vragen en opmerkingen voor het emigreren naar Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Nicolaas
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 19
Lid geworden op: woensdag 14 augustus 2013, 17:54

Emigreren naar Thailand II

#1 Bericht door Nicolaas » dinsdag 20 augustus 2013, 07:31

En ja hoor! Daar heb je de volgende die op korte termijn het voornemen heeft om definitief naar Thailand te verkassen :P .
Behalve het feit dat ik binnenkort voor de achtste keer op vakantie ga naar ‘The Land of Smile’, heb ik de afgelopen periode diverse forums afgestruind en heb ik ook op diverse sites het nodige gelezen over leven en wonen in Thailand. De indrukken die ik hiermee heb opgedaan, gaven me het besef dat het niet eenvoudig is om er een eigen winkeltje of kleine zaak te beginnen. Zowel de negatieve (frustrerende) ervaringen van de gelukszoekers als ook de positieve verhalen van de realisten heb ik op me in laten werken. De conclusie die ik daaruit getrokken heb, is dat er een verhouding van 50-50 bestaat van mensen die het min of meer afraden om er te gaan wonen en/of iets voor jezelf te beginnen, en zij die beweren dat er prima te leven valt als je de lat niet te hoog legt, de heersende levensstandaard weet te waarderen en wat centjes op zak hebt!

Laat ik eerst even uitleggen waar ik naartoe wil. Ik ben een man van 44 jaar en getrouwd met een lieve Thaise vrouw, die inmiddels 8 jaar in Nederland woont. We hebben het idee opgepakt om over een paar jaar voorgoed naar Thailand te verkassen, om de doodeenvoudige reden dat Nederland ons beide niet meer zo bevalt. Uiteraard verliezen we daarbij de goede dingen niet uit het oog. We hebben allebei een baan en kunnen regelmatig op vakantie naar Thailand. We wonen in een huurhuis op een fraaie locatie in Den Bosch en leiden het leven als in een roes. Ik zal niet in detail treden over de zaken die we niet (meer) leuk vinden aan Nederland, want dan wordt dit bericht wat aan de lange kant (als het dat al niet is) :P . Een tweetal jaren geleden begon het bij ons al te kriebelen. Inmiddels is het gevoel om te gaan wonen in Thailand erg sterk geworden.

Waar we onze ogen ook niet voor willen sluiten is het feit dat we beide weten dat Thailand niet het paradijs op aarde is. Gelukkig heeft mijn vrouw een gezonde kritische kijk op haar eigen land, maar dat weerhoudt ons er niet van om de grote stap toch te wagen. We zijn op dit moment druk doende om een concreet plan van aanpak in elkaar te zetten en nemen daar uit voorzorg alle tijd voor. Aan de hand van informatie op het internet, verhalen van mensen die ervaring hebben met het emigreren naar Thailand en onze eigen indrukken, is het de bedoeling om over een paar jaartjes gedegen voorbereid het avontuur aan te gaan. Daarmee wil ik niet beweren dat ons dan helemaal niets meer kan overkomen, want zo naïef zijn we niet [|( . Het gaat ons er meer om dat we met een idee naar Thailand gaan en dat we ons goed laten informeren wat daar allemaal bij komt kijken en wat er voor nodig is. We willen zoveel mogelijk haken en ogen wegnemen, zodat er in ieder geval een fundament ligt om op verder te bouwen. Dat we daarna nog genoeg ‘problemen’ en ‘verrassingen’ op onze weg zullen tegen komen is onvermijdelijk en calculeren we in.

Wat die eigen winkel of kleine zaak precies gaat behelzen, laat ik hier even in het midden. Daar zijn we nog niet uit en is een kwestie van tijd. Niet onbelangrijk om te vermelden is dat we niet echt ervaring hiermee hebben. Mijn amicale vrouw heeft vroeger gewerkt in een souvenirwinkel en is dus redelijk bekend met hoe het er op de ‘werkvloer’ aan toe gaat. Ik werk op mijn beurt op een inkoopafdeling, waardoor ik regelmatig moet onderhandelen met leveranciers over prijzen, kwaliteit en levertijden. Leuk en aardig, maar dat maakt ons natuurlijk nog geen geslaagde ondernemers. Ik wil aangeven dat we ook dit euvel niet over het hoofd zien. Wat we absoluut niet willen opstarten is een Go-go bar, restaurant (mijn vrouw wel, maar ik niet) of B&B (ik wel, maar mijn vrouw niet :-))) ). We zoeken gewoon naar iets kleinschaligs waarover we beide controle hebben en dat door ons tweetjes te bestieren valt. Eventueel met hulp van een derde persoon uit de vrienden- en/of kennissenkring van mijn vrouw, omdat ik weet dat ik als ‘farang’ niet zomaar arbeidgerechtigd ben! De slimme lezer van dit stukje begrijpt dat we met dit idee er helemaal niet op uit zijn om stinkend rijk in Thailand te gaan worden. We beseffen zelf wel dat we ons daarmee geweldig voor de gek zouden houden en dat het totaal de verkeerde insteek zou zijn. Het gaat ons meer om het leven in het land zelf. Als we ons met het winkeltje redelijk kunnen bedruipen, voelen wij ons al spekkopers :-)! Als je je hart volgt, de realiteit niet uit het oog verliest en tevreden bent met wat je hebt, ben je al rijk genoeg lijkt me.

Kom ik ten slotte aan bij de vraag die ik wil stellen: hoe reëel is het om hiermee verder aan de slag te gaan? En dat vraag ik dan voornamelijk aan degenen die zich in mijn verhaal herkennen en daar óf goede óf slechte ervaringen mee hebben gehad. Alle input is uiteraard zeer welkom. Ik wil het even niet hebben over alle ambtelijke en administratieve rompslomp die een emigratie met zich meebrengt, want dat komt er natuurlijk ook nog bij kijken. Het gaat ons in eerste instantie er om waarop we moeten letten als we bovenstaand avontuur aan gaan? Zijn we té avontuurlijk ingesteld? Of zijn we té idealistisch? Zoals gezegd: dit is een eerste oriënterend bericht en alle wijze raad is welkom. Voordat we de grote sprong wagen, willen we goed beslagen ten ijs komen. Wie helpt ons verder?

Gebruikersavatar
brake034
Expat
Expat
Berichten: 3527
Lid geworden op: maandag 20 augustus 2012, 11:51

Re: Emigreren naar Thailand II

#2 Bericht door brake034 » dinsdag 20 augustus 2013, 08:00

Nicolaas, welkom bij de club!

Om voor een Thaise onderneming een werkvergunning voor een buitenlander te verkrijgen is niet makkelijk en ik geloof dat je minimaal 5 Thaise werknemers in dienst moet hebben tegenover 1 buitenlander op werkvergunning. Makkelijker is het om de vrouw de business te laten doen en jij op vroeg pensioen.

In de hele wereld is het opzetten van een succesvol bedrijf gebonden aan een paar basis beginselen die menige aspirant ondernemer vaak uit het oog verliezen. Kom met een uniek Product, voor een goede Prijs, aangeboden op de juiste Plaats en maak jezelf bekend met de juiste Promotie (passend bij je doelgroep)......de oude 4 P's van marketing les.

Ondernemers mikken in Thailand vaak op hetzelfde product, tegen gelijke of iets lagere prijs, op dezelfde plaats (10 goudwinkels op een rij) en weten weinig van promotie, kijk maar eens hoe snel op e-mails gereageerd wordt.
Als je met Thaise mensen/ondernemers praat over een nieuw product of service hoor je heel snel "dat is moeilijk".
Dan weet je dat er misschien een gat in de markt zit, mijn ervaring is dat tussen de 10 tot 20 businessplannen er 1 of 2 potentieel succesvol zijn.

Heel vaak vergeten aspirant ondernemers te bepalen wie nu precies de potentiele klantengroep voor het aangeboden product is, erg belangrijk omdat je daar je promotie plan voor op moet stellen en je vestigingsplek dient te bepalen. Gek voorbeeld maar even ter verduidelijking, bijvoorbeeld innovatieve steunkousen voor 70 plussers verkopen slecht in een webshop maar prima in persoonlijke verkoop, dus verkoop aan huis/bejaardentehuis.

Als nieuw ondernemer heb je veel aan een ervaren ondernemer die je kan adviseren en waar je mee kunt brainstormen over je ideeën.

Het opzetten van een succesvol bedrijf is overal ter wereld mogelijk, ook in Thailand. Een makkelijke weg wordt het nooit, zorg dat je minimaal 3 jaar zonder inkomen kunt overleven en pomp zoveel mogelijk winst terug in je bedrijf, als je het leegzuigt klapt het bedrijf sneller als je denkt.
Marcel

ron
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7520
Lid geworden op: zondag 15 april 2007, 16:21
Locatie: Amsterdam

Re: Emigreren naar Thailand II

#3 Bericht door ron » dinsdag 20 augustus 2013, 08:23

Nicolaas schrijft:

"Behalve het feit dat ik binnenkort voor de achtste keer op vakantie ga naar ‘The Land of Smile’,"
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Lijkt mij uberhaupt geen slecht idee om eens wat langer hier te bivakeren,voordat je besluit om Thailand julie home-stay te maken en een zaak op te starten.
Ben voorheen meer dan 30 keer naar Thailand gereisd,maar niet langer dan 2 maanden gebleven.
Ben hier nu negen maanden,en zie dingen die mij als "vakantieganger" niet zo waren opgevallen.
Mischien dat dit een tip kan wezen,die je een andere kijk op het Land of Smile doen geven..........

In ieder geval veel succes,zal je waarschijnlijk wel nodig hebben.

Groet,Ron.
"Zij die dansen
worden voor gek verklaard
door hen
die de muziek niet horen."

Gebruikersavatar
Pieter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: donderdag 24 februari 2005, 15:06
Locatie: Bangkok

Re: Emigreren naar Thailand II

#4 Bericht door Pieter » dinsdag 20 augustus 2013, 09:08

Allereerst willen alle thais die ik ken die een farang hebben een winkeltje beginnen.
De meeste buitenlanders kunnen dat uit hun hoofd praten; sommige niet.
Sommige slagen min of meer.
Insteek : personeel valt helaas hier niet te vertrouwen en is als kleine kinderen
je moet ze 24 uur per dag in de gaten houden.
Een winkel is in tegenstelling tot een NL winkel minimaal 16 uur per dag open hier
En je noodzaakt dus jouw of je vrouw om ook die tijd aanwezig te zijn anders gaat het al niet goed.

Maar een winkeltje met bossche bollen pannekoeken en worstenbroodjes
kan mij wel als klant rekenen als het in BKK is

En als de winkel goed gaat lopen en wat lokale (politie) hotemetoten worden wat jaloers wat doe je dan ???

Als je getrouwd bent volstaat trouwens 3 man personeel voor het inhuren als buitenlander

de ondernemingsvormen zijn vergelijkbaar met wat er in NL is
er is de thaise ltd (inleg 2 miljoen THB) en een thaise vorm van VOF

je zult toch je geld bij de rijkere thais of geld uitgevende buitenlanders moeten zoeken



Pieter
Gebruik de handen om een pen te grijpen of toetsen te beroeren en niet om ze tot vuisten te ballen. Evolueer.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Emigreren naar Thailand II

#5 Bericht door prajak » dinsdag 20 augustus 2013, 10:22

Als je wacht tot je 50 bent dan kan de onderneming geheel op jouw vrouw's naam en blijf jij buiten beeld. Dat betekent geen werkvergunning maar een retirementverlenging. 20 K euro in de bank en op de achtergrond jouw vrouw met haar onderneming steunen. Geen minimaal salaris voor jou zoals de wet voorschrijft. Een hoop minder rompslomp.

Maar dat is niet jouw plan. Je wilt samen ondernemen. Je zult aanlopen tegen het feit dat je meer geld nodig hebt dan een Thais koppel. Denk alleen maar aan de zorgkosten die voor jou anders zijn dan voor een Thai. Zijn er kinderen die meekomen en naar school moeten ? Je zult andere eisen stellen aan onderwijs. Je zult moeten sparen voor de oude dag want je loopt tegen een hoge AOW-korting aan OF tegen AOW doorbetalen met alle onzekerheden van dien nu de Nederlandse politiek je na vertrek ziet als persoon om uit te knijpen.

Als je een 'gewone' onderneming start zul je meer winst moeten maken met die onderneming dan een Thai. Dus moet je iets nieuws bieden in product/dienst of kwaliteit. Pieter sneed het al aan.

Mooie plannen, leuk om naar uit te kijken, ik wens je veel succes. De "VOC-mentaliteit" proef ik er in terug, de oer-Nederlandse ondernemingsgeest !

stevenl
Expat
Expat
Berichten: 3909
Lid geworden op: vrijdag 29 april 2005, 12:23
Locatie: Rawai en Kata, Phuket
Contacteer:

Re: Emigreren naar Thailand II

#6 Bericht door stevenl » dinsdag 20 augustus 2013, 10:37

prajak schreef:Als je wacht tot je 50 bent dan kan de onderneming geheel op jouw vrouw's naam en blijf jij buiten beeld.
Onderneming kan nu al helemaal op de vrouw's naam, en werkvergunning is dan wel degelijk mogelijk. 4 Thais in dienst hebben is dan niet nodig, slechts 2 is het vereiste (of beter: sociale voorzieningen voor 2 Thais betalen, dus officieel in dienst hebben).

Wat dacht je van restaurant gecombineerd met B&B? Doe jij het een, je vrouw het ander.

Nicolaas
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 19
Lid geworden op: woensdag 14 augustus 2013, 17:54

Re: Emigreren naar Thailand II

#7 Bericht door Nicolaas » dinsdag 20 augustus 2013, 21:04

Allen dank voor de snelle reacties. Had ik niet verwacht, maar het rechtvaardigt de opzet om op dit forum onze plannen uit de doeken te doen. Het geeft ook een goed gevoel dat er zo helder en oprecht antwoord en advies wordt gegeven op ons voornemen. Geeft ons weer moed om nieuwe vragen te stellen en daar weer nuttige raad op te krijgen. Hoe pijnlijk die soms ook mag zijn, maar we zijn grote mensen en kunnen wel tegen een stootje ;)

@brake 034: Bedankt voor je korte en bondige uiteenzetting over de eerste aandachtspunten bij het opstarten van een eigen winkeltje. Wat je er over zegt neem ik allemaal ter harte.

Je zegt ook: Als nieuwe ondernemer heb je veel aan een ervaren ondernemer die je kan adviseren en waar je mee kunt brainstormen over je ideeën.
Een ervaren ondernemer in NL is natuurlijk snel te vinden. Kun je via dit forum ook in contact komen met een ervaren (Nederlandse) ondernemer die mij van meer tips kan voorzien? Altijd handig om te babbelen met een persoon die ook nog over de nodige kennis beschikt van ondernemen in Thailand zelf. Mag uiteraard ook een buitenlander zijn. Mijn Engels en Duits is redelijk goed ontwikkelt ;)

Zorg dat je minimaal 3 jaar zonder inkomen kunt overleven.
Tja, dat is een eerste pijnpunt. Mijn vrouw en ik zijn al enkele jaren bezig met sparen en dat gaat boven verwachting goed. Hard werken is echter wel de enige manier waarmee we dit kleine kapitaaltje aan het opbouwen zijn. Ik bezit geen huis dat ik kan verkopen. En om met het gespaarde geld 3 jaar te overbruggen lijkt me nogal een ‘tour de force’! Maar zoals ik in mijn eerste boodschap al zei: We weten dat het niet makkelijk zal zijn om onze droom te verwezenlijken. Met deze opmerking heb je ons extra alert gemaakt :thumbsup:

@ron: Geen slecht idee om eens wat langer hier te bivakkeren,voordat je besluit om Thailand jullie home-stay te maken.
Goed plan Ron. Zeker een aanrader om in de toekomst eens te gaan doen. Ik ben er zelf ook nooit langer dan 4 weken!

@pieter: Je opsomming betreffende de nadelen van het bestieren van een winkel/zaak waren ons grotendeels al bekend . Ik had alleen begrepen dat de inleg van 2 miljoen THB geen vereiste is als de winkel op naam van de Thaise echtgenote wordt gezet? Is dat zo?

Je zult toch je geld bij de rijkere Thai of geld uitgevende buitenlanders moeten zoeken.
Ik zat in eerste instantie te denken dat mijn vrouw in haar geboorteland een kleine lening bij een bank zou kunnen lospeuteren. Volgens informatie die zij heeft gekregen gaat die vlieger niet zomaar op, omdat ze inmiddels al 8 jaar niet meer in Thailand woont. Klopt dit verhaal?

Trouwens: Ik als Bosschenaar zou inderdaad zomaar Bossche bollen aan de man kunnen brengen, maar volgens mij loopt de Thai daar niet zo warm voor haha. Worstenbroodjes en pannenkoeken sla ik even in mijn geheugen op :D .

@prajak & stevenl: Jullie opmerkingen over een eventuele werkvergunning en de daarbij behorende leeftijd komen niet helemaal overeen. Welke van de twee klopt??

Fijn dat je bij mij de VOC-mentaliteit bespeurt prajak. Ik moet ‘m alleen eerst nog zelf ontdekken haha. Maar ik ben een positief ingesteld mens en dat is mijn vrouw ook. We kunnen beide ons mondje roeren en zijn niet bang om ten behoeve van het ‘grote doel’ gedurfde stappen te zetten :P .

Leuk voorstel stevenl. Een restaurant gecombineerd met B&B. Ik weet alleen niet of ik zit te wachten op twee kampen binnen één zaak haha. Maar mijn vrouw en ik zijn beide voor rede vatbaar. Het vergt wat onderhandelen, maar dan komen we vast wel tot elkaar :cheesy: .

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Emigreren naar Thailand II

#8 Bericht door prajak » woensdag 21 augustus 2013, 01:56

Nicolaas, ik heb het niet over de eisen voor een workpermit gehad; heb daar ook helemaal geen verstand van, ik woon hier op een retirementverlenging. En StevenL is volgens mij ondernemer en zal zijn kennis prima op orde hebben. Dus ga met hem door op dit onderwerp !

Waar ga je je trouwens vestigen ? Al een idee ?

stevenl
Expat
Expat
Berichten: 3909
Lid geworden op: vrijdag 29 april 2005, 12:23
Locatie: Rawai en Kata, Phuket
Contacteer:

Re: Emigreren naar Thailand II

#9 Bericht door stevenl » woensdag 21 augustus 2013, 04:18

2 mio is inderdaad geen vereiste als het een familie onderneming wordt, dus zeg maar eenmanszaak op naam van je vrouw. Ik doe dit op dezelfde manier trouwens.

Lening bij de bank: ik geef je geen/heel weinig kans, zelfs al woonde ze recentelijk in Thailand.

Gebruikersavatar
Ben
Expat
Expat
Berichten: 6487
Lid geworden op: zondag 01 mei 2005, 15:44
Locatie: Bangkok

Re: Emigreren naar Thailand II

#10 Bericht door Ben » woensdag 21 augustus 2013, 06:00

Ik zou eerst eens goed bekijken hoe jij je Visa of extention gaat regelen gaat regelen met 44 jaar.
Een shop opzetten is niet moeilijk in Thailand! dat doen er zovelen, Je bent niet verplicht
om een company te openen of wat dan ook. Die pappa mama shops hebben voor 99% niets geregeld.
Als jij een visa via een company wilt hebben NON O B. Co,.Ltd is personeel wel verplicht
uiteraard wel e.e.a te regelen :giggle3:
Je kan als aandeelhouder in de company maar dan zou ik ook voor director gaan !
Over het inkomen van jou moet belasting betaald worden.en je company is belasting plichtig.
En denk aan een Workpermit.

Ik zou eerder aan een NON O M (marriage ) Reserveer Geld voor je visa. :idea:

Nicolaas
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 19
Lid geworden op: woensdag 14 augustus 2013, 17:54

Re: Emigreren naar Thailand II

#11 Bericht door Nicolaas » woensdag 21 augustus 2013, 21:32

prajak schreef:Waar ga je je trouwens vestigen ? Al een idee ?
We hebben een sterke voorkeur voor Hua Hin. Daar zijn we al enkele keren geweest. Maar ja, dat betreft dan een paar weekjes vakantie. Hoe het ons daar bevalt als we er permanent gaan wonen, valt natuurlijk nog te bezien.

@stevenl: Die eenmanszaak op naam van mijn vrouw heeft ook wel mijn voorkeur. Ook omdat het financieel beter te behapstukken valt. De risico's ken ik uiteraard ook. Maar ja, een dergelijke stap in je leven gaat altijd gepaard met risico's en bepaalde onzekerheden. Daarom geven we ons zelf ook ruim de tijd om dat zoveel mogelijk te beperken!
Ik begrijp dat je zelf ook ondernemer bent. Mag ik je t.z.t. vragen stellen als ik wat wil weten? Zo ja, kan dat dan uitsluitend via dit forum?
Ben schreef:Ik zou eerst eens goed bekijken hoe jij je Visa of extention gaat regelen met 44 jaar.
Is dat met mijn leeftijd moeilijker of ingewikkelder dan?
Ben schreef:Ik zou eerder aan een NON O M (marriage ) Reserveer Geld voor je visa. :idea:
Thanks voor de tip! Ga ik me verder in verdiepen :thumbsup:

stevenl
Expat
Expat
Berichten: 3909
Lid geworden op: vrijdag 29 april 2005, 12:23
Locatie: Rawai en Kata, Phuket
Contacteer:

Re: Emigreren naar Thailand II

#12 Bericht door stevenl » donderdag 22 augustus 2013, 03:51

Je kunt me hier bereiken of via info@phuket-scuba.com.

Minimum leeftijd voor een visa extension op basis van retirement is 50 jaar, vandaar de opmerking dat 50 jaar makkelijker is dan eerder. Maar er zijn andere mogelijkheden, nadeel van retirement extension is bijvoorbeeld dat werken niet is toegestaan.

yandre
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1007
Lid geworden op: woensdag 26 augustus 2009, 21:56
Locatie: nongkhai

Re: Emigreren naar Thailand II

#13 Bericht door yandre » donderdag 22 augustus 2013, 06:19

nu een hele stap die je wil zetten in thailand.
maar goed waarom ook niet.
nu ik heb wel ervaren dat een goede hap rijst in thailand
verdienen toch moeilijk is en of je van de opbrengst van
kleine winkel kan leven durf ik niet te zeggen .
en natuurlijk de aow korting die je krijgt per jaar als je nederland
voorgoed verlaat.
maar goed wie niet probeert zal het nooit weten en ja locatie
ook belangrijk zie soms vele zaken leeg of te koop staan en
of zaken geen klanten en blij als ze de huur kunnen verdienen.
bars restaurants massage salons en kleding winkels noem het maar
op en dan in de toeristen plaatsen .
verleden week op koh samui en dump prijzen in de massage salon daar
voet massage 100 bath happy uur nu is dat dan een uur maar goed
geeft al aan concurentie groot.
maar mischien heb je een nieuw iets voor op de markt.
in ieder geval sucses met je planning en alles

Nicolaas
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 19
Lid geworden op: woensdag 14 augustus 2013, 17:54

Re: Emigreren naar Thailand II

#14 Bericht door Nicolaas » donderdag 22 augustus 2013, 19:50

Ok stevenl. Als we vragen hebben zullen we ze zeker stellen. Als we de brei aan info in kaart hebben gebracht lijkt ons dat onvermijdelijk :D Daar worden we alleen maar wijzer van.
yandre schreef:maar mischien heb je een nieuw iets voor op de markt.
Tja yandre. Ook voor kritische kanttekeningen stellen we ons open. Geeft alleen maar aan dat je ons wilt waarschuwen voor valkuilen en gematigd optimisme. Het zoeken naar het gat in de markt is inderdaad het grote breekpunt. Onze brainstormsessies moeten vroeg of laat haar vruchten afwerpen :) Bedankt voor de succeswens!

Ff een algemene vraag: Bevinden zich op dit forum ook mensen die weten hoe het is om permanent (of voor langere tijd) in Hua Hin te wonen? Jullie bevindingen zouden we graag willen lezen.

Gebruikersavatar
Pieter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: donderdag 24 februari 2005, 15:06
Locatie: Bangkok

Re: Emigreren naar Thailand II

#15 Bericht door Pieter » vrijdag 23 augustus 2013, 02:22

Je kunt hier met de meest gekke dingen je geld verdienen net als in Nederland.

Ga eerst even op een rijtje zetten waar je zelf goed in bent en kijk of je dat hier ook kunt doen.

Voorbeeld mijn oude engelse buurman.
Die had een paar jaar hier als "expat" gewerkt voor een europees bedrijf die vis en zee dingetjes inkocht vanuit ook thailand

die werd verliefd of 1 van de medewerksters hier en toen zijn baas de interresse verlegde naar goedkopere landen zoals Bangla Desh
heeft hij hier een bedrijf opgestart wat het omgekeerde doet:

Visproducten van hoge kwaliteit vanuit de hele wereld invoeren naar Thailand voor dure restaurants en vijf sterren hotels.

Er schijnt ook een NL te zijn die een treintjes fabriekje in Thailand heeft en luxe modelspoor treintjes maakt
strik erom en voor 750 euro aan vooral de engelsen verkopen

Bekent is natuurlijk ook b.v. hanky panky goocheldoos
die hebben hier al meer dan 30 jaar een fabriek maar waren oorspronkelijk een Amsterdams bedrijf
(ik weet niet hoe ze nu heten)

Ik verdien al 5 jaar goed m'n boterham met me inhuren aan een bedrijf dat industriele software schrijft
(zeg maar ZZP-er met een thaise ltd)
Als je toch wil "meewerken" hoef je niet perse een ltd op te richten
Belasting betalen is als buitenlander (in tegenstelling tot te veel thais) wel een ding wat je zeker moet doen; vooral omdat het
echt niet zo veel is.
een VOF een goed alternatief als je het geld (of iets wat die waarde vertegenwoordigd) voor een ltd wil of kan ophoesten

onder de 50 jaar kun je beter een werkvergunning hebben al dan niet via je opgerichte bedrijf (vof of ltd)

Net als in NL de kamer van koophandel heb je in thailand een chamber of commerce
Ik zou zeker een volgende keer daar eens langs gaan als je in Thailand bent
die geven goede voorlichting en hebben ook een aantal boekjes/folders in het engels waar het een en ander goed wordt uitgelegd



Pieter
Gebruik de handen om een pen te grijpen of toetsen te beroeren en niet om ze tot vuisten te ballen. Evolueer.

Plaats reactie

Terug naar “Emigreren naar Thailand”