Westelijke golfkust, andaman kust of beiden?

Alles over de Thaise eilanden.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
An-1984
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 8
Lid geworden op: maandag 05 augustus 2013, 18:36

Westelijke golfkust, andaman kust of beiden?

#1 Bericht door An-1984 » zondag 18 augustus 2013, 19:13

Beste lezers en ervarings-deskundigen,

Ik heb uiteraard al flink gelezen hier op het forum, maar kom er nog steeds niet helemaal uit.

In januari 2013 gaan wij voor 3,5 week naar Thailand. Ben een beetje een planning aan het maken. Maar ik kom er niet helemaal uit dus wil graag jullie advies. We vertrekken 3-1 beginnen 4-01 in Bangkok. Hier blijven we 2 dagen om vervolgens naar kanchanaburi te gaan. Van daaruit naar Ayyuthaya om daar de nachttrein te nemen naar Chiang Mai.
Dan denk ik een binnenlandse vlucht te nemen naar het zuiden. Dit zal rond 16-01 zijn denk ik.

Maar dan? Andaman kust of Westelijke Golfkust?

De Andaman kust heeft prachtige plekjes: Ko Surin, Similan, Krabi, Ko phi phi?
Of kiezen we de westelijke golfkust. Dat we via bangkok naar Ko Samui vliegen en Ko pha ngan en ko tao bezoeken. Maar ook het mooie NP ang thong. En eventueel op de terugweg richting BKK nog langs phetchaburi gaan.

Oooof vliegen we vanuit CM naar Phuket, hier hoeven we niet te blijven maar dan gelijk verder naar de Similan eilanden aan de Andamankust om vervolgens via Krabi (2 dgn ofzo?) naar Surat Thani te reizen en daar de boot naar Ko Samui te pakken en ook de golfkust een deel te zien.

We vliegen de 29e terug vanuit BKK.

Ik vrees dat de laatste optie veel te veel in korte tijd is. Maar wat kan ik dan het beste kiezen? We zijn geen duikers, alhoewel we wel een x een kennismaking willen doen met duiken. Wel willen we graag snorkelen. We houden ook van cultuur, maar dat zien we ook in het noorden. We houden niet van supertoeristische dingen. Hoeven geen fullmoonparty, maar houden wel van een drankje en gezelligheid. In het zuiden willen we een beetje natuur zien en vooral chillen :-)

Hoop dat jullie tips hebben voor mij. Alvast bedankt!!

Gebruikersavatar
Kees
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1182
Lid geworden op: donderdag 16 juni 2005, 19:43
Locatie: Doi Saket, Talad Khwan

Re: Westelijke golfkust, andaman kust of beiden?

#2 Bericht door Kees » zondag 18 augustus 2013, 21:04

Back to the future ? ;)
Niet klagen, maar dragen.

Gebruikersavatar
Kees
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1182
Lid geworden op: donderdag 16 juni 2005, 19:43
Locatie: Doi Saket, Talad Khwan

Re: Westelijke golfkust, andaman kust of beiden?

#3 Bericht door Kees » zondag 18 augustus 2013, 21:13

Het is allemaal even mooi als je er nog nooit geweest ben.
Persoonlijk zou ik de voorkeur voor Phuket/Krabi hebben.
En Samui ligt toch echt aan de oostkust.
Verder moet je het zelf ervaren, maak een keuze en de volgende keer doe je een ander gedeelte van Thailand.
Wat je ook doe, een fijne vakantie en geniet ervan.
Niet klagen, maar dragen.

An-1984
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 8
Lid geworden op: maandag 05 augustus 2013, 18:36

Re: Westelijke golfkust, andaman kust of beiden?

#4 Bericht door An-1984 » zondag 18 augustus 2013, 21:55

Ehm 2014 dus ;-)
Ja Ko Samui ligt aan de oostkust van Thailand maar ze spreken in de boekjes over de westelijke golfkust. Ko Chang ligt bijv in de oostelijke golfkust ;-)

Maar bedankt voor je tip. Ik denk idd dat ik de golfkust maar moet loslaten en me maar moet richten op de eilandjes in de Andaman. Maar Koh phi phi zie je overal weer verschijnen, maar is dat nog een beetje te doen met al die toeristen?

Ko Similan lijkt me ook super mooi, maar dat lijkt dat weer erg uit de richting als we naar Krabi/Phuket/Phi phi gaan... Of is dat wel te doen?

stevenl
Expat
Expat
Berichten: 3909
Lid geworden op: vrijdag 29 april 2005, 12:23
Locatie: Rawai en Kata, Phuket
Contacteer:

Re: Westelijke golfkust, andaman kust of beiden?

#5 Bericht door stevenl » maandag 19 augustus 2013, 02:00

Geen duikers, dan heb je niets op Koh Tao te zoeken.

De Andaman Kust is veel, veel mooier.

Gebruikersavatar
trangerkuda
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 211
Lid geworden op: dinsdag 30 december 2008, 06:58
Locatie: Trang - Thailand

Re: Westelijke golfkust, andaman kust of beiden?

#6 Bericht door trangerkuda » maandag 19 augustus 2013, 04:51

An-1984. Natuurlijk is het zo, dat iedereen zo zijn eigen voorkeuren heeft, ook waar het reisbestemmingen betreft. Persoonlijk ben ik in ieder geval van mening, dat de kusten aan en eilanden in de Andaman Zee te verkiezen zijn boven bestemmingen in of aan de Golf van Thailand.
Wanneer de keuze toch mocht vallen op de Golf van Thailand, dan zou ik in ieder geval onder meer Koh Chang in het reisprogramma opnemen. Koh Samui en de daarbij gelegen kleinere eilanden, zijn inmiddels al (erg) toeristisch.
De Andaman Zee heeft een grotere diversiteit waar het reisbestemmingen betreft. Koh Phi Phi zou ik zelf niet in een reisprogramma opnemen. Dat was de laatste keer dat ik er was - inmiddels al ruim twintig jaar geleden - toen al erg toeristisch en zeer vervuild.
Maar verder zijn er wat de Andaman Zee betreft, verspreid over het gebied vanaf de grens tussen Myanmar en Thailand, tot aan het gebied waar Thailand aan Maleisië grenst, legio kusten/strandbestemmingen en eilanden in allerlei soorten en maten.
En tot slot nog even: de door jou gelezen informatie, dat Koh Samui in het westelijk deel van de Golf van Thailand is gelegen klopt. Dat gebied - en hetzelfde geldt bijvoorbeeld voor plaatsen zoals Hua Hin en Chaam, liggen aan of voor de westkust van de Golf van Thailand.
Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld het eerder genoemde Koh Chang en plaatsen als Pattaya en Jomtien. Die zijn gesitueerd aan of voor de oostkust van voornoemde Golf.
Alvast een prettige vakantie gewenst komend jaar.

An-1984
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 8
Lid geworden op: maandag 05 augustus 2013, 18:36

Re: Westelijke golfkust, andaman kust of beiden?

#7 Bericht door An-1984 » donderdag 22 augustus 2013, 20:16

Bedankt voor je reactie! Ik ben me nu wat meer aan het orienteren op het diepe zuiden. Dus meer richting zeepark Tarutao. Phi phi gaat em denk ik niet worden. Ik hou gewoon niet van dat massale. Heel Thailand is wel toeristisch, dat begrijp ik, maar er zit waarschijnlijk nog wel veel verschil in waar je heen gaat. Vind het gewoon lastig om keuzes maken. Alles lijkt zo mooi in de boekjes ;-) Drie weken is eigenlijk ook veeeeeeeeeeeeeeeel te kort :-)

Gebruikersavatar
Jos Flachs
Expat
Expat
Berichten: 910
Lid geworden op: woensdag 10 mei 2006, 12:35
Locatie: Bangkok

Re: Westelijke golfkust, andaman kust of beiden?

#8 Bericht door Jos Flachs » vrijdag 23 augustus 2013, 02:23

Dan raad ik je aan om het boek The Pirates of Tarutao van Paul Adirex te kopen, als je in Bangkok bent. Kan je waarschijnlijk daar ook krijgen. Spannend boek (losjes) gebaseerd op feiten.

heisa
kenner
kenner
Berichten: 91
Lid geworden op: zaterdag 10 mei 2008, 12:12

Re: Westelijke golfkust, andaman kust of beiden?

#9 Bericht door heisa » dinsdag 27 augustus 2013, 10:29

An-1984 schreef:Bedankt voor je reactie! Ik ben me nu wat meer aan het orienteren op het diepe zuiden. Dus meer richting zeepark Tarutao. Phi phi gaat em denk ik niet worden. Ik hou gewoon niet van dat massale. Heel Thailand is wel toeristisch, dat begrijp ik, maar er zit waarschijnlijk nog wel veel verschil in waar je heen gaat. Vind het gewoon lastig om keuzes maken. Alles lijkt zo mooi in de boekjes ;-) Drie weken is eigenlijk ook veeeeeeeeeeeeeeeel te kort :-)

Als je niet van massa toerisme houdt dan kan je Phuket en Samui al van je lijstje schrappen. Bangkok ook trouwens... :cheesy:

Koh Phangan is dan zeker een aanrader al ben ik niet objectief want kom hier zelf al jaren. Alleen hier heb je wel toeristen maar geen mc Donalds, drukke/grote wegen en volle stranden.

Koh Tao is ook leuk voor een paar dagen.

Succes

An-1984
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 8
Lid geworden op: maandag 05 augustus 2013, 18:36

Re: Westelijke golfkust, andaman kust of beiden?

#10 Bericht door An-1984 » vrijdag 13 september 2013, 00:18

Tja Bangkok daar landen we dus wordt lastig ;-)
We blijven sws aan de oostkant van Thailand. Keuzes maken :roll:

Maar dan nog het vervoer. Hoe ga ik van Chiang Mai naar het zuiden. Vlieg ik via BKK, pak ik de nachttrein naar BKK en vlieg ik dan... En boek ik de vlucht vooraf of is het net zo makkelijk om daar pas te boeken?

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Westelijke golfkust, andaman kust of beiden?

#11 Bericht door prajak » vrijdag 13 september 2013, 03:24

Ik zou maar vliegen van C-Mai naar het zuiden want of dan het spoor gerepareerd is ? En je kunt in NL al boeken, dan ben je zeker van een plekkie.

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: Westelijke golfkust, andaman kust of beiden?

#12 Bericht door printen44 » vrijdag 13 september 2013, 15:10

Het hele spoor van tussen Phrae en Chiang Mai moet worden gerepareerd. Men zei dat alleen wat stukken gerepareerd moet worden, maar al die stukken spoorlijn in de bergen moeten gerepareerd worden.

Door regens van de afgelopen jaren is de ondergrond niet meer betrouwbaar. En zoals gewoonlijk wordt "preventief onderhoud" als een tijdverspilling in Thailand beschouwd. Dus dempt men de put als het kalf verdronken is.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Westelijke golfkust, andaman kust of beiden?

#13 Bericht door prajak » vrijdag 13 september 2013, 15:16

Da's een 180 tot 200 km, even snel op de kaart gezien. Dat gaat een jaar duren, denk ik.

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: Westelijke golfkust, andaman kust of beiden?

#14 Bericht door printen44 » vrijdag 13 september 2013, 17:30

Dat denk ik ook. Maar er zullen stukken eerder worden vrijgegeven, denk ik. Het probleemwas dat het "pappen en nathouden" steeds was.

Het laatste jaar waren de vertragingen steeds langer van Bangkok-Chiang Mai. Vrienden van mij zeiden dat ze tussen Lampang en Chiang Mai, bijna lopend, de trein konden bijhouden.

An-1984
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 8
Lid geworden op: maandag 05 augustus 2013, 18:36

Re: Westelijke golfkust, andaman kust of beiden?

#15 Bericht door An-1984 » zondag 03 november 2013, 10:48

Ik vind het jammer dat de trein zo wordt afgeraden. Ik weet dat het niet de ideale manier van reizen is, maar het lijkt me juist leuk om die manier van reizen een x te ervaren. Is het wel een optie om bijvoorbeeld van BKK met de trein naar het zuiden te gaan? Dat ik het stuk BKK-CM met het vliegtuig doe en het zuiden met de trein reis?

Plaats reactie

Terug naar “Eilanden”