Kaas Vlees en Macro

Thaise keuken.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
sunbird
Expat
Expat
Berichten: 582
Lid geworden op: dinsdag 10 augustus 2010, 06:07
Locatie: Mahasarakham

Kaas Vlees en Macro

#1 Bericht door sunbird » zaterdag 17 augustus 2013, 02:48

Even van BVN naar de Thaise keuken ;)
Je kunt natuurlijk Edammer en Goudse in de Macro kopen , ik vind het niet zo lekker maar dat is een kwestie van smaak.
En is kaas die in Thailand gemaakt wordt.
Een heel wiel is ook wel erg veel, nu is in de vriezer bewaren wel een mogelijkheid maar de kaas wordt er niet lekkerder op
Dus de familie vragen af en toe wat mee te nemen :Whistle:
Feta kopen wij ook af en toe maar ook deze wordt gemaakt in Thailand, met de melk van de water Buffel, ( smaakt ook anders)
Feta ,yogurt en Mozzarella worden verkocht onder de naam Bubalos

Vlees bij de Macro ? vroeger wel eens Tenderloin gekocht, maar ronduit slecht, zeker met een gebit is het als kauwgum :cry:
Dus tegenwoordig naar Tops die goede en verse Tenderloin hebben en ook nog een redelijke prijs [$)

Nee voor mij is Macro goed voor wasmiddelen en WC papier, enz., kun je ook geen buil vallen :angel:

ron
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7520
Lid geworden op: zondag 15 april 2007, 16:21
Locatie: Amsterdam

Re: Kaas Vlees en Macro

#2 Bericht door ron » zaterdag 17 augustus 2013, 03:05

wel eens vlees bij foodland geprobeerd?
"Zij die dansen
worden voor gek verklaard
door hen
die de muziek niet horen."

Gebruikersavatar
sunbird
Expat
Expat
Berichten: 582
Lid geworden op: dinsdag 10 augustus 2010, 06:07
Locatie: Mahasarakham

Re: Kaas Vlees en Macro

#3 Bericht door sunbird » zaterdag 17 augustus 2013, 03:41

ron schreef:wel eens vlees bij foodland geprobeerd?
Helaas nog niet, is een stukje te ver uit buurt , ik dacht niet dat ze in de Isaan waren, dus.... voor mij Tops. ;)

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Kaas Vlees en Macro

#4 Bericht door dutch » zaterdag 17 augustus 2013, 03:54

2 keer per week doe ik boodschappen bij de verse groenten/fruit/vlees en vis afdelingen in onze plaatselijke Mall.
Om even bij de kaas te blijven.Ik koop er alle soorten Frans,Italiaans en Nederlandse kaas en naar keuze voorverpakt,aan een stuk of gesneden.Zelf hou ik van een pittige smaak en jonge kaas is aan mij niet besteed.Ik heb ooit eens meegedaan in de verdeling van zo'n reuze wiel en de smaak was wat mij betreft-- stopverf en dus nooit meer!!
Op dit moment is de extra belegen kaas uitverkocht ( vers gesneden en de verkoopster weet inmiddels hoe dik de plakjes moeten zijn ;) ) en eet ik nu de voorverpakte gesneden Maasdammer,die in 3 verschillende merken worden aangeboden.
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Kaas Vlees en Macro

#5 Bericht door prajak » zaterdag 17 augustus 2013, 10:34

Sunbird, de vraag naar Old Amsterdam is zo klein dat import beperkt is in Laos en daarvan moet dan een deel weer naar Nongkhai. Dat verhoogt de transport- en opslagkosten en de tussenhandel verdient er aan, iedere stap weer. Mag van mij hoor. Kaas is een dikmaker en ik blijf er zo veel mogelijk vanaf......met pijn in het hart.... :mrgreen:

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Kaas Vlees en Macro

#6 Bericht door dutch » zaterdag 17 augustus 2013, 10:45

Als ik,sprekend over kaas, het woord stopverf gebruik is dat,zoals aangegeven,altijd een persoonlijke smaak.
Jonge kaas heb ik nooit te pruimen gevonden en wat men soms belegen kaas noemt is zelfs in kleur niet te onderscheiden van die "stopverf ;) " waarover ik het had.
Ik koop mijn kaas per 9 plakjes vers gesneden,zodat ik om de anderhalve week weer nieuwe koop.

( eet twee keer per week een brood maaltijd als avondeten,zijnde 4 halve puntjes waarvan er een 3 plakjes kaas ondersteunt,een 2 plakjes tongenworst,een 3 plakjes boterhammenworst en het laatste halfje variabel.) :thumbsup: :thumbsup:
Laatst gewijzigd door dutch op zaterdag 17 augustus 2013, 10:52, 1 keer totaal gewijzigd.
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Kaas Vlees en Macro

#7 Bericht door prajak » zaterdag 17 augustus 2013, 10:48

Ja, zo kan ie wel weer Dutch ! Plagerd ! :giggle2:

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Kaas Vlees en Macro

#8 Bericht door dutch » zaterdag 17 augustus 2013, 11:00

prajak schreef:Ja, zo kan ie wel weer Dutch ! Plagerd ! :giggle2:
Waarom 2 keer per week,zou je kunnen vragen?
Ik doe tweemaal per week boodschappen en dan koop ik de broodjes vers/warm.
Kijk prajak,ik rook en ik drink niet en ben (graag) zeer veel thuis.Een en ander houdt in dat ik me zelf regelmatig kietel ,gebruik makend van dat geld dat anderen aan wat anders besteden.
Het leven kan mooi zijn,niet? :thumbsup: :angel:
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10294
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Kaas Vlees en Macro

#9 Bericht door RuudThai » zaterdag 17 augustus 2013, 11:01

sunbird schreef:Even van BVN naar de Thaise keuken ;)
Je kunt natuurlijk Edammer en Goudse in de Macro kopen , ik vind het niet zo lekker maar dat is een kwestie van smaak.
En is kaas die in Thailand gemaakt wordt.
Een heel wiel is ook wel erg veel, nu is in de vriezer bewaren wel een mogelijkheid maar de kaas wordt er niet lekkerder op
Dus de familie vragen af en toe wat mee te nemen :Whistle:
Feta kopen wij ook af en toe maar ook deze wordt gemaakt in Thailand, met de melk van de water Buffel, ( smaakt ook anders)
Feta ,yogurt en Mozzarella worden verkocht onder de naam Bubalos

Vlees bij de Macro ? vroeger wel eens Tenderloin gekocht, maar ronduit slecht, zeker met een gebit is het als kauwgum :cry:
Dus tegenwoordig naar Tops die goede en verse Tenderloin hebben en ook nog een redelijke prijs [$)

Nee voor mij is Macro goed voor wasmiddelen en WC papier, enz., kun je ook geen buil vallen :angel:
De Goudse kaas van de Makro vind ik wel goed van smaak hoewel die per seizoen kan verschillen (zoals het ook vele Nederlandse kazen overkomt). De ene keer is het jonge (mei)kaas, de andere keer licht belegen (winter)kaas. Hoewel ik liever pittiger kaas heb is dit een goed vervanger en zeker stukken beter dan de nep-Edam of de nep-Gouda die ze in bijv. de BigC verkopen en die gewoon is gemaakt van
de stopverfkaas waar de smakeloze Engelsen zo gek op zijn, de cheddar (ik noem het kledder) kaas.
Misschien is het geen echte Goudse maar dan in ieder geval redelijk goed nagemaakt. Er staat op het etiket in ieder geval een Nederlandse firma in Huizen vermeld.

De prijs is niet te duur, 1900 baht per 4,5 kilo, dus net 10 euro per kilo en betaal je dat ook niet in Nederland voor jonge of licht belegen kaas?
Ik vries het niet in, wordt algemeen afgeraden omdat de vetcellen in de kaas dan kapotgaan wat na ontdooiing een negatief effect op de smaak heeft.
De kaas is redelijk goed houdbaar maar kan soms wat gaan schimmelen aan de buitenkant. Gewoon wegsnijden en verder eetbaar. Ook dat scheelt per keer, de laatste kaas was er gevoelig voor maar de kaas ervoor totaal niet.
En kaas uit Nederland altijd beter? Dacht het niet, een tijdje geleden bracht iemand een stuk vacuüm verpakte licht belegen AH-kaas voor me mee, nou, smakelozer kaas heb ik nog nooit gegeten.... :(
Maar ja, ik was in Nederland dan ook behoorlijk verwend want ik woonde tegen het Groene Hart aan en we hadden tig kaasboerderijen met allerlei heerlijke boerenkaasjes. En een weekmarkt waar ook een ruime sortering was bij 2 kaaskramen plus een hele goede kaasboer in het dorp!
En dan is die Goudse van de Makro behelpen maar beter wat dan niks.

Die Edammer van de Makro is trouwens 3 x niks, net zo smakeloos als AH-kaas.

Vlees koop ik wel eens bij de Makro, zoals dat vlees dat ik voor de hutspot gebruik en wat een tijdje moet sudderen. Dan is het na een paar uurtjes wel zacht genoeg voor mijn oude tanden en nauwelijks kiezen... :giggle:
Varkenshaas is ook goed en zeer voordelig.
En ingevroren hamburgers kun je er goed kopen: van die kleintjes in een doos (varkensvlees) en grote runderburgers per 8 verpakt, prima!
Een enkele keer kopen we ook een lamsbout en laten die ter plekke zagen in dunne lappen. Komt uit Nieuw-Zeeland en is van goede kwaliteit.
Maar je moet wat avonturen hier in Thailand wat dat betreft, net als Sunbird heb ik ook wel eens tenderloin of sirloin geprobeerd, maar dat zit vol zeentjes en dan hebben de poezen mazzel! [8)

henk177
Zeer veel ervaring
Zeer veel ervaring
Berichten: 146
Lid geworden op: maandag 22 november 2010, 18:06
Locatie: Chon Buri

Re: Kaas Vlees en Macro

#10 Bericht door henk177 » zaterdag 17 augustus 2013, 18:18

Ruudthai::Ben het 100% met je eens over de smaak van de kaas .Persoonlijk vind ik die ook heerlijk en die ga ik altijd bij de Makro in Pattaya halen .
De meeste verkoopsters weten dat daar maar als je even netjes vraagt dan word de kaas in de door jou gewenste stukken gesneden (nou ja is meer een vechtsport dan snijden ) en ze verpakken hem netjes voor jou meteen vacuum .
In de koelkast blijft hij dan maanden goed en schimmelvrij .
Ook het vlees van de Makro vinden wij prima en inderdaad de varkenshaas is perfekt.
Het gehakt is vaak een stuk minder vet dan dat van de diverse andere winkels ,een gehaktbal blijft een gehaktbal en veranderd in de pan niet tot een harde knikker .
Overigens de gerookte zalm bij Makro is precies hetzelfde merk als die bij friendship maar is 100 baht per pakje goedkoper .

Gebruikersavatar
sunbird
Expat
Expat
Berichten: 582
Lid geworden op: dinsdag 10 augustus 2010, 06:07
Locatie: Mahasarakham

Re: Kaas Vlees en Macro

#11 Bericht door sunbird » zondag 18 augustus 2013, 03:25

henk177 schreef:Ruudthai::Ben het 100% met je eens over de smaak van de kaas .
In de koelkast blijft hij dan maanden goed en schimmelvrij .
Ook het vlees van de Makro vinden wij prima en inderdaad de varkenshaas is perfekt.
Overigens de gerookte zalm bij Makro is precies hetzelfde merk als die bij friendship maar is 100 baht per pakje goedkoper .

Makro thailand is niet te vergelijken met de Nederlandse nou ja alleen de naam dan :roll:
Goedkoper in ieder geval niet,( voor mij , moet eerst 80 km. rijden.)
Dus het wordt Lotus en als het lekker moet worden Tops, waar je toch erg veel kunt vinden wat goed en lekker is, dat kan ik van Makro niet zeggen, ervaringen in Khonkaen zijn niet goed ook niet wat service betreft.
Vlees en gehakt uit de diepvries, nooit vers, en voor gehakt moet ik een beitel mee nemen ;)

henk177
Zeer veel ervaring
Zeer veel ervaring
Berichten: 146
Lid geworden op: maandag 22 november 2010, 18:06
Locatie: Chon Buri

Re: Kaas Vlees en Macro

#12 Bericht door henk177 » zondag 18 augustus 2013, 05:27

Sunbird :Makro thailand is niet te vergelijken met de Nederlandse nou ja alleen de naam dan ..
Wat bedoel je daar eigenlijk mee ??
Zelfs de Makro"s in Thailand verschillen soms vaak .
Bij de Makro in Chon Buri ligt al bijna een jaar lang dezelfde kaas in de koelkast ,dat kan je zien omdat daar een (Thais)muisje een stukje uitgevreten heeft .Bij de Makro in Pattaya kan je het aan de datum zien dat er regelmatig verse binnenkomt .
Over de service mogen wij van beide plaatsen niet klagen en zijn de (meeste) mensen behulpzaam.
En dan natuurlijk blijft het altijd zo :::smaken verschillen..

Manuel
Expat
Expat
Berichten: 2365
Lid geworden op: woensdag 09 februari 2005, 11:56
Locatie: Patong, Phuket
Contacteer:

Re: Kaas Vlees en Macro

#13 Bericht door Manuel » zondag 18 augustus 2013, 11:32

Toch even een heel andere mening over de Makro vanuit mijn kant....

In principe is de Makro een uitstekende leverancier van zeer vele producten. Ik lees uit jullie reacties dat jullie prive kopen, waar de Makro eigenlijk niet voor bestaat. Ik kijk dus naar de Makro als ondernemer...

Vlees, goed tot erg goed. Varkensvlees, goed. Kip, net zo goed als bij andere aanbieders (wel massa kip), rundvlees van middelmatig tot zeer goed, eend uitstekend etc. etc....

Wel belangrijk om aan te geven welke kwaliteit je koopt. Goedkoop is vaak de minste kwaliteit.
Tenderloin (fillet of haas biefstuk) wordt in zeer veel verschillende kwaliteiten aangeboden. Van 2 gevroren Thaise varianten (ikdenk rond de 600 Thb), tot vers Thaise kwaliteiten die zeer goedkoop kunnen zijn. Verder gevroren Nieuw Zeelandse loins en gevroren Australische tenderloin.
Maaaar, ook verse Australische tenderloin in verschillende kwaliteiten. Prijzen hiervoor vandaag 990 Thb p/kg, 1350 Thb p/kg en 1490 Thb p/Kg.

Ik weet zeker dat als je bij mij een filletsteak besteld je versteld zal staan vande mogelijke kwaliteiten van de Makro....

Verder, zeer goed uitgebreide selectie van verse groenten en fruit.
Verse vis, inclusief verse (dus niet gevroren!!) zalm en tonijn.

Etc, etc.

Doe mij de Makro maar boven Tops of Big C of Lotus. Alleen Villa market heeft betere kwaliteiten beschikbaar maar tegen dubbele.prijzen. En uiteindelijk koop ik die producten van dezelfde leveranciers waar Villa van koopt.....

Veel koop en eet plezier!!

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Kaas Vlees en Macro

#14 Bericht door prajak » zondag 18 augustus 2013, 15:50

Als de Makro zich gaat houden aan haar doel, groothandelaar, dan kan ze wel sluiten. Als ik zie wie hier bij de Makro kopen dan zijn dat geen ondernemers. Thai, Lao en farang bij de vleet en iedereen krijgt een Makro kaartje zonder problemen, ik hoefde niet eens mijn paspoort te laten zien. Heb je geen kaart of vergeet je die dan zit er een knop op de kassa die de barcode van de Makropas passeert.

Het assortiment is ook niet gericht op grootverpakking. Een zakje croissantjes waar er 6 in zitten, of 8, duidt niet op 'handelaar'. Men verkoopt groenten en fruit en detail. En zo meer.

De Makro zit op het zelfde prijspeil als de detaillist Lotus, er zit vaak EEN hele baht tussen dat Makro goedkoper is of andersom. Elkaar de vliegen afvangen. De concurrentie is zo hevig dat Big C waarvoor een grote lap grond bouwrijp is gemaakt op 100 m afstand van de Lotus, dat braak laat liggen. Andere winkels komen niet eens naar hier.......

Varkenshaas koop ik hier vers op de markt. Dagslacht en gegarandeerd vrij van chemische rommel. Rundvlees kopen we niet op de markt want het is er niet. In de Makro hier hebben ze rundvlees maar of ze een goed stuk biefstuk kunnen snijden....twijfel twijfel maar ik ga het eens vragen.

Wie heeft het Thaise woord voor biefstuk of tenderloin ? Ja, ik kan natuurlijk ook naar mijn billen wijzen en zeggen 'daar wil ik een stuk van....' en dan noem ik het Thaise woord voor koe...... :giggle2:

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10294
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Kaas Vlees en Macro

#15 Bericht door RuudThai » zondag 18 augustus 2013, 16:26

Ik ben het met Manuel grotendeels eens, de Makro heeft veel goede spullen. Alleen kan het per vestiging wel schelen denk ik. De Makro in Sakon Nakhon is niet zo groot als die in Udon Thani die dan ook een veel uitgebreidere sortering heeft.
Maar onze Makro is in deze provincie en in de naastliggende provincies vooral goed bekend om zijn grote keuze aan verse vis, vlees en kip. Ook de diepvrieskeuze is uitgebreid.
Natuurlijk kopen er veel particulieren maar je ziet ook veel kleine bedrijfjes, de pa-en-ma-winkeltjes, er hun voorraad inslaan. Veel producten verkoopt de Makro alleen per cluster van 12 of zo, in tegenstelling tot de gewone supers. Zoals frisdranken, bier, chips en zo.

Wij kopen nauwelijks meer iets op de markt. Ik vind de omstandigheden daar vaak niet erg hygiënisch en dat is ook regelmatig uitgekomen als ik weer eens een wc-dag had na iets van de markt gegeten te hebben. Voor toeristen en mensen met gevoelige darmen zoals ik is eten van de markt niet aan te bevelen. Dan kun je je vlees en vis beter bij de Makro kopen. Of een supermarkt.
Bij de Tops die in de sinds 2 maanden geopende Robinson zit zie ik ook prachtig vlees liggen maar ik heb dat nog niet uitgeprobeerd. Australische tenderloin van 1800 baht per kilo vind ik wat prijzig.
Tops is sowieso wat duur, bijv. een verpakking plakjes gerookte zalm van 100 gram kost bij de Makro 95 baht maar bij Tops 140.
Tja, als je hier een tijdje woont raak je gewend aan de lagere prijzen dan in Nederland, maar je wordt ook wel weer prijsbewust.

Plaats reactie

Terug naar “Thaise keuken”