Emigreren naar Thailand

Post hier al je vragen en opmerkingen voor het emigreren naar Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Siriphan Kunnen
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 5
Lid geworden op: woensdag 31 juli 2013, 10:35

Emigreren naar Thailand

#1 Bericht door Siriphan Kunnen » zondag 04 augustus 2013, 10:13

Hallo allemaal,

Ik ben pas nieuw op deze forum.
Ik heb een aantal vragen over het emigreren naar Thailand en ik hoop dat jullie mij daarmee kunnen helpen.
Ik ben zelf een Thaise en woon hier al vanaf mijn 6e in Nederland. Ik ben meer een Nederlander dan een Thai, kan geen Thais lezen of schrijven. Dus ik heb geen verstand van de Thaise wetten en regels......

Mijn man en ik willen samen met onze kinderen 3 en 5 jaar naar Thailand emigreren binnen nu en een jaar.
Wij willen ons eerst gaan vestigen in Bangkok, want daar wonen mijn familie.
Wij willen daar samen iets beginnen, wat dat weten we nog niet precies, maar we hebben genoeg ideeën.
De locatie waar we iets willen opstarten is in Cha-am of Hua Hin, dat is dan niet zover van Bangkok vandaan.

Mijn vragen zijn:
1. Hoe zit het met je Nederlandse paspoort?
Wij hebben allemaal een Nederlandse paspoort, maar ik heb ook een Thaise paspoort.

2. Hoe zit het met je AOW, pensioenen, etc.
Kan je dat afkopen of bijverzekeren?

3. Welke visum moet je allemaal hebben?
Heb ik een visum nodig voor mijn Nederlandse paspoort of kan ik mijn Thaise gebruiken? Ben bang als ik mijn Thaise ga gebruiken, dat mijn Nederlandse afgenomen wordt.

4.Welke scholen zijn goed en betaalbaar voor de kinderen? En waar ze ook Nederlands kunnen leren?
Want de Internationale scholen zijn mega duur! Dat ze Engels en Thais gaan leren is super goed, hoor maar Nederlands mogen ze ook niet vergeten.

5. Moeten de geboorte aktes, trouwaktes, etc. vertaald worden in Thais?

Mochten jullie nog tips of andere dingen hebben wat ons op kan helpen zou fijn zijn!
Alles is welkom!

Ik hoop dat jullie ons kunnen helpen,

Alvast bedankt!

Groetjes Siriphan Kunnen

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Emigreren naar Thailand

#2 Bericht door prajak » zondag 04 augustus 2013, 10:15

Siriphan, hoe oud/jong is jouw man ?

Siriphan Kunnen
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 5
Lid geworden op: woensdag 31 juli 2013, 10:35

Re: Emigreren naar Thailand

#3 Bericht door Siriphan Kunnen » zondag 04 augustus 2013, 10:19

Ik ben zelf 28 en mijn mijn is 42.

Groetjes

Gebruikersavatar
Ben
Expat
Expat
Berichten: 6487
Lid geworden op: zondag 01 mei 2005, 15:44
Locatie: Bangkok

Re: Emigreren naar Thailand

#4 Bericht door Ben » zondag 04 augustus 2013, 10:31

Siriphan Kunnen schreef:Hallo allemaal,

Ik ben pas nieuw op deze forum.
Ik heb een aantal vragen over het emigreren naar Thailand en ik hoop dat jullie mij daarmee kunnen helpen.
Ik ben zelf een Thaise en woon hier al vanaf mijn 6e in Nederland. Ik ben meer een Nederlander dan een Thai, kan geen Thais lezen of schrijven. Dus ik heb geen verstand van de Thaise wetten en regels......

Mijn man en ik willen samen met onze kinderen 3 en 5 jaar naar Thailand emigreren binnen nu en een jaar.
Wij willen ons eerst gaan vestigen in Bangkok, want daar wonen mijn familie.
Wij willen daar samen iets beginnen, wat dat weten we nog niet precies, maar we hebben genoeg ideeën.
De locatie waar we iets willen opstarten is in Cha-am of Hua Hin, dat is dan niet zover van Bangkok vandaan.

Mijn vragen zijn:
1. Hoe zit het met je Nederlandse paspoort?
Wij hebben allemaal een Nederlandse paspoort, maar ik heb ook een Thaise paspoort.
Thais pasppoort, Dus de Thaise Nationaliteit normaliter kunnen je kinderen dat dan ook
en een Thaise ID card krijgen dan vallen ze zowiezo buiten het visa verhaal,wel worden ze dienstplichtig evt.
Vraag het e.e.a na op de Thaise ambasade in Den Haag.


2. Hoe zit het met je AOW, pensioenen, etc.
Kan je dat afkopen of bijverzekeren?
AOW 2% per jaar inleveren bij uitschrijven.
Pensoein afkopen kan tot een bepaald bedrag maar is 50 % belasting zover ik weet.
als je boven dat bedrag zit is het niet mogelijk.
Aanvullen kan altijd kost wel wat.

3. Welke visum moet je allemaal hebben?
Heb ik een visum nodig voor mijn Nederlandse paspoort of kan ik mijn Thaise gebruiken? Ben bang als ik mijn Thaise ga gebruiken, dat mijn Nederlandse afgenomen wordt.
Als jij en je kinderen een Thai Id hebben is alleen je man Visum plichtig daarvoor zijn er een paar naar galang leeftijd .
Visa kan op basis van marriage NON O M bij aantonen van min 40.000 bath per maand gem of 400.000 bath op een thaise bank. kan hij dan een extention krijgen .
daarnaast zijn er nog een paar andere mogelijkheden zoals Retirement bij 50 +.


4.Welke scholen zijn goed en betaalbaar voor de kinderen? En waar ze ook Nederlands kunnen leren?
Want de Internationale scholen zijn mega duur! Dat ze Engels en Thais gaan leren is super goed, hoor maar Nederlands mogen ze ook niet vergeten.
Blijf ik je even verschuldigd maar er zijn er meer die daar wel wat over weten
5. Moeten de geboorte aktes, trouwaktes, etc. vertaald worden in Thais?
Die moeten idd vertaald worden in elke geval altijd wel handig.
Mochten jullie nog tips of andere dingen hebben wat ons op kan helpen zou fijn zijn!
Alles is welkom!
Verder zullen er nog wel veel antwoorden komen.
Ik hoop dat jullie ons kunnen helpen,

Alvast bedankt!

Groetjes Siriphan Kunnen

Gebruikersavatar
Pieter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: donderdag 24 februari 2005, 15:06
Locatie: Bangkok

Re: Emigreren naar Thailand

#5 Bericht door Pieter » zondag 04 augustus 2013, 10:59

We weten nog niet wat we gaan doen maar we hebben genoeg ideeen

Net zoals 20 miljoen thais ..... Soms heel soms wordt je rijk zo ( red bull)

Meestal 5000 tot 10000 thb per maand

Pannekoekenhuis???

Mijn zorgen zijn je knderen
Wat jezelf doet moet je zelf weten maar je kinderen vedienen een goede toekomst

Ik heb met mn vrouw 1 knd
Waarom? Omdat 2 ik niet zie zitten voor een fatsoenlijke scholing , daar heb ik het geld niet voor

Wat denk je dat er met je mooie land gebeurd als HIJ er dadelijk niet meer is ???
Ik zou beginnen met thais te leren
En ervoor te zorgen dat je een envelope maakt waarin je genoeg geld stopt zodat je altijd terug kunt

Er zitten bv genoeg duitsers in urugay die nooit meer terug kunnen omdat ze het geld net hebben

Er is hier geen vangnet en mensen kunnen hier snoeihard zijn als het erop aankomt

Pieter
Gebruik de handen om een pen te grijpen of toetsen te beroeren en niet om ze tot vuisten te ballen. Evolueer.

Siriphan Kunnen
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 5
Lid geworden op: woensdag 31 juli 2013, 10:35

Re: Emigreren naar Thailand

#6 Bericht door Siriphan Kunnen » zondag 04 augustus 2013, 11:14

Pieter,

Ik snap je punt wel, maar je moet niet denken dat ik niets om onze kinderen geef, zij staan op nummer 1!
Daarom vraag ik wat advies van mensen die er iets vanaf weten, daarom vind ik het belangrijk om een goede school te zoeken voor onze kinderen. Maar om de kinderen op een internationale school te zetten die ongeveer 250.000 THB per jaar gaat kosten, gaat ons een beetje te ver. Wij zelf vinden het niet verkeerd om een nieuwe uitdaging aan te gaan en nu onze kinderen nog klein zijn, kunnen ze sneller een andere taal leren.

Wij hebben heus wel goede ideeën, maar dat moeten we nog allemaal uitwerken ondernemingsplan.
Zijn er druk meebezig, maar wat het gaat worden vertel ik pas als we het rond hebben.
Wij zijn geen mensen die denken van laten we naar Thailand gaan en we zien het wel. We gaat daar met een doel om iets moois te kunnen opbouwen, als het lukt is het super en zo niet jammer, we hebben het wel geprobeerd en we zijn onze dromen achterna gegaan!

Qua financieel hebben we het zeker niet slecht en wij zijn heus niet stom al het geld mee te nemen naar Thailand.
Er blijf heus wel nog wat op een Nederlandse bank staan. En onze huis gaan we niet verkopen en mijn man blijft zijn deel van het bedrijf behouden, dus mocht het mis gaan in Thailand. Kunnen we nog altijd terug komen.
Wij hebben in Nederland en in Thailand familie die ons kunnen helpen, mocht het nodig zijn.

Ik ben hier alleen om wat advies te vragen en niet om een discussie aan te gaan,

Groetjes

Gebruikersavatar
Ben
Expat
Expat
Berichten: 6487
Lid geworden op: zondag 01 mei 2005, 15:44
Locatie: Bangkok

Re: Emigreren naar Thailand

#7 Bericht door Ben » zondag 04 augustus 2013, 11:26

en mijn man blijft zijn deel van het bedrijf behouden
Dat is mooi en ook handig voor een VISA!

Gebruikersavatar
Pieter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: donderdag 24 februari 2005, 15:06
Locatie: Bangkok

Re: Emigreren naar Thailand

#8 Bericht door Pieter » zondag 04 augustus 2013, 11:46

Er zijn weinig (int.) scholen in Bangkok die Ned. Les geven aan kinderen (er zijn er 1 of twee die als bijvak dat geven)

op maandag middag wordt er wel NL les op mijn dochters school (niet vanuit de school maar vanuit een aantal NL mensen

er zijn een aantal bilanguar scholen waar ook engels gegeven wordt

Pieter
Gebruik de handen om een pen te grijpen of toetsen te beroeren en niet om ze tot vuisten te ballen. Evolueer.

Siriphan Kunnen
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 5
Lid geworden op: woensdag 31 juli 2013, 10:35

Re: Emigreren naar Thailand

#9 Bericht door Siriphan Kunnen » zondag 04 augustus 2013, 11:51

Pieter,

Mag ik vragen op welke school je dochter zit?
En waar ergens de Nederlandse les wordt gegeven?

Ik heb wel paar scholen al bekeken zoals KIS International School en Pattana International School, alleen ik kom er geen wijs uit hoeveel het per jaar gaat kosten. Er staat voor alles prijzen op.

Groetjes

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Emigreren naar Thailand

#10 Bericht door dutch » zondag 04 augustus 2013, 12:25

Gezien de leeftijd van de kinderen,zou ik toch overwegen wat extra geld te reserveren voor scholing voor de beginfase van het project. Mocht e.e.a. niet meezitten,hebben de kinderen weinig tot geen achterstand op schoolgebied bij eventuele terugkeer naar Nederland.

Succes met de uitwerking van je plannen.
Laatst gewijzigd door dutch op zondag 04 augustus 2013, 12:28, 1 keer totaal gewijzigd.
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

Gebruikersavatar
Ben
Expat
Expat
Berichten: 6487
Lid geworden op: zondag 01 mei 2005, 15:44
Locatie: Bangkok

Re: Emigreren naar Thailand

#11 Bericht door Ben » zondag 04 augustus 2013, 12:26

Zoek wel een school die enigzins in de buurt is .
Anders zitten ze zomaar een paar uur in een busje per dag.
zeker als ze eerste op de route zijn.

Gebruikersavatar
Pieter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: donderdag 24 februari 2005, 15:06
Locatie: Bangkok

Re: Emigreren naar Thailand

#12 Bericht door Pieter » zondag 04 augustus 2013, 14:51

Siriphan Kunnen schreef:Pieter,

Mag ik vragen op welke school je dochter zit?
En waar ergens de Nederlandse les wordt gegeven?

Ik heb wel paar scholen al bekeken zoals KIS International School en Pattana International School, alleen ik kom er geen wijs uit hoeveel het per jaar gaat kosten. Er staat voor alles prijzen op.

Groetjes

Ik weet dat pattana int school nl les heeft mijn baas zn dochter gaat daar over een 2weken naar toe
Kosten zijn dacht ik zo'n 530.000 ฿ per jaar mijn dochter zit op de bangkok preprep school sukhumvit 53

http://www.bkkprep.ac.th/

Kosten nu 430.000฿

Maar ik zal je het email adres doorgeven van monique die heeft bj nl les een kind zitten

Pieter
Gebruik de handen om een pen te grijpen of toetsen te beroeren en niet om ze tot vuisten te ballen. Evolueer.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Emigreren naar Thailand

#13 Bericht door prajak » zondag 04 augustus 2013, 15:42

Pensioen afkopen kan niet in Nederland of het moet een heel klein bedrag zijn. Koop dat dan af na emigratie dan valt de premie volksverzekering uit de heffing. Afkoop is altijd belast in Nederland dus je betaalt daar inkomstenbelasting.

Jouw man blijft 'zijn deel van het bedrijf behouden'. Is dat een BV ? Is het geen BV maar een maatschap of vennootschap onder firma ? Ga in alle gevallen maar gedegen fiscaal advies halen ruim voordat je emigreert. Je zou wel eens tegen dadelijke en forse afrekening met de belastingdienst kunnen aanlopen.

Waar jouw geld op de bank staat maakt toch niet uit ? Ik zie geen probleem alles naar Thailand te halen, hoogstens de rente misschien.

Ik sluit me verder bij Ben aan. Je gaat een grote stap zetten; doe een degelijke voorbereiding vooral vanwege de kinderen. Jullie redden je wel als er wat geks gebeurt.

Gebruikersavatar
Ben
Expat
Expat
Berichten: 6487
Lid geworden op: zondag 01 mei 2005, 15:44
Locatie: Bangkok

Re: Emigreren naar Thailand

#14 Bericht door Ben » zondag 04 augustus 2013, 16:21

Het is ook mogelijk om je bedrijf gewoon te behouden of gedeeltelijk en toch in het buitenland te wonen, dan blijf toch gewoon belasting plichtig in Nederland.
Ik zou ze niet graag de kost geven die ergens anders wonen en toch een bedrijf hebben.

Verder blijft dan overeind dat je in het woonland je aan de regels moet houden wegens VISA .maar dat kan. Een B visa is dan ook mogelijk.


http://www.jongbloed-fiscaaljuristen.nl ... emigratie/
Zie deze link over pensioenen.

Over het Thaise paspoort ? Volgens mij zijn er duizenden met dat dubbele paspoort dus dat antwoordt zal ook nog wel komen .
Maar ik zou wel na vragen voor de paspoorten voor je kinderen want als de OP een Thais paspoort heeft heeft ze de Nationaliteit en kunnende kinderen die ook krijgen.
Wel een hele zorg om Visa minder.

Gebruikersavatar
brake034
Expat
Expat
Berichten: 3527
Lid geworden op: maandag 20 augustus 2012, 11:51

Re: Emigreren naar Thailand

#15 Bericht door brake034 » zondag 04 augustus 2013, 16:29

Er zijn goede boeken over emigratie die lekker leesbaar zijn alleen niet specifiek over Thailand gaan, ik noem er 2:
Het Emigratie-handboek en Weg uit Nederland, vooral de laatste is duidelijk van opzet en vormt een checklist van stappen die ondernomen moeten worden.

Dan komen er naast nog landspecifieke dingen op je af, ook die komen in bovenstaande boeken aan bod.

Belastingtechnisch advies voor emigratie met een onderneming is maatwerk en behoeft (bijna?) altijd advies van experts.
Marcel

Plaats reactie

Terug naar “Emigreren naar Thailand”