Vogels in de tuin

Alles over bloemetjes, beestjes en plantjes.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
paknampo
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 342
Lid geworden op: woensdag 03 april 2013, 12:42

Re: Vogels in de tuin

#31 Bericht door paknampo » zondag 23 juni 2013, 07:10

Mooi plaatje Hua Thalae.
Volgens mij is het een Hop
Gr

Hua Thale
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3851
Lid geworden op: maandag 17 december 2012, 12:22

Re: Vogels in de tuin

#32 Bericht door Hua Thale » zondag 23 juni 2013, 08:07

Ja nu je het zegt paknampo schiet het mij ook weer te binnen.
Hier nog wat info van Wikipedia.


De hop (Upupa epops) is een vogel uit de familie hoppen (Upupidae).

De hop is gemakkelijk te herkennen aan het roodbruine verenpak met een lange zwart gepunte opzetbare kuif, die kan worden opgezet als de vogel opgewonden is. De staart en de vleugels zijn zwart en getekend met brede witte strepen. De snavel is lang en dun. Een opvallende eigenschap is de uitgesproken stank die het dier verspreidt omdat enerzijds het nest nooit wordt schoongemaakt (voedselafval en mest blijven achter) en anderzijds omdat het vrouwtje een klier heeft aan de basis van haar staart, die tijdens de broedtijd een zware stank verspreidt. Een bijnaam voor de hop is dan ook drekhaan. De hop is een insectenetende weidevogel. De roep van de hop klinkt als hoep, hoep, en hoewel het geluid niet luid is, is het toch op grote afstand hoorbaar. De lichaamslengte bedraagt 26 tot 28 cm[2] en het gewicht 75 gram.

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Vogels in de tuin

#33 Bericht door RuudThai » zondag 23 juni 2013, 09:01

Hop, zie wiki http://nl.wikipedia.org/wiki/Hop_(vogel).
Komt ook in Nederland voor. Z'n nest kun je op grote afstand al ruiken en anders ruik je het vrouwtje wel want die stinkt ook als een stinkdier.... :shock:

Ah, ik had bladzijde 3 nog niet gezien, zijn me er toch al 2 voor! :giggle: Tja, dat heb je als je boodschappen moet doen in de BigC !

Gebruikersavatar
Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5592
Lid geworden op: zondag 01 maart 2009, 21:20
Locatie: Veel te weinig: Saraburi
Contacteer:

Re: Vogels in de tuin

#34 Bericht door Gardensafari » zondag 23 juni 2013, 09:19

Die vogel is een hop.
Dezelfde soort die ook in Nederland wel te zien is.
Maar in Nederland is het een zeldzame zomergast, terwijl hij in Thailand het hele jaar voorkomt.
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

Gebruikersavatar
Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5592
Lid geworden op: zondag 01 maart 2009, 21:20
Locatie: Veel te weinig: Saraburi
Contacteer:

Re: Vogels in de tuin

#35 Bericht door Gardensafari » zondag 23 juni 2013, 09:29

Afbeelding

En RuudThai heeft gelijk: dit is geen nest van een wevervogel.
Het is veel te rommelig.
Wevervogels maken er een waar kunstwerkje van.

En daarmee houdt het voor mij op.
Het vogeltje herken ik niet.
Lijkt me wel een zangvogeltje, maar op die afstand kan ik zelfs dat niet met zekerheid zeggen.

Ruud heeft al een aantal andere soorten genoemd die zulke nesten bouwen.
En er zijn er meer.
Ook de buidelmezen maken prachtige hangende bollen.
Buidelmezen zijn geen echte mezen, net zo min als de staartmezen, ondanks hun naam.
Overigens maakt het vogeltje in kwestie op mij geen buidelmeesachtige indruk.
Dus we zullen het waarschijnlijk meer moeten zoeken in de door Ruud aangeduide richting.
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

jvs
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 275
Lid geworden op: donderdag 28 april 2011, 05:37

Re: Vogels in de tuin

#36 Bericht door jvs » zondag 23 juni 2013, 13:23

@ Ruudthai en Ron,
De duif waarover jullie het hebben is volens mij een Streptopelia Chinensis of in het Nederlands een Parelhalsduif.
Komen veel voor door heel Thailand en worden veel als huisduif gehouden om hun roep,we hebben een jonkie op het moment die uit het nest is gevallen en over een week of zo gaat ie de voliere in .

Hua Thale
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3851
Lid geworden op: maandag 17 december 2012, 12:22

Re: Vogels in de tuin

#37 Bericht door Hua Thale » maandag 24 juni 2013, 14:19

Aangezien dat onder het struikgewas zitten met het slechte weer hier in Thailand het niet ging worden ben ik maar eens op het internet aan het zoeken gegaan.
Er blijf natuurlijk altijd een kans in zitten dat ik er naast zit als niet vogelaar maar weet wel bijna zeker dat het deze 'knul' is.


Afbeelding

Afbeelding

Scaly Breasted Munia
De revolutie eet haar eigen kinderen op.

Hua Thale
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3851
Lid geworden op: maandag 17 december 2012, 12:22

Re: Vogels in de tuin

#38 Bericht door Hua Thale » maandag 24 juni 2013, 14:38

Trouwens er lag een eitje in de hoek van de tuin. :Whistle:

Afbeelding
De revolutie eet haar eigen kinderen op.

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Vogels in de tuin

#39 Bericht door RuudThai » dinsdag 25 juni 2013, 06:00

Muskaatvinken dus.
De bovenste 2 zijn jongen net uit het nest, wat je kunt zien aan die witte randjes bij de snavel. Die lichten in het donkere nest op zodat pa of ma vogel weet waar het voer in moet als de jongen de bek opensperren. Na een maand of twee verdwijnen die randjes, dan zijn ze zelfstandig.

Tja, die eitjes zijn vast niet van de muskaatvink..... Ik schat een kippenei en een struisvogelei, maar als je er nog een kolibri-eitje voor zet dan zie je nog een beetje meer verschil :) .

Hua Thale
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3851
Lid geworden op: maandag 17 december 2012, 12:22

Re: Vogels in de tuin

#40 Bericht door Hua Thale » dinsdag 25 juni 2013, 07:40

Het is het ei van een uitgestorven olifantsvogel Ruud.

Afbeelding

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Vogels in de tuin

#41 Bericht door RuudThai » maandag 01 juli 2013, 09:55

Vanmorgen enorm gekrijs van vogels in onze tuin en ik dacht al dat één van onze katten een vogel te pakken had. Maar toen ik ging kijken lagen enkele katten verzadigd en wel te maffen voor de deur dus liep ik om het huis en daar lag een vogel voor pampus op de grond. Ik zag nog net 2 mynahspreeuwen wegvliegen. Waarschijnlijk was deze vogel te dicht bij hun nest gekomen, onder de daklijst van de woning van de achterburen. En hadden ze hem daarom te pakken genomen.

De vogel was aangeslagen en onder de stress en lag voor dood op de grond maar ik zag dat hij nog leefde. Ik heb hem opgepakt, in een kooi gedaan en in de kamer gezet.
Na een half uurtje begon hij weer wat te bewegen en even later zat hij weer overeind.
Het is een klein bruin reigertje, waarschijnlijk familie van onze roerdomp want toen hij wat beter was, was zijn eerste reactie om in de paalhouding te gaan staan toen hij onraad rook omdat ik op hem toeliep.
Dat doen die vogels, dus zich zo dun mogelijk maken met de snavel recht omhoog zodat hij tussen het riet minder opvalt.
Als je dichterbij komt schiet hij in de verdedigingshouding, met uitgeslagen vleugels en pikkende bewegingen met de snavel. Zie de foto.
Na een paar uur heb ik hem vrijgelaten bij het meer achter ons, waar hij tussen de beplanting dook.

Afbeelding

Hua Thale
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3851
Lid geworden op: maandag 17 december 2012, 12:22

Re: Vogels in de tuin

#42 Bericht door Hua Thale » maandag 01 juli 2013, 10:52

Mooie actie. :clap:
Ik zie wat wit bij het beestje Ruud is het deze.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Indische_ralreiger

Voor het vogeltje een (on)gelukkige dag maar met Ruud op de finish lijn komt het toch weer goed.

Wat kan je er hier zoal aan doen in de tuin, om op een eenvoudige manier toch eens wat meer pitstops van de vogels te creëren.
De revolutie eet haar eigen kinderen op.

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Vogels in de tuin

#43 Bericht door RuudThai » maandag 01 juli 2013, 12:19

Nee, het is niet de Indische Ralreiger, maar eerder deze of een ondersoort ervan:

http://en.wikipedia.org/wiki/Cinnamon_Bittern

En dan lijkt het mij een vrouwtje, als ik de beschrijving lees.
Daar wordt ook de typische paalhouding in beschreven die ik al aangaf.

jvs
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 275
Lid geworden op: donderdag 28 april 2011, 05:37

Re: Vogels in de tuin

#44 Bericht door jvs » maandag 01 juli 2013, 17:03

Een goede manier om vogels in je tuin te krijgen is het planten van een Manila cherry,ik kan je de Thaise naam nu even niet geven want de tuinprinses slaapt al.
Het is een heel snel groeiende boom waar witte bloemen aan komen die later rode bessen vormen,kinderen en vogels zijn er gek op en de vruchten zijn er bijna het hele jaar.De bladeren voelen erg zacht aan en hij doet het goed in de volle zon.

Gebruikersavatar
paknampo
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 342
Lid geworden op: woensdag 03 april 2013, 12:42

Re: Vogels in de tuin

#45 Bericht door paknampo » dinsdag 02 juli 2013, 18:29

Mooie redding RuudThai :thumbsup:
Mooie vogel ook.
Roerdomp is een schuwe vogel.
Gr

Plaats reactie

Terug naar “Natuur”