Zuid-Thailand: Waar wildlife?

Alles over bloemetjes, beestjes en plantjes.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
simon1997
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 13
Lid geworden op: woensdag 17 april 2013, 18:45

Zuid-Thailand: Waar wildlife?

#1 Bericht door simon1997 » donderdag 18 april 2013, 21:32

Hey,

Deze zomer ga ik met mijn familie naar Thailand. Ik zit echter wel met een dilemma. We houden zeer veel van natuur en gaan dan ook een trekking doen in het Noorden bij Chiang Mai. Jammer genoeg heb ik vernomen dat zo goed als alle dieren hun habitat is aangetast waardoor men ze nauwelijks nog ziet. Daarom zou ik graag in het Zuiden, nl. Phuket, de eilandjes in de Andamanse zee ( Koh Phi Phi, Koh Lanta,... ) en Krabi buiten de stranden en de onderwaterwereld, graag 'wildlife' in de regenwouden gaan bezichtigen. ( de wildlife sanctuaries? ) Ik heb vernomen dat Khao Sok, nabij Phuket, een prachtig nationaal park is? Maar is dit park wel de moeite waard om ervoor 6u ( heen en terug ) in de bus te zitten tijdens de rit? Tevens hebben we ook niet veel tijd over en willen we door die lange afstand naar Khao Sok, het bezoeken van vele eilandjes ook niet bederven. Zouden jullie, ervaringsdeskundigen, me enkele tips kunnen geven i.v.m wildlifeparken nabij Phuket, de omliggende eilandjes of nabij Krabi?

Alvast bedankt

Gebruikersavatar
Pieter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: donderdag 24 februari 2005, 15:06
Locatie: Bangkok

Re: Zuid-Thailand: Waar wildlife?

#2 Bericht door Pieter » vrijdag 19 april 2013, 04:20

Tja

wordt moeilijk
als je van natuur houdt en een paar jaartjes ouder bent zou ik zeggen
Costa Rica
of Gallapochos eilanden (als je er kan komen)
of Schotland of Canada

de gebieden waar de wilde beestjes zitten zijn (gelukkig) vrij moeilijk te bereiken
Die zitten eerlijk gezegd ook niet braaf op toeristen te wachten

Phuket is een lelijk eiland vol met Rubberbomen

En als je van beestjes houdt ga dan niet naar "dierentuin" of olifant rijden

Het enige wat wel gaat is de zoo in Chang mai

Kanoen op zee en in grotten is ook heel bijzonder

Pieter
Gebruik de handen om een pen te grijpen of toetsen te beroeren en niet om ze tot vuisten te ballen. Evolueer.

Hua Thale
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3851
Lid geworden op: maandag 17 december 2012, 12:22

Re: Zuid-Thailand: Waar wildlife?

#3 Bericht door Hua Thale » vrijdag 19 april 2013, 05:21

Hey,simon1997

Ben je ook "van" 1997 :?:
Het stik in Thailand van de parken simon 102 stuks en vele in voorbereiding.
Kijk hier eens.
Uiteraard moet je wel van tevoren wel weten wat je wil zien met een beetje mazzel zou dat ook kunnen lukken.
Heb ook wel eens de hele nacht in een open wagen gezeten met 0,0 resultaat om vlak bij de hut een stekelbeest te zien A 5 seconden.
Hier nog een link over wildlife link in Thailand.
En ja misschien zal die nog een reactie geven maar er zijn mensen die aangeven dat er veel in je garden te vinden is en daar een hele safari kan ondernemen.
Ik vindt het tegenwoordig zat trouwens de garden of de zwaar gebaande route. ;)

Kortom een kwestie van voorbereiding heb je een flink gedeelte in je broekzak ;)
De revolutie eet haar eigen kinderen op.

Gebruikersavatar
janjaap
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 410
Lid geworden op: zondag 07 juni 2009, 12:31
Locatie: het kaasstadje gouda

Re: Zuid-Thailand: Waar wildlife?

#4 Bericht door janjaap » vrijdag 19 april 2013, 05:36

vanochtend nog wildlive in de tuin enge slang
maar nu doet hij het niet meer :angel:
Ubi bene, ibi patria

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Zuid-Thailand: Waar wildlife?

#5 Bericht door prajak » vrijdag 19 april 2013, 05:46

"Wildlife" stond vroeger voor gewervelde dieren maar tegenwoordig voor alle dieren en planten die niet gedomesticeerd zijn. Zo vind je in Limburg 'wildlife' in de vorm van de korenwolf (een wilde hamster) en een, ik zal het wellicht verkeerd schrijven, knoflookpad en de laatste in het Leudal met name.

Bedoel je 'echt wild' ? De laatste Thaise tijger werd gezien in Khao Sok regio lang geleden. Ik vrees dat je het voor spannende dieren moet doen met slangen, spinnen en honderdpoten en niet te vergeten de gevaarlijke muggensoorten.

Wel, dan geeft Hua Thalae goed advies. Bezoek een van de nationale parken en die zitten door het hele land heen.

Diep in zuid-Thailand loop je ernstige risico's als je voorbij Hat Yai gaat.

Henk Korat
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2948
Lid geworden op: donderdag 28 april 2011, 19:39
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Zuid-Thailand: Waar wildlife?

#6 Bericht door Henk Korat » vrijdag 19 april 2013, 09:42

Simon, ook ik vind het voorstel van Hua Thalae een goede.

Maar rond Krabi en in de golf tussen Krabi en Phuket is veel moois te zien en te beleven. Ik ben tig keer op Phuket geweest en nu twee keer in Krabi. Voor mij is de keuze tussen die twee makkelijk....Krabi. Vanuit Krabi kun je diverse (speed)boot tochtjes ondernemen Prive of met een groep. Je zult genieten van de eilanden, de zee, alles wat in het water leeft, de stranden, enzovoort. Rond Krabi heb je ook al voldoende mogelijkheden in de natuur te zijn. Verdiep je er maar eens in. Er zijn heet waterbronnen, een prachtig mooi meertjes, waarin je kunt zwemmen, dat wordt gevoed met kleine stroompjes uit de bergen, etc.. Je kan zeker een weekje zoet zijn in en rond Krabi.
"Voor de oplossing is het onontbeerlijk de tegenstander niet te zien als de vijand, doch als een drager van een andere mening." (Koningin Beatrix tijdens haar inhuldiging)

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Zuid-Thailand: Waar wildlife?

#7 Bericht door prajak » vrijdag 19 april 2013, 16:26

Henk Korat, niet vergeten dat er ook in NL plekjes zijn met puur natuur en nog wild ook....

http://www.youtube.com/watch?v=zBzClrGGV-k

simon1997
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 13
Lid geworden op: woensdag 17 april 2013, 18:45

Re: Zuid-Thailand: Waar wildlife?

#8 Bericht door simon1997 » vrijdag 19 april 2013, 16:35

Bedankt iedereen voor jullie tips, ik zal er zeker en vast gebruik van maken. Natuurlijk verwacht ik ook geen tijgers in het wild te zien, maar wat mooie vogels, reptielen en kleinere zoogdieren zou mooi meegenomen zijn. Ik ben ook niet op zoek naar dierentuinen, waarom zou je daarvoor naar Thailand reizen, toch? Ik ga ook voor de duidelijkheid noch naar het diepe Zuiden noch naar de Golf van Thailand, enkel rond Phuket, de Andamanse eilandjes en Krabi. Ik vind echter geen informatie over Hua Thalae? Heeft iemand ook specifieke namen van wildlifeparken die hij goed acht? Verder ook nog tips over welke eilandjes in de Andamanse Zee erg aan te raden zijn?

Alvast bedankt voor de moeite

Henk Korat
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2948
Lid geworden op: donderdag 28 april 2011, 19:39
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Zuid-Thailand: Waar wildlife?

#9 Bericht door Henk Korat » vrijdag 19 april 2013, 16:52

simon1997 schreef:Bedankt iedereen voor jullie tips, ik zal er zeker en vast gebruik van maken. Natuurlijk verwacht ik ook geen tijgers in het wild te zien, maar wat mooie vogels, reptielen en kleinere zoogdieren zou mooi meegenomen zijn. Ik ben ook niet op zoek naar dierentuinen, waarom zou je daarvoor naar Thailand reizen, toch? Ik ga ook voor de duidelijkheid noch naar het diepe Zuiden noch naar de Golf van Thailand, enkel rond Phuket, de Andamanse eilandjes en Krabi. Ik vind echter geen informatie over Hua Thalae? Heeft iemand ook specifieke namen van wildlifeparken die hij goed acht? Verder ook nog tips over welke eilandjes in de Andamanse Zee erg aan te raden zijn?

Alvast bedankt voor de moeite
Is wel grappig Simon en hij zou eigenlijk zelf moeten beantwoorden. Hua Thalae is de naam van ons forumlid/ Hij dankt zijn naam aan de tambon waar hij woont, namelijk tambon Hua Thale. Dat maakt onderdeel uit van Mueang Nakhon Ratchasima (Khorat) dat de hoofdplaats is van de changwat (provincie) Nakhon Ratchasima. Hua Thalae verwees je echter wel naar wat leuke sites.

Dank je voor deze kwinkslag. Hij is leuk. :cheesy: :cheesy:

En Prajak, echt ik ben die mooie plekjes (meiden) in Nederland echt niet vergeten. Komt me overigens erg bekend voor. Ben er denk ik een aantal jaren geleden geweest.
"Voor de oplossing is het onontbeerlijk de tegenstander niet te zien als de vijand, doch als een drager van een andere mening." (Koningin Beatrix tijdens haar inhuldiging)

simon1997
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 13
Lid geworden op: woensdag 17 april 2013, 18:45

Re: Zuid-Thailand: Waar wildlife?

#10 Bericht door simon1997 » zaterdag 20 april 2013, 00:36

Excuseer, de wel erg thaislijkende naam bracht me op het verkeerde pad. :D

simon1997
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 13
Lid geworden op: woensdag 17 april 2013, 18:45

Re: Zuid-Thailand: Waar wildlife?

#11 Bericht door simon1997 » zaterdag 20 april 2013, 00:36

Heeft niemand van jullie echt een wildlifepark ( geen zoo! ) nabij Krabi of Phuket ( Andamanse eilandjes inbegrepen ) waarvan je erg van onder de indruk was en waarbij je toch een minimum aan dieren hebt gezien in de jungle?

Gebruikersavatar
Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5592
Lid geworden op: zondag 01 maart 2009, 21:20
Locatie: Veel te weinig: Saraburi
Contacteer:

Re: Zuid-Thailand: Waar wildlife?

#12 Bericht door Gardensafari » zaterdag 20 april 2013, 00:56

Nee, ik weet niets over Thaise wildparken.
Maar ik heb wel een tip.
Kijk OVERAL in Thailand goed om je heen.
Het barst er van de prachtige levensvormen.
Bidsprinkhanen in de tuin van het hotel.
Of de meest prachtige cicaden: http://www.thailandforum.nl/search.php? ... mit=Zoeken
Mooie vlinders zijn bijna overal, net als gigantische en akelige duizendpoten.
Hou je ogen open en zet je camera eens wat vaker in de macro-stand.

En de dierentuin van Chang Mai is mooi. Vooral het aquarium.
Vergaap je niet aan het standaard zoutwaterbassin, maar geniet van de vele vissen in het zoetwaterbassin.
Voor tijgers en dat soort beesten kijk je gewoon naar Discovery of zo.
Wie ziet er nou daadwerkelijk een korhoen, korenwolf, adder of otter in Nederland?
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: Zuid-Thailand: Waar wildlife?

#13 Bericht door printen44 » zaterdag 20 april 2013, 04:06

Simon1997, er zijn geen "wildlife parken" in Thailand. Wat er wel zijn dat zijn Nationale Parken. En die daar zijn heel, heel misschien wat diertjes te zien. Ik heb heel wat nationale parken bezocht in 16 jaar Thailand en nog nooit een dier groter dan een konijn in het wild gezien. Maar grotere dieren zijn er wel, maar schaars.

Wil je echte "wildlife parken" zien, dan moet je naar Afrika gaan. Maar je moet wel snel zijn, want over 10 jaar is zal daar ook de klad in komen.

Als je nou in 1900 geboren was zou je misschien wat meer geluk hebben gehad. Toen was Thailand nog niet overstroomd met toeristen. Krabi en Phuket zijn toeristeneilanden waar men naar de stranden gaan. Zo ook de Eilanden in de Adamanzee of de Golf van Thailand. Nationale parken vind je er wel, maar geen "wildlife parken" in de zin die jij bedoeld.

simon1997
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 13
Lid geworden op: woensdag 17 april 2013, 18:45

Re: Zuid-Thailand: Waar wildlife?

#14 Bericht door simon1997 » zaterdag 20 april 2013, 13:16

Bedankt voor jullie raad. Ik had inderdaad vernomen dat bijna alle dieren hun habitat was aangetast door de massa's toeristen. Er zijn echter wel ' wildlife sanctuaries ' maar tja die zijn er om de dieren te beschermen en niet om er horde toeristen op los te laten. Ik heb wel gehoord dat je in Khao Yai nog de grootste ' kans ' hebt om een paar mooi wezens te spotten.

Gebruikersavatar
brake034
Expat
Expat
Berichten: 3527
Lid geworden op: maandag 20 augustus 2012, 11:51

Re: Zuid-Thailand: Waar wildlife?

#15 Bericht door brake034 » zaterdag 20 april 2013, 14:26

Zou het niet beter zijn deze laatste habitats van bedreigde dierensoorten dan gewoon met rust te laten?

Ik noem het feit dat tijdens trips met speedboten op zoek naar koraal riffen meer verkloot wordt dan behouden. De boys aan boord doen nog hun best en vragen niet op het koraal te gaan staan, wat gebeurt er gewoon?? Juist en ze nemen de brokken nog mee ook.

Khao Yai overigens is net zo groot als de provincie Limburg, pakweg 2200 Km2 en er schijnen nog 250 wilde olifanten te leven, das 1 op 10 Km2 dus dat wordt zoeken. En grote delen van dit park (en de meeste andere) zijn zeer moeilijk toegankelijk, gelukkig.......

Er staan diverse filmpjes op you tube over onverwachte ontmoetingen in Khao Yai met deze grote jongens.
Ik zou op zijn Hollands gezegd peuken schijten want die jongens (en meisjes) kunnen zeer onverwacht reageren, zo in hun eigen habitat.
Marcel

Plaats reactie

Terug naar “Natuur”