Werken in thailand, belasting betalen in NL?

Post hier je vragen over belasting, WAO en AOW in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Wietse
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 3
Lid geworden op: vrijdag 08 maart 2013, 16:45

Werken in thailand, belasting betalen in NL?

#1 Bericht door Wietse » zaterdag 09 maart 2013, 16:37

Beste mensen,

Ik heb een lange zoek tocht achter de rug voor mijn vraag zonder enig duidelijk antwoord.
Mijn situatie, misschien kan ik een baan krijgen in Thailand, de werkgever is gevestigd in Singapore en ikzelf woon in Nederland.
Mijn werkgever zal mijn inkomsten belasting afdragen in Thailand, dus daar is de belasting betaald.
Moet ik dan ook nog in Nederland belasting betalen?

Mijn rooster is 28 dagen werken en 28 dagen vrij, dus ben ik in het principe het halve jaar in Thailand en de andere helf in NL.
Goed voor de airmiles zeg maar :D

Is er iemand hier die in dezelfde situatie werkt of weet wat hier precies de regelgeving van is?
Er staat zoveel op het internet, maar vaak weer niet zoals in mijn situatie, en dat gebrabbel in die belasting verdragen zegt mij ook niks.
Dus mocht er iemand zijn die hier kennis/ervaring mee heeft hoor ik het graag.


Wietse

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Werken in thailand, belasting betalen in NL?

#2 Bericht door prajak » zaterdag 09 maart 2013, 16:42

Hoofdregel: je woont in NL en NL belast het wereldinkomen. Dat wereldinkomen komt ook uit Thailand. NL verleent wel reductie ter voorkoming van dubbele belasting als Thailand heft en je dat kunt bewijzen.

Mijn advies: zoek een belastingadviseur op in Nederland. En niet Bert Boek op de Hoek maar een gekwalificeerde.

www.nob.net
of
http://www.belastingadviseur.nl/beroeps ... iseurs-nfb

Wietse
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 3
Lid geworden op: vrijdag 08 maart 2013, 16:45

Re: Werken in thailand, belasting betalen in NL?

#3 Bericht door Wietse » zaterdag 09 maart 2013, 18:47

Er zijn dus geen vaste regels watbetreft de te betalen loon belasting?
Wat ik begrijp is dat NL een overeenkomst heeft met Thailand.
Als er belasting betaald is in Thailand hoeft over hetzelfde inkomen geen belasting meer betaald te worden in NL.
Dit uiteraard alleen omdat ik voor een niet-nederlandse werkgever werk, zou het bedrijf NL zijn dan was het weer een ander verhaal.
Ik ben bang dat ik lees/begrijp wat ik graag wil ipv de realiteit, vandaar dat ik benieuwd was of er iemand anders is die hier ervaring mee heeft.

Thks for the links prajak.

ron
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7520
Lid geworden op: zondag 15 april 2007, 16:21
Locatie: Amsterdam

Re: Werken in thailand, belasting betalen in NL?

#4 Bericht door ron » zaterdag 09 maart 2013, 23:26

Denk haast wel,dat Pieter jou later wel het e.e.a.kan uitleggen Wietse.
Op het moment is het nog nacht hier,ook toen jij je oproep plaatste.
De meesten liggen te snurken.

Groet,Ron.
"Zij die dansen
worden voor gek verklaard
door hen
die de muziek niet horen."

Wouter_Udon
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6466
Lid geworden op: vrijdag 28 september 2007, 07:33
Locatie: ฮอลแลนด์ใต้

Re: Werken in thailand, belasting betalen in NL?

#5 Bericht door Wouter_Udon » zaterdag 09 maart 2013, 23:30

ron schreef:Denk haast wel,dat Pieter jou later wel het e.e.a.kan uitleggen Wietse.
Op het moment is het nog nacht hier,ook toen jij je oproep plaatste.
De meesten liggen te snurken.

Groet,Ron.

Jij niet. Lag je nog te denken wat er allemaal mis was gegaan tijdens de visarun? ;) :giggle:
Live your dream, don't dream your life.

ron
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7520
Lid geworden op: zondag 15 april 2007, 16:21
Locatie: Amsterdam

Re: Werken in thailand, belasting betalen in NL?

#6 Bericht door ron » zondag 10 maart 2013, 00:28

Hoi Wouter.

Ja,ik was vroeg in slaap gevallen gisteravond,en dan krijg je automatisch een vroeg opstaan tot gevolg,haha.

Groet,Ron.
"Zij die dansen
worden voor gek verklaard
door hen
die de muziek niet horen."

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Werken in thailand, belasting betalen in NL?

#7 Bericht door prajak » zondag 10 maart 2013, 00:37

"...Als er belasting betaald is in Thailand hoeft over hetzelfde inkomen geen belasting meer betaald te worden in NL...."

Een veel voorkomend misverstand.

Ik heb je de weg gewezen naar een adviseur; meer kan ik niet doen want ik woon in Thailand met een Nederlandse 'werkgever' en bij jou zit het andersom. Veel succes gewenst.

stevenl
Expat
Expat
Berichten: 3909
Lid geworden op: vrijdag 29 april 2005, 12:23
Locatie: Rawai en Kata, Phuket
Contacteer:

Re: Werken in thailand, belasting betalen in NL?

#8 Bericht door stevenl » zondag 10 maart 2013, 02:34

Wietse schreef:Er zijn dus geen vaste regels watbetreft de te betalen loon belasting?
Een hele vreemde conclusie na deze opmerking van Prajak: "Hoofdregel: je woont in NL en NL belast het wereldinkomen. Dat wereldinkomen komt ook uit Thailand. NL verleent wel reductie ter voorkoming van dubbele belasting als Thailand heft en je dat kunt bewijzen."

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Werken in thailand, belasting betalen in NL?

#9 Bericht door prajak » zondag 10 maart 2013, 03:31

Ik zal vandaag het verdrag er nog eens bijpakken.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Werken in thailand, belasting betalen in NL?

#10 Bericht door prajak » zondag 10 maart 2013, 03:53

Het verdrag...

http://www.jongbloed-fiscaaljuristen.nl ... ailand.pdf

in de Nederlandse taal.

Begin eens met artikel 4. Waar woont Wietse volgens de regels van het verdrag ? Ik denk, als hij hier 12 maanden per jaar werkt, in Thailand. Maar hij werkt 28 dagen op, 28 dagen af. Gaat hij in die 'af' fase naar Nederland of blijft hij in Thailand ?

En hoe verhoudt zich dat met de "burgerlijke stand" om dat oude woord te gebruiken. Daarover is in dit forum veel geschreven. Er zit immers een minimumtermijn aan. Hoe handelt men dan ? Ingeschreven blijven in Nederland is van belang voor de zorgpolis.

Als je daar uit bent dan komt artikel 15. Dan komt pas de vraag of Nederland mag heffen over Thais arbeidsinkomen. Of heffen met reductie wat met een moeilijk woord heet 'progressievoorbehoud'. Is Wietse dan binnen- of buitenlands belastingplichtig in Nederland ?

Is 15 lid 2 van toepassing ? Dat kan de hamvraag worden voor eventuele vrijstelling in Nederland als dat 'woonland' blijft..

De vraag van Wietse beantwoorden is maatwerk en ik waag me daar niet aan. Dat is immers voor iedereen verschillend.

Om verrassingen achteraf te voorkomen is het zoeken van een deskundig adviseur door mij aanbevolen.

Tenslotte Wietse: denk aan de zorgpolis. Als ooit wordt geconcludeerd dat je Nederland metterwoon hebt verlaten en er komt van jou een forse claim dan kan men wel eens het standpunt innemen dat je geen recht hebt op die polis.

Ingewikkeld ? Ja. Vroeger wist er raad mee maar na 11 jaar Thailand maak ik een stevig voorbehoud.
Laatst gewijzigd door prajak op zondag 10 maart 2013, 04:01, 1 keer totaal gewijzigd.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Werken in thailand, belasting betalen in NL?

#11 Bericht door prajak » zondag 10 maart 2013, 03:57

Steven, kijk eens in artikel 23 lid 1.

stevenl
Expat
Expat
Berichten: 3909
Lid geworden op: vrijdag 29 april 2005, 12:23
Locatie: Rawai en Kata, Phuket
Contacteer:

Re: Werken in thailand, belasting betalen in NL?

#12 Bericht door stevenl » zondag 10 maart 2013, 04:29

prajak schreef:Steven, kijk eens in artikel 23 lid 1.
Ja, en? De TS stelt een vraag, daar komt een duidelijk antwoord op 'de hoofdregel is dat ...', de TS antwoordt: dus er is geen duidelijke regel. Zoals gezegd, dat is een hele vreemde conclusie, die meer ingegeven lijkt door de wens dan door wat er gezegd/geschreven is.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Werken in thailand, belasting betalen in NL?

#13 Bericht door prajak » zondag 10 maart 2013, 06:26

Verkeerd gelezen door mij, Steven... Sorry. 'T was ook nog vroeg..... :giggle2:

Wietse
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 3
Lid geworden op: vrijdag 08 maart 2013, 16:45

Re: Werken in thailand, belasting betalen in NL?

#14 Bericht door Wietse » zondag 10 maart 2013, 18:50

Je schrijft hoofdregel, wonen in nl, belasting betalen in nl.
Ikzelf heb ook door de overeenkomst gebladerd tussen nl en thailand, er zijn diverse soorten uitzonderingen.
Wat ik bedoelde met vaste regels is iets in de zin van; belasting betalen in thailand, dan geen belasting betalen in nl, en wanneer er geen belasting betaald is in thailand, betaal je in nl.
Nu weet ik ondertussen dat er diverse uitzonderingen zijn.

Ik blijf gewoon in nl wonen, ingeschreven in de gba.
In mijn tijd af reis ik naar nederland, theoretisch ben ik het halve jaar in thailand.
Om belasting technische redenen kan ik er voor zorgen dat ik meer dan 183 dagen in thailand verblijf als ik onder die regeling val.
Mijn werk is offshore drilling, nu weet ik niet of dit als "zeevarend" gezien word bij de belastingdienst, ander zou ik onder artikel 15, lid 2 vallen en dan is de kous af.
Mijn werkgever zal de belasting afdragen in thailand, als ik daar dan bewijs van heb kan ik dat gebruiken voor de belasting in nl.

Zodra ik weer thuis ben zal ik contact opnemen met mijn belasting accountant en vragen of die dit voor mij uit wil zoeken.
Zoals jullie zeggen, er zijn te veel factoren om hier een conclusie uit te trekken.

Thx voor de uitleg.

Plaats reactie

Terug naar “Belasting, WAO en AOW”