Bankzaken

Post hier al je vragen en opmerkingen voor het emigreren naar Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Bericht
Auteur
driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Bankzaken

#16 Bericht door driver » maandag 04 februari 2013, 18:01

Goed topic Henk :clap:

gr driver

Henk Korat
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2948
Lid geworden op: donderdag 28 april 2011, 19:39
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Bankzaken

#17 Bericht door Henk Korat » dinsdag 05 februari 2013, 03:42

prajak schreef:Ik probeer dat ook niet uit. Ik boek van mijn ING euro af en dat komt heus wel als thb binnen. Ik boek immer kosten BEN want dat is goedkoper aan NL kant.

Ik krijg geen post meer van ING; ik heb daarvoor een hokje aangekruist op de website en het spaart in de kosten.

Het openen van een extra rekening bij ING was ooit een probleem want ik was het land uit voor die nieuwe wetgeving kwam, de wet witwassen en financiering van terrorisme. Ik kon dat na veel geschrijf oplossen met een door de ambassade getekende kopie van mijn paspoort.

Openen van een (internet)spaarrekening bij 'buitenlandse' banken in NL gaat heel simpel omdat men alleen ontvangt van en boekt naar EEN vaste tegenrekening bij een grote NL bank en dan heeft die controle al plaatsgevonden.

Ik ondervind geen problemen met bankieren via internet. Ben er happy mee. Ik doe alleen nimmer internetbetalingen van mijn Thaise bank. Ik ga wel naar de balie en schrijf een formuliertje vol.
Dank je Prajak. De problemen die je ondervond met het openen van een extra rekening bij de ING zijn toe te schrijven aan een wet die in 1993 van kracht is geworden, namelijk de Wet Identificatieplicht. Bij de banken worden de MOT (Melding Ongebruikelijke Transactie en Wet Identificatieplicht altijd samen gezien. De baliemedewerker behandelt de WI net zo stringent als de MOT. Er zijn vast forumleden die hebben meegemaakt dat ze geld op wilden nemen aan de balie bij een bekende baliemedewerk(st)er. Die baliemedewerk(st)er kent de klant ook heel goed. Desondanks werd om het paspoort, rijbewijs of ID kaart gevraagd. Deze wet schrijft ook voor, dat je persoonlijk geidentificeerd moet worden. Iemand anders je paspoort laten meenemen, helpt niet.

Volgens deze wet en regelgeving moet je je ook persoonlijk identificeren bij het afhalen van een nieuwe bankpas of creditcard.

Ik zal de optie BEN bij de ING in het stukje opnemen en zal ook kijken of andere banken die optie kennen.
"Voor de oplossing is het onontbeerlijk de tegenstander niet te zien als de vijand, doch als een drager van een andere mening." (Koningin Beatrix tijdens haar inhuldiging)

stevenl
Expat
Expat
Berichten: 3909
Lid geworden op: vrijdag 29 april 2005, 12:23
Locatie: Rawai en Kata, Phuket
Contacteer:

Re: Bankzaken

#18 Bericht door stevenl » dinsdag 05 februari 2013, 04:15

RuudThai schreef:Henk, een zeer behoorlijke informatie en dat is altijd goed voor een forum.
Maar ik heb een paar kritische puntjes die hopelijk als opbouwend kunnen worden gezien.

Jij schreef:
"Maar allereerst ga ik er zonder meer vanuit dat je een bankrekening in Nederland wilt blijven aanhouden. Waar anders zou de SVB de AOW of het Pensioenfonds de pensioenuitkering op moeten boeken. In de checklist van "Jongbloed Fiscaaljuristen", waar Prajak aan refereert in zijn draadje "Stappen naar Emigratie" , wordt bij Algemeen punt 05 al aangegeven tijdig een postbus te openen. Deze postbus kun je als postadres bij de bank opgeven."
Uiteraard hou je een Nederlandse bankrekening aan. Hoewel tegenwoordig veel uitkeringsinstanties en pensioenfondsen de mogelijkheid bieden om hun uitkering rechtstreeks op een buitenlandse bank over te maken. Ik heb daar bij de UWV enkele jaren gebruik van gemaakt, maar ook het ABP biedt die mogelijkheid.
Een postbus, vind je dat nodig? Mijn bank, de ING, heeft zonder probleem mijn adres gemuteerd van een Nederlands naar een Thais. Bankafschriften, andere correspondentie, nieuwe bankpasjes en creditcards, de pincodes daarvoor enz. werden allemaal naar het adres in Thailand gestuurd. Ook internetbankieren werd zonder verdere vragen overgezet naar het Thaise adres.
Het is mij nog nooit nodig gebleken om een postbus of briefadres in Nederland achter te laten.
Maar misschien is het bij andere banken wel moeilijker geregeld.

Dan het overboeken van euro's naar baht's, dus van een Nederlandse bankrekening naar een Thaise.
Ik laat de kosten altijd voor rekening van de begunstigde, dus BEN. Dan betaal je voor de Nederlandse bank een minimum aan kosten terwijl de Thaise bank goedkoper is dan de Nederlandse bij hun deel van de verwerking van de opdracht. Dit geldt specifiek voor de betaling ING>Bangkok Bank. Andere banken hebben weer andere tarieven dus is wat moeilijk te vergelijken.

En jij stelt:
"Een advies wat het handigste is Euro's of Baths overmaken kan ik je niet geven. Je zal dat zelf uit moeten proberen. Doe dat niet met te kleine bedragen, want anders zit je vast aan het minimum tarief. Ik zelf maak Baths over van mijn Rabobank rekening naar mijn rekening bij de Bangkok Bank en ben daar tevreden mee"
In 2006 emigreerde ik naar Thailand. Ik maakte toen een redelijk fors bedrag over naar de Bangkok Bank. Maar ik gaf dat op in baht's, iets van 400.000 baht. Tegen de toen geldende koers zou de ING daarvoor rond de 9000 euro hebben moeten berekenen. Maar er werd ongeveer 9600 euro afgeschreven!
Wat bleek: gedurende enkele jaren berekende de Thaise Centrale Bank 2 verschillende wisselkoersen, een 'binnen' en een 'buiten' koers. Had ik de opdracht in euro's gegeven dan was ik 600 euro goedkoper uit geweest. Ik heb daarover nog wat gesteggeld met de ING maar er viel niets aan te veranderen.
Zij raadden echter wel aan om ten allen tijde, ook als er sprake is van normale wisselkoersen, de opdracht voor het overschrijven van euro's naar andere valuta, dus van een Nederlandse bank naar een buitenlandse bank, altijd in euro's op te geven.
Dat doe ik dus sindsdien en ik heb geen zin om het omgekeerd uit te proberen.... :Whistle:
Ik heb bij Rabobank ook mijn Thaise adres, en dat werkt zonder problemen (zei het dat verzenden van bankpasjes in een niet bank envelop beter werkt dan nin een bank envelop)
Rabobank internetbankieren kent helaas niet meer de optie 'kosten begunstigde'.
Ja, altijd in Euros overmaken, De aankoopkoers van Thaise Baht in Nederland is slecht, en dat is de koers die je krijgt als je in Baht verstuurt. De Euro verkoopkoers in Thailand is veel aantrekkelijker, en dat is de koers die je krijgt als in Euros verzendt. De Baht moet wel gigantisch inzakken in de 2 dagen dat de verzending duurt wil het aantrekkelijk zijn om in Baht over te boeken.

Henk Korat
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2948
Lid geworden op: donderdag 28 april 2011, 19:39
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Bankzaken

#19 Bericht door Henk Korat » dinsdag 26 maart 2013, 13:56

v@go schreef:krijg net post van ING ze verhogen het minimum tarief voor geld overmaken naar het buitenland met 1€ doordat minder mensen gebruik van de optie maken.

Minimum kosten vanaf 1 april 6€
V@go, ik houd de ING site al een tijdje in de gaten, maar zie nog steeds niet een verhoging van het minimum tarief. Moet ik - denk je - echt tot 1 april wachten of is het een grap?
"Voor de oplossing is het onontbeerlijk de tegenstander niet te zien als de vijand, doch als een drager van een andere mening." (Koningin Beatrix tijdens haar inhuldiging)

Gebruikersavatar
v@go
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1691
Lid geworden op: vrijdag 19 februari 2010, 13:10
Locatie: Belgie-จอมเทียน

Re: Bankzaken

#20 Bericht door v@go » dinsdag 26 maart 2013, 22:27

Bij mijn weten is het geen grap, ik heb daar begin februari een folder van in de bus gekregen. echter op de website van ING kan ik daar niets over terug vinden.
Misschien dat deze pas na of op 1 april worden gepresenteerd.

Het schrijven was wel zo opgesteld dat ik het afgelopen jaar regelmatig buiten Europa geld overmaakte en dat er veranderingen waren omdat hiervan te weinig gebruik wordt gemaakt. Daarom moet het tarief omhoog om de kosten te compenseren....beetje in die trant.
geloven is iets wat je niet zeker weet (© v@go)
ความลับไม่มีในโลก

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Bankzaken

#21 Bericht door prajak » woensdag 27 maart 2013, 00:42

V@go, ik heb het ook ergens gelezen. Het is geen grap.

De sfeer in het forum laat niet meer toe om grappen te maken: dan krijg je boze reacties van mensen die niet kunnen lezen of niet weten wat humor is. Ik ben voorzichtig met grappen en grollen; ben gisteren bedreigd met "onder de grond". Heb wel een pleegkind van 10 in huis. Lekker hoor. zo'n forum.

elst99
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5117
Lid geworden op: maandag 19 mei 2008, 12:30

Re: Bankzaken

#22 Bericht door elst99 » woensdag 27 maart 2013, 01:43

Je laat je toch niet zo snel onder schoffelen, kom op zeg!
Er zijn mensen en die zich mensen noemen, de knop van vrienden handhaven en die van domme krachten indrukken,zul je zien blijven er best nog veel over!
Je moet niet alles geloven wat ze over me zeggen, het is allemaal veel erger!

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Bankzaken

#23 Bericht door RuudThai » woensdag 27 maart 2013, 05:20

prajak schreef:V@go, ik heb het ook ergens gelezen. Het is geen grap.

De sfeer in het forum laat niet meer toe om grappen te maken: dan krijg je boze reacties van mensen die niet kunnen lezen of niet weten wat humor is. Ik ben voorzichtig met grappen en grollen; ben gisteren bedreigd met "onder de grond". Heb wel een pleegkind van 10 in huis. Lekker hoor. zo'n forum.
Email of pb doorzenden aan de moderatie. Ik vind dat je zulke mensen niet de hand boven het hoofd kunt BLIJVEN houden. "Het zal zo'n vaart niet lopen" is geen argument om iemand te handhaven als forumlid. Het IS een fysieke bedreiging en daar staat maar één straf op: eeuwige verbanning van het Thailand Forum. [|)

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Bankzaken

#24 Bericht door dutch » woensdag 27 maart 2013, 05:27

RuudThai schreef:
prajak schreef:V@go, ik heb het ook ergens gelezen. Het is geen grap.

De sfeer in het forum laat niet meer toe om grappen te maken: dan krijg je boze reacties van mensen die niet kunnen lezen of niet weten wat humor is. Ik ben voorzichtig met grappen en grollen; ben gisteren bedreigd met "onder de grond". Heb wel een pleegkind van 10 in huis. Lekker hoor. zo'n forum.
Email of pb doorzenden aan de moderatie. Ik vind dat je zulke mensen niet de hand boven het hoofd kunt BLIJVEN houden. "Het zal zo'n vaart niet lopen" is geen argument om iemand te handhaven als forumlid. Het IS een fysieke bedreiging en daar staat maar één straf op: eeuwige verbanning van het Thailand Forum. [|)
Ik sluit me hier,zonder restrictie,van harte bij aan.
We leven in Nederland toch tegenwoordig in een kultuur van "alles mag" en dat was een van de redenen,waarom ik besloot nooit meer terug te keren.(dit is natuurlijk een puur prive mening,maar misschien zijn er meer die er zo over denken)
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Bankzaken

#25 Bericht door prajak » woensdag 27 maart 2013, 07:17

Elst99, 'onderschoffelen' is niet wat ik voorsta..... :giggle: Zal ik zelf ook niet doen. Hooguit het nette 'eerste schepje' maar ja, dan is de urn snel vol..... :giggle2:

Ruudthai, de eigenaar van het forum heeft het zelf zien staan want het stond in het forum zelf. Hoe je het ook schrijft, 'onder de grond' is dood want ik heb me nimmer voorgesteld als grottoloog. Het is me duidelijk dat een forumlid me dood wil. Maar Ruudthai dat kwam ook voor in het oude forum DT (dat nog bestaat...) en jij hebt ook een vervelende ervaring met een of meer forumleden achter de rug. Het wordt niet zo heet gegeten maar het verziekt de sfeer.

Ik heb gezien dat van de herriezoekers gisteren er een rangloos is en een nog steeds VIP. Het is aan de eigenaar om in te grijpen, niet aan ons leden, maar ik heb nu drie mensen staan op de 'ongewenst leeslijst'. De reacties van forumleden hier, in pb's en telefonisch aan mij liegen er niet om.

Dit forum bevindt zich in bijzonder water en moderatie ook op de Thaise 'overdag' is hard nodig.

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Bankzaken

#26 Bericht door driver » woensdag 27 maart 2013, 09:39

prajak schreef:V@go, ik heb het ook ergens gelezen. Het is geen grap.

De sfeer in het forum laat niet meer toe om grappen te maken: dan krijg je boze reacties van mensen die niet kunnen lezen of niet weten wat humor is. Ik ben voorzichtig met grappen en grollen; ben gisteren bedreigd met "onder de grond". Heb wel een pleegkind van 10 in huis. Lekker hoor. zo'n forum.
Dit is een Thailand forum dat is waar mensen hier in eerste instantie voor komen en als er dan gastjes bijkomen die constant lopen te narren of blijkbaar dartgene doen wat Prajak aangeeft gewoon eraf schoppen zonder enige vorm van uitleg.

Ik kreeg gisteren ook prive een bericht over de rottigheid in een topic wat ik deels gezien heb maar later niet meer omdat ik weg was de betreffende persoon die me mailde gaf aan het hier niet meer leuk te vinden terwijl hij vaak goede inbreng heeft is dit de bedoeling uiteindelijk ?
Dat nette posters weggaan omdat andere sukkels het verzieken ?

gr driver

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Bankzaken

#27 Bericht door prajak » woensdag 27 maart 2013, 11:10

"...Dat nette posters weggaan omdat andere sukkels het verzieken ?..."

Daar gaat het naar toe als dit niet stopt. Maar...dat is ook niet gemakkelijk want dan stappen de sukkels ook naar een ander forum. En een poging een 'schoon' forum te maken, een kleine twee jaar terug, is gestrand in herrie tussen 'founding fathers' en dergelijke 'eigenheimers'.

Het moet, wat mij betreft, binnen DIT forum kunnen. Ik heb hier heel veel waardevolle zaken staan, andere schrijvers ook, mensen hebben hart en ziel er in gestopt maar helaas zitten er verziekers tussen die niet hard genoeg worden aangepakt.

Ik weet wie weg wil lopen; ik loop zeker niet weg behalve als ik met de dood wordt bedreigd of mijn gezin. Helaas zijn er bedreigingen geweest in dit forum, en niet alleen naar mij toe, en ik hoop dat de daders keihard worden aangepakt. Tuig hoort hier niet thuis.

carpediem
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2277
Lid geworden op: zaterdag 18 november 2006, 18:17
Locatie: amsterdam

Re: Bankzaken

#28 Bericht door carpediem » woensdag 27 maart 2013, 11:36

Het lijkt me dat dit forum niet uniek is. Alle sociale media hebben er mee te maken.
We moeten er mee leven, dat is een maal de tijd.
Of je moet het zo strak modereren dat er geen gijn meer aan is.

Bedreigingen moeten inderdaad hard aangepakt worden. Andere (nare) grappen en grollen moeten we maar voor lief nemen en er over heen lezen en vooral negeren.
pluk de dag (carpediem)

Henk Korat
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2948
Lid geworden op: donderdag 28 april 2011, 19:39
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Bankzaken

#29 Bericht door Henk Korat » woensdag 27 maart 2013, 11:37

Zo is dat Driver en Prajak, dit forum moet geen ruimte bieden aan sfeerverziekers.

Doel moet bijven om informatie over Thailand met elkaar te delen. Natuurlijk kunnen er meningsverschillen zijn hoe iemand het leven in Thailand aanvoelt. Maar gelukkig zijn we daar mensen voor en zolang de mening van een ander wordt gerespecteerd en geen enkele groep mensen als uitzonderlijk, raar, vijandig, etc. wordt neergezet, is er niets aan de hand.

De Moppentrommel en grappige opmerkingen tussendoor zorgen wel voor de leut. Daar staan een aantal forumleden garant voor.

Tot slot. Lees het onderschrift van Driver nog even.
"Voor de oplossing is het onontbeerlijk de tegenstander niet te zien als de vijand, doch als een drager van een andere mening." (Koningin Beatrix tijdens haar inhuldiging)

Henk Korat
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2948
Lid geworden op: donderdag 28 april 2011, 19:39
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Bankzaken

#30 Bericht door Henk Korat » woensdag 27 maart 2013, 11:38

carpediem schreef:Het lijkt me dat dit forum niet uniek is. Alle sociale media hebben er mee te maken.
We moeten er mee leven, dat is een maal de tijd.
Of je moet het zo strak modereren dat er geen gijn meer aan is.

Bedreigingen moeten inderdaad hard aangepakt worden. Andere (nare) grappen en grollen moeten we maar voor lief nemen en er over heen lezen en vooral negeren.
Het probleem zit em in het negeren. Dat is vrijwel onmogelijk. Je hebt het gezien.........en weer 1 voor de teller :cheesy: :cheesy:
"Voor de oplossing is het onontbeerlijk de tegenstander niet te zien als de vijand, doch als een drager van een andere mening." (Koningin Beatrix tijdens haar inhuldiging)

Plaats reactie

Terug naar “Emigreren naar Thailand”