Bankzaken

Post hier al je vragen en opmerkingen voor het emigreren naar Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Henk Korat
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2948
Lid geworden op: donderdag 28 april 2011, 19:39
Locatie: Nakhon Ratchasima

Bankzaken

#1 Bericht door Henk Korat » maandag 04 februari 2013, 09:08

Als je overweegt om naar Thailand te emigreren, is het zeker belangrijk de bank- en
geldzaken goed te regelen. Voor deze financiële zaken gelden een aantal regels waarmee je rekening moet houden. Ik zal deze zo goed mogelijk hieronder behandelen.

Maar allereerst ga ik er zonder meer vanuit dat je een bankrekening in Nederland wilt blijven aanhouden. Waar anders zou de SVB de AOW of het Pensioenfonds de pensioenuitkering op moeten boeken. In de checklist van "Jongbloed Fiscaaljuristen", waar Prajak aan refereert in zijn draadje "Stappen naar Emigratie" , wordt bij Algemeen punt 05 al geadviseerd tijdig een postbus te openen. Deze postbus kun je als postadres bij de bank opgeven.

Je kunt echter ook je adres in Thailand aan je bank geven en alles van de bank naar jouw adres in Thailand laten zetten. Via internet kun je veelal gebruik maken van elektronische dagafschriften. Is ook goedkoper dan een hard copy (papier). Zorg dan wel dat je afspraken maakt over de verzending van de bankpas en eventueel de creditcard.

Ik heb me bij dit hoofdstuk beperkt tot de regelgeving van drie Nederlandse Banken, namelijk de ABN Amro, Rabobank en ING. Ik heb helaas moeten constateren dat de Thaise banken niet zo transparant zijn als de Nederlandse banken als het gaat om de kosten die deze banken in rekening brengen. Dus hier sta ik open voor de ervaringen van de forumleden.

Ik zal de bank- en geldzaken behandelen in de volgende punten:
1. Chartaal of contant geld
a. In- en uitvoer van contant geld van en naar Nederland en Thailand;
b. Opname mogelijkheden van contact geld bij Nederlandse banken; en
c. Melding Onrechtmatige transactie;
2. Giraal geld of overboekingen via de bankrekening
a. Kapitaal in- en uitvoer van en naar Nederland en Thailand;
b. Het openen van een bankrekening in Thailand;
b. Overboeking mogelijkheden bij Nederlandse en Thaise banken;
c. Kosten van buitenlandse betalingen,

In- en uitvoer van contant geld van en naar Nederland en Thailand.
Een Nederlander mag niet meer dan Euro 10.000 aan liquide middelen in- of uitvoeren. Die liquide middelen bestaan uit geld en/of reis- of bankcheques en/of aandelen en/of obligaties. Heb je meer liquide middelen dan Euro 10.000, dan moet je daarvan aangifte doen bij de douane.

Je kunt alles nog eens rustig nalezen op de volgende sites:

http://reizen-en-recreatie.infonu.nl/di ... rland.html

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... reizigers/

In Thailand gelden de "Exchange Regulations", die je hier kunt nalezen:

http://www.thailand.ch/exchange.pdf

In het hoofdstukje "Currency regulations" zul je lezen dat er geen restricties zijn op de invoer van vreemde- en locale valuta. Dus je mag zoveel dollars, ponden, euro's, pesos, dirhams, bath, et cetera , invoeren wat je wilt. Er zijn echter wel uitvoer restricties. Voor de naburige landen (inclusief Vietnam) is dat Bath 500.000 en naar andere landen Bath 50.000.

Wat belangrijk is om op te merken is dat de Thaise regels wel een ongelimiteerde uitvoer van buitenlandse valuta toestaat, Ik kom daar later op terug. Maar laat ik hier niet onvermeld laten dat de invoer in Nederland gelimiteerd is tot Euro 10.000.

Opname mogelijkheden van contact geld bij Nederlandse banken

De Rabobank kent twee soorten passen, de bankpas en de Wereldpas. In het volgende ga ik uit van de Wereldpas.

De betaalpassen geven de volgende contante opname mogelijkheden bij een geldautomaat van dezelfde bank:

ABN Amro Euro 500 per dag;
Rabobank Euro 1.250 per week; en
ING Euro 1.000 per dag

On line (via Internet) of op het bankkantoor kan de paslimiet tijdelijk verhoogt worden, zodat een groter bedrag uit de geldautomaat van dezelfde bank kan worden gepind. De verhoging van de paslimiet kan tot de volgende bedragen:

ABN Amro Euro 10.000;
Rabobank Euro 5.000; en
ING Euro 10.000.

Deze limieten gelden voor contante opnames. Voor de aankoop van een auto, boor, caravan of anderszins kan de paslimiet tijdelijk tot het benodigde factuurbedrag worden verhoogd.

Wil je meer aan contant geld meenemen dan bovengenoemde bedragen, dan geldt voor elk van deze banken een bestel termijn van 3 dagen. Rabobank vermeldt een limitering tot Euro 50.000. Let in ieder geval op de douane richtlijnen.

Melding Onrechtmatige transactie

In het kader van de integriteit van de financiële markten, het bestrijden van witwassen en het frustreren van het financieren van terroristische acties, kennen we sinds de helft van de negentiger jaren van de vorige eeuw de "Melding Ongebruikelijke Transacties", of te wel MOT. Iedere bankmedewerker (en anderen) die in contact staat met een klant is verplicht een ongebruikelijke transactie te melden, op straffe van vervolging. Balie medewerkers van banken zijn verplicht jaarlijks cursussen te volgen met betrekking tot onder andere de MOT. De angst iets fout te doen zit er dan ook aardig in bij die balie medewerkers, immers melden ze een achteraf gebleken ongebruikelijke transactie niet, dan kan dat leiden tot strafvervolging. Dus de bankmedewerk(st)er zou je wel eens kunnen vragen waar je het geld aan uit gaat geven of uit welke bronnen je het geld hebt ontvangen.

Ik vermeld de Mot in dit draadje, omdat bij contant geld transacties van zekere omvang een bankmedewerker zich gedwongen kan voelen dit te melden.

Wil je meer weten over de MOT, dan heb ik hier een link voor je:

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... ransacties

Kapitaal in- en uitvoer van en naar Nederland en Thailand

Nederland kent geen beperkingen meer op de export van kapitaal, of te wel het overboeken van geld naar een buitenlandse bankrekening. In de begin tachtiger jaren van de vorige eeuw hebben we de "0 gulden" gekend en dat hield in dat er niet meer geld naar het buitenland mocht worden overgemaakt dan er in Nederland uit het buitenland binnen kwam. Gelukkig was dat maar voor zeer korte tijd. We hebben ook een lange tijd geworsteld met A- en B-formulieren, waarop je onder andere precies moest opgeven waarvoor het overgemaakte bedrag naar het Buitenland of van het Buitenland gebruikt werd.

Nu kan, zonder ingewikkelde procedures en regels, geld overgeboekt worden naar het buitenland. De banken hebben wel een meldingsplicht van bewegingen van valuta van en naar het buitenland aan De Nederlandsche Bank en het Ministerie van Financiën, maar dat is louter en alleen om de betalingsbalans en de lopende rekening samen te stellen.

Ook de Thaise Exchange Regulations geven geen enkele restrictie voor het overboeken van bedragen van en naar het buitenland. In de praktijk echter zul je beperkingen tegenkomen in het overmaken van geld van een Thaise bankrekening naar je rekening in Nederland. Dat gaat niet, tenzij je een werkvergunning kunt overleggen. Dat althans is mijn ervaring bij de Bangkok Bank en die van een vriend bij een andere Thaise bank. Als je dus geld van Thailand naar Nederland wilt brengen, neem dan het bedrag van je Thaise bankrekening op en wissel het om in Euro's. Let op twee dingen, 1) je mag niet meer dan Euro 10.000 (zonder aangifte) invoeren in Nederland en 2) je mag niet meer dan Bath 50.000 Thailand uitvoeren.
Let ook op koersverschillen/verliezen tussen de transactiekoers (giraal) en de omwisselkoers (chartaal of contant).

Het openen van een bankrekening in Thailand

Over dit onderwerp is op dit forum al veel geschreven. Laat ik eerst naar de regelgeving gaan. De Exchange Regulations geven aan dat: "Nonresidents may open the account with any authorized banks in Thailand". Dus een buitenlander moet zo een bankrekening kunnen openen in Thailand. De praktijk kan echter weerbarstig zijn. Ik zelf heb drie pogingen gedaan. Bij de Bank of Ayudhya, maar die hadden bezwaar, omdat ik geen adres in Thailand had, bij de TMB, maar die vroegen om een werkvergunning en bij de Bangkok Bank. De laatste bank opende de rekening zonder bezwaar. Ze vroegen om het paspoort en klaar was Kees. Alleen internet bankieren kon niet. Daarvoor had ik een Thais adres of te wel een Residence Certificate nodig. Andere banken zijn daar niet zo moeilijk in en geven toegang tot het internet bankieren. Het is dus even rondshoppen en snuffelen op dit forum, maar een rekening openen met internet kan.

Overboeking mogelijkheden bij Nederlandse en Thaise banken

Ik ga ervan uit dat je beschikt over internet bankieren in Nederland. Zo niet, dan moet je je voor buitenlandse overboekingen melden aan de balie van je bankkantoor en daar de nodige formulieren invullen. Vergeet niet dat je dan extra kosten kwijt bent, namelijk Euro 10. Dit tarief is bij de drie grote banken ABN Amro, Rabobank en ING gelijk.

Ik ga er ook van uit dat je, toen je de rekening opende bij de Thaise bank, je om de SWIFT gegevens hebt gevraagd. Deze heb je nodig voor het doen van een buitenlandse overboeking naar je Thaise bankrekening. De SWIFT code bestaat uit een aantal letters en een paar cijfers. Een groot deel van de letters geven afgekort de naam van de bank weer. Houdt ook het rekening nummer van je Thaise bankrekening bij de hand.

Ik verwijs je in dit hoofdstukje ook naar de video van Phranee met de titel "The Foreign Exchange Certificate". Wil je geld naar je Thaise bankrekening boeken voor de aankoop van een concominium (een appartement in eigendom), dan somt Phranee in deze video een aantal "do's and don'ts" op

Zoals onder het hoofdstukje "Kapitaal in- en uitvoer van en naar Nederland en Thailand" geschreven, is er geen wettelijk maximum aan het over te boeken bedrag. Maar de drie grote banken kennen een maximum grens van bedragen, die je met internet bankieren wilt overboeken, namelijk Euro 50.000. Dit is een limiet per keer, dus niet per dag, week of andere termijn.

Bij een internet overboeking naar je Thaise bankrekening vul je de gevraagde rubrieken op je beeldscherm in. Ik ga op 1 rubriek, namelijk de kosten, in het volgende hoofdstukje in.

Met internet bankieren van je Thaise bank heb je in principe dezelfde mogelijkheden als in Nederland. Het zal even wennen zijn aan het systeem, maar dat moest je ook bij het internet bankieren van je Nederlandse bank.

Je kan bij de rubriek bedrag bij het internet bankieren bij je Nederlandse bank een muntsoort invullen. Je kan dus kiezen voor een overboeking in Euro's, Baths of een andere valuta. Als je een bedrag in Bath overboekt, dan zal jouw Nederlandse bank Baths uit de markt moeten kopen. Op het moment dat zij dat doet, komt de koers tot stand. Als je het bedrag in Euro's overboekt en jouw Thaise bankrekening is in Baths, dan zal de Thaise bank de Euro op de markt verkopen tegen Baths. Er is een tijdverschil natuurlijk, maar een internetboeking neemt ongeveer 2 dagen in beslag. Stel dat er in de valuta markt niet in die twee dagen verandert, dan zouden toch de wisselkoersen van Baths naar Euro en Euro naar Bath gelijk moeten zijn. Dit is echter niet zo. Het omwissel mechanisme zit iets ingewikkelder in elkaar en er bestaan koersverschillen. Wil je de koersen die jouw Thaise bank hanteert, dan kun je naar hun website gaan. Of ga naar deze website, die door een forumlid wordt aangeraden:

http://bankexchangerates.daytodaydata.net/default.aspx

Bij een Nederlandse bank is het wat moeilijker de koers te achterhalen. Als je Baths via internet overboekt, krijg je wel het in Euro's omgerekende bedrag, maar dit is een benadering. De werkelijke koers wordt vastgesteld met de omwisseltransactie van de bank in de markt. Maar er zijn desondanks vele andere mogelijkheden de koers van de Bath ten opzichte van de Euro te achterhalen, zoals deze site van de ECB

http://www.ecb.int/stats/exchange/eurof ... ex.en.html

Let wel op dat de gegeven koers een indicatie is en niet de werkelijke koers, die jouw bank in Nederland zal hanteren.

Kosten van buitenlandse betalingen

De kosten van buitenlandse overboekingen zijn op de internetsite van de desbetreffende bank terug te vinden, maar ik zal ze hier geven.

Voordat ik ze opsom, eerst een belangrijke opmerking. Als je een via internet een buitenlandse overboeking doet, gaat het desbetreffende blad er standaard van uit dat de betaler en de begunstigde ieder de bankkosten voor zijn rekening neemt. Dit wordt aangegeven door SHA of shared. Wil je de kosten die de Thaise bank in rekening brengt ook voor jouw rekening nemen, dan kies je voor de optie OUR. Wat het voordeligste is, zul je zelf moeten ondervinden. De kosten die de Thaise bank in rekening brengt zijn nier erg transparant. Ik heb bedragen gevonden, als ik je vond, tussen de Bath 200 en Bath 500.

Ik geef eerst de tarieven voor SHA (shared), dus de betaler neemt de Nederlandse bankkosten voor zijn rekening en de begunstigde de Thaise bankkosten.

ABN Amro 0,1 van het bedrag min € 7,- met een minimum van € 5,50 en een maximum van € 70,--

Rabobank € 10,--

ING 0,1% met een minimum van € 6,-- en een maximum van € 50,--

Voor de andere optie OUR worden de kosten van de buitenlandse bank bij het SHA (shared) tarief opgeteld. Deze kosten zijn:

ABN Amro voor Thaise banken is dat tussen de € 15,-- en € 17,50

Rabobank 0,1 met een minimum van € 7,50 en een maximum van € 75,--

ING voor Thaise banken € 25,--

De ING kent ook de optie BEN (Beneficiary costs). Dat houdt in dat alle kosten voor rekening zijn van de begunstigde. Ik kan niet zeggen of dit de voordeligste optie is, omdat de kosten die de Thaise bank berekent niet transparant zijn, maar een aantal forumleden hebben bevestigd, dat dit een goedkope optie is.

Al de genoemde tarieven zijn die van 3 februari 2012. Check de tarieven regelmatig op de site van je Nederlandse bank, want ze kunnen tussentijds aangepast worden.

Een advies wat het handigste is Euro's of Baths overmaken kan ik je niet geven. Je zal dat zelf uit moeten proberen. Doe dat niet met te kleine bedragen, want anders zit je vast aan het minimum tarief. Ik zelf maak Baths over van mijn Rabobank rekening naar mijn rekening bij de Bangkok Bank en ben daar tevreden mee.

Tenslotte

Heb je aanvullingen of opmerkingen stuur mij dan een PB of post een bericht, dan zal ik dit verhaal eventueel wijzigingen of aanvullen, zodat we een (1) referentiepunt hebben.
Laatst gewijzigd door Henk Korat op woensdag 03 april 2013, 06:16, 4 keer totaal gewijzigd.
"Voor de oplossing is het onontbeerlijk de tegenstander niet te zien als de vijand, doch als een drager van een andere mening." (Koningin Beatrix tijdens haar inhuldiging)

ron
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7520
Lid geworden op: zondag 15 april 2007, 16:21
Locatie: Amsterdam

Re: Bankzaken

#2 Bericht door ron » maandag 04 februari 2013, 09:29

:idea:
"Zij die dansen
worden voor gek verklaard
door hen
die de muziek niet horen."

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Bankzaken

#3 Bericht door prajak » maandag 04 februari 2013, 10:05

Goed werk en dank, Henk Korat !

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: Bankzaken

#4 Bericht door printen44 » maandag 04 februari 2013, 10:25

Prima en degelijk werk. Ik ben nog bezig met mijn werkstuk over pensioenen en AOW

elst99
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5117
Lid geworden op: maandag 19 mei 2008, 12:30

Re: Bankzaken

#5 Bericht door elst99 » maandag 04 februari 2013, 11:49

Petje af Henk
Je moet niet alles geloven wat ze over me zeggen, het is allemaal veel erger!

elst99
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5117
Lid geworden op: maandag 19 mei 2008, 12:30

Re: Bankzaken

#6 Bericht door elst99 » maandag 04 februari 2013, 11:59

Voor ons niet meer van toepassing, vandaag de beslissing genomen, om een andere bestemming te kiezen.
We hadden een fijne tijd hier, maar voelen ons niet meer happy!
Sorry voor veel Thaise vrienden, maar Hua Hin is voor ons niet meer de plaats to life.
Gelukkig hebben we een fijn huis in Elst, kunnen nog alle kanten op.
Je moet niet alles geloven wat ze over me zeggen, het is allemaal veel erger!

ron
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7520
Lid geworden op: zondag 15 april 2007, 16:21
Locatie: Amsterdam

Re: Bankzaken

#7 Bericht door ron » maandag 04 februari 2013, 12:07

elst99 schreef:Voor ons niet meer van toepassing, vandaag de beslissing genomen, om een andere bestemming te kiezen.
We hadden een fijne tijd hier, maar voelen ons niet meer happy!
Sorry voor veel Thaise vrienden, maar Hua Hin is voor ons niet meer de plaats to life.
Gelukkig hebben we een fijn huis in Elst, kunnen nog alle kanten op.
Hoe bedoel je Elst,veranderen van land of van plaats.?

Ron.
"Zij die dansen
worden voor gek verklaard
door hen
die de muziek niet horen."

Wouter_Udon
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6466
Lid geworden op: vrijdag 28 september 2007, 07:33
Locatie: ฮอลแลนด์ใต้

Re: Bankzaken

#8 Bericht door Wouter_Udon » maandag 04 februari 2013, 12:19

elst99 schreef:Voor ons niet meer van toepassing, vandaag de beslissing genomen, om een andere bestemming te kiezen.
We hadden een fijne tijd hier, maar voelen ons niet meer happy!
Sorry voor veel Thaise vrienden, maar Hua Hin is voor ons niet meer de plaats to life.
Gelukkig hebben we een fijn huis in Elst, kunnen nog alle kanten op.

Waarom voelen jullie je niet meer happy? Er zijn toch nog andere hele leuke plekjes in Thailand?
Betekent het dan ook dat je hier niet meer zult "verschijnen"?
Live your dream, don't dream your life.

Gebruikersavatar
v@go
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1691
Lid geworden op: vrijdag 19 februari 2010, 13:10
Locatie: Belgie-จอมเทียน

Re: Bankzaken

#9 Bericht door v@go » maandag 04 februari 2013, 13:37

krijg net post van ING ze verhogen het minimum tarief voor geld overmaken naar het buitenland met 1€ doordat minder mensen gebruik van de optie maken.

Minimum kosten vanaf 1 april 6€
geloven is iets wat je niet zeker weet (© v@go)
ความลับไม่มีในโลก

Henk Korat
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2948
Lid geworden op: donderdag 28 april 2011, 19:39
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Bankzaken

#10 Bericht door Henk Korat » maandag 04 februari 2013, 14:21

v@go schreef:krijg net post van ING ze verhogen het minimum tarief voor geld overmaken naar het buitenland met 1€ doordat minder mensen gebruik van de optie maken.

Minimum kosten vanaf 1 april 6€
Dank je wel V@go. Ik wacht echter nog op de bevestiging op hun site.
"Voor de oplossing is het onontbeerlijk de tegenstander niet te zien als de vijand, doch als een drager van een andere mening." (Koningin Beatrix tijdens haar inhuldiging)

elst99
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5117
Lid geworden op: maandag 19 mei 2008, 12:30

Re: Bankzaken

#11 Bericht door elst99 » maandag 04 februari 2013, 14:55

Zal best nog wel meeleven en mee lezen, maar we zoeken een andere stek, buiten Thailand! Ik generaliseer niet, maar het uiterlijk vertoon, geld, gezichtsverlies wat hier toch een grote rol speelt, gaat ons na 15 jaar "storen" zo niet behoorlijk ergeren.
We zijn er het laatste jaar weer zo mee geconfronteerd,ik weet eigen schuld, maar als je verder geen binding hebt, qua familie, kun je maar beter wegwezen.
We zoeken geen erkenning of dankbaarheid, hebben het met veel liefde gedaan, maar geen cent lol van gehad.
Je moet niet alles geloven wat ze over me zeggen, het is allemaal veel erger!

Henk Korat
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2948
Lid geworden op: donderdag 28 april 2011, 19:39
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Bankzaken

#12 Bericht door Henk Korat » maandag 04 februari 2013, 15:54

Aanvullende opmerkingen op dit draadje "Bankzaken" zijn van harte welkom.
"Voor de oplossing is het onontbeerlijk de tegenstander niet te zien als de vijand, doch als een drager van een andere mening." (Koningin Beatrix tijdens haar inhuldiging)

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Bankzaken

#13 Bericht door RuudThai » maandag 04 februari 2013, 16:08

Henk, een zeer behoorlijke informatie en dat is altijd goed voor een forum.
Maar ik heb een paar kritische puntjes die hopelijk als opbouwend kunnen worden gezien.

Jij schreef:
"Maar allereerst ga ik er zonder meer vanuit dat je een bankrekening in Nederland wilt blijven aanhouden. Waar anders zou de SVB de AOW of het Pensioenfonds de pensioenuitkering op moeten boeken. In de checklist van "Jongbloed Fiscaaljuristen", waar Prajak aan refereert in zijn draadje "Stappen naar Emigratie" , wordt bij Algemeen punt 05 al aangegeven tijdig een postbus te openen. Deze postbus kun je als postadres bij de bank opgeven."
Uiteraard hou je een Nederlandse bankrekening aan. Hoewel tegenwoordig veel uitkeringsinstanties en pensioenfondsen de mogelijkheid bieden om hun uitkering rechtstreeks op een buitenlandse bank over te maken. Ik heb daar bij de UWV enkele jaren gebruik van gemaakt, maar ook het ABP biedt die mogelijkheid.
Een postbus, vind je dat nodig? Mijn bank, de ING, heeft zonder probleem mijn adres gemuteerd van een Nederlands naar een Thais. Bankafschriften, andere correspondentie, nieuwe bankpasjes en creditcards, de pincodes daarvoor enz. werden allemaal naar het adres in Thailand gestuurd. Ook internetbankieren werd zonder verdere vragen overgezet naar het Thaise adres.
Het is mij nog nooit nodig gebleken om een postbus of briefadres in Nederland achter te laten.
Maar misschien is het bij andere banken wel moeilijker geregeld.

Dan het overboeken van euro's naar baht's, dus van een Nederlandse bankrekening naar een Thaise.
Ik laat de kosten altijd voor rekening van de begunstigde, dus BEN. Dan betaal je voor de Nederlandse bank een minimum aan kosten terwijl de Thaise bank goedkoper is dan de Nederlandse bij hun deel van de verwerking van de opdracht. Dit geldt specifiek voor de betaling ING>Bangkok Bank. Andere banken hebben weer andere tarieven dus is wat moeilijk te vergelijken.

En jij stelt:
"Een advies wat het handigste is Euro's of Baths overmaken kan ik je niet geven. Je zal dat zelf uit moeten proberen. Doe dat niet met te kleine bedragen, want anders zit je vast aan het minimum tarief. Ik zelf maak Baths over van mijn Rabobank rekening naar mijn rekening bij de Bangkok Bank en ben daar tevreden mee"
In 2006 emigreerde ik naar Thailand. Ik maakte toen een redelijk fors bedrag over naar de Bangkok Bank. Maar ik gaf dat op in baht's, iets van 400.000 baht. Tegen de toen geldende koers zou de ING daarvoor rond de 9000 euro hebben moeten berekenen. Maar er werd ongeveer 9600 euro afgeschreven!
Wat bleek: gedurende enkele jaren berekende de Thaise Centrale Bank 2 verschillende wisselkoersen, een 'binnen' en een 'buiten' koers. Had ik de opdracht in euro's gegeven dan was ik 600 euro goedkoper uit geweest. Ik heb daarover nog wat gesteggeld met de ING maar er viel niets aan te veranderen.
Zij raadden echter wel aan om ten allen tijde, ook als er sprake is van normale wisselkoersen, de opdracht voor het overschrijven van euro's naar andere valuta, dus van een Nederlandse bank naar een buitenlandse bank, altijd in euro's op te geven.
Dat doe ik dus sindsdien en ik heb geen zin om het omgekeerd uit te proberen.... :Whistle:

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Bankzaken

#14 Bericht door prajak » maandag 04 februari 2013, 16:39

Ik probeer dat ook niet uit. Ik boek van mijn ING euro af en dat komt heus wel als thb binnen. Ik boek immer kosten BEN want dat is goedkoper aan NL kant.

Ik krijg geen post meer van ING; ik heb daarvoor een hokje aangekruist op de website en het spaart in de kosten.

Het openen van een extra rekening bij ING was ooit een probleem want ik was het land uit voor die nieuwe wetgeving kwam, de wet witwassen en financiering van terrorisme. Ik kon dat na veel geschrijf oplossen met een door de ambassade getekende kopie van mijn paspoort.

Openen van een (internet)spaarrekening bij 'buitenlandse' banken in NL gaat heel simpel omdat men alleen ontvangt van en boekt naar EEN vaste tegenrekening bij een grote NL bank en dan heeft die controle al plaatsgevonden.

Ik ondervind geen problemen met bankieren via internet. Ben er happy mee. Ik doe alleen nimmer internetbetalingen van mijn Thaise bank. Ik ga wel naar de balie en schrijf een formuliertje vol.

Henk Korat
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2948
Lid geworden op: donderdag 28 april 2011, 19:39
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Bankzaken

#15 Bericht door Henk Korat » maandag 04 februari 2013, 16:53

RuudThai schreef:Henk, een zeer behoorlijke informatie en dat is altijd goed voor een forum.
Maar ik heb een paar kritische puntjes die hopelijk als opbouwend kunnen worden gezien.

Jij schreef:
"Maar allereerst ga ik er zonder meer vanuit dat je een bankrekening in Nederland wilt blijven aanhouden. Waar anders zou de SVB de AOW of het Pensioenfonds de pensioenuitkering op moeten boeken. In de checklist van "Jongbloed Fiscaaljuristen", waar Prajak aan refereert in zijn draadje "Stappen naar Emigratie" , wordt bij Algemeen punt 05 al aangegeven tijdig een postbus te openen. Deze postbus kun je als postadres bij de bank opgeven."
Uiteraard hou je een Nederlandse bankrekening aan. Hoewel tegenwoordig veel uitkeringsinstanties en pensioenfondsen de mogelijkheid bieden om hun uitkering rechtstreeks op een buitenlandse bank over te maken. Ik heb daar bij de UWV enkele jaren gebruik van gemaakt, maar ook het ABP biedt die mogelijkheid.
Een postbus, vind je dat nodig? Mijn bank, de ING, heeft zonder probleem mijn adres gemuteerd van een Nederlands naar een Thais. Bankafschriften, andere correspondentie, nieuwe bankpasjes en creditcards, de pincodes daarvoor enz. werden allemaal naar het adres in Thailand gestuurd. Ook internetbankieren werd zonder verdere vragen overgezet naar het Thaise adres.
Het is mij nog nooit nodig gebleken om een postbus of briefadres in Nederland achter te laten.
Maar misschien is het bij andere banken wel moeilijker geregeld.

Dan het overboeken van euro's naar baht's, dus van een Nederlandse bankrekening naar een Thaise.
Ik laat de kosten altijd voor rekening van de begunstigde, dus BEN. Dan betaal je voor de Nederlandse bank een minimum aan kosten terwijl de Thaise bank goedkoper is dan de Nederlandse bij hun deel van de verwerking van de opdracht. Dit geldt specifiek voor de betaling ING>Bangkok Bank. Andere banken hebben weer andere tarieven dus is wat moeilijk te vergelijken.

En jij stelt:
"Een advies wat het handigste is Euro's of Baths overmaken kan ik je niet geven. Je zal dat zelf uit moeten proberen. Doe dat niet met te kleine bedragen, want anders zit je vast aan het minimum tarief. Ik zelf maak Baths over van mijn Rabobank rekening naar mijn rekening bij de Bangkok Bank en ben daar tevreden mee"
In 2006 emigreerde ik naar Thailand. Ik maakte toen een redelijk fors bedrag over naar de Bangkok Bank. Maar ik gaf dat op in baht's, iets van 400.000 baht. Tegen de toen geldende koers zou de ING daarvoor rond de 9000 euro hebben moeten berekenen. Maar er werd ongeveer 9600 euro afgeschreven!
Wat bleek: gedurende enkele jaren berekende de Thaise Centrale Bank 2 verschillende wisselkoersen, een 'binnen' en een 'buiten' koers. Had ik de opdracht in euro's gegeven dan was ik 600 euro goedkoper uit geweest. Ik heb daarover nog wat gesteggeld met de ING maar er viel niets aan te veranderen.
Zij raadden echter wel aan om ten allen tijde, ook als er sprake is van normale wisselkoersen, de opdracht voor het overschrijven van euro's naar andere valuta, dus van een Nederlandse bank naar een buitenlandse bank, altijd in euro's op te geven.
Dat doe ik dus sindsdien en ik heb geen zin om het omgekeerd uit te proberen.... :Whistle:
Dank je Ruud voor je opmerkingen. Ik zal ze zoveel mogelijk proberen te verwerken. Duurt even, maar goed.

Voor wat betreft jouw opmerking over de koers van de Bath, die berekend werd bij transfer van Euro's sluit ik aan op mijn observatie dat het in Thailand wat minder transparant is. De Thaise Centrale Bank kan berekenen wat ze wil, maar de lokale Thaise bank hanteert zijn TT koers. Zie de website, die ik, met dank aan een forum lid, heb aangegeven. Ik weet overigens niet wat je bedoeld met een binnen- en buitenkoers. Dat is een begrip dat ik nog niet in het vocabulaire van Thaise banken ben tegengekomen. Blijft dus staan dat ik geen advies kan geven wat het handigste is. In Euro's of in Baths overmaken. Ik blijf bij mijn advies dat door te testen te ondervinden.

Natuurlijk kun je je postadres bij de bank veranderen in je adres in Thailand. Je wordt dan door de Nederlandse bank aangemerkt als een "niet ingezetene". Je zal wellicht daardoor verhuizen naar een andere afdeling met speciale behandeling op centraal niveau. Voor mij maakt het niets uit of je een postadres in Nederland aanhoudt of niet. Het advies van Jongbloed Fiscaaljuristen was voor mij leidend.
"Voor de oplossing is het onontbeerlijk de tegenstander niet te zien als de vijand, doch als een drager van een andere mening." (Koningin Beatrix tijdens haar inhuldiging)

Plaats reactie

Terug naar “Emigreren naar Thailand”