Bankzaken

Post hier al je vragen en opmerkingen voor het emigreren naar Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Bankzaken

#46 Bericht door prajak » maandag 22 april 2013, 12:01

"...Grappig is dan dat dit maximum door jezelf aangegeven kan worden en dat dit maximum best eens meer dan 50.000 bath per dag kan zijn. Maar let wel, ik heb dat in Nederland nog niet uitgeprobeerd. Wellicht zijn er forumleden die ervaring hebben...."

Ik denk dat je dan schrikt van de gehanteerde wisselkoers.

Een ervaring in NK toen good old A lag te sterven en men 'pinde' om zijn ziekenhuiskosten te betalen was een blokkade door de bank omdat, naar ik heb begrepen, het opnameritme te sterk afweek van wat de computer gewend was (BKK Bank). Het zou me niet verbazen als dit ook in werking treedt als je plots in NL met deze kaart dagelijks 1.000 of meer euro uit de muur trekt. Dan krijg je mogelijk een ingeslikte of geblokkeerde kaart en wat je dan moet doen ter correctie....geen idee.

Henk Korat
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2948
Lid geworden op: donderdag 28 april 2011, 19:39
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Bankzaken

#47 Bericht door Henk Korat » maandag 22 april 2013, 12:16

prajak schreef:"...Grappig is dan dat dit maximum door jezelf aangegeven kan worden en dat dit maximum best eens meer dan 50.000 bath per dag kan zijn. Maar let wel, ik heb dat in Nederland nog niet uitgeprobeerd. Wellicht zijn er forumleden die ervaring hebben...."

Ik denk dat je dan schrikt van de gehanteerde wisselkoers.

Een ervaring in NK toen good old A lag te sterven en men 'pinde' om zijn ziekenhuiskosten te betalen was een blokkade door de bank omdat, naar ik heb begrepen, het opnameritme te sterk afweek van wat de computer gewend was (BKK Bank). Het zou me niet verbazen als dit ook in werking treedt als je plots in NL met deze kaart dagelijks 1.000 of meer euro uit de muur trekt. Dan krijg je mogelijk een ingeslikte of geblokkeerde kaart en wat je dan moet doen ter correctie....geen idee.
Gewoon eerst met je bank in Thailand praten. Weten vast wel hoe ze de computer opnieuw moeten instellen. :giggle: :giggle:
"Voor de oplossing is het onontbeerlijk de tegenstander niet te zien als de vijand, doch als een drager van een andere mening." (Koningin Beatrix tijdens haar inhuldiging)

Henk Korat
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2948
Lid geworden op: donderdag 28 april 2011, 19:39
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Bankzaken

#48 Bericht door Henk Korat » maandag 22 april 2013, 13:51

Zoals aangegeven in het grote verhaal over het overmaken van geld van Thailand naar het buitenland, had ik vandaag een afspraak met de bankmanager van de Bangkok Bank. Het doel was een andere, maar ik heb van de gelegenheid gebruik gemaakt om haar te bevragen over het overboeken van geld naar het buitenland.

Zoals altijd was ze ook dit keer vriendelijk en behulpzaam. Ze liet me een actuele overschrijving zien van een farang, die CHF 30.000 wil overmaken naar een Zwitserse Bank. Ik vroeg haar wat het maximum was en zei antwoordde USD 40.000. Dat is iets meer dan Euro 30.000. Het bedrag van USD 40.000 komt overeen met de bedragen die ik gelezen had in het Thaivisa forum. Ik vroeg naar de benodigde documenten en zij antwoordde dat een kopie van de fotopagina en het visum uit je paspoort voldoende is. Ik heb het benodigde overboekingsformulier meegekregen. Het is vrij simpel in te vullen.

Het bedrag wijkt USD 10.000 af van de eerder gegeven website van een internationaal advocatenkantoor.
Maar het wordt nog doller als je de site van een internationaal advocatenkantoor bezoekt

http://www.abinternationallaw.com/trans ... lang=en-GB

Daar wordt gewoon gemeld dat:
“In many situations however, it is the bank regulations of the branch you have chosen in Thailand, who require different conditions whenever a customer is transferring money in and out of Thailand. In recent years a rule has been created stipulating that small transactions under 30.000 USD per day do not require and special conditions in the different banks.”
Zo dol is het dus niet. Let ook op de woorden "per keer". Dit geeft een behoorlijke ruimte. Als je na het incasseren van de opbrengst van je huis nog een aantal weken in Thailand blijft, heb je de opbrengst al in Nederland.

Ik verwijs nogmaals naar de quote. Daarin wordt vermeld dat bankkantoren weleens andere regels kunnen hanteren. En dit is Thailand, dus je moet met alles rekening houden.

Zo zie je dat het nooit kwaad kan om eens met je bankmanager te praten. Een goede relatie met hem of haar kan nooit kwaad.
"Voor de oplossing is het onontbeerlijk de tegenstander niet te zien als de vijand, doch als een drager van een andere mening." (Koningin Beatrix tijdens haar inhuldiging)

charlie
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 4
Lid geworden op: dinsdag 12 februari 2013, 21:58

Re: Bankzaken

#49 Bericht door charlie » woensdag 28 augustus 2013, 07:35

Dag Henk,

Dit is goede info, echter heb ik nog wel een vraagje.

Weet jij misschien of er in Thailand, een deposito garantiestelsel bestaat zoals in Europa, en zo ja, wat is dan het maximum bedrag per persoon, wat gegarandeerd is, als er een bank omvalt?

Ik had al een beetje zitten zoeken op internet, maar ik wordt niet echt wijzer. Misschien weet jij het antwoord :?:

Beste groet, en nog een fijne dag.

Charlie

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Bankzaken

#50 Bericht door dutch » woensdag 28 augustus 2013, 07:56

charlie schreef:Dag Henk,

Dit is goede info, echter heb ik nog wel een vraagje.

Weet jij misschien of er in Thailand, een deposito garantiestelsel bestaat zoals in Europa, en zo ja, wat is dan het maximum bedrag per persoon, wat gegarandeerd is, als er een bank omvalt?

Ik had al een beetje zitten zoeken op internet, maar ik wordt niet echt wijzer. Misschien weet jij het antwoord :?:

Beste groet, en nog een fijne dag.

Charlie
1.000.000 baht
Ik dacht per rekening/per bank.
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Bankzaken

#51 Bericht door prajak » woensdag 28 augustus 2013, 10:56

Ik denk per rekeninghouder per bank.....
Misschien wel alleen voor natuurlijke personen ?

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Bankzaken

#52 Bericht door dutch » woensdag 28 augustus 2013, 11:06

prajak schreef:Ik denk per rekeninghouder per bank.....
Misschien wel alleen voor natuurlijke personen ?
Het leuke is dat de bankmedewerkers(sters) totaal geen idee hebben als je een gedeelte van je geld weghaalt om naar een andere bank te verplaatsen.Als je het vertelt, kijken ze je aan .......
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

charlie
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 4
Lid geworden op: dinsdag 12 februari 2013, 21:58

Re: Bankzaken

#53 Bericht door charlie » woensdag 28 augustus 2013, 12:09

Ik vond dit bericht op internet, dan is het dus nog steeds 50 miljoen THB ? Niet dat ik dat heb hoor :roll:


Momenteel is garantie nog 50 miljoen THB. Dit bedrag wordt de komende jaren stapsgewijs verlaagd. Dus wel in de gaten houden en indien noodzakelijk, dan het totaalvermogen over diverse banken verdelen (let op: mag geen famile van elkaar zijn, zoals in NL bij ABNAMRO en Moneyou), waardoor je voor de diverse rekeningen onder de garantieregeling blijft vallen.

Vandaag bevestiging ontvangen van de Bangkok Bank; zie hieronder:

We appreciate your interest in our banking services.

Thai baht deposits at Bangkok Bank are protected under the Deposit Protection Agency Act – up to a maximum of 50 million baht until 10 August 2015. Click link below to find out more about the Deposit Protection Agency Act

http://www.dpa.or.th/more_news.php?cid= ... index___EN


Should you require any further assistance, please do not hesitate to contact us. You can also contact our phone banking center at +66-2645-5555 (from the overseas) or 1333 (from within Thailand), a 24/7 service to acquire more information. Thank you.

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Bankzaken

#54 Bericht door dutch » woensdag 28 augustus 2013, 12:41

Bedankt voor de link.Ze hebben de uitvoering van het plan blijkbaar een aantal jaren uitgesteld.
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Bankzaken

#55 Bericht door prajak » woensdag 28 augustus 2013, 16:56

Hier staat wat anders.....

http://en.wikipedia.org/wiki/Deposit_insurance

Welke staatskas kan een dekking van 50 M baht dragen ? Dat komt neer op 1,25 M euro. Nee, ik weet niet beter dan 1 M baht.

Henk Korat
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2948
Lid geworden op: donderdag 28 april 2011, 19:39
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Bankzaken

#56 Bericht door Henk Korat » woensdag 28 augustus 2013, 19:11

Ik zou de officiele DPA site maar geloven. Kunnen we gaan sparen voor 50 miljoen Bath. Zoals je al in een ander draadje schreef: "We worden rijk". :cheesy: :cheesy:
"Voor de oplossing is het onontbeerlijk de tegenstander niet te zien als de vijand, doch als een drager van een andere mening." (Koningin Beatrix tijdens haar inhuldiging)

Plaats reactie

Terug naar “Emigreren naar Thailand”