Weer een formulier voor de AOW....

Post hier je vragen over belasting, WAO en AOW in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Weer een formulier voor de AOW....

#1 Bericht door prajak » zondag 27 januari 2013, 16:15

Nu krijg ik iets binnen van de SVB: het ding heet inkomstenopgave. Invullen voor Kai is simpel: nul inkomen.

Maar dan mijn inkomen. Vraag 5, wijziging mijn inkomsten. Is het loon of de uitkering de afgelopen 12 maanden periodiek verhoogd.

Tja, mijn bedrijfspensioen niet. De AOW wel en zoveel verhoogd dat je er van zou schrikken... :mrgreen: Maar die verhoging weten ze toch bij de SVB ? Moet ik dat daar invullen en 'bewijsstukken' bijvoegen ?

Dan het formulier dat de SSO mag nazien. Ze snappen er hier helemaal geen barst van, zelfs de Engelse taal zijn ze niet machtig, ze verwachten dat ik hun hokjes aankruis, maar er staat een hokje dat ik niet snap.

ANW Vraag C2 (Ik heb geen ANW...) Is de aanvrager .... Wie is hier de aanvrager ? Ik ? Het ding is aan mij gericht. Maar ik vraag geen ANW aan. Wat moet ik invullen ? Of de hele vraag maar overslaan ? En hoe leg ik dat de SSO uit ?

Natuurlijk heb ik met DigiD de SVB uiitleg gevraagd en die willen daar 3 weken voor nemen. Maar heeft iemand van jullie al ervaring ?

Ocherm, die arme SSO..... Ze snappen er geen barst van en zijn al blij als ze geen kopie hoeven te maken van mijn paspoort - dat neem ik zelf al mee.... Maar ze maken wel gratis een kopie van wat ze ondertekenen. En die stuur ik dan aangetekend naar Roermond nadat ik weer een kopie voor mij heb gemaakt.

Die DigiD website, daar kun je een vraag stellen. Max 500 posities. Dus ik pen me blauw en krijg het niet weg. Er flitst een rood lampje aan. Maar ze zeggen niet hoeveel ik teveel heb getypt. Dit forum doet dat wel met het onderschrift. Dus ik haal wat weg...enfin, keer op keer op keer. Ja, zeggen ze, als je meer wilt vragen doe dan een tweede keer dit werk.....

Duiker
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1767
Lid geworden op: maandag 23 juli 2007, 22:14
Locatie: Nederland / Belgie / Thailand

Re: Weer een formulier voor de AOW....

#2 Bericht door Duiker » zondag 27 januari 2013, 22:13

Euhh...werkte jij vroeger bij de belastingdienst?
We leven in het midden van de ruimte, maar aan de rand van de tijd.

j.b
Expat
Expat
Berichten: 198
Lid geworden op: zaterdag 18 november 2006, 07:33
Locatie: chiangmai

Re: Weer een formulier voor de AOW....

#3 Bericht door j.b » maandag 28 januari 2013, 02:42

Misschien is dit een aanzet voor het in de toekomst heffen van belasting door Thailand ??

J.B

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10297
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Weer een formulier voor de AOW....

#4 Bericht door RuudThai » maandag 28 januari 2013, 08:01

Die ANW-vraag hoef je helemaal niet in te vullen als die niet van toepassing is. Een grote streep heb ik destijds op de plek voor het antwoord gezet.
En inkomstenwijzigingen van een paar duppies zijn in mijn ogen geen wijzigingen maar aanpassingen....
En voor zulke kleinigheden hoef je toch geen uitleg aan de SVB te vragen? Als iedereen dat doet dan wordt de beantwoordingstermijn geen 3 weken maar 3 MAANDEN!

Trouwens, de SSO stuurt zelf de stukken naar Nederland, dat moet jij niet doen! Ik ben daar al 2 x geweest en het wordt prima geregeld. Ik maak thuis alvast een kopietje en verder lever ik het daar af.
Alleen de 1e keer werd alles aandachtig bekeken en moesten we de dag erop terugkomen want er moest geïnformeerd worden, in Bangkok neem ik aan. Maar een paar maanden geleden werd alles glimlachend in ontvangst genomen en werd ons verzekerd dat alles goed zou komen. Nou, ik krijg nog steeds mijn AOW dus neem ik voetstoots aan dat ze het voor elkaar hebben gekregen! :thumbsup:

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Weer een formulier voor de AOW....

#5 Bericht door prajak » maandag 28 januari 2013, 09:59

"...geen 3 weken maar 3 MAANDEN!..."

Ocherm, men wordt daar overspannen van mijn vraagje ! Maar er is nog steeds veel aanbod van personeel hoor. En wellicht heeft een ex-kamerlid nog geen baan kunnen vinden en past hij daar prima...

De boeteregels zijn naar 100%, dat weet jij ook. Ik voorkom liever een probleem.

En omdat ik die hele SSO voor geen satang vertrouw stuur ik de kopie nog steeds zelf naar NL.

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10297
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Weer een formulier voor de AOW....

#6 Bericht door RuudThai » maandag 28 januari 2013, 10:14

Voor onbenulligheidjes wordt geen boete geheven. Zelfs voor niet-onbenulligheidjes zoals belastingontwijking wordt nog geen boete geheven.
En je kan wel in alles gaan doemdenken maar zelfs ik, de grote thaicriticaster ;) , geloof dat bepaalde zaken hier wel goed kunnen lopen zoals een SSO dat de post wegstuurt.
Ik geef mijn geld liever uit aan leukere dingen dan aan checks en double-checks van van alles.
En dan was ik notabene nog wel ambtenaar vroeger.... :giggle:

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Weer een formulier voor de AOW....

#7 Bericht door prajak » maandag 28 januari 2013, 15:27

"...En dan was ik notabene nog wel ambtenaar vroeger.... "

Ja, en ik controleerde dat werk van ambtenaren. Dat was mijn broodje en het was goed belegd. :giggle:

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Weer een formulier voor de AOW....

#8 Bericht door prajak » maandag 11 februari 2013, 16:10

Klopt, Ruudthai, op dat formulier mag ik de 'index'fooi op de AOW vergeten. "Dat weten we zelf wel" was het antwoord van de SVB die ik belde want er kwam een niet te begrijpen brief als antwoord op mijn vraag.

Morgen gaan we naar de SSO. Kai weet zeker dat ze geen enkele satang beurt van de regering (pas als ze 60 is, zegt ze, en noemt een bedrag van 500 baht per ...maand, jawel....) en dan zien we wel wat er gebeurt. Ik heb geleerd een kopie van paspoort en Kai's ID mee te nemen want ook bij de SSO zijn de tijden moeilijk en is een gratis kopietje dus begrotelijk....

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Weer een formulier voor de AOW....

#9 Bericht door prajak » dinsdag 12 februari 2013, 03:41

VIJF hele minuten kostte het. Men heeft een computer en tikte het ID-nummer van Kai in en direct floepte een groen lampje aan en men maakte daaruit op dat Kai geen inkomen heeft van enig staatsorgaan of bedrijf. Ik kreeg een kopie mee van wat ze hebben ondertekend en klaar was het. Fluitje van een satang.

Gebruikersavatar
Pieter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: donderdag 24 februari 2005, 15:06
Locatie: Bangkok

Re: Weer een formulier voor de AOW....

#10 Bericht door Pieter » dinsdag 12 februari 2013, 04:02

prajak schreef:VIJF hele minuten kostte het. Men heeft een computer en tikte het ID-nummer van Kai in en direct floepte een groen lampje aan en men maakte daaruit op dat Kai geen inkomen heeft van enig staatsorgaan of bedrijf. Ik kreeg een kopie mee van wat ze hebben ondertekend en klaar was het. Fluitje van een satang.
De gezins situatie is gewijzigd bij jullie omdat omoe nu in woont
dus je moet omoe's inkomen opgeven
of je moet getrouwd zijn met Kai dan weer niet
(1 van de weinige verschillen tussen samenwonen en getrouwd zijn)

en als je die niet opgeeft ben je strafbaar en kan je een strafkorting krijgen

Pieter
Gebruik de handen om een pen te grijpen of toetsen te beroeren en niet om ze tot vuisten te ballen. Evolueer.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Weer een formulier voor de AOW....

#11 Bericht door prajak » dinsdag 12 februari 2013, 04:20

Pieter, opoe heeft geen inkomen, junior is 10 en kost alleen maar geld, en ik heb het de SVB tijdig voorgelegd. "De voorgenomen gezinssituatie is niet van invloed op uw uitkering" staat er. Duidelijk genoeg voor mij.

Gebruikersavatar
Pieter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: donderdag 24 februari 2005, 15:06
Locatie: Bangkok

Re: Weer een formulier voor de AOW....

#12 Bericht door Pieter » dinsdag 12 februari 2013, 04:52

prajak schreef:Pieter, opoe heeft geen inkomen, junior is 10 en kost alleen maar geld, en ik heb het de SVB tijdig voorgelegd. "De voorgenomen gezinssituatie is niet van invloed op uw uitkering" staat er. Duidelijk genoeg voor mij.
Opoe heeft toch die 500 THB
Jaren terug ooit heeft mijn vader de limburgse nsb/svb op bezoek gehad toen mijn thaise vriendin (toen nog niet getrouwd) bij mij kwam wonen in die tijd leefde mijn vader nog een leefde ook mij mij/ons
Mijn vader werd als een kriminele steuntrekker neergezet omdat hij had verzwegen dat ik er een vriendin/vrouw bij had
dat was twee maanden voordat we in NL gingen trouwen
Na het trouwen zou dat geen invloed meer hebben op zij aow
maar als je niet getrouwd bent geldt alles wat bij komt wonen als extra

Pieter
Gebruik de handen om een pen te grijpen of toetsen te beroeren en niet om ze tot vuisten te ballen. Evolueer.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Weer een formulier voor de AOW....

#13 Bericht door prajak » dinsdag 12 februari 2013, 07:24

"... mijn vader de limburgse nsb/svb op bezoek gehad ..."

Pieter, ga je diep schamen voor deze opmerking !

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Weer een formulier voor de AOW....

#14 Bericht door prajak » dinsdag 12 februari 2013, 07:28

Als het inkomen van opoe van invloed is dan hadden ze voor haar ook een brief gestuurd. Ze hebben nog niet eens haar naam gevraagd. Je zou beter eens de website van de SVB nalezen. Regels veranderen.

Sterker nog: de aanwezigheid van opoe kan er toe leiden dat ik weer de 70% uitkering krijg. Heb ik een paar tientjes meer per maand.

Gebruikersavatar
Pieter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: donderdag 24 februari 2005, 15:06
Locatie: Bangkok

Re: Weer een formulier voor de AOW....

#15 Bericht door Pieter » dinsdag 12 februari 2013, 07:32

prajak schreef:"... mijn vader de limburgse nsb/svb op bezoek gehad ..."

Pieter, ga je diep schamen voor deze opmerking !
ok de meeste limburgers waren geen nsbers gedurende WOII

Pieter
Gebruik de handen om een pen te grijpen of toetsen te beroeren en niet om ze tot vuisten te ballen. Evolueer.

Plaats reactie

Terug naar “Belasting, WAO en AOW”