Flitsscheiding

Post hier al je vragen en opmerkingen voor het emigreren naar Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5592
Lid geworden op: zondag 01 maart 2009, 21:20
Locatie: Veel te weinig: Saraburi
Contacteer:

Flitsscheiding

#1 Bericht door Gardensafari » woensdag 23 januari 2013, 18:24

Ik ben een aantal jaren geleden gescheiden dmv een flitsscheiding.
Het huwelijk werd omgezet in een geregistreerd partnerschap en dat werd vervolgens onbonden.
Snel, goedkoop en zonder rompslomp met een rechter.

Daarna ben ik met mijn Thaise vriendin "getrouwd" in Thailand voor Boeddha.
Geen wettelijk huwelijk dus.
Na mijn pensionering wil ik in Thailand gaan wonen met mijn Thaise vrouw.

Het gemakkelijkst lijkt te zijn om te gaan trouwen.
Maar, zo begrijp ik, Thailand erkent een flitsscheiding niet.
Dus kan ik een probleem krijgen als ik in Thailand wettelijk wil trouwen.
Maar, zo begrijp ik ook, in Nederland trouwen is geen probleem (mijn vrouw heeft al lang de Nederlandse nationaliteit).
En zo'n huwelijk wordt in Thailand zonder problemen erkend.
Als je met je trouwpapieren aankomt zetten, vraagt men niet meer om een verklaring van "ongehuwd zijn", iets dat men wel doet als je in Thailand wil trouwen.

Heb ik het bij het rechte eind, of ziet iemand nog haken en ogen?
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

Wouter_Udon
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6466
Lid geworden op: vrijdag 28 september 2007, 07:33
Locatie: ฮอลแลนด์ใต้

Re: Flitsscheiding

#2 Bericht door Wouter_Udon » woensdag 23 januari 2013, 21:16

Ik denk idd dat het makkelijkste is om in NL te trouwen en die papieren vertaald en gelegaliseerd mee te nemen naar Thailand. Absoluut zeker dat niemand verder iets vraagt over een eerder huwelijk of het ongehuwd zijn omdat die status verleden tijd is; niet meer van toepassing.

Maar wat ik niet begrijp is dat je in NL geen ongehuwdverklaring kunt krijgen op basis waarvan je in Thailand kunt trouwen.
Live your dream, don't dream your life.

stevenl
Expat
Expat
Berichten: 3909
Lid geworden op: vrijdag 29 april 2005, 12:23
Locatie: Rawai en Kata, Phuket
Contacteer:

Re: Flitsscheiding

#3 Bericht door stevenl » donderdag 24 januari 2013, 04:13

Ik zie het probleem niet. Je bent in Nederland niet getrouwd, dus je krijgt zonder problemen een Nederlandse huwelijksbevoegdheidsverklaring.

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Flitsscheiding

#4 Bericht door RuudThai » donderdag 24 januari 2013, 12:39

Hier in Thailand heb ik gewoon mijn in Nederland gesloten huwelijk met mijn Thaise echtgenote laten registreren op de amphur van onze woonplaats en daar werd niets gevraagd omtrent eerdere huwelijken.
Dus lijkt het mij ook makkelijk om met de Nederlandse verklaring van ongehuwd zijn c.q. verklaring van huwelijksbevoegdheid te trouwen in Thailand.
Maar het is misschien toch makkelijker (en goedkoper!) om in Nederland te trouwen, bijv. kosteloos op maandagmorgen 9 uur.... :giggle: In Thailand wordt er een groot feest van je verwacht als je daar trouwt! En dat kost zelfs voor een rijke farang een bom duiten!

Jack
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 252
Lid geworden op: vrijdag 23 maart 2007, 21:17
Locatie: Phayao

Re: Flitsscheiding

#5 Bericht door Jack » donderdag 24 januari 2013, 17:57

Het wordt tijd dat ik ook ons Nederlandse huwelijk laat registreren in onze Aumpur, we zijn bijna 15 jaar getrouwd en over enkele jaren wonen we misschien permanent in Thailand.
Is een vertaalde huwelijksverklaring uit de GBA laten stempelen in de Thaise ambassade in Den Haag en die dan laten legaliseren in BK Chang Wattana voldoende? Of zie ik wat over het hoofd? wat heb ik een hekel aan dat gedoe langs die instanties!
Homo sapiens non urinat in ventum

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Flitsscheiding

#6 Bericht door RuudThai » donderdag 24 januari 2013, 18:24

- In Nederlandse huwelijksgemeente een internationaal - meertalig - uittreksel van de huwelijksakte vragen;
- Laten legaliseren bij de legalisatiebalie van het ministerie van BuiZa;
- Laten legaliseren bij de Thaise ambassade;
- In Bangkok laten vertalen bij erkend vertaler Engels-Thais;
- Laten legaliseren op Cheng Wattana;
- Aanbieden op de amphur van je woongemeente.

Gebruikersavatar
Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5592
Lid geworden op: zondag 01 maart 2009, 21:20
Locatie: Veel te weinig: Saraburi
Contacteer:

Re: Flitsscheiding

#7 Bericht door Gardensafari » donderdag 24 januari 2013, 19:00

RuudThai schreef:Hier in Thailand heb ik gewoon mijn in Nederland gesloten huwelijk met mijn Thaise echtgenote laten registreren op de amphur van onze woonplaats en daar werd niets gevraagd omtrent eerdere huwelijken.
Dus lijkt het mij ook makkelijk om met de Nederlandse verklaring van ongehuwd zijn c.q. verklaring van huwelijksbevoegdheid te trouwen in Thailand.
Maar het is misschien toch makkelijker (en goedkoper!) om in Nederland te trouwen, bijv. kosteloos op maandagmorgen 9 uur.... :giggle: In Thailand wordt er een groot feest van je verwacht als je daar trouwt! En dat kost zelfs voor een rijke farang een bom duiten!
Bedankt voor je antwoord.
Ik ben al voor Boeddha getrouwd en dat heb een bom duiten gekost, dus ik denk dat ik je advies serieus neem en hier ga trouwen!
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

Plaats reactie

Terug naar “Emigreren naar Thailand”