Effect bezuinigingsmaatregelen op uitkeringen/pensioenen

Post hier je vragen over belasting, WAO en AOW in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Effect bezuinigingsmaatregelen op uitkeringen/pensioenen

#1 Bericht door RuudThai » dinsdag 15 januari 2013, 04:30

Kreeg vandaag mijn AOW-uitkering binnen. Een achteruitgang van ruim 53 euro, een kleine 5 %.
Gaat potdorie net de koers van de euro omhoog, kun je die koerswinst gelijk inleveren bij Rutte&co. :evil:
Je zult maar alleen afhankelijk zijn van een AOW-uitkering dan is dit toch een behoorlijke aderlating.
Ik ben benieuwd wat mijn aanvullend pensioen aan bezuiniging in petto heeft, die betaalt over 10 dagen uit.
Ik vind het in ieder geval, zeker voor de mensen in Nederland, pakken van de zwakken.
Voedselbanken, zet je maar schrap voor de toevloed aan nieuwe klanten! :( :cry: :evil:

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Effect bezuinigingsmaatregelen op uitkeringen/pensioenen

#2 Bericht door prajak » dinsdag 15 januari 2013, 04:41

Waar zit dat gat, in de bruto of netto sfeer ? Als je tenminste een specificatie hebt....

De AOW zou 1% hoger moeten zijn, dat zie ik ergens rond de 22e wel.

Jeanette
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 4675
Lid geworden op: maandag 16 november 2009, 13:52
Locatie: Leiderdorp

Re: Effect bezuinigingsmaatregelen op uitkeringen/pensioenen

#3 Bericht door Jeanette » dinsdag 15 januari 2013, 05:03

Mijn OBU stopt met mijn 65ste en mijn AOW begint bij 65 jaar en 1 maand.

Eigenlijk vind ik het geen probleem, in verhouding tot wat jongeren dan ik er op achteruit gaan.

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Effect bezuinigingsmaatregelen op uitkeringen/pensioenen

#4 Bericht door RuudThai » dinsdag 15 januari 2013, 05:12

prajak schreef:Waar zit dat gat, in de bruto of netto sfeer ? Als je tenminste een specificatie hebt....

De AOW zou 1% hoger moeten zijn, dat zie ik ergens rond de 22e wel.
Ik heb even de specificaties bij de SVB bekeken, dus de verschillen tussen de uitbetalingen in december en januari.
De AOW is niet omhoog gegaan maar zowel de bedragen voor mijn pensioen als de toeslag een paar dubbeltjes naar beneden. En de tegemoetkoming KOB zelfs enkele euro's.
Maar de grote boosdoener is de aanmerkelijk hogere loonheffing: was in december 23 euro en nu 70.

Kijk, mensen zoals Jeanette, Prajak, ik, kunnen wel een stootje hebben. Maar voor anderen met alleen die AOW en misschien nog een klein aanvullend pensioentje is het een rib uit het lijf.
Ik zie toch wel weinig nivellering vrees ik zo. [|(

Duncan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1356
Lid geworden op: zondag 10 oktober 2010, 03:19

Re: Effect bezuinigingsmaatregelen op uitkeringen/pensioenen

#5 Bericht door Duncan » dinsdag 15 januari 2013, 05:15

Ik ga niet voor - aanvullend - pensioen. Ik draag af wat ik moet afdragen, heb tzt mijn AOW ( of wat daar dan ook van over mag zijn, moet op dit moment nog 25 jaar ) en ik zorg voor een bron van inkomsten in mijn nieuwe thuisland.
Of dat lukt? Ach, weet je, ik heb er dan in ieder geval zelf de controle over en ben niet afhankelijk van feestvierende fondsen die eerst aan zichzelf denken en dan pas aan de pensionado, en als het misgaat kan ik op niemand anders mekkeren dan mezelf ;) .
Maar als je nu pensionado bent en je bent volledig afhankelijk van wat Den Haag ( en Brussel ) en de fondsen voor jou in petto hebben, aiaiaiaiai. :|

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: Effect bezuinigingsmaatregelen op uitkeringen/pensioenen

#6 Bericht door printen44 » dinsdag 15 januari 2013, 10:31

Even een vraagje aan Ruud. Zover ik weet krijgen de meeste hier op de 23ste hun AOW. Waarom krijg jij dan jouw AOW ruim een week eerder? Als je dat al eerder geschreven heb, bij voorbaat mijn excuses dat ik het waarschijnlijk of vergeten ben of erover heen gelezen heb.

Bij mij wordt geen loonheffing toegepast, omdat ik 14% korting heb op mijn AOW, vanwege verblijf in het buitenland. Na mijn 15de en voor mijn 65ste. Het bedrag is te laag voor die loonheffing. Aldus de SVB.

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Effect bezuinigingsmaatregelen op uitkeringen/pensioenen

#7 Bericht door RuudThai » dinsdag 15 januari 2013, 11:29

Printen, het schijnt dat m.i.v. de invoering van de per 1 april 2012 veranderde ingangsdatum van je AOW (nu vanaf je verjaardag en niet meer vanaf de 1e van de maand van je verjaardag) degenen die in de 1e helft van de maand geboren zijn hun AOW op de 15e ontvangen en de anderen rond de 25e. Omdat ik op de 13e verjaar krijg ik het dus op de 15e.
Of dit alleen voor nieuwe gevallen geldt of voor iedereen weet ik niet maar ik vermoed alleen voor de nieuwelingen die vanaf april vorig jaar 65 zijn geworden.

Jij ontvangt waarschijnlijk AOW voor een alleenstaande en met 14 % korting? En geen overheidspensioen? Tja, dan heb je mazzel dat het niet onder de loonheffing valt!
Ik heb AOW voor een gehuwde en krijg 10 % korting wegens verblijf buitenland en ik ontvang toeslag voor mijn echtgenote waarop 24 % is gekort.
Maar ik kreeg al die belastingcentjes over 2011 mooi terug toen ik die terugvroeg eind vorig jaar!

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Effect bezuinigingsmaatregelen op uitkeringen/pensioenen

#8 Bericht door prajak » dinsdag 15 januari 2013, 15:40

Als je de belastingcenten terugkrijgt ook over 2013 dan valt die korting wel mee, denk ik zo.

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Effect bezuinigingsmaatregelen op uitkeringen/pensioenen

#9 Bericht door RuudThai » dinsdag 15 januari 2013, 15:50

prajak schreef:Als je de belastingcenten terugkrijgt ook over 2013 dan valt die korting wel mee, denk ik zo.
Dat is altijd weer afwachten, de belasting heeft andere regels, mijn situatie kan veranderd zijn. Maar ik klaag niet voor mezelf, andere mensen zullen er meer last van hebben.

menan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 760
Lid geworden op: zondag 01 april 2007, 13:23
Locatie: Bangkok

Re: Effect bezuinigingsmaatregelen op uitkeringen/pensioenen

#10 Bericht door menan » donderdag 24 januari 2013, 03:46

Ik kreeg vandaag mijn WAO/WIA uitkering binnen. Bruto krijg ik meer, maar ga er netto ruim 1% op achteruit.

Wat ik niet begrijp waarom ik een fikse premie loonbelasting/premie vv ( ± 15%) moet betalen, terwijl ik op de aangifte van de belasting in 2011 aangegeven heb NIET in Nederland als belastingplichtig aangemerkt te willen worden. Zo is de aangifte ook afgehandeld. Kan iemand me dat uitleggen?

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Effect bezuinigingsmaatregelen op uitkeringen/pensioenen

#11 Bericht door prajak » donderdag 24 januari 2013, 04:19

Menan, WAO is belast in Nederland. Ik neem aan dat je vrijstelling premie volksverzekering hebt gevraagd en gekregen ? Dan betaal je aleen inkomstenbelasting. Maar als de tarieven zijn verhoogd dan ben je het haasje..... Troost je, je bent niet de enige die wat extra bijdraagt aan de JSF en de Fyra.....

menan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 760
Lid geworden op: zondag 01 april 2007, 13:23
Locatie: Bangkok

Re: Effect bezuinigingsmaatregelen op uitkeringen/pensioenen

#12 Bericht door menan » donderdag 24 januari 2013, 04:32

Ik heb inderdaad een vrijstelling gekregen van diverse premies zoals AOW premie ed., maar ik ben verrast door de term "loonbel/premie vv" (is denk ik volksverzekering).

Hua Thale
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3851
Lid geworden op: maandag 17 december 2012, 12:22

Re: Effect bezuinigingsmaatregelen op uitkeringen/pensioenen

#13 Bericht door Hua Thale » donderdag 24 januari 2013, 05:00

Ben 58 jaar een jaar terug (Ongeveer) zat ik nog "Save" oftewel 65 jaar.
Is nu inmiddels naar ik begrepen heb 66 + voor mij.
Aangezien ik niet meer in Nederland woonachtig ben kan ik dus met geen mogelijkheid een compensatie voor die tijd tussen 65 en het moment dat ze gaan betalen creeren.
Als ik die periode meetel is tenslotte ook gewoon een onderdeel van het korten voor mij is het helaas aanzienlijk meer als de 5% van de OP.
Klein vraagje : Hoe zit het nu met je bedrijfspensioen?
"Lopen" die wat de datum betreft gewoon mee met de AOW of blijf dat op 65 voorlopig??

66 jaar ben verdrietig
De revolutie eet haar eigen kinderen op.

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: Effect bezuinigingsmaatregelen op uitkeringen/pensioenen

#14 Bericht door printen44 » donderdag 24 januari 2013, 05:27

Vraag het aan je bedrijfsfonds of waar je pensioen is ondergebracht. Normaal krijg je elke wijziging in pensioen toegestuurd. Ik krijg elke drie maanden een digitale nieuwsbrief plus dat de site van mijn pensioenfonds up-to-date is.

Normaal gesproken loopt je bedrijfspensioen gelijk aan je AOW, maar dat kan bij elke pensioenfonds (nog) verschillen.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Effect bezuinigingsmaatregelen op uitkeringen/pensioenen

#15 Bericht door prajak » donderdag 24 januari 2013, 06:31

Menan, er moet eigenlijk staan 'loonheffing' en dat is de som van loonbelasting en premie volksverzekering (pvv). Maar als je vrijstelling van pvv hebt dan betaal je alleen loonbelasting. Je kunt het marginaal controleren als je het schijventarief 2013 opvraagt bij google.

Wat de vraag van Hua Thalae betreft, ik denk dat pensioenkapitaal waaraan NIET meer wordt bijgedragen middels premie moet beginnen uit te keren op de destijds afgesproken datum. Als die fondsen de hogere AOW-leeftijd volgen houden ze ten onrechte gespaard geld in hun zak want de AOW leeftijd gaat dan wel omhoog maar niet onze levensverwachting.

Dat er door de hogere AOW leeftijd een 'gat' valt bij alle mensen is duidelijk. En mensen die niet meer actief zijn in het arbeidsproces hebben geen kans dat gat op te vullen door een aantal maanden langer te werken; die moeten dat gat vullen uit vermogen of de buikriem aanhalen. Ik heb begrepen dat men in Nederland een juridische procedure tegen de Staat voorbereidt om dat gat van de baan te krijgen. Maar dat kan jaren aanslepen.

Was het 15 jaar terug, of 20 jaar, dat ik op TV, in Lagerhuis meen ik, een discussie zag tussen Flip de Kam en Marcel van Dam ? Marcel van Dam stelde toen voor direct te beginnen met de verhoging van de AOW van EEN maand per JAAR zodat je na 24 jaar een verhoging had bereikt van 2 volle jaren, dus de AOW naar 67. Voordeel: je ziet het allemaal aankomen en kunt extra sparen.

( Ik verbeter de tekst: Het Lagerhuis werd uitgezonden van 1997 tot 2005. )

Plaats reactie

Terug naar “Belasting, WAO en AOW”