Nederlands paspoort verlengen in Thailand.

Post hier al je vragen en opmerkingen voor het emigreren naar Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Herbergier
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1582
Lid geworden op: maandag 30 juni 2008, 12:38
Locatie: Mueang Buriram

Nederlands paspoort verlengen in Thailand.

#1 Bericht door Herbergier » zondag 30 december 2012, 03:09

Een kennis van mij is nu vier jaar in Thailand, nu is volgend jaar zijn paspoort verlopen, dus moet hij een nieuw paspoort hebben en hij vroeg mij hoe hij dit moest doen.
Ik zeg tegen hem, nou dat is niet zo moeilijk op de site van de Nederlandse Ambassade staat precies wat je nodig hebt, download de papieren, vul ze op je gemak in en ga daar naar toe met de nodige bahtjes.

Maar zegt hij, hij woont al vier jaar in Thailand, is nog steeds ingeschreven op een adres van familie in Nederland en is in die vier jaar tijd nooit meer terug in Nederland geweest. Hij krijgt via zijn familie zijn AOW en zijn pensioen, waar ze elke maand automatisch loonheffingen en de zorgverzekering van afhalen, waardoor hij eigenlijk verplicht is vier maanden per jaar in Nederland te verblijven.

Moet hij voor een nieuw paspoort nu terug naar Nederland, naar zijn op papier vaste woonplaats, waar ze aan zijn paspoortstempels natuurlijk gelijk zien dat hij vier jaar lang niet meer in Nederland is geweest, dus als ze hem doorlichten en dit doorgeven aan de SVB, valt de financiele ramp voor hem niet te overzien.
Of is de Nederlandse Ambassade niet zo moeilijk en verkrijgt hij hier normaal een nieuw paspoort, zodat hij zijn leventje in Thailand gewoon op de oude voet kan doorzetten.

Ik ben niet zelf die kennis, want ik woon pas een jaar hier en ben gewoon uitgeschreven in Nederland, het is een vraag van een kennis, die zelfs niet bij mij in de buurt woont, maar die ik wel eens tegenkom in een koffietentje bij het shoppen.
Alles van waarde is weerloos.

jomel17
Expat
Expat
Berichten: 1565
Lid geworden op: zondag 26 november 2006, 18:13
Locatie: Khon Kaen

Re: Nederlands paspoort verlengen in Thailand.

#2 Bericht door jomel17 » zondag 30 december 2012, 11:07

Volgens mij kan hij die problemen alleen omzeilen door terug te gaan naar Nederland, daar zijn paspoort te "verliezen" en dan een nieuw paspoort aanvragen?
หลงรัก

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Nederlands paspoort verlengen in Thailand.

#3 Bericht door RuudThai » zondag 30 december 2012, 11:12

In normale gevallen worden paspoortstempels niet gecontroleerd bij vernieuwing van een paspoort. Alleen als justitie daartoe een verzoek bij de gemeente heeft ingediend.

Gebruikersavatar
Herbergier
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1582
Lid geworden op: maandag 30 juni 2008, 12:38
Locatie: Mueang Buriram

Re: Nederlands paspoort verlengen in Thailand.

#4 Bericht door Herbergier » zondag 30 december 2012, 15:46

Prajak, bedankt voor het privebericht en RuudThai en Jomel 17 ook bedankt, ik zal het aan de desbetreffende persoon doorgeven en dan moet hij maar zien wat hij er mee doet.
Alles van waarde is weerloos.

Plaats reactie

Terug naar “Emigreren naar Thailand”