Checklist emigratie

Post hier al je vragen en opmerkingen voor het emigreren naar Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
han wouters
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 520
Lid geworden op: donderdag 11 augustus 2011, 15:32

Checklist emigratie

#1 Bericht door han wouters » vrijdag 21 december 2012, 21:51

Dag beste mensen,
Hopelijk krijgen we nog een echt stappen plan maar op de volgende link vast een aantal dingen om aan te denken.

http://vertreknaarhetbuitenland.overhei ... ?init=true

Groet
Han
Waar domheid begint eindigt de rede

Gebruikersavatar
Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5592
Lid geworden op: zondag 01 maart 2009, 21:20
Locatie: Veel te weinig: Saraburi
Contacteer:

Re: Checklist emigratie

#2 Bericht door Gardensafari » vrijdag 21 december 2012, 23:45

In die link staat in ieder geval één ding dat ik niet begrijp:
Vertrekt u voor minimaal 8 maanden naar het buitenland?
Dan schrijft u zich uit bij de gemeente en kunt u uw koopwoning in principe niet verhuren.
Voor meer informatie kunt u terecht bij uw hypotheekverstrekker en uw gemeente.
Nou breekt mijn klomp.
Stel er zit op mijn woning geen hypotheek meer.
Dan mag ik toch gewoon die woning verhuren in Nederland?
Of ik nou buitenlander BEN of als Nederlander in het buitenland woon.
Of heb ik weer eens een betuttelende regeling gemist?
Bij een verhypothekerd pand heb je de toestemming nodig van de hypotheeknemer, dat begrijp ik ook wel.
Maar wat in het citaat staat lijkt mij, zo algemeen gesteld, vreselijke flauwekul.

En dan staat er ook nog eens een blunder in van de eerste orde.
Het citaat rept over de "hypotheekverstrekker". Dat is een synoniem van "hypotheekgever".
En dus is het helemaal fout. Bedoeld wordt de "hypotheeknemer".
Dat de twee in de volksmond regelmatig verward worden, geeft de overheid toch nog niet het recht om dat in haar voorlichting dan ook maar te doen.
Spreek dan van "geldverstrekker" of zo.
Sodeju, ik begin me nog op te winden ook.
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

stevenl
Expat
Expat
Berichten: 3909
Lid geworden op: vrijdag 29 april 2005, 12:23
Locatie: Rawai en Kata, Phuket
Contacteer:

Re: Checklist emigratie

#3 Bericht door stevenl » zaterdag 22 december 2012, 04:48

Hans, ben het op beide punten helemaal met je eens.

Gebruikersavatar
joepattaya
Expat
Expat
Berichten: 4115
Lid geworden op: vrijdag 27 april 2007, 04:39
Locatie: Sofia - Bulgarije

Re: Checklist emigratie

#4 Bericht door joepattaya » zaterdag 22 december 2012, 04:53

Chaa yen yen Garden........
het is een alombekende spraakverwarring.........."Ik heb een 2e hypotheek op mijn huis genomen" is in de volksmond hetzelfde als "Ik heb een 2e hypothecaire lening afgesloten op mijn huis".
Hypotheekgever (de huisbezitter) en de hypotheeknemer (meestal de bank of geldverstrekker) zijn eigenlijk meer juridische termen.
Ga je deze termen in de voorlichting op de juiste manier gebruiken, dan pas is de verwarring groot.

Anders gezegd.........een hypotheek is de naam voor een "hypothecaire lening" in de volksmond. Correct is het natuurlijk niet, maar iedereen snapt het en daar gaat het in de voorlichting om, toch?

stevenl
Expat
Expat
Berichten: 3909
Lid geworden op: vrijdag 29 april 2005, 12:23
Locatie: Rawai en Kata, Phuket
Contacteer:

Re: Checklist emigratie

#5 Bericht door stevenl » zaterdag 22 december 2012, 05:01

joepattaya schreef:Chaa yen yen Garden........
het is een alombekende spraakverwarring.........."Ik heb een 2e hypotheek op mijn huis genomen" is in de volksmond hetzelfde als "Ik heb een 2e hypothecaire lening afgesloten op mijn huis".
Hypotheekgever (de huisbezitter) en de hypotheeknemer (meestal de bank of geldverstrekker) zijn eigenlijk meer juridische termen.
Ga je deze termen in de voorlichting op de juiste manier gebruiken, dan pas is de verwarring groot.

Anders gezegd.........een hypotheek is de naam voor een "hypothecaire lening" in de volksmond. Correct is het natuurlijk niet, maar iedereen snapt het en daar gaat het in de voorlichting om, toch?
Niet alleen, het is ook belangrijk om correct te zijn, al was het alleen maar om toekomstige fouten te vermijden. Een term als 'geldverstrekker' kan dan beter en correct gebruikt worden.

Even los daarvan, de algemene opmerking: 'huis kan niet verhuurd worden' is natuurlijk volstrekt onjuist. Daarnaast vraag ik me of of 8 maanden klopt.

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Checklist emigratie

#6 Bericht door RuudThai » zaterdag 22 december 2012, 06:08

stevenl schreef: Daarnaast vraag ik me of of 8 maanden klopt.
Wet GBA:
Artikel 68

1.De ingezetene die naar redelijke verwachting gedurende een jaar ten minste twee derden van de tijd buiten Nederland zal verblijven, is verplicht bij het college van burgemeester en wethouders van de gemeente van inschrijving binnen vijf dagen voor zijn vertrek uit Nederland schriftelijk aangifte van vertrek te doen.

2.Hij doet in die aangifte mededeling van dat vertrek, van het volgende land van verblijf en van het eerste adres van verblijf in dat land.

3.Bij algemene maatregel van bestuur kunnen regels worden gesteld omtrent bijzondere gevallen waarin het eerste lid niet van toepassing is.
Bijzondere gevallen zijn bijv. het maken van een wereldreis die een jaar o.i.d. duurt, uitgezonden militair personeel, uitgezonden vrijwilligers hulporganisaties plus nog wat andere minder voorkomende gevallen.

stevenl
Expat
Expat
Berichten: 3909
Lid geworden op: vrijdag 29 april 2005, 12:23
Locatie: Rawai en Kata, Phuket
Contacteer:

Re: Checklist emigratie

#7 Bericht door stevenl » zaterdag 22 december 2012, 06:37

RuudThai schreef:
stevenl schreef: Daarnaast vraag ik me of of 8 maanden klopt.
Wet GBA:
Artikel 68

1.De ingezetene die naar redelijke verwachting gedurende een jaar ten minste twee derden van de tijd buiten Nederland zal verblijven, is verplicht bij het college van burgemeester en wethouders van de gemeente van inschrijving binnen vijf dagen voor zijn vertrek uit Nederland schriftelijk aangifte van vertrek te doen.

2.Hij doet in die aangifte mededeling van dat vertrek, van het volgende land van verblijf en van het eerste adres van verblijf in dat land.

3.Bij algemene maatregel van bestuur kunnen regels worden gesteld omtrent bijzondere gevallen waarin het eerste lid niet van toepassing is.
Bijzondere gevallen zijn bijv. het maken van een wereldreis die een jaar o.i.d. duurt, uitgezonden militair personeel, uitgezonden vrijwilligers hulporganisaties plus nog wat andere minder voorkomende gevallen.
Dank je.
Ik denk dat ik de laatste tijd te veel vragen over uitschrijving basisverzekerirng heb gelezen, die periode is weer anders, plus afhankelijk van de welwillendheid van de verzekeringsmaatschappij, wat dit allemaal erg ingewikkeld maakt.

Gebruikersavatar
Pieter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: donderdag 24 februari 2005, 15:06
Locatie: Bangkok

Re: Checklist emigratie

#8 Bericht door Pieter » zaterdag 22 december 2012, 09:24

In Nederland wordt langzaam de verzorging van de wieg tot het graf kapot bestuurd en is het aantal werkzame lieden tanende
degene die dat wel doen doen dat vrij efficient maak toch.... Ze zijn gewoon te duur
Grootste probleem is dat ze hun ziel en zaligheid aan de USA hebben verkocht en die gaan vroeg of later toch falliet
Dus gaat de NL economie naar beneden.

Dan kun je als het echt slecht worrdt beter in een land wonen waar je het hele jaar door van net iets meer dan de lucht kan leven

maar kun je dat???
kun je je in 1 keer naar een land dat geen verzorging heeft
(Als een autto je been in gruzelementen rijdt en je ligt bij de ingang van een ziekenhuis en je hebt je papieren niet bij je
of je kunt niet aantonen dat je de behandeling kunt betalen laten ze je rustig doodbloeden hoor wees maar niet bang)

Als je dat mentaal aankan en als je verder een manier weet te vinden om ze hier iets wijs te maken
(ouder zijn helpt dan wel om een werkvergunning te krijgen omdat ouder== meer ervaring )

En je huis verkopen .... Natuurlijk wel
Als je komt moet je het ook goed doen en voor alles gaan

Pieter
Gebruik de handen om een pen te grijpen of toetsen te beroeren en niet om ze tot vuisten te ballen. Evolueer.

Plaats reactie

Terug naar “Emigreren naar Thailand”