Stappenplan emigreren naar Thailand vervallen

Post hier al je vragen en opmerkingen voor het emigreren naar Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Bericht
Auteur
chelobechek
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 293
Lid geworden op: vrijdag 23 mei 2008, 13:58

Re: Stappenplan emigreren naar Thailand vervallen

#31 Bericht door chelobechek » woensdag 19 december 2012, 19:40

Vermoedelijk heeft emigratie zoals bedoeld in dit topic (en wellicht voor 80% van de forumbezoekers) alleen zin als je gepensioneerd bent met liefst een aanvullend pensioen of afgekeurd met voldoende hoge uitkering.

In alle andere gevallen zou het goed zijn je eerst de omgekeerde weg voor te stellen. Wat kun je verwachten als je uitgeschreven bent en weer terug wilt/moet, aandachtspuntjes zijn dan: inschrijven in de woonplaats van je voorkeur, daar kunnen allerlei regeltjes voor zijn die het je niet makkelijker maken, werk/inkomsten/voldoende vermogen, woonruimte, school voor de kinderen, verblijfsvergunning voor je eventuele vrouw of man en misschien vergeet ik er nog een paar. Misschien reken je op je familie of vrienden maar in de praktijk kan dat nog wel eens tegenvallen.

Vreemd genoeg kom ik dit soort onderwerpen nauwelijks tegen op fora zoals dit. Kennelijk leeeft het niet zo.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Stappenplan emigreren naar Thailand vervallen

#32 Bericht door prajak » donderdag 20 december 2012, 01:54

"...In alle andere gevallen zou het goed zijn je eerst de omgekeerde weg voor te stellen. Wat kun je verwachten als je uitgeschreven bent en weer terug wilt/moet, aandachtspuntjes zijn dan: inschrijven in de woonplaats van je voorkeur, daar kunnen allerlei regeltjes voor zijn die het je niet makkelijker maken, werk/inkomsten/voldoende vermogen, woonruimte, school voor de kinderen, verblijfsvergunning voor je eventuele vrouw of man en misschien vergeet ik er nog een paar. Misschien reken je op je familie of vrienden maar in de praktijk kan dat nog wel eens tegenvallen.

Vreemd genoeg kom ik dit soort onderwerpen nauwelijks tegen op fora zoals dit. Kennelijk leeeft het niet zo...."

Je vergeet de zorgpolis....

Terugkeren op oudere leeftijd wordt een drama. Zonder voorbereiding is het erg moeilijk; pension in, inschrijven, woning zal het moeilijkste zijn, zorgpolis sluiten, winterkleren en schoenen en dan: hoe krijg je de partner naar Nederland ? Duurt maanden en ondertussen heb je twee woningen te betalen, etc. De spullen hier weggooien of invoeren ? Ik denk het eerste.

En het leeft niet want niemand wil terug. Ik ga ook niet terug.

Gebruikersavatar
joepattaya
Expat
Expat
Berichten: 4115
Lid geworden op: vrijdag 27 april 2007, 04:39
Locatie: Sofia - Bulgarije

Re: Stappenplan emigreren naar Thailand vervallen

#33 Bericht door joepattaya » donderdag 20 december 2012, 02:37

Het is mede door dit soort discussies (welles-nietes, klagen en afzeiken) dat ik me steeds minder op dit forum laat zien.
Eén van de redenen dat bijvoorbeeld Thaiportal.nl uit de lucht is, is mede door dit soort gezever.
Eén van de redenen van een ander forum dat het nooit echt van de grond zal komen, is mede door de (overdreven) strenge en tijdrovende moderatie. Een manier van modereren die sommigen hier wel zien zitten.

Voor zover ik weet zitten er op dit forum alleen volwassenen en heel misschien, ja heel misschien, zijn er een paar forumleden die trekjes van kindsheid gaan vertonen.
Maar als ik zo sommige reacties in ogenschouw neem, dan gedragen sommigen zich als een stelletje kleuters die niet beter verdienen dan dat ze in de hoek gezet worden en bij gebrek aan een (te) strenge moderatie wordt dat meestal gedaan door de andere leden. Zonder succes overigens.

Fritsie
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 405
Lid geworden op: donderdag 26 april 2007, 21:04
Locatie: Bangkok

Re: Stappenplan emigreren naar Thailand vervallen

#34 Bericht door Fritsie » donderdag 20 december 2012, 04:03

Borat schreef:En wie gaat al die gele en rode kaarten bijhouden, de moderator? Die heeft hopelijk wel meer te doen dan deze onzin te registreren. Maar goed het blijkt dat een aantal graag strakke regels nodig heeft, als is het maar om tegen zichzelf in bescherming genomen te worden.


En volgens mij was het topic stappenplan emigreren naar Thailand open, maar waren er weinig mensen die actief een bijdrage wilden leveren. Dat is meestal het geval op een forum, veel lezers maar relatief weinig actieven. Misschien viel dit de heren achter dit topic wat tegen en is het een 'makkelijke' manier om er onderuit te komen.

Schrijf toch op wat je graag wil schrijven, maar probeer het niet over te laten komen alsof de enigste waarheid is zolang het een mening betreft. Dus sta open voor kritiek, er reageer niet altijd op kritiek. Probeer het ook eens vanuit je ander zijn perspectief te bekijken.
Het feit dat je in Thailand woont wil toch niet meteen zeggen dat je de waarheid in pacht hebt? Ook al is het gebaseerd op eigen ervaring, dan nog is het niet dat dit waarheid is, slechts een ervaring die andere personen anders kunnen ervaren of interpreteren.

Ook ik ervaar dat er een sfeer hangt van dat de expats de waarheid hebben en het de nieuweling wel even zullen vertellen hoe het allemaal in Thailand werkt. Een beetje belerend advies, misschien niet bewust maar wel jammer.
hier sluit ik me bij aan.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Stappenplan emigreren naar Thailand vervallen

#35 Bericht door prajak » donderdag 20 december 2012, 05:06

Joep, er is een forum in de lucht, anderhalf jaar al, het wordt het jehova forum genoemd en daarin wilde men wat meer achtergrond van de mensen weten. Daarin is het helemaal mis gegaan, mensen zijn er uit geknikkerd en het forum is een zieltogend 'kluppie' waarin een enkeling schrijft en de rest zwijgt.

Kijk hier in de ledenlijst: zijn het er 100 die vaak schrijven ? Ik denk 50. Hier is het net zo als elders.

Maar als dat gezeur van verziekers doorgaat dan pen ik voortaan alleen maar in de expatgroep. Dan weet je zeker dat alleen de echte liefhebbers van Thailand reageren. En de toeristen moeten het dan maar doen met wat de anderen willen schrijven. Dan gaat dit forum naar de filiflapsen en dat is precies wat de verziekers willen.

Zolang de moderatie niet ingrijpt tegen mensen die steeds maar weer onder een andere naam de zaak komen verzieken is dat de enige mogelijkheid.

Vrijheid van schrijven betekent 'schrijven' en niet 'verzieken'. Dat onderscheid maakt een aantal mensen niet. Of ze kunnen dat niet maken door lage opleiding of door het ontbreken van fatsoen.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Stappenplan emigreren naar Thailand vervallen

#36 Bericht door prajak » donderdag 20 december 2012, 05:10

Maar er zijn grote schrijvers die het slechte voorbeeld geven. Ik lees niet eens meer de discussies over de dood van de grensrechter. En net zoals de tonelen in betaald voetbal een voorbeeld zijn voor jeugdspelers zijn de discussies daar een voorbeeld voor nieuwkomers die denken dat hier alles mag. Een aantal grootschrijvers mag de hand in eigen boezem steken; wellicht wel twee handen.

Ik zit bijna op 8.000 berichten. Ga ik daarna door ? Ik kan ook per email en per pb met mensen babbelen, of in een van de social media.

yandre
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1007
Lid geworden op: woensdag 26 augustus 2009, 21:56
Locatie: nongkhai

Re: Stappenplan emigreren naar Thailand vervallen

#37 Bericht door yandre » donderdag 20 december 2012, 06:16

nu ik lees de berichten zo eens en ja jammer dat het uit de hand loopt.
is een goed idee een stappen plan als je naar thailand wilt emigreren.
maar ja en dit zal je altijd houden waar dan ook aleen in een forum is.
het allemaal wat meer dat de meeste mensen elkaar niet persoonlijk
kennen is ook niet nodig .

maar er zullen altijd meningsverschillen zijn en blijven tussen de mensen
is nor maal .
heriner mij nog toen ik actief was in de ondernemings raad ik zei wat ik er van dacht
tegen mij werkgever en of hij dit nu leuk of niet vond niet mijn probleem .
na de vergadering konden we altijd nog samen door een deur.

maar eind van de rit zelfs na een stakings actie hadden we respect voor elkaar.
en voor elkaars gedachte en niets van zielig afzeiken of terug pakken om dat hij
de werkgever was.

maar goed als ik soms ook antwoorden lees van sommige forum leden naar een vraag of
advies denk ik soms ook spoor je wel maar goed .

tussen de regels door wordt het dan mischien wel goed bedoelt.

ja en wat betreft terug nederland als je hier al jaren woont en op leeftijd bent nu
dat zal voor een ieder verschillend zijn .

mischien een goed voor nemen voor 2013 als de forum leden elkaar wat meer respecteren
en in waarde laten denk ik zo .

en natuurlijk door schade en schande wordt men groot of oud en dit is niet aleen in
thailand maar ook in nederland en leert men er van of nooit???

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Stappenplan emigreren naar Thailand vervallen

#38 Bericht door prajak » donderdag 20 december 2012, 07:47

Tussen een geacht forumlid en mij heeft het een paar keer goed geknald en dan denk je, dat komt nooit meer goed. Maar deze week hebben we samen aan de koffie gezeten en er een gezellige boel van gemaakt. Of dat nog zo is als ie de snert heeft gegeten....maar dan vullen we dat hoofdstukje boven in de index weer eens aan..... :giggle2:

yandre
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1007
Lid geworden op: woensdag 26 augustus 2009, 21:56
Locatie: nongkhai

Re: Stappenplan emigreren naar Thailand vervallen

#39 Bericht door yandre » vrijdag 21 december 2012, 04:34

nu prajak
je geeft het voorbeeld zelf een goed gesprek en jullie kunnen samen
door een deur .
ook heb je alle bij verschilende menigen over sommige zaken . :clap:

Gebruikersavatar
Pieter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: donderdag 24 februari 2005, 15:06
Locatie: Bangkok

Re: Stappenplan emigreren naar Thailand vervallen

#40 Bericht door Pieter » vrijdag 21 december 2012, 05:47

en voor degene die nog steeds "denken" over emigreren en geen "steun" trekken en onder de 65 zijn toch nog even even een lijstje met aandachtspunten:

1 kinder(s)

2 (thaise) vrouw

3 wat voor werk enof zelfstandig aan de kost zien te komen

4 ziektekosten en andere verzekeringen

5 de terugweg als het fout gaat (hoeft echt niet aan jouw te liggen maar kan aan andere oorzaken zomaar optreden)

Vooral de kultuurshock , het zeer povere "normale" onderwijs en dure prive/int scholen onderwijs bij het hebben van kinderen
de hoge kosten van de ziektekosten zeker bij een bestaand mankement

Ze zitten hier op dit moment niet op westerse wijsneusen te wachten en hoewel ze daar veel aan zouden hebben in elke laag van het werknivo
kan den Thai met geen mogelijkheid inzien (of verder kijken dan zijn neus lang is) dat hij op de lange termijn profijt van een betwetende witneus
zou kunnen hebben anders dan soms op een primitieve manier wat geld uit je zak te kloppen of toekijken / afkijken hoe jij een kunstje doet en
als je erbij bent er wel voor zorgt dat hij niet moe wordt en je zelf het moet doen (wie is er nu de slimste/sluwste)

als je een thaise vrouw vanuit NL meeneemt veranderd die ziender ogen onder invloed van haar vertrouwde leefomgeving enof familie
kun je daar tegen, en als je een gezin hebt kunnen die dan allemaal samen terug mocht het fout gaan ????

Waar ga je wonen ??? er is een dag en nacht verschil tussen b.v. Bangkok / Changmai en de wapwap

In hoevere heb je al werk ervaring in thailand opgedaan ??



Pieter
Gebruik de handen om een pen te grijpen of toetsen te beroeren en niet om ze tot vuisten te ballen. Evolueer.

chelobechek
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 293
Lid geworden op: vrijdag 23 mei 2008, 13:58

Re: Stappenplan emigreren naar Thailand vervallen

#41 Bericht door chelobechek » vrijdag 21 december 2012, 11:21

Dat is juist Pieter. De terugkeer is niet altijd een teken van persoonlijke mislukking. Er rekening mee houden is tactisch handiger dan al je schepen achter je verbranden terwijl je eigenlijk de terugweg open wilde houden.

han wouters
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 520
Lid geworden op: donderdag 11 augustus 2011, 15:32

Re: Stappenplan emigreren naar Thailand vervallen

#42 Bericht door han wouters » vrijdag 21 december 2012, 14:30

Dag mensen,
Ik ben ook een van de genen die rijkhalzend naar het stappen plan zat uit te kijken. Over 1 of 2 jaar hoop ik definitief te kunnen vertrekken dus elk stukje info is welkom. Getorpedeerd door een stel mensen die er kennelijk genoegen in scheppen om te proberen anderen onderuit te halen. Ik heb hetzelfde meegemaakt in het vakgebied waar ik me mee bezig heb gehouden. Een vakgebied dat helaas wordt gedomineerd door hobbyisten die de meest vreemde adviesen gaven op het forum. Als ik dan af en toe dat , onderbouwd, recht zette werd ik uitgescholden en zouden "ze" wel even bij me langs komen. Uiteindelijk is het forum door dit soort dingen gesloten waardoor veel mensen gedupeerd zijn. Ik heb ooit iemand gekend die de neutronenbom vergeleek met abortus. Sommige mensen op deze site zitten kennelijk op dat zelfde niveau.
Dus ik hoop ook dat Prajak en collega's het nog eens willen heroverwegen en zich niet laten intimideren door treiteraars.
Groet
Han
Waar domheid begint eindigt de rede

Henk Korat
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2948
Lid geworden op: donderdag 28 april 2011, 19:39
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Stappenplan emigreren naar Thailand vervallen

#43 Bericht door Henk Korat » vrijdag 21 december 2012, 15:49

han wouters schreef:Dag mensen,
Ik ben ook een van de genen die rijkhalzend naar het stappen plan zat uit te kijken. Over 1 of 2 jaar hoop ik definitief te kunnen vertrekken dus elk stukje info is welkom. Getorpedeerd door een stel mensen die er kennelijk genoegen in scheppen om te proberen anderen onderuit te halen. Ik heb hetzelfde meegemaakt in het vakgebied waar ik me mee bezig heb gehouden. Een vakgebied dat helaas wordt gedomineerd door hobbyisten die de meest vreemde adviesen gaven op het forum. Als ik dan af en toe dat , onderbouwd, recht zette werd ik uitgescholden en zouden "ze" wel even bij me langs komen. Uiteindelijk is het forum door dit soort dingen gesloten waardoor veel mensen gedupeerd zijn. Ik heb ooit iemand gekend die de neutronenbom vergeleek met abortus. Sommige mensen op deze site zitten kennelijk op dat zelfde niveau.
Dus ik hoop ook dat Prajak en collega's het nog eens willen heroverwegen en zich niet laten intimideren door treiteraars.
Groet
Han
Laten wij dan Han het plan stap voor stap neerpennen. Ik ben van plan over 3 a 4 jaar me definitief in Thailand te vestigen en ben er achter gekomen dat ik vroegtijdig met zaken moet beginnen.

Het allereerste wat ik ga doen als ik terug ben in Nederland, is alles dat ik niet mee zal nemen naar Thailand en niet primair nodig heb in Nederland (ik zal daar immers nog 3 a 4 jaar verblijven) verkopen. Ik stel daar nu al een lijstje van op en zal via Markplaats of Ebay de boel te koop zetten.

Ik zal ook de komende maanden een plan maken op welke wijze ik onderdelen van mijn inboedel wil verkopen. Er zijn diverse kanalen en die moet ik ook aan dat lijstje toevoegen. Ik heb er al twee genoemd, maar een veiling, verkoop op commissie basis, een Oranjemarkt, een bazaar van een kerk of ander goed doel en ga zo maar door, behoort tot de mogelijkheden.

Daarna ga ik plannen voor het tweede jaar 2014, maar het doel is duidelijk. Emigratie naar Thailand.

Wordt vervolgd.
"Voor de oplossing is het onontbeerlijk de tegenstander niet te zien als de vijand, doch als een drager van een andere mening." (Koningin Beatrix tijdens haar inhuldiging)

han wouters
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 520
Lid geworden op: donderdag 11 augustus 2011, 15:32

Re: Stappenplan emigreren naar Thailand vervallen

#44 Bericht door han wouters » vrijdag 21 december 2012, 17:13

Dag Henk
Is wel een idee, echter het vervelende is dat ik niet weet waar ik allemaal aan moet denken tot ik er tegen aan loop met evt nare gevolgen. Maar mijn boel langzaam maar zeker verkopen werkt denk ik niet. Ik moet namelijk ook mijn huis verkopen en als daar alleen nog een bed een tafel en een laptop staat wordt het er niet aantrekkelijker op. Maar daar heb ik wel al aan zitten denken hoe ik dat het beste kan aanpakken. Vervolgens ziektekostenverzekering in thailand regelen(ik ben 62) en hier informeren hoe het met de belasting zit met mijn nabestaandenpensioen, dus uitschrijven. Voorlopig onderdak en een adres heb ik bij mijn vriendin in Korat.
Ik ben een een soort mantelzorger, de patient kan morgen ook al overlijden dan zit ik volgend jaar al in thailand maar het kan ook nog wel 1 maximaal 2 jaar duren.
Groet
Han
Waar domheid begint eindigt de rede

Wouter_Udon
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6466
Lid geworden op: vrijdag 28 september 2007, 07:33
Locatie: ฮอลแลนด์ใต้

Re: Stappenplan emigreren naar Thailand vervallen

#45 Bericht door Wouter_Udon » vrijdag 21 december 2012, 19:09

han wouters schreef:Dag Henk
Is wel een idee, echter het vervelende is dat ik niet weet waar ik allemaal aan moet denken tot ik er tegen aan loop met evt nare gevolgen. Maar mijn boel langzaam maar zeker verkopen werkt denk ik niet. Ik moet namelijk ook mijn huis verkopen en als daar alleen nog een bed een tafel en een laptop staat wordt het er niet aantrekkelijker op. Maar daar heb ik wel al aan zitten denken hoe ik dat het beste kan aanpakken. Vervolgens ziektekostenverzekering in thailand regelen(ik ben 62) en hier informeren hoe het met de belasting zit met mijn nabestaandenpensioen, dus uitschrijven. Voorlopig onderdak en een adres heb ik bij mijn vriendin in Korat.
Ik ben een een soort mantelzorger, de patient kan morgen ook al overlijden dan zit ik volgend jaar al in thailand maar het kan ook nog wel 1 maximaal 2 jaar duren.
Groet
Han

Het is helemaal niet erg als je niet weet waar je moet beginnen en waar je allemaal aan moet denken.
Het begint met een lijstje waaraan je in eerste instantie hebt gedacht en elke keer als je weer aan iets denkt zet je het erbij. Vervolgens on tstaat een aardig complete lijst.
Dan zet je het een beetje in een chronologische volgorde en je hebt je stappenplan.
Dan begin je met elke stap uit te werken.
Overigens kan dat uitwerken voor bepaalde zaken wel tegelijkertijd met het overdenken wat er nog meer aan stappen moet gaan plaats vinden.
Live your dream, don't dream your life.

Plaats reactie

Terug naar “Emigreren naar Thailand”