Opnieuw: lijfrentepolis

Post hier al je vragen en opmerkingen voor het emigreren naar Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Opnieuw: lijfrentepolis

#1 Bericht door prajak » zondag 02 december 2012, 16:02

Eerder al over gehad. Wel of niet vrijstelling van inkomstenbelasting in Nederland.

Onder lijfrentepolis versta ik een overeenkomst waarbij tijdens jouw leven of tot en met het jaar waarin je 65 wordt een uitkering wordt betaald door een verzekeraar. Ga je dood dan stopt de uitkering.

( Ik bedoel NIET de bij een verzekeraar ondergebrachte gouden handdruk en andere vormen van uitgesteld loon want dat is andere koek. )

Er zijn premiebetalende polissen (zoveel jaar zoveel per maand...),

er zijn polissen tegen een eenmalige storting (koopsom),

en er zijn polissen die behoren tot een totaalpakket in het kader van hypotheek, leven(spaar)polis, overlijdensrisicopolis en een lijfrentedekking zonder dat voor iedere verzekering een premie wordt vastgesteld.

Ik heb tot en met december 2011 vrijstelling gehad. Toen was ik 65 en stopte de uitkering.

Ik herinner me reacties van forumleden die geen vrijstelling hadden. Ik kreeg vandaag weer een vraag van een forumlid die geen vrijstelling krijgt.

Waar ik niet achter kom: is dit een visiewijziging van de belastingdienst inzake het verdrag tussen beide landen ? Of zit de crux in de vorm waarin de lijfrentepolis is gegoten ?

Het beruchte zinnetje: "uitkeringen ten laste van de winst van een Nederlandse onderneming..." zal de meeste mensen niks zeggen maar is mogelijk wel de angel in dit verhaal.

Iemand ?

Ik heb een forumlid aangeboden een brief samen te stellen om de belastingdienst uitleg te vragen. Want hun standaardantwoord geeft geen enkele informatie over het waarom.
Laatst gewijzigd door prajak op zondag 02 december 2012, 16:18, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
serpay
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2399
Lid geworden op: zaterdag 25 maart 2006, 19:19
Locatie: kleve en soms nang-rong

Re: Opnieuw: lijfrentepolis

#2 Bericht door serpay » zondag 02 december 2012, 16:14

Ik heb tot en met december 2001 vrijstelling gehad. Toen was ik 65 en stopte de uitkering.
goh prajak wist niet dat je al 76 jaar was dacht jonger. :cheesy: :cheesy: :cheesy:
Alfisti rebeli

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Opnieuw: lijfrentepolis

#3 Bericht door prajak » zondag 02 december 2012, 16:18

Scherp gezien :clap: ! Ik heb het aangepast.... Dank je wel.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Opnieuw: lijfrentepolis

#4 Bericht door prajak » zondag 02 december 2012, 16:23


prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Opnieuw: lijfrentepolis

#5 Bericht door prajak » zondag 02 december 2012, 16:50

En nog een.... Heb je even tijd ?

http://www.fiscaalleven.eu/jur20110819h ... -00055.htm

Rechtsoverweging 4.6 van het Hof.

Maar zo lust ik er nog wel een ! De betaalde premies zijn winst, de uitkeringen zijn verlies dus komen uit de winst en dus heft NL. Mijn redenering is immer anders geweest ! En het standpunt van de belastingdienst ook.

Er is geen cassatie verzocht. Ik denk dat we het hiermee moeten doen. Of heeft iemand een ander idee ?

De vrijstelling voor lijfrentepolissen is dus in zijn algemeenheid van de baan.

Plaats reactie

Terug naar “Emigreren naar Thailand”