Bruto is netto

Post hier al je vragen en opmerkingen voor het emigreren naar Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Kees
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1182
Lid geworden op: donderdag 16 juni 2005, 19:43
Locatie: Doi Saket, Talad Khwan

Bruto is netto

#1 Bericht door Kees » donderdag 29 november 2012, 12:17

Er is hier natuurlijk al veel over geschreven, maar zou toch graag eens weten wat nu precies bruto is netto inhoud.
Ik heb het dan over pensioen.
Over het pensioen wordt dus geen belasting geheven, maar worden er dan ook geen premies zoals ZVW ingehouden?
Niet klagen, maar dragen.

carpediem
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2277
Lid geworden op: zaterdag 18 november 2006, 18:17
Locatie: amsterdam

Re: Bruto is netto

#2 Bericht door carpediem » donderdag 29 november 2012, 14:33

Als je uitgeschreven bent uit nederland dan worden bedrijfspensioenen bruto netto, dus geen enkele inhouding. Voor overheids pensioenen gelden andere regels, geen bruto netto.
Over AOW betaal een gering bedrag aan belasting.

Wel moet je dit aan de belastingdienst aanvragen.

In principe krijg je vanzelf een belastingaangifte als je je laat uitschrijven; het M biljet.
Hierin kun je aangeven waar en hoe je wel of geen belasting betaald.

Uitschrijven uit Nederland betekent dus zorg verzekering voor eigen rekening
pluk de dag (carpediem)

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Bruto is netto

#3 Bericht door prajak » donderdag 29 november 2012, 15:12

Na emigratie naar Thailand vervalt eerst de premieheffing volksverzekering en de zfw premie. Die vrijstelling moet je wel aanvragen !

Daarna komt de vraag waar je inkomstenbelasting betaalt. Carpediem heeft gelijk : AOW is belast in NL maar heb je alleen maar AOW belast in NL -en veel van ons ook nog met korting- dan kan die heffing nul zijn. Heb je ook overheidspensioen uit NL dan wordt de tabel 'losgelaten' op de som van die twee en wordt er ingehouden.

Bedrijfspensioen is niet belast in NL.

Ik zal het rijtje aanvullen zonder volledig te kunnen zijn:

Uitkeringen 'uitgesteld loon' zoals een bij een verzekeraar ondergebrachte gouden handdruk: belast in NL TENZIj de uitkering het karakter van pensioen heeft.

Uitkeringen WAO en Wajong: NL

Uitkeringen particuliere lijfrente; daar is een kentering gaande en men heft nu in NL.

Box 3 stopt aan de grens behalve als het gaat om onroerende zaken
en rechten op onroerende zaken en bedrijfsvermogen.

Thailand mag heffen over pensioenen maar de staatskas is ogenschijnlijk zo goed gevuld dat ze nog niet achter ons aangaan. Het is ook moeilijk achter onze pensioenen te komen als je ze in het bronland laat en uit een spaarrekening naar hier boekt.

Gebruikersavatar
Kees
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1182
Lid geworden op: donderdag 16 juni 2005, 19:43
Locatie: Doi Saket, Talad Khwan

Re: Bruto is netto

#4 Bericht door Kees » donderdag 29 november 2012, 15:59

Bedankt voor de antwoorden voor zover.
Het gaat inderdaad om een bedrijfspensioen.
Het zal nog wel een kleine 5 jaar duren voor de emigratie daadwerkelijk kan aanvangen, maar ben inmiddels toch maar langzaam begonnen met het plannen hiervan.
Voor wat betreft de zorgverzekering heb ik inmiddels navraag gedaan bij mijn zorgverzekeraar (nu collectief via bedrijf) maar nog geen antwoord op. Volgens één van mijn collega's zou het mogelijk moeten zijn om gewoon doorverzekerd te blijven bij deze zorgverzekeraar. Maar dat weet ik nu dus nog niet, maar zal hierover t.z.t. nader bericht over geven.
Niet klagen, maar dragen.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Bruto is netto

#5 Bericht door prajak » donderdag 29 november 2012, 16:27

Er zijn enkele zorgklubs in NL die je verzekerd laten als je naar Thailand vertrekt. Maar vraag dat heel goed na.

Want....men kan je verzekerd laten tot 65 (67), tot een andere leeftijd, tegen een veel hogere premie, tot een vette claim komt die ze moeten betalen, er kunnen eisen komen dat je zoveel maanden per jaar in NL woont, en ze kunnen de faciliteit zomaar stoppen.

Dit forum kent een hoofdstuk verzekeren. Ga daar maar eens lezen. En in Hua Hin zit een Nederlandse agent die je verder kan helpen.

Gebruikersavatar
Kees
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1182
Lid geworden op: donderdag 16 juni 2005, 19:43
Locatie: Doi Saket, Talad Khwan

Re: Bruto is netto

#6 Bericht door Kees » donderdag 29 november 2012, 17:06

prajak schreef:Er zijn enkele zorgklubs in NL die je verzekerd laten als je naar Thailand vertrekt. Maar vraag dat heel goed na.

Want....men kan je verzekerd laten tot 65 (67), tot een andere leeftijd, tegen een veel hogere premie, tot een vette claim komt die ze moeten betalen, er kunnen eisen komen dat je zoveel maanden per jaar in NL woont, en ze kunnen de faciliteit zomaar stoppen.

Dit forum kent een hoofdstuk verzekeren. Ga daar maar eens lezen. En in Hua Hin zit een Nederlandse agent die je verder kan helpen.
Ja, weet dat het allemaal niet even duidelijk is.
Maar zoals gezegd heb nog de tijd, en ben bezig om me goed voor te bereiden.
Wil zeker niet voor (financiële) verrassingen komen te staan.
Niet klagen, maar dragen.

Gebruikersavatar
Kees
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1182
Lid geworden op: donderdag 16 juni 2005, 19:43
Locatie: Doi Saket, Talad Khwan

Re: Bruto is netto

#7 Bericht door Kees » zaterdag 01 december 2012, 16:25

Bericht gekregen van mijn huidige ziektekosten verzekeraar ONVZ, naar aanleiding van mijn vraag naar een internationale verzekering.
Hartelijk dank voor uw e-mail.

ONVZ Zorgverzekeraar heeft op dit moment ook internationale zorgverzekeringen. De premies hiervan zijn leeftijdsafhankelijk. In de bijlage vindt u een overzicht van de premies van de internationale zorgverzekering. De internationale verzekering is, zowel qua dekking als qua voorwaarden, niet in alle punten gelijk aan de basisverzekering. Voor de basisverzekering is een acceptatieplicht. Dit houdt in dat wij u, ongeacht eventuele medische behandelingen, moeten accepteren voor de basisverzekering. Voor de internationale verzekering geldt deze acceptatieplicht niet. Indien u reeds medische behandelingen ondergaat, of verwacht, kan het zijn dat u voor deze verzekering niet geaccepteerd wordt.

Bovenstaande informatie geldt voor de internationale verzekering zoals deze nu is, het is niet bekend of dit ook over 5 jaar nog aan de orde zal zijn.

Wij hopen u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
En dan hier de premietabel http://www.onvz.nl/zorg.htm?ch=def&id=p ... rnationaal
Niet klagen, maar dragen.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Bruto is netto

#8 Bericht door prajak » zaterdag 01 december 2012, 16:37

Kees, geen idee op welke leeftijd je naar hier komt maar de tabel 65-69 jaar lijkt me duidelijk. Verder lees je dat men geen acceptatieplicht heeft en dat men je kan weigeren, of medische zaken kan uitsluiten of een toeslag kan vragen op de premie.

Ik adviseer je het forum na te lezen op verzekeringen, er is een hoofdstuk van, en een bericht te zenden naar Mathieu in Hua Hin. Hij heeft Nederlanders in zijn portefeuille en kan je deskundig adviseren.

Zorg is aandachtspunt nummer EEN leert de praktijk. Je gaat een weloverwogen keuze maken: je draagt het risico zelf (zoals veel van ons, ik ook) of je betaalt een premie. Up to you.

Maar ik vind het verstandig dat je er nu al mee komt en niet pas als je hier al zit. Nu heb je tijd om rustig voor te bereiden en overal na te vragen. Doe dat: vraag alles na en maak een keus.

Succes.

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Bruto is netto

#9 Bericht door RuudThai » zaterdag 01 december 2012, 16:41

Allemachtig! Dat zijn forse tarieven!! Dat zou voor mij met 500 euro eigen risico een maandbedrag van 326,80 betekenen. Bij April International betaal ik éénderde daarvan.... en ben voor de belangrijkste dingen verzekerd. Heb in de 1,5 jaar tijd dat ik deze verzekering heb al 5 x een declaratie ingediend, zonder enkel probleem.
Nee, die Ollanders zijn afzetters :oops: :evil:

Wouter_Udon
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6466
Lid geworden op: vrijdag 28 september 2007, 07:33
Locatie: ฮอลแลนด์ใต้

Re: Bruto is netto

#10 Bericht door Wouter_Udon » zaterdag 01 december 2012, 16:55

RuudThai schreef:Allemachtig! Dat zijn forse tarieven!! Dat zou voor mij met 500 euro eigen risico een maandbedrag van 326,80 betekenen. Bij April International betaal ik éénderde daarvan.... en ben voor de belangrijkste dingen verzekerd. Heb in de 1,5 jaar tijd dat ik deze verzekering heb al 5 x een declaratie ingediend, zonder enkel probleem.
Nee, die Ollanders zijn afzetters :oops: :evil:

Goeie tip; en voor de volledigheid en mogelijk andere geinteresseerde forumlezers de link: http://en.april-international.com/globa ... earch=true
Laatst gewijzigd door Wouter_Udon op zaterdag 01 december 2012, 20:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Live your dream, don't dream your life.

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: Bruto is netto

#11 Bericht door printen44 » zaterdag 01 december 2012, 17:01

Met Ruud kan ik beamen dat ik met volle tevredenheid bij April International ben verzekerd. Werd een keer opgenomen in het ziekenhuis voor vijf dagen en de financiele afwikkeling was perfect.

En dat voor 180 euro per maand en geen eigen risico. Ik ben 67, bijna 68 jaar.

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Bruto is netto

#12 Bericht door RuudThai » zaterdag 01 december 2012, 17:07

Oja printen, jij zit in de volgende leeftijdsklasse en die is wat duurder dan bij mij momenteel. Dan zal ik dat in de loop van volgend jaar ook moeten betalen vrees ik.... :(

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Bruto is netto

#13 Bericht door prajak » zaterdag 01 december 2012, 17:08

Kees, goed dat dit forum er is.

carpediem
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2277
Lid geworden op: zaterdag 18 november 2006, 18:17
Locatie: amsterdam

Re: Bruto is netto

#14 Bericht door carpediem » zaterdag 01 december 2012, 18:35

April heeft limieten.
pluk de dag (carpediem)

Wouter_Udon
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6466
Lid geworden op: vrijdag 28 september 2007, 07:33
Locatie: ฮอลแลนด์ใต้

Re: Bruto is netto

#15 Bericht door Wouter_Udon » zaterdag 01 december 2012, 20:09

printen44 schreef:Met Ruud kan ik beamen dat ik met volle tevredenheid bij April International ben verzekerd. Werd een keer opgenomen in het ziekenhuis voor vijf dagen en de financiele afwikkeling was perfect.

En dat voor 180 euro per maand en geen eigen risico. Ik ben 67, bijna 68 jaar.

Ik ben me ervan bewust dat ik niet weet wat de dekking exact inhoudt maar ik vind die 180 euro per maand op zich nog niet zoveel.
Live your dream, don't dream your life.

Plaats reactie

Terug naar “Emigreren naar Thailand”