Visa en AOW

Post hier je vragen over belasting, WAO en AOW in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
han wouters
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 520
Lid geworden op: donderdag 11 augustus 2011, 15:32

Visa en AOW

#1 Bericht door han wouters » donderdag 11 oktober 2012, 15:14

Dag beste mensen,
Per 1 oktober zijn de regels voor langdurig verblijf in nederland veranderd. Na slagen voor het inburgeringsexamen in Bangkok kun je een visum aanvragen voor 6 maanden en moet dan in nederland eerst trouwen of een geregistreerd partnerschap aangaan alvorens verlenging kan worden aangevraagd. Op zich nog niet zo erg ware het niet dat het nog andere gevolgen heeft. Mijn vriendin moet 10 december examen doen, dus wij zitten net in die fase. Ik ben een soort mantelzorger en kan nu nog niet weg maar hoop uiterlijk over 2 jaar naar thailand te verhuizen. Maar ik ben nu 62, ( geboortedatum 1950 dus ik val in de regeling voor na 2015) krijg ANW en wat pensioen, als ik 65 wordt en ik ben een verbintenis aangegaan met mijn thaise partner, wordt ik dus behoorlijk gekort op mijn AOW omdat ik niet meer alleenstaand ben. En als ik de verbintenis verbreek vlak voor ik naar thailand vertrek heb ik misschien slapende honden wakker gemaakt en wordt de thaise instanties gevraagd om mijn status te controleren.
Dus mijn vraag is eigenlijk tweeledig;
Zijn er mensen die hetzelfde probleem hebben maar een inventieve oplossing gevonden hebben?
Wordt er inderdaad door de thaise instanties gecontroleerd of nederlanders alleenstaand zijn/wonen? In het laatste geval maakt het dus niets uit en moet ik hier dus die verbintenis aangaan. Maar dat kost me dan over een paar jaar meer dan 300 euro per maand.
Groet en vast bedankt
Han
Waar domheid begint eindigt de rede

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Visa en AOW

#2 Bericht door prajak » donderdag 11 oktober 2012, 15:41

Han, jouw vraag is niet duidelijk. Heb je een probleem VOOR de AOW of PER de AOW ?

PER de AOW is jouw situatie als volgt.

Je bent van 1950 dus je krijgt geen partnertoeslag. Je moet het alleenwonend dan doen met de 70% AOW en indien samenwonend met de 50% AOW (beide zonder het inflatiekopje). Dat verschil is volgens jouw berekening 300 euro per maand. Dat is best veel geld.

Maar is dat ook veel geld in het licht van jouw totale inkomen per 65 ? Want je zou ook kunnen hebben (semi)-overheidspensioen, bedrijfspensioen, lijfrente, bankrente. En als dat samen hoog is dan kun je die 300 E per maand missen.

De wetten zijn zoals ze zijn. Het is niet anders.

Daarom geef ik je geen inventieve oplossingen want je komt er toch een keer keihard achter dat Big Bro machtiger is dan jij. Nee, Thailand controleert niet of je samenwoont, de SVB of haar rechercheurs onderzoeken dat. Die staan ineens voor jouw deur nadat hun Thaise tolk jouw buren al heeft ondervraagd. En denk er aan dat die mensen heel goed tandenborstels kunnen tellen. En als je hebt gefoeteld loop je tegen een strafkorting aan. Ga dus niet rommelen met de regels maar let bijvoorbeeld in Thailand wat meer op de kleintjes. En dan is 300 euro per maand niet eens zoveel hoor.

Ga bijvoorbeeld wonen in een goedkoop gebied; pas jouw besteding aan aan jouw inkomen; koop een kleine auto en geen joekel; en ik kan meer voorbeelden geven.

En mocht je aan fraude :mrgreen: denken: fraude is de slechtste optie en het is stelen van mensen die het wel volgens de regels doen.

Waar ik je niet over hoor: denk je aan de zorgpolis die zeker/mogelijk vervalt bij jouw vertrek uit Nederland ? Als er iets is dat nu al jouw aandacht vraagt is het de keuze van de zorgklub.

Succes.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Visa en AOW

#3 Bericht door prajak » donderdag 11 oktober 2012, 15:49

Nu 'visa', dat staat ook in jouw onderwerp maar je vraagt niets.

Je bent 50 of 50+ en als je niet trouwt kom je naar hier met een non im O of een non O A visum, te koop op het consulaat in Amsterdam. Binnen de geldigheidsduur zet je dat in Thailand om in een retirementverlenging.

Eisen:

hetzij inkomen 780.000 baht per jaar / 65.000 baht per maand
hetzij 8 ton baht in een Thaise bank, minstens 3 maanden, eerste aanvraag 2 maanden, GEEN en/of rekening
hetzij een combinatie van die twee samen 8 ton baht.

Kost 1.900 baht plus eventueel de kosten van een re-entry als je het land uit wilt reizen.

Heel overzichtelijk en iedere 90 dagen even melden bij de provinciale Immigration Police.

han wouters
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 520
Lid geworden op: donderdag 11 augustus 2011, 15:32

Re: Visa en AOW

#4 Bericht door han wouters » donderdag 11 oktober 2012, 18:44

Dag Prajak,
Dank voor je reactie. Het is zonde van het geld maar ik heb gelukkig ook nog een spaarpotje dus ik red het wel. Punt is alleen dat ik het oneerlijk vind. Die regel is bedoeld omdat beide partners hun eigen aow krijgen maar in dit soort gevallen heeft mijn partner helemaal geen inkomsten en als straf wordt ik daarvoor gekort.
Visa
Ik had ook Visa er bij geschreven omdat ik, waarschijnlijk volkomen overbodig, toch even de mensen er attent op wilde maken dat de regels voor het naar nederland halen van een partner veranderd zijn. Ik moet nog 1 a 2 jaar wachten voor ik weg ga , dan komen waarschijnlijk de vragen wel. Maar toch een vraag naar aanleiding van jouw reactie; als ik hier in nederland trouw met mijn thaise partner moet ik dan een ander soort visum aanvragen?
Groet
Han
Waar domheid begint eindigt de rede

han wouters
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 520
Lid geworden op: donderdag 11 augustus 2011, 15:32

Re: Visa en AOW

#5 Bericht door han wouters » donderdag 11 oktober 2012, 19:06

Prajak,
Nog een vraag nav jouw reactie,
Waarom moet ik nu al naar zorgpolissen kijken? Als ik weet wanneer ik kan vertrekken is het dan niet vroeg genoeg? Dingen veranderen nog wel eens, of is er voordeel te behalen door nu al dingen te regelen? dacht ik.
Groet
Han
Waar domheid begint eindigt de rede

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Visa en AOW

#6 Bericht door prajak » vrijdag 12 oktober 2012, 00:53

Han, oneerlijk: helemaal met je eens, de een wel en de ander niet, en koppelen aan leeftijd. Maar in de politiek betekent dit iets anders en onder het motto 'de pot is leeg' kan men veel. Klopt, mijn partner hier heeft ook geen enkel inkomen maar ik val onder de oude regeling en toch ben jij maar 4 jaar jonger dan ik.

Visa; snap ik nu.

Zorgpolissen; er zijn zorgklubs die wel buiten NL en de EU mensen verzekerd houden maar het zijn er maar een paar. Verder kun je tijdig gaan shoppen bij internationale klubs. Dit forum heeft een hoofdstuk over verzekeren in Thailand; ga daar maar eens snuffelen. In Hua Hin zit een Nederlander die verzekeringen doet. Alles in de laatste maand regelen lijkt me niet prettig.
Je hebt dan al zat aan jouw hoofd.

Plaats reactie

Terug naar “Belasting, WAO en AOW”