Kan een roodoorbuulbuul samen in voliere met zebravinkjes ?

Alles over bloemetjes, beestjes en plantjes.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
sawadikrap
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 540
Lid geworden op: zaterdag 25 augustus 2007, 07:03
Locatie: Pattaya Thailand

Re: Kan een roodoorbuulbuul samen in voliere met zebravinkje

#31 Bericht door sawadikrap » donderdag 11 oktober 2012, 14:47

Ik heb de vogel gevonden heeft iemand deze vogel en wat zijn de ervaringen.
Ook een insecten en fruit eter vertelde de zaak.

Word een jonge vogels aangeboden, en een volwassen met de prachtige kleur.


Afbeelding

Irena puella

Robert. :)

Gebruikersavatar
sunbird
Expat
Expat
Berichten: 582
Lid geworden op: dinsdag 10 augustus 2010, 06:07
Locatie: Mahasarakham

Re: Kan een roodoorbuulbuul samen in voliere met zebravinkje

#32 Bericht door sunbird » vrijdag 12 oktober 2012, 04:30

[quote="sawadikrap"]Ik heb de vogel gevonden heeft iemand deze vogel en wat zijn de ervaringen.
Ook een insecten en fruit eter vertelde de zaak.

Deze Irena puella, heeft de Nederlandse namen Irena Buulbuul en Indische blauwrug maar is eigenlijk geen buulbuul het is een bladvogel.
Deze schitterende blauwe vogel komt voor in meerdere landen in Zuid-Azië. Het zijn zeer sociale vogels, Ze zijn meestal te vinden in de toppen van de bomen.

In gevangenschap is universeelvoer, gemengd met vruchtenpaté een goed basisvoer, het dient echter beslist aangevuld te worden met allerlei soorten zacht fruit. Witte meelwormen, buffalowormpjes en wasmotlarven kunnen voor het noodzakelijke bestanddeel aan dierlijke eiwitten zorgen. Sommige irenabuulbuuls zijn werkelijk verzot op krekels. Het is een geweldig mooi gezicht de vogels achter dergelijke prooien te zien aanjagen.

Belangrijk is dat de vogels "badwater" hebben (wordt vaak vergeten ) en laat ze ook de zon opzoeken !

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Kan een roodoorbuulbuul samen in voliere met zebravinkje

#33 Bericht door RuudThai » vrijdag 12 oktober 2012, 10:44

Hij werd in Nederland ook verkocht onder de naam Irene buulbuul, maar het is geen echte buulbuulsoort maar een zijtak ervan. De engelse naam is Asian Fairy Bluebird. Hij wordt een stukje groter dan de roodoorbuulbuul en ik zou hem niet helemaal vertrouwen qua het roven van eieren uit nestkastjes van andere vogels.

Je zou eens een vogelgidsje kunnen kopen, ik heb zelf een jaar of 10 geleden het Engelstalige boekje (A Photographic Guide to) Birds of Thailand gekocht. Daarin staan een 250 soorten met foto en korte beschrijving, heel handig! Het ISBN-nummer is 1-85368-594-1. Ik weet niet meer wat het kostte, maar boeken zijn hier sowieso erg goedkoop.
Het zal vast te krijgen zijn in de internationale boekhandels in de grotere steden. En wellicht zijn er nieuwe uitgaven.

sawadikrap
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 540
Lid geworden op: zaterdag 25 augustus 2007, 07:03
Locatie: Pattaya Thailand

Re: Kan een roodoorbuulbuul samen in voliere met zebravinkje

#34 Bericht door sawadikrap » zaterdag 13 oktober 2012, 07:34

sunbird schreef:
sawadikrap schreef:Ik heb de vogel gevonden heeft iemand deze vogel en wat zijn de ervaringen.
Ook een insecten en fruit eter vertelde de zaak.

Deze Irena puella, heeft de Nederlandse namen Irena Buulbuul en Indische blauwrug maar is eigenlijk geen buulbuul het is een bladvogel.
Deze schitterende blauwe vogel komt voor in meerdere landen in Zuid-Azië. Het zijn zeer sociale vogels, Ze zijn meestal te vinden in de toppen van de bomen.

In gevangenschap is universeelvoer, gemengd met vruchtenpaté een goed basisvoer, het dient echter beslist aangevuld te worden met allerlei soorten zacht fruit. Witte meelwormen, buffalowormpjes en wasmotlarven kunnen voor het noodzakelijke bestanddeel aan dierlijke eiwitten zorgen. Sommige irenabuulbuuls zijn werkelijk verzot op krekels. Het is een geweldig mooi gezicht de vogels achter dergelijke prooien te zien aanjagen.

Belangrijk is dat de vogels "badwater" hebben (wordt vaak vergeten ) en laat ze ook de zon opzoeken !

Sunbird dank je, aanvullende informatie waar ik blij mee ben :D

Ben gisteren opnieuw naar de zaak geweest hij had wat ik eerst niet zag, een koppel jonge Irena Puella. :P
Na iemand meegenomen te hebben die ook de vogels heeft bekeken en nadenken, beide vogels gekocht.
O.a. maloen en andere vruchten gekocht en uiteraard de wormen, die ik voer met dunne plakjes aardappel en een beetje fruit.
Ze hadden vanmorgen alles opgegeten, geef niet te veel om het natworden tegen te gaan.
De wormen houd ik droog door het fijne kippenvoer wat hier te koop is en waar ook fruit en eieren in verwerkt zijn.

Ze hebben vanmorgen toen ik o.a. vruchten, en wormen heb gegeven ze prima zien eten.
De wormen en fruit gaan er prima in.
De zon schijnt vandaag weer eens is al een tijd regen en bewolkt, en ze laten de andere vogels met rust.
Hebben alleen soms aanvaringen met elkaar tijdens het eten. ;)

Dus dank voor je reactie sunbird, is een prachtige vogel.

:D

sawadikrap
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 540
Lid geworden op: zaterdag 25 augustus 2007, 07:03
Locatie: Pattaya Thailand

Re: Kan een roodoorbuulbuul samen in voliere met zebravinkje

#35 Bericht door sawadikrap » zaterdag 13 oktober 2012, 07:44

RuudThai schreef:Hij werd in Nederland ook verkocht onder de naam Irene buulbuul, maar het is geen echte buulbuulsoort maar een zijtak ervan. De engelse naam is Asian Fairy Bluebird. Hij wordt een stukje groter dan de roodoorbuulbuul en ik zou hem niet helemaal vertrouwen qua het roven van eieren uit nestkastjes van andere vogels.

Je zou eens een vogelgidsje kunnen kopen, ik heb zelf een jaar of 10 geleden het Engelstalige boekje (A Photographic Guide to) Birds of Thailand gekocht. Daarin staan een 250 soorten met foto en korte beschrijving, heel handig! Het ISBN-nummer is 1-85368-594-1. Ik weet niet meer wat het kostte, maar boeken zijn hier sowieso erg goedkoop.
Het zal vast te krijgen zijn in de internationale boekhandels in de grotere steden. En wellicht zijn er nieuwe uitgaven.

Dank je RuudThai :D

Heb deze vogel nooit gezien, maar begrijp dat hij dus ook in Nederland aangeboden word.
Ja heb inmiddels gelezen dat het een buulbuul ondersoort zou zijn.
Ik zal extra opletten of er aandrang is om bij de nesten te komen en eieren te stelen.

Bedankt zal kijken of dit boekje te koop is.

Heb nu dus een verschillende hoeveelheid vogels en zal het hier bij laten.
Als de nieuwe vogels eieren stelen zullen ze in een andere kooi moeten.
Die mogelijkheid is er, dus moet het nu door je advies in de gaten houden.

Blij met mijn hoeveelheid verschillende vogelsoorten die ik ook op meerdere plaatsen voer.
Om te zorgen dat ze allemaal kunnen eten.
Heb op de grond een ruime schaal met water die ik regelmatig van schoon water voorzie.


Buiten de al weer jonge zebravinkjes in de nesten en de rijstvogels die eieren hebben, kan ik nu van de verschillende vogels genieten.

Het zonnetje schijnt vandaag dus wat moet je nog meer.

Vriendelijk dank forum voor jullie informatie en adviezen.

Robert. [|)

Gebruikersavatar
sunbird
Expat
Expat
Berichten: 582
Lid geworden op: dinsdag 10 augustus 2010, 06:07
Locatie: Mahasarakham

Re: Kan een roodoorbuulbuul samen in voliere met zebravinkje

#36 Bericht door sunbird » zaterdag 13 oktober 2012, 09:41

[quote="sawadikrap"][quote="sunbird"][quote="sawadikrap"]Ik heb de vogel gevonden heeft iemand deze vogel en wat zijn de ervaringen.

Sunbird dank je, aanvullende informatie waar ik blij mee ben :D Dus dank voor je reactie sunbird, is een prachtige vogel.
:D[/quote]

O
ook bedankt Robert
Nog een aanvulling voor deze vogels.
Het geslachtsverschil heel duidelijk, alleen de man heeft de felle, bijna reflecterend blauwe veervelden.
De pop heeft een meer effen lichaamskleur die tussen blauw en groen in zit.
Er zijn bijna geen farms waar ze deze vogels kweken, dus je kan aan nemen dat ze in het wild zijn gevangen.
Al onze vogels kunnen in Free Flight ( wat we ook regelmatig doen) dat is dus hand opvoeden en veel training ;)
Dat zal moeilijk zijn voor deze vogels.
kijk ook een hier http://www.birdnok.com

(zet eens een photo op de site van je birds)

[|)

sawadikrap
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 540
Lid geworden op: zaterdag 25 augustus 2007, 07:03
Locatie: Pattaya Thailand

Re: Kan een roodoorbuulbuul samen in voliere met zebravinkje

#37 Bericht door sawadikrap » zondag 14 oktober 2012, 14:24

Vraagje na de aankoop van de dacht ik mannetje en vrouwtje Asian Fairy Bluebird.

De zaak waar ik toch vaak kom is wat vaak gebeurt in Pattaya denk ik niet zo moeilijk geweest mij informatie te geven met de geslachten.
Heel zeker ben ik niet, maar de kleur informatie zou mij nu ik ze heb wel heel veel moeten vergissen.

Ze hebben beiden de kleur die een vrouwtje hebt, in de tijd dat ik even weg liep had de eigenaar van de winkel beide vogels al in een kartonnen doosje gedaan.
En verzekerde mij dat het een stelletje was.

Nu is de man ( volwassen ) nog als enige vogel in de zaak.
Hij heeft de prachtige kleuren en de twee die ik heb zijn mooi maar de kleur zoals ik het zie van internet en informatie van een vrouwtje.


Zou ik het mannetje moeten aanschaffen ( welke in een klein kooitje zit ) of accepteren dat het twee vrouwtjes blijven die ik heb en nooit zo mooi gekleurd zullen worden als een mannetje.

Robert :?:

Plaats reactie

Terug naar “Natuur”