Heerlijk Heimwee Hagelslag

Post hier al je vragen en opmerkingen voor het emigreren naar Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Heerlijk Heimwee Hagelslag

#1 Bericht door prajak » zaterdag 15 september 2012, 17:11

Ja, er zijn een paar winkels in Nederland die denken dat wij, armzaligen, na emigratie niets liever hebben dan te worden herinnerd aan dat polderlandschap dat nat en koud is en vooral duur.

Niets van dat alles; als ik zo vrij mag zijn. Want ik lees in dit forum maar weinig van mensen die terug willen naar het kikkerland. Men wil hoogstens nadenken over andere zonnige gebieden maar, eerlijk zijn, er zit wel een kandidaat elandjager in dit forum die zich Lapland of omstreken eigen wil maken maar verder zijn wij hier gelukkig met wat er is, met wat we hebben en wat we niet hebben, daar weten we niks meer van.

Tot men het gaat hebben over “typisch Nederlandse dingen”, “het gevoel van thuis”, “die oer-Hollandse gezelligheid” “van weleer” en dan komen “opa en oma” ook om de hoek kijken want die tijd, motdorie, dat was toch “echt gezellig” en waarom zou je dat “in het verre buitenland” dan “moeten missen”…snik snik.

Het gevoel van ganzenborden, hoedje-wip en mens-erger-je-niet wordt aan ons voorgelegd en gemakshalve vergeet men dan die lepel levertraan die zoveel van onze jeugd heeft verwoest…..

Ja ja, wij missen “Holland” wel, niet waar ? Nou nee, ik niet, maar men wil het me aanpraten. En wat stuurden vrienden me voor mijn 65e verjaardag ? Een rol wc papier in Delftsblauw kleuren…..

Afbeelding

Nou, daar durf ik echt mijn hammen niet aan af te vegen. Zeker niet als ik me herinner de kwade banvloek van Klaas van Mijl op Seven, 1712…

“een iegelijk die aan Hollands erfgoed zijn kont afveegt is niet waard dat ie leeft…..”

Wie zijn dat dan, die deugnieten/zakenmensen die onder het mom van service ons dat “Holland” gevoel willen inpeperen… Ik heb een lijstje gemaakt maar ben misschien niet compleet…

Heimwee winkel (de winkel van een wakkere krant.. )
Pronki
Realdutchfood
Boodschappen uit Holland
Holland at home

Je kunt alles vinden via google punt nl.

Nou, eens kijken.

Lid worden en inloggen; heel simpel.

De websites zijn allemaal heel overzichtelijk en de productgroepen netjes ingedeeld.

Je kunt naar een ‘bestelafdeling’ of ‘winkelwagentje’ en daar de hoeveelheden aanpassen aan wensen en aan de verzendkosten (daarover dadelijk meer…).

Betalen gaat via bankoverschrijving (Ideal meen ik; je geeft aan welke NL bank je hebt en komt direct in het inlogscherm van jouw bank) maar creditcard kan ook.

Je krijgt heel snel bevestiging van bestelling; bevestiging van betaling komt pas na de volgende werkdag.

Klachtenafhandeling; ik heb EEN ervaring in al die jaren en dat is netjes opgelost. Alleen zijn er winkels waar je met 5 mensen te doen hebt…… Ik heb het liefst EEN contactpersoon.

Verzendkosten.

Ik heb de websites op dat onderdeel bekeken. PostNL geeft als tarief voor Thailand de volgende bedragen….

5 tot 10 kilo 56 euro, 10 tot 20 kilo 106 euro.

De meeste winkels zitten daar net onder of net boven, grote winkels krijgen korting en geven dat door aan de klant, en een enkele winkel heeft ook een tarief voor 10 tot 15 kilo. Een winkel zit ver boven het tarief tot 10 kilo.

De verpakkingskosten en de handling zitten dus in het verkooptarief. En daar komen de verschillen. Uitgaande van De Ruijter hagelslag…..

421 gram 2,79 euro
400 gram 1,56 euro, 3,17 euro, 3,25 euro
500 gram 3,29 euro
600 gram (Venz) 3,69 euro
250 gram (AH) 2,39 euro
En een winkel geeft korting bij grotere afname.

De laagste prijs per 100 gram is dan 0,39 euro, en de hoogste 0,956. Dat zijn nogal verschillen.

En je moet er rekening mee houden dat de Thaise douane ‘jouw’ postcontainer helemaal controleert. Dan kunnen twee dingen gebeuren.

1. Men rekent je het hoogste tarief invoerrecht aan (30 procent) plus de BTW. Het 'knijp- en piepsysteem’

of 2. Men zendt het pakket naar het douanedepot het dichtst bij jouw huis en je wordt uitgenodigd te verschijnen waarna men het openmaakt en het tarief bepaalt.

Suikerwerken zijn 10 procent. En dan gaat het sommetje als volgt….

Waarde pakket volgens de vrachtbrief plus porto is ‘zoveel’ en daarover 10 procent invoerrecht (suiker). En de BTW is 7 procent over ‘waarde pakket inclusief porto en invoerrecht’.

Dan moogt ge de knip trekken….. Ook dat is een ‘gevoel van thuis’, nietwaar ?

Gebruikersavatar
Ben
Expat
Expat
Berichten: 6487
Lid geworden op: zondag 01 mei 2005, 15:44
Locatie: Bangkok

Re: Heerlijk Heimwee Hagelslag

#2 Bericht door Ben » zaterdag 15 september 2012, 17:59

Hagelslag kan je gewoon hier kopen in grote zakken ,Niks mis mee
Pindakaas ook en lekker nee niet Jippy of zo van Big C .

Binnekort zelf de groe(n)ten van HAK, ook appelmoes [8)

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Heerlijk Heimwee Hagelslag

#3 Bericht door dutch » zondag 16 september 2012, 01:13

Ik ben uiteindelijk uitgekomen bij Real Dutch Food.
Ik heb de keuze niet uitsluitend op prijs gemaakt,maar op assortiment en smaak.
Mijn bestellingen gaan meestal over pepernoten-kruidnootjes-zwart roggebrood-kruidkoek-spekulaas-sambal e.d.
Zwart roggebrood valt nu af omdat The Mall nu pakjes pompenickel verkoopt a 90baht,die 100% de Friese roggebroodsmaak is.
Een tip voor diegene die vanwege Sinterklaas sentiment suikerbeestjes of schuimpjes willen bestellen.Dat komt aan als 1 grote klomp.Althans dat was bij mij het geval.

3 klachten zonder problemen opgelost.
*verkeerde aantallen (een te weinig en de ander te veel)
*te weinig van een artikel.
*pakket was aan Indonesie verzonden en kwam na anderhalve maand toch aan.Inmiddels had men opnieuw het pakkert verstuurd en kreeg ik het dus dubbel.Eenmaal betaald en mijn aanbod om de dubbele alsnog te betalen, werd vriendelijk afgewezen.
Bij te weinig verzonden, is natuurlijk wel zo dat je minder kilos hebt gekregen voor het max. aan verzendkosten en bij nazending weegt dat mee met de nieuwe zending en kom je in principe dus iets te kort ;)

Douane.
Inmiddels 3 keer een pakket onderschept.Eenmaal 1650 baht en 2x 850 baht betaald.
Uiteindelijk komt de post aan huis met bericht dat het pakket afhaalgereed is.Dit kan echter pas na eerst de invoerrechten aan de post te hebben betaald.Achter op het douane formulier staat dat je moet protesteren voordat je betaalt,echter dat formilier krijg je pas nadat je betaald hebt :cheesy:
De kans is klein dat je pakket eruit gelicht wordt en dan heb je gewoon pech.
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Heerlijk Heimwee Hagelslag

#4 Bericht door prajak » zondag 16 september 2012, 01:29

Roggebrood is al jaren in NK te koop; de zwarte en de lichtbruine. De hagelslag is bij Makro te koop maar niet in NK. Overigens is hagelslag een gewenst artikel bij veel mensen dus dat staat in de kop van het artikel. Voor prijzen blijkt er een website te bestaan: supermarktaanbiedingen.

Het is goed dat die winkels er zijn voor de dingen die je absuluut nergens anders kan kopen. Wat ik nog wil aanvullen: er staan bij sommige artikelen restricties, invoerverbod in enkele landen nota bene. Kijk daar naar als je bestelt.

Het beste is natuurlijk mensen de spullen te laten meenemen naar hier....

Gebruikersavatar
Pieter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: donderdag 24 februari 2005, 15:06
Locatie: Bangkok

Re: Heerlijk Heimwee Hagelslag

#5 Bericht door Pieter » zondag 16 september 2012, 02:40

kibbeling
zeeuwse mosselen
gerookte paling uit kampen
verse haring
bami rames special (SAMBAL BIJ)
Broodje Kebab
broodje Shoarma
verse andijvie
zure zult
balkenbrij
paprika chips
frites saus van gouda's glorie
chocolade boter van gouda's glorie
chocolade vla van Campina

(sommige dingen zijn wel te krijgen in bangkok trouwens)

Pieter
Gebruik de handen om een pen te grijpen of toetsen te beroeren en niet om ze tot vuisten te ballen. Evolueer.

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: Heerlijk Heimwee Hagelslag

#6 Bericht door printen44 » zondag 16 september 2012, 03:52

Pieter, a.u.b. het water loopt mij uit de mond als ik jouw bijdrage lees. :thumbsup: Vooral de zure zult. Mijn vader maakte die zelf en gebruikte o.a. een halve varkenskop om die echte Brabantse Zult te maken. Hij gaf nooit zijn recept prijs. Nam dat mee in zijn graf. Helaas. Want ik wil wel die echte Brabantse zult maken.

En de gebakken balkenbrij van mijn grootmoeder. Ik ging er speciaal naar toe om dat te eten.

Gebruikersavatar
joepattaya
Expat
Expat
Berichten: 4115
Lid geworden op: vrijdag 27 april 2007, 04:39
Locatie: Sofia - Bulgarije

Re: Heerlijk Heimwee Hagelslag

#7 Bericht door joepattaya » zondag 16 september 2012, 11:27

Ik dacht, laat ik eens bij Pronki aan kilootje belegen kaas kopen.
Euro 10.99 ex BTW en verzendkosten.

Voor Thailand zou deze grap op rond de Euro 43 uitkomen.

Toch maar even niet!!

Gebruikersavatar
Edje
Expat
Expat
Berichten: 2371
Lid geworden op: maandag 28 februari 2005, 19:06
Locatie: Yang Talat / Kalasin

Re: Heerlijk Heimwee Hagelslag

#8 Bericht door Edje » zondag 16 september 2012, 13:03

Mensen toch, wij hebben toch allemaal gekozen om in Thailand te verblijven.
Pas je dan ook aan aan de voeding die hier verkrijgbaar is. In de grotere supers al een hele hoop verkrijgbaar wat ons hartje begeert.
Ik mis NL food zeker niet en ben tevreden wat hier verkrijgbaar is.
Op 40km van Tat Kha, in Wang Saphung een Tesco-Lotus voor alleen Food.
Op 60km van Tat Kha, in Loei een alles omvattende Tesco-Lotus, Big C en Makro.
We maken er een dagje uit van en zijn van alles voorzien.
Groetjes; Edje

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Heerlijk Heimwee Hagelslag

#9 Bericht door dutch » zondag 16 september 2012, 13:42

Ik koop geen voeding bij de internetshops,maar snacks zo te zeggen.
Niets zo gezellig als met een handje kruidnootjes naar de tv te kijken.Als de zak op is dan zijn het weer de overheerlijke vruchten e.d. ;)
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Heerlijk Heimwee Hagelslag

#10 Bericht door prajak » zondag 16 september 2012, 14:13

Je hebt gelijk, Dutch, het gaat om de extraatjes.

Broodbeleg is niet voor mij maar alleen voor junior want die kent dat niet. Hij vr... zich er kapot aan. Oma amuseert zich met de drop en de kaneelsnoepjes, de kinderen met de Engelse drop. Alleen de sambal is voor mij want Kai vindt dat te scherp......

Kaas koop ik hier in de winkel, half pondje jonge Goudse en Edammer uit NL, Maasdammer ook, zelfs in plakken te koop; bij Makro een hele Goudse en Edammer zoals Ruudthai beschreef. OK, ze hebben geen belegen of extra belegen en dan moet je aan de veel te dure Old A kaas. Daar blijf ik dus vanaf, 1.400 baht de kilo is grof duur.

Ik eet in de regel Thais maar net zoals je in Nederland wel eens wat anders eet (een Chinees, al schiet dat niet op, een Jap, een Indo, een Turk, een Griek, ga maar door...) wil ik ook wel eens wat anders. En dat heeft niks met aanpassen te maken maar met lekkerbekken......

En die laatste naam miste ik net, Pieter...... verpakt in een ouwe krant...... Was thuis standaard op vrijdag.

Plaats reactie

Terug naar “Emigreren naar Thailand”