Giftige beestjes

Alles over bloemetjes, beestjes en plantjes.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Giftige beestjes

#1 Bericht door RuudThai » maandag 13 augustus 2012, 17:27

106 Teletekst ma 13 aug
***************************************
Giftige dieren in postpakketjes

***************************************
` In Amsterdam zijn negen postpakketjes
uit India met zeer giftige dieren in
een postsorteercentrum gevonden.Vier
loopkevers,drie reuzenduizendpoten en
zeventien schorpioenen zaten in kleine
doosjes en enveloppen.

Vooral contact met de reuzenduizendpoot
kan vervelende gevolgen hebben
.Het dier
scheidt een gif af dat rode bloedcellen
doodt en het menselijk hart ernstig kan
aantasten.Dat kan leiden tot de dood.

De reis uit India werd zes schorpioenen
en een reuzenduizendpoot fataal.De
andere dieren zijn naar een opvangadres
gebracht.De importeur voor wie ze waren
bestemd,krijgt een proces-verbaal.
***************************************

Die reuzenduizendpoot komt ook in Thailand voor (of het is een aanverwante soort). Nare beesten, die behalve giftige grijpers aan de voorkant, ook nagels aan al hun pootjes hebben zitten die gif afscheiden. Dus al bijt hij niet maar loopt hij bijv. over je voet, dan kun je toch geprikt worden met zijn gif.

Thaise schorpioenen ken ik in 2 soorten, de grote zwarte en de kleine grijze. Die zwarte schijnt niet zo giftig te zijn, volgens mijn vrouw is de steek vergelijkbaar met een wespesteek. De grijze is giftiger en moet je in ieder geval laten behandelen in een ziekenhuis.

En kevers ken ik niet dat er giftig zijn. Er is wel een soort die als afweermiddel bij gevaar iets sproeit dat je niet in je ogen moet krijgen maar je gaat er niet dood aan......

Slangen zijn een apart verhaal en daar is hier al veel over geschreven.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Giftige beestjes

#2 Bericht door prajak » dinsdag 14 augustus 2012, 00:09

Google maar eens op de Scolopendra gigantea

Pas op, dat lekkertje kan 40 cm lang worden....

Gebruikersavatar
Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5592
Lid geworden op: zondag 01 maart 2009, 21:20
Locatie: Veel te weinig: Saraburi
Contacteer:

Re: Giftige beestjes

#3 Bericht door Gardensafari » dinsdag 14 augustus 2012, 00:13

Net als RuudThai heb ik nog nooit gehoord van giftige kevers, tenzij je ze opvreet.
Aan bepaalde duizendpoten hebben de Thai de schurft.
En schorpioenen zijn ook lastige beestjes.
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Giftige beestjes

#4 Bericht door prajak » dinsdag 14 augustus 2012, 00:23

De Thaise schorpioen schijnt niet giftiger te zijn dan de steek van een bij. Gardensafari, je zou het eens kunnen uitproberen ..... maar ik weet van niks als ... :giggle2: Ik heb een houtskooltang gereed en als ik er een zie dan gaat ie naar de kippen.

De honderdpoot gaat er onverbiddelijk aan met een steen net zoals de Thai doet. Kijk ook uit voor de handgrote bruin/zwarte spin, die kan jou ook doden. En slangen ? Ach, de meeste slangen die ik zie zijn 'gardensnakes' en eten insecten.

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: Giftige beestjes

#5 Bericht door printen44 » dinsdag 14 augustus 2012, 03:59

Regelmatig zijn er wat schorpioenen in de tuin en zelfs in huis. geen probleem. Ik veeg ze op, als ze in huis zijn en zet ze buiten neer. Waarom zal ik een schorpioen, slang of ander dier doden. Alleen omdat hij giftig is?

Al deze dieren hebben een functie in de natuur. Als je die keten wil breken, dan roep je meer onheil over je heen, dan dat je het oplost.

Van een schorpioenenprik, ga je niet dood. Dat is het positieve. Je wil wel dood, want het doet verdomd pijn. En dat is het negatieve. Vrijwel geen enkele dier bijt of steekt zomaar. Daar is altijd een reden voor. Ik ga niet wild slaan als er een horzel bij me vliegt, ik ga niet schoppen als ik een slang zie of een schorpioen. Het is al gebeurt dat ik rustig mijn krantje las en een slang over mijn voeten kroop. Geen probleem, hij ging zijn weg en ik las de krant verder.

In Namibie kreeg je veel lesuren over de natuur. De dieren en wat je wel en niet moest doen bij dieren. Je leefde daar in de natuur. Als kind wordt je daar opgevoed dat doden van dieren, omdat ze vreemd en giftig zijn tegen de natuur is. Dieren doden alleen als ze willen eten en niet voor hun plezier. Alleen mensen doen dat. Dieren die mak zijn, zoals honden en katten doden dieren, niet omdat ze honger hebben, maar omdat het hun instinct is. Meestal brengen ze het hapje naar huis voor de baas.

Gebruikersavatar
Pieter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: donderdag 24 februari 2005, 15:06
Locatie: Bangkok

Re: Giftige beestjes

#6 Bericht door Pieter » dinsdag 14 augustus 2012, 05:01

Als er iemand met een mes op me afkomt geef ik die ook een hengst
dus giftige rot beestjes als het moet dan gaan ze dood, meestal hoeft dat niet
muggen sla ik wel in principe dood

ooit in NL een indo gast gehad die 2 dagen van de leg was omdat een wesp hem gestoken had

hij kwam er maar niet uit .. wat had hij die wesp nou gedaan dat die hem moest steken

dus ook wespen dood dood :angel: :angel: :angel: :lol: :mrgreen: :mrgreen:


en het wnf krijgt ook niks:

http://www.telegraaf.nl/binnenland/1275 ... WNF__.html

Pieter
Gebruik de handen om een pen te grijpen of toetsen te beroeren en niet om ze tot vuisten te ballen. Evolueer.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Giftige beestjes

#7 Bericht door prajak » dinsdag 14 augustus 2012, 06:56

Ik heb het al eens verteld, hier, van een beet door een spinnetje van een paar cm groot. MAANDENLANG ging de tweede huidlaag, de lederhuid, dood en ging de opperhuid er dus ook af. Het heeft een naam, iets met necro.......en geen arts herkende het.

Een oeroud omaatje peuterde met een naald het gifblaasje uit de huid en gaf me wat gemberwortel mee om er op te smeren. En het probleem ging heel snel over. Sla ik nu alle spinnetjes dood ? Nee, maar ik zorg wel dat het gras heel laag blijft....en toen stond het twee kontjes hoog......

Gebruikersavatar
vleespet
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1295
Lid geworden op: maandag 03 augustus 2009, 16:28
Locatie: nijmegen/khorat

Re: Giftige beestjes

#8 Bericht door vleespet » dinsdag 14 augustus 2012, 14:33

printen44 schreef:Regelmatig zijn er wat schorpioenen in de tuin en zelfs in huis. geen probleem. Ik veeg ze op, als ze in huis zijn en zet ze buiten neer. Waarom zal ik een schorpioen, slang of ander dier doden. Alleen omdat hij giftig is?

Al deze dieren hebben een functie in de natuur. Als je die keten wil breken, dan roep je meer onheil over je heen, dan dat je het oplost.

Van een schorpioenenprik, ga je niet dood. Dat is het positieve. Je wil wel dood, want het doet verdomd pijn. En dat is het negatieve. Vrijwel geen enkele dier bijt of steekt zomaar. Daar is altijd een reden voor. Ik ga niet wild slaan als er een horzel bij me vliegt, ik ga niet schoppen als ik een slang zie of een schorpioen. Het is al gebeurt dat ik rustig mijn krantje las en een slang over mijn voeten kroop. Geen probleem, hij ging zijn weg en ik las de krant verder.

In Namibie kreeg je veel lesuren over de natuur. De dieren en wat je wel en niet moest doen bij dieren. Je leefde daar in de natuur. Als kind wordt je daar opgevoed dat doden van dieren, omdat ze vreemd en giftig zijn tegen de natuur is. Dieren doden alleen als ze willen eten en niet voor hun plezier. Alleen mensen doen dat. Dieren die mak zijn, zoals honden en katten doden dieren, niet omdat ze honger hebben, maar omdat het hun instinct is. Meestal brengen ze het hapje naar huis voor de baas.
En ik dacht al dat ik de enige was. :cheesy:
Op mijn werk zet ik ook altijd spinnen buiten voordat mijn collega`s ze doodtrappen,ik heb nooit begrepen waarom mensen insecten moeten doden.
En of het ermee te maken heeft weet ik niet maar ik wordt ook nooit gebeten of gestoken. :thumbsup:
iedereen is van de wereld en de wereld is van iedereen.Thé Lau

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: Giftige beestjes

#9 Bericht door printen44 » dinsdag 14 augustus 2012, 14:46

Ik ook niet, hoogstens door een verdwaalde mug. Insecten, behalve muggen, steken niet zomaar. Muggen hebben bloed nodig voor hun eitjes. Ze hebben liever varkensbloed, maar mensenbloed komt op nummer twee. Maar niet alle mensenbloed vinden ze lekker. Er zijn mensen die nooit door een mug gestoken wordt.

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Giftige beestjes

#10 Bericht door RuudThai » dinsdag 14 augustus 2012, 15:37

In mijn vorige huis (nu mijn 2e sinds ik hier in een moo baan in de stad woon) in het dorp van mijn vrouw hadden we regelmatig ongewenste beestjes.
Schorpioenen, die grote zwarte, ving ik in een teil en knikkerde ze daarna over de muur, het bos in.
Die kleine grijze ging wel over de kling. Eveneens de grote duizendpoten.
Slangen gingen dezelfde weg als de zwarte schorpioenen, mits ze niet giftig waren. Waren ze wel giftig dan riepen we er familieleden bij die wel een slangetje wilden barbecuen..... :giggle:
Dat deden we omdat we zelf een klein kind in de tuin hadden lopen die ook veel andere kleine kinderen aantrok en we niet het risico wilden lopen dat er eentje op een slang trapte en naar het ziekenhuis moest.

De ergste gifslang was een "Isan spitting cobra" van 1,5 meter, die ineens in de keuken lag en net de aanval wilde openen op een nestje van 5 de vorige dag geboren kittens. Moederpoes had een beetje gif in de ogen gekregen tijdens het verdedigen van haar nestje maar dat kwam later weer goed. De slang had zich bij het mensenlawaai achter de wasmachine verstopt en werd daar omzichtig door een paar familieleden weggehaald waarna hij vakkundig onthoofd werd met een tuinschep.....

Sorry hoor, ik hou van de natuur maar soms moet je overlast en gevaar reguleren!

Gebruikersavatar
sunbird
Expat
Expat
Berichten: 582
Lid geworden op: dinsdag 10 augustus 2010, 06:07
Locatie: Mahasarakham

Re: Giftige beestjes

#11 Bericht door sunbird » zondag 16 september 2012, 05:52

Niets
Laatst gewijzigd door sunbird op maandag 08 april 2013, 11:44, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
sunbird
Expat
Expat
Berichten: 582
Lid geworden op: dinsdag 10 augustus 2010, 06:07
Locatie: Mahasarakham

Re: Giftige beestjes

#12 Bericht door sunbird » zondag 16 september 2012, 06:04

Nog meer "beestjes"
Laatst gewijzigd door sunbird op maandag 08 april 2013, 11:46, 1 keer totaal gewijzigd.

Duncan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1356
Lid geworden op: zondag 10 oktober 2010, 03:19

Re: Giftige beestjes

#13 Bericht door Duncan » woensdag 26 september 2012, 02:00

Ah, Moo Pa. Lekker! Was een aangename verrassing dat ze die ook in Thailand hadden :mrgreen: .
Mijn ervaring is met de beestjes ( slangen, in ons geval ) dat ze banger voor jou zijn dan jij voor hen hoeft te zijn, en wanneer je nadert ze al wegkruipen voordat je uberhaupt door hebt dat er een slang in huis is, je merkt het dus vooral aan de beweging.

Gebruikersavatar
paknampo
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 342
Lid geworden op: woensdag 03 april 2013, 12:42

Re: Giftige beestjes

#14 Bericht door paknampo » dinsdag 18 juni 2013, 15:49

Schorpioen geen gevaar schijnt het, staart is er af.
Gr.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5592
Lid geworden op: zondag 01 maart 2009, 21:20
Locatie: Veel te weinig: Saraburi
Contacteer:

Re: Giftige beestjes

#15 Bericht door Gardensafari » dinsdag 18 juni 2013, 17:51

:clap: :clap: Pseudoschorpioentje.
Lengte vermoedelijk 2 mm. :cheesy: :cheesy:
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

Plaats reactie

Terug naar “Natuur”