dillemma

Post hier al je vragen en opmerkingen voor het emigreren naar Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: dillemma

#61 Bericht door driver » donderdag 16 augustus 2012, 20:46

chimpy schreef:financieel zal ik niet veel hebben als enkel wat over blijft na verkoop huis
en da wao is wat ik zal behouden dan voor de rest :|
Niet veel is voor de een bijv 1000,00 voor een ander 100.000 :angel:

Je maand inkomen uit de WAO is je graadmeter daar moet je het mee doen en eventueel de inkomsten van je vrouw wat ik althans begreep uit je verhaal.
Die wil toch gaan werken in Thailand of begrijp/las ik dat verkeerd ?

gr driver

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: dillemma

#62 Bericht door dutch » vrijdag 17 augustus 2012, 00:46

driver schreef:
chimpy schreef:financieel zal ik niet veel hebben als enkel wat over blijft na verkoop huis
en da wao is wat ik zal behouden dan voor de rest :|
Niet veel is voor de een bijv 1000,00 voor een ander 100.000 :angel:

Je maand inkomen uit de WAO is je graadmeter daar moet je het mee doen en eventueel de inkomsten van je vrouw wat ik althans begreep uit je verhaal.
Die wil toch gaan werken in Thailand of begrijp/las ik dat verkeerd ?

gr driver
De regel tot heden is:
Bij elk jaar buiten nederland wordt er 2% van je AOW afgehouden.
Stel je vertrekt volgend jaar.Je bent dan 35 jaar en zal dus (tot je 65ste) 30 jaren in het buitenland verblijven.Dit betekent 30x2%=60% aftrek.Er blijft dus 40% over.
Je kan je wel vrijwillig bijverzekeren.
Zie voor e.e.a. de website van UWV
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: dillemma

#63 Bericht door prajak » vrijdag 17 augustus 2012, 01:06

Driver, 1.250 E netto per maand inclusief vacantiegeld is tegen een hoopvolle koers van 40 'maar' 6 ton baht per jaar. Bij een koers van 37,5 is het 560.000 baht.

Dat is het salaris van een net benoemde politie- of legergeneraal of een gemiddeld ervaren rechter; een gewone Thai kan zich dit inkomen niet voorstellen en dan realiseer je je dus wat die politiesergeant-majoor of -luitenant van de Immigration aan zijn/haar bureau voorbij ziet komen iedere dag......

Ben je 50+ en niet gehuwd dan moet je 8 ton hebben dus daaraan voldoe je dan niet. Dan moet er 2 ton baht op de bank, bij een lagere eurokoers is dat meer. Ben je gehuwd dan is 4 ton voldoende en dat haal je dan wel.

Als die bedragen zo blijven ! Niemand geeft daar garantie op.

Als er al geld op de bank moet en je moet een huis inrichten en een autootje of een motor dan moet er ook geld zijn om dat te kopen en te onderhouden. Vergeet de verhuiskosten niet, tijdelijk elders wonen na verkoop van de hut, etc. Het moet allemaal betaald worden.

Verder weet je dat de kans dat je jouw zorgpolis meeneemt klein is en wellicht kleiner wordt (ze zien ons als lastpakken in NL) en dan loop je hier tegen een relatief dure zorgpolis aan en de bedragen staan in dit forum. Zou je medisch gezien een 'kneus' zijn dan kan die polis ook nog eens fors duurder uitpakken als ze dingen gaan uitsluiten of extra premie vragen of een extra eigen risico.

In Hua Hin zit 'onze' verzekeringsman Matthieu en dit forum heeft een hoofdstuk over verzekeren in Thailand.

Wij leven van 50 k per maand met ons viertjes en dat komt neer op 15.600 euro (koers 38,50) ofwel 1.300 euro per maand. Straks komt de huur er weer bij en dan wordt het 100 euro duurder. Dat is altijd nog lager dan mijn pensioeninkomen en dan heb ik ook nog rente-inkomsten achter de hand. Ik heb mijn verblijf gebaseerd op een koers van 37, de koers van maart 2002 toen ik naar hier kwam.

Maar als de koers van 30 gaat ? Niet dat ik dat geloof hoor ! Maar dan moet ik voor deze levensstijl snel meer dan 20 k euro naar hier halen. Dat haal ik ook gemakkelijk maar dan 'spaar' ik nauwelijks nog. Goed, die keus moet ik dan maken.

Je moet dus eerst goed gaan rekenen. Thailand was het beloofde land waar je van de zon en de liefde kon leven. Die zijn er nog steeds hoor maar je hebt er een goed gevulde knip bij nodig.

yandre
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1007
Lid geworden op: woensdag 26 augustus 2009, 21:56
Locatie: nongkhai

Re: dillemma

#64 Bericht door yandre » vrijdag 17 augustus 2012, 04:30

de vrijwillige verzekering voor de aow is 10 jaar mogelijk
dus hou hier ook rekening mee.
dat je een aardig gat heb bij jou leeftijd in je aow
als je het ontvangt .
plus dat je samen woont en of getrouwd bent dus
ook de helft van de aow als je vrouw of vriendin niets
heeft opgebouwd in nederland.
plus waar ga je woonen in thailand is ook veel verschil in
of zelf groente verbouwen of dergelijke dingen doen dat je
eten heb uit eigen tuin enz.

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: dillemma

#65 Bericht door driver » vrijdag 17 augustus 2012, 06:29

prajak schreef:Driver, 1.250 E netto per maand inclusief vacantiegeld is tegen een hoopvolle koers van 40 'maar' 6 ton baht per jaar. Bij een koers van 37,5 is het 560.000 baht.

Dat is het salaris van een net benoemde politie- of legergeneraal of een gemiddeld ervaren rechter; een gewone Thai kan zich dit inkomen niet voorstellen en dan realiseer je je dus wat die politiesergeant-majoor of -luitenant van de Immigration aan zijn/haar bureau voorbij ziet komen iedere dag......

Ben je 50+ en niet gehuwd dan moet je 8 ton hebben dus daaraan voldoe je dan niet. Dan moet er 2 ton baht op de bank, bij een lagere eurokoers is dat meer. Ben je gehuwd dan is 4 ton voldoende en dat haal je dan wel.

Als die bedragen zo blijven ! Niemand geeft daar garantie op.

Als er al geld op de bank moet en je moet een huis inrichten en een autootje of een motor dan moet er ook geld zijn om dat te kopen en te onderhouden. Vergeet de verhuiskosten niet, tijdelijk elders wonen na verkoop van de hut, etc. Het moet allemaal betaald worden.

Verder weet je dat de kans dat je jouw zorgpolis meeneemt klein is en wellicht kleiner wordt (ze zien ons als lastpakken in NL) en dan loop je hier tegen een relatief dure zorgpolis aan en de bedragen staan in dit forum. Zou je medisch gezien een 'kneus' zijn dan kan die polis ook nog eens fors duurder uitpakken als ze dingen gaan uitsluiten of extra premie vragen of een extra eigen risico.

In Hua Hin zit 'onze' verzekeringsman Matthieu en dit forum heeft een hoofdstuk over verzekeren in Thailand.

Wij leven van 50 k per maand met ons viertjes en dat komt neer op 15.600 euro (koers 38,50) ofwel 1.300 euro per maand. Straks komt de huur er weer bij en dan wordt het 100 euro duurder. Dat is altijd nog lager dan mijn pensioeninkomen en dan heb ik ook nog rente-inkomsten achter de hand. Ik heb mijn verblijf gebaseerd op een koers van 37, de koers van maart 2002 toen ik naar hier kwam.

Maar als de koers van 30 gaat ? Niet dat ik dat geloof hoor ! Maar dan moet ik voor deze levensstijl snel meer dan 20 k euro naar hier halen. Dat haal ik ook gemakkelijk maar dan 'spaar' ik nauwelijks nog. Goed, die keus moet ik dan maken.

Je moet dus eerst goed gaan rekenen. Thailand was het beloofde land waar je van de zon en de liefde kon leven. Die zijn er nog steeds hoor maar je hebt er een goed gevulde knip bij nodig.
Prajak..die 1250 euro per maand is gebaseerd op nu tegen de tijd dat ik misschien ga zal ik dat misschien moeten bijstellen maar het is een uitgangspunt voor nu .
Jullie leven ook van ongeveer hetzelfde bedrag lees ik met een kind en misschien ook voor de andere inwonenden ?
Je bent wel eerlijk om te zeggen waar jullie van leven dat waardeer ik .

Aan de inkomenseis hoef ik tzt wslijk niet te voldoen qua maandinkomen omdat ik het geld wat nodig is voor de bank gewoon heb evenals voldoende spaarcentjes mede vanwege verkoop huis hier om dan de bijkomende kosten te kunnen betalen .
Zoals bij enkelen hier bekend maar nu ook bij de rest heb ik tot aan mijn pensioen sowieso een inkomen vanwege een werkongeval waarvoor ik na lang vechten nu iedere maand wat centjes krijg overgeboekt :thumbsup:

Ik ga nu uit van een koers van 37.5 gemiddeld, wordt dat tzt bijv die 30 dan is Thailand denk ik niet echt interesant meer en zoek ik elders wel wat .
Wat me nu wel aanstaat is Hongarije mede omdat ik daar regelmatig ben geweest en sommige gebieden gewoon mooi zijn .

We zien het tzt wel en mijn reactie ging nu om de topicstarter die m.i niet echt goe weet wat ie nu moet gaan doen gezien zijn o.a nu al wat angstige reactie op een AOW die pas over 30 jaar aan de orde is.
Met 34 jaar en voldoende inkomen zou ik gewoon gaan , terugkeren kan altijd weer lijkt me.

gr driver

chimpy
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 18
Lid geworden op: dinsdag 07 augustus 2012, 21:35

Re: dillemma

#66 Bericht door chimpy » dinsdag 28 augustus 2012, 19:07

hoi mensen allereerst mijn openbare excuses voor mijn laatst krikkemeurige reactie veel stress endergelijke,maar er waren wel wat opmerkingen die gewist waren ook van anderen maar ach ja ,sticks and stones...... 8-)

Hartelijk dank voor alle hulpvolle reacties ik heb er veel van opgestoken en meer info mee op kunnen zoeken op het laatst ik ben niet angstig maar voorzichtig met elke stap die ik zet :)...... een man zonder plan, is geen man (Nietschze)

intussen al een offerte binnen van santa fe 4900 euro van deur tot deur voor 15 kubieke meter voor die prijs kan ik al veel noodzakelijke huisapparaten kopen heb ik al berekend ,vrouwtje heeft 1 jaar de tijd intussen mss intussentijd haar NL papieren regelen

ik had nog 1 vraag over wat ik eerder had gelezen van als ze NL pasoort krijgt mag ze dan haar Thaise nationaliteit behouden ?

kob khun khap sawadee khap [|)

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: dillemma

#67 Bericht door driver » dinsdag 28 augustus 2012, 19:43

chimpy schreef:hoi mensen allereerst mijn openbare excuses voor mijn laatst krikkemeurige reactie veel stress endergelijke,maar er waren wel wat opmerkingen die gewist waren ook van anderen maar ach ja ,sticks and stones...... 8-)

Hartelijk dank voor alle hulpvolle reacties ik heb er veel van opgestoken en meer info mee op kunnen zoeken op het laatst ik ben niet angstig maar voorzichtig met elke stap die ik zet :)...... een man zonder plan, is geen man (Nietschze)

intussen al een offerte binnen van santa fe 4900 euro van deur tot deur voor 15 kubieke meter voor die prijs kan ik al veel noodzakelijke huisapparaten kopen heb ik al berekend ,vrouwtje heeft 1 jaar de tijd intussen mss intussentijd haar NL papieren regelen

ik had nog 1 vraag over wat ik eerder had gelezen van als ze NL pasoort krijgt mag ze dan haar Thaise nationaliteit behouden ?

kob khun khap sawadee khap [|)
Volg gewoon je kop chimpie en laat je advisren maar trek uiteindelijk je eigen plan.
Het is jullie leven niet dat van een ander en de toekomst kan toch niemand voorspellen.
Als ik hier weer tegenslag krijg ben ik ook weg ongeacht waarheen .

Jouw NL paspoort vraag zijn ze het bij onze fantastische overheid nog niet over eens vlgs mij dus ik denk maar laat anderen mij direct corrigen als ik fout zit aub dat momenteel 2 paspoorten aan de orde zijn dus ook Thaise Nationaliteit vlgs mij .

gr driver

Plaats reactie

Terug naar “Emigreren naar Thailand”