dillemma

Post hier al je vragen en opmerkingen voor het emigreren naar Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Bericht
Auteur
chimpy
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 18
Lid geworden op: dinsdag 07 augustus 2012, 21:35

Re: dillemma

#46 Bericht door chimpy » woensdag 15 augustus 2012, 12:21

heb dus veel geleZen over over het inboedel gebeuren, nergens is me nog duidelijk als het dus een terugkerende thai is moet er geen tax betalen , maar moet ik dus hier in NL bijv bij verhuisbedrijf zaken doen en ook nog in tl met broker of vervalt dat dan ?

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: dillemma

#47 Bericht door dutch » woensdag 15 augustus 2012, 12:38

chimpy schreef:heb dus veel geleZen over over het inboedel gebeuren, nergens is me nog duidelijk als het dus een terugkerende thai is moet er geen tax betalen , maar moet ik dus hier in NL bijv bij verhuisbedrijf zaken doen en ook nog in tl met broker of vervalt dat dan ?
De verscheping gaat op naam van je vrouw.Die naam staat dus op alle documenten.
Wij zijn vooraf op bezoek geweest bij de vervoerder ( asian tigers).Zij controleerden het paspoort van mijn vrouw om exact na te rekenen of ze voldeed aan de eisen voor een terukerende Thai.
Wij zij nooit bij de douane geweest dat deed A.T. terwijl wij in een hotel in Bkk verbleven.Onze container ,een 40 ft, verliet ons huis in Indonesie en we zagen hem terug voor ons huis in Korat.
Laat je vrouw eens met een Thaise vervoerder bellen.Informatie kost niets.
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: dillemma

#48 Bericht door prajak » woensdag 15 augustus 2012, 14:55

Toen ik de spullen invoerde ging het anders.

Het waren geen meubels; het waren schilderijen, boeken, dvd's en cd's, kleren, fotoboeken, computerspullen, ander klein huiselijk spul en dozen wijn, sigaren en pijptabak. Allemaal in een keurige kist van 2x2x1 meter ongeveer.

En omdat ik alleenstaand was had ik een non im O nodig (die eis is nu verscherpt...) en ik moest mee naar de containerhaven en ik denk dat het Laem Chabang was, een kl..eind van Bangkok Sukh waar de broker zit. Zonder broker had ik het niet gered, en een niet ingevoerde Thai had het ook niet gered wed ik.

Zo werkt dat wereldje nu eenmaal: je moet iemand inhuren die precies weet van welke kamer naar welke kamer je moet gaan en welke stempels nodig zijn en soms is een big smile nodig en altijd vooral het werk vooraf: afspreken wat er aankomt, van wie, wat het waard is, wat het invoerrecht is (de btw is 7 % in dit land) en hoeveel teamoney men afspreekt om de gesprekken wat gemakkelijker te laten verlopen. Mijn kist werd niet geopend en drie dagen later thuis in NK afgeleverd.

Dus Chimpy, als jij denkt dat je het zonder broker kunt doen doe dat dan maar doch kom later niet vertellen dat je niet gewaarschuwd bent.

Ik herinner me een geval en weet niet meer wie me dat vertelde of waar ik dat las. Kan een ander forum zijn geweest. Weet niet of het waar is maar het zou maar waar kunnen zijn. Met verdraaide namen natuurlijk.

Albert uit Aland woont hier en heeft in Aland nog een motor staan. Een fraaie motor van het merk Apakoesie, een zware motor zou je dat kunnen noemen, en Albert wil Apakoesie uit Aland naar hier halen. Wel, je zoekt een verhuizer en laat dat ding op de boot zetten. Een kind kan de was doen.

Broker ? Voor een Apakoesie ? Een gebruikte Apakoesie ? Onzin. Albert gaat zelf naar de haven met alle papieren maar komt niet door de ambtenarij heen. Er ontbreekt een papiertje. Albert laat dat sturen uit Aland en gaat terug naar zijn motor maar er is, potverdrie, weer een papiertje niet bij. En weer gaat de telefoon en gaat de post aan het werk en komt dat ding en gaat Albert naar ....

Je raadt het al. Steeds weer een papiertje en omdat Albert al wat ouder is gaat na een paar jaar het licht bij hem uit en staat er ergens in een haven nog steeds een ..... Nee, denk van niet. Ik denk dat een liefhebber uit de aldaar werkzame groep mensen thans trots rondkart met een gebrukte Apakoesie....

Dus je bent gewaarschuwd als je denkt dat je het hier alleen af kan.

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: dillemma

#49 Bericht door printen44 » woensdag 15 augustus 2012, 15:17

Ik heb het opgegeven wat Chimpy betreft. Ik bood aan via een PB hem te helpen wat het UWV betreft. Tot nu toe niets. Hij blijft maar vragen naar de bekende weg. Jammer, maar helaas. Chimpy gaat ook niet in op de adviezen die wij in het algemeen gegeven hebben. Of ze nu wel of niet voor hem van toepassing zijn. Als iemand serieus bezig is, dan kan een PB'tje er toch wel vanaf om te zeggen, "bedankt, maar liever niet".

Of van mijn part in het openbare forum.

De reacties die gegeven zijn, kunnen gelukkig ook voor anderen van dienst zijn. Dat is dan wel een gelukje.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: dillemma

#50 Bericht door prajak » woensdag 15 augustus 2012, 16:29

Printen, het kan zo maar zijn dat Chimpy het beter weet dan wij denken. Of dat hij denkt dat hij het beter weet. Mij geen zorg hoor, wij hebben ons best gedaan en hulp aangeboden.

chimpy
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 18
Lid geworden op: dinsdag 07 augustus 2012, 21:35

Re: dillemma

#51 Bericht door chimpy » woensdag 15 augustus 2012, 18:00

ten eerste zijn t vragen / geen beslissingen en ik weet niet beter vandaar dat ik aan t vragen en gissen ben , ten tweede hoe kan je zo ongeduldig zijn terwijl je in Thailand woont ; jai yen yen :D .... / er is een tijdverschil met de posts hier en daar waarschijnlijk/sorry dat ik niet ala minute kan beantwoorden / dat jullie het makkelijk voor het kiezen hebben wil nog niet zeggen dat ik dat ook ben ik probeer gewoon niet haastig alle schepen achter mij te verbranden/ ik zie overigens nergens een pb (0 nieuwe berichten )

en ik heb meerendeel moeten zoeken en alle posts zijn 9 v/d 10 keer egotrippers die juist denken dat ze het beter weten ipv echte ''raad'' of gelijk alles willen weten behalve iemand de juiste richting opsturen
niks is zeker in het leven (volgens de Budha) dus vandaar dat ik eens op dit forum naar verschillende scenarios zocht om die ene grote stap te zetten wat voor anderen mss een kleinere en makkelijkere stap is of was

de vragen zoals wat is een modaal inkomen bij vermindering
of goedkoper alles daar kopen of juist verzenden met container
zijn beetje vaag beantwoord
met alle respect

nogmaals bedankt voor jullie replies

chimpy
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 18
Lid geworden op: dinsdag 07 augustus 2012, 21:35

Re: dillemma

#52 Bericht door chimpy » woensdag 15 augustus 2012, 22:46

heb intussen wel dit o.a. gevonden

Je dient bij vertrek het UWV-kantoor hierover ten minste twee weken van te voren schriftelijk te informeren. Deze meldingsplicht heb je overigens ook bij een tijdelijk vertrek van een periode langer dan 4 weken
dit is weer tegenstrijdig met hierboven genoemde 6 maanden van te voren melden en dergelijke

en heeft iemand voor mij een idee qua prijzen van container en welke moet ik dan nemen voor bijv. klein huishouden

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: dillemma

#53 Bericht door prajak » donderdag 16 augustus 2012, 00:38

"...Je dient bij vertrek het UWV-kantoor hierover ten minste twee weken van te voren schriftelijk te informeren. Deze meldingsplicht heb je overigens ook bij een tijdelijk vertrek van een periode langer dan 4 weken dit is weer tegenstrijdig met hierboven genoemde 6 maanden van te voren melden en dergelijke..."

Leer eerst eens lezen, Chimpy. Wat je hier neerpent is NIET voor permanent verblijf uit NL. Het lijkt me eerder een vakantieregeling. Kijk maar eens....

Dit komt van de site van UWV

===

Kan ik met een WAO-uitkering naar het buitenland?

Of u met uw WAO-uitkering naar het buitenland kunt, is afhankelijk van de verblijfsduur en het land waar u verblijft.

WAO en vakantie in het buitenland

u gaat 4 weken of korter met vakantie:

Als u maximaal 4 weken naar het buitenland gaat, hoeft u dit niet te melden aan het UWV.

u gaat langer dan 4 weken met vakantie:

Als u langer dan 4 weken in het buitenland met vakantie gaat, licht u het UWV uiterlijk 2 weken voor vertrek hierover in. Dit kan via het digitale formulier Wijzigingen doorgeven als u een WAO-uitkering heeft. Het UWV hoeft geen toestemming te geven, maar moet wel weten waar u bereikbaar bent voor bijvoorbeeld een medisch onderzoek of noodzakelijke informatie. Het UWV kan ook een buitenlandse instantie vragen de medische controle over te nemen. U bent verplicht daaraan mee te werken.

WAO en wonen in het buitenland

Als u een WAO-uitkering heeft en u wilt in het buitenland gaan wonen, kunt u niet altijd uw uitkering meenemen. Het maakt namelijk voor uw uitkering verschil uit of Nederland een verdrag heeft gesloten over sociale zekerheid, met het land waar u naartoe gaat. Meer informatie vindt u in het dossier Uitkering meenemen naar het buitenland.

===

Lijkt me duidelijk; Chimpy haalt de zaken door elkaar.


Prijzen van containers ? Probeer eens de telefoon te hanteren en bel een internationale verhuizer op. Weet je eigenlijk al hoeveel kuub je meeneemt ?

En daarmee ben ik klaar . 9 Van de 10 egotripper ? :mrgreen: Stank voor dank.
Laatst gewijzigd door prajak op donderdag 16 augustus 2012, 01:23, 1 keer totaal gewijzigd.

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: dillemma

#54 Bericht door dutch » donderdag 16 augustus 2012, 02:27

chimpy schreef:heb intussen wel dit o.a. gevonden

Je dient bij vertrek het UWV-kantoor hierover ten minste twee weken van te voren schriftelijk te informeren. Deze meldingsplicht heb je overigens ook bij een tijdelijk vertrek van een periode langer dan 4 weken
dit is weer tegenstrijdig met hierboven genoemde 6 maanden van te voren melden en dergelijke

en heeft iemand voor mij een idee qua prijzen van container en welke moet ik dan nemen voor bijv. klein huishouden
Het aanvragen van een offerte bij een vervoerder is erg simpel.
Ze komen zelfs nog bij je thuis kijken om e.e.a. juist te kunnen inschatten.
Heeft je vrouw al contact gehad (in Thailand i.v.m. de invoerrechten vrijheid?) of heb je zelf al eens gebeld met een Nederlandse vervoerder?
Iik zou zelf ook maar eens de handen uit de mouwen steken Chimpy!
Je hebt voldoende ALGEMENE informatie van deze groep 9 van 10 egotrippers( :evil: ) en voor de invulling van je persoonlijke details/zaakjes, zal je toch echt ZELF aan de bak moeten.
Laatst gewijzigd door dutch op donderdag 16 augustus 2012, 05:45, 1 keer totaal gewijzigd.
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: dillemma

#55 Bericht door driver » donderdag 16 augustus 2012, 05:31

prajak schreef:Printen, het kan zo maar zijn dat Chimpy het beter weet dan wij denken. Of dat hij denkt dat hij het beter weet. Mij geen zorg hoor, wij hebben ons best gedaan en hulp aangeboden.
Wees gerust en Printen ook...Als Suk en ik tzt hier weggaan ri Thailand dan weet ik jullie en anderen wel te vinden voor raad en daad want ik zal dat echt wel nodig hebben verwacht ik met veel dingen.

gr driver

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: dillemma

#56 Bericht door dutch » donderdag 16 augustus 2012, 05:49

chimpy schreef:ten eerste zijn t vragen / geen beslissingen en ik weet niet beter vandaar dat ik aan t vragen en gissen ben , ten tweede hoe kan je zo ongeduldig zijn terwijl je in Thailand woont ; jai yen yen :D .... / er is een tijdverschil met de posts hier en daar waarschijnlijk/sorry dat ik niet ala minute kan beantwoorden / dat jullie het makkelijk voor het kiezen hebben wil nog niet zeggen dat ik dat ook ben ik probeer gewoon niet haastig alle schepen achter mij te verbranden/ ik zie overigens nergens een pb (0 nieuwe berichten )

en ik heb meerendeel moeten zoeken en alle posts zijn 9 v/d 10 keer egotrippers die juist denken dat ze het beter weten ipv echte ''raad'' of gelijk alles willen weten behalve iemand de juiste richting opsturen
niks is zeker in het leven (volgens de Budha) dus vandaar dat ik eens op dit forum naar verschillende scenarios zocht om die ene grote stap te zetten wat voor anderen mss een kleinere en makkelijkere stap is of was

de vragen zoals wat is een modaal inkomen bij vermindering
of goedkoper alles daar kopen of juist verzenden met container
zijn beetje vaag beantwoord
met alle respect

nogmaals bedankt voor jullie replies
Je hebt uitgebreidde info over het UWV gekregen.
Je hebt de officiele link naar de Thaise douane gekregen (specifiek voor invoer van persoonlijke geoderen)
Je hebt 2 vervoerders doorgekregen (Asia Tigers en Santa Fe) inclusief eigen ervaringen.
Dan schrijf jij vervolgens
quote
en ik heb meerendeel moeten zoeken en alle posts zijn 9 v/d 10 keer egotrippers die juist denken dat ze het beter weten ipv echte ''raad'' of gelijk alles willen weten behalve iemand de juiste richting opsturen
unquote.
Waar mis ik de boot ?? :crazy:
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

Gebruikersavatar
Pieter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: donderdag 24 februari 2005, 15:06
Locatie: Bangkok

Re: dillemma

#57 Bericht door Pieter » donderdag 16 augustus 2012, 06:52

ik had interdean als verhuis ding in NL (werken met santa fe)
en tip over ziektekosten

Wij hebben op de naam van mijn vrouw alles naar Thailand gestuurd en inderdaad niks betaald


En nu willen ze ook al dat iedere .... tot 23 jaar naar school gaat
dadelijk ken iedereen in NL dingen gaan Frage op de internet

(het is Dilemma en niet dillemma ; komt van het griekse δί-λημμα)

Maar Maar

.... ach niks laat maar

Pieter
Gebruik de handen om een pen te grijpen of toetsen te beroeren en niet om ze tot vuisten te ballen. Evolueer.

chimpy
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 18
Lid geworden op: dinsdag 07 augustus 2012, 21:35

Re: dillemma

#58 Bericht door chimpy » donderdag 16 augustus 2012, 19:31

prajak. sta jij nog achter deze mening van andere post ; "Het is al vaker hier verteld. Kom niet naar Thailand als je geen poen achter de hand hebt of als je moet leven van alleen AOW. Blijf dan in de veilige haven die NL heet en ga hier vakantie vieren" maakt mij beetje bezorgd

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: dillemma

#59 Bericht door driver » donderdag 16 augustus 2012, 20:38

chimpy schreef:prajak. sta jij nog achter deze mening van andere post ; "Het is al vaker hier verteld. Kom niet naar Thailand als je geen poen achter de hand hebt of als je moet leven van alleen AOW. Blijf dan in de veilige haven die NL heet en ga hier vakantie vieren" maakt mij beetje bezorgd
jij bent 34 geef je aan ben je nu dan al bezorgt over alleen een AOW in Thailand ?
Dat duurt nog dik 30 jaar voor je en dan is de hele wereld weer anders dus kijk naar nu wat je hebt financieel en ga gewoon simpel rekenen of je met dat geld tot je AOW in Thailand kunt leven.
En misschien vanaf het moment dat je daar woont iedere maand wat geld sparen als extra bij je pensioen .
Bedenk wel dat Thailand m.i steeds duurder gaat worden in de toekomst en dat je WAO uitkering echt minimaal omhoog gaat ieder jaar.
Als ik nu naar Thailand zou gaan zou ik me redden met zo,n 1250 euro per maand netto dat weet ik heel zeker maar ik ben dan ook met weinig tevreden en hoef geen duur en groot huis nieuwe auto oid alleen maar een redelijk goede motor en een ouder pickupje met airco :mrgreen:
En uiteraard zul je bij blijvende vestiging o.a aan die bank voorwaarden moeten voldoen etc dus wel wat geld op de bank moeten hebben.

gr driver

chimpy
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 18
Lid geworden op: dinsdag 07 augustus 2012, 21:35

Re: dillemma

#60 Bericht door chimpy » donderdag 16 augustus 2012, 20:43

financieel zal ik niet veel hebben als enkel wat over blijft na verkoop huis
en da wao is wat ik zal behouden dan voor de rest :|

Plaats reactie

Terug naar “Emigreren naar Thailand”