dillemma

Post hier al je vragen en opmerkingen voor het emigreren naar Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Bericht
Auteur
dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: dillemma

#31 Bericht door dutch » zondag 12 augustus 2012, 02:58

"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

chimpy
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 18
Lid geworden op: dinsdag 07 augustus 2012, 21:35

Re: dillemma

#32 Bericht door chimpy » zondag 12 augustus 2012, 07:20

oke dus na 1 jaar verblijf mag ze dus taxfree-invoeren,voor zover ik met mijn Engels heb begrepen ,dus dit gaat ons dan enkel container met meubels en koelkast en wasmachine enzo kosten en geen invoerrechtendan zoals in andere topics beschreven,ik vraag me toch wel af is container met spullen goedkoper of de boel verkopen en daar kopen ,hhhhhmmmmmm de chimp peinst weer :?

die santa fe is dat een goede of kan ik beter in NL of Belgie kijken?

en even terug naar dat uwv verhaal hoe kan je het het best aanpakken ,gaat dit moeilijk zijn,iemand ervaring ermee?

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: dillemma

#33 Bericht door prajak » zondag 12 augustus 2012, 10:19

Ik ben 10+ jaar geleden bij Sante Fe geweest om de spullen in te klaren. Santa Fe was de vaste broker van mijn verhuizer De Haan (Alblasser .... ) en het liep gesmeerd. De naam is overigens vaker gevallen in dit forum.

Gebruikersavatar
Pieter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: donderdag 24 februari 2005, 15:06
Locatie: Bangkok

Re: dillemma

#34 Bericht door Pieter » zondag 12 augustus 2012, 13:56

prajak schreef:Ik ben 10+ jaar geleden bij Sante Fe geweest om de spullen in te klaren. Santa Fe was de vaste broker van mijn verhuizer De Haan (Alblasser .... ) en het liep gesmeerd. De naam is overigens vaker gevallen in dit forum.
Santa Fe ja goed bevallen ook een tweede maal bij een "normale" verhuizing
mijn nederlandse verhuizer was Interdean en dat is ook prima bevallen

Je doet het meestal voor je spullen met sentimentele waarde
voor het geld kan je meestal nieuwe spullen kopen hier

Pieter
Gebruik de handen om een pen te grijpen of toetsen te beroeren en niet om ze tot vuisten te ballen. Evolueer.

chimpy
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 18
Lid geworden op: dinsdag 07 augustus 2012, 21:35

Re: dillemma

#35 Bericht door chimpy » zondag 12 augustus 2012, 19:48

thanx v de reacties , hoe zijn de voorbereiding / handelingen die ik moet doen nemen v/h uwv verhaal, momenteel is nog hier maar binnen jaar moet toch stap gezet worden

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: dillemma

#36 Bericht door prajak » maandag 13 augustus 2012, 01:02

UWV; ik denk dat je twee mogelijkheden hebt.

Heb je binnenkort een gesprek met een keurende arts of iemand anders van UWV die je vaak ziet ? Kaart het daar aan.

En indien niet zul je maanden tevoren een brief moeten schrijven maar een brief komt heel anders over als er al iets in jouw dossier staat. Neem er ruim tijd voor, ik zou zeggen: zes maanden of meer.

Maar misschien heeft iemand van de leden hier ervaring met die aanvraag ?

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: dillemma

#37 Bericht door printen44 » maandag 13 augustus 2012, 03:20

Ik heb een aanvraag gedaan voor een kennis die toen al in Thailand woonden. Zonder die toestemming. Ik wonde toen nog in Nederland. Wat ik eerst deed is met de huisarts en de behandelende arts contact zoeken. Die stonden achter het verzoek on in het buitenland te wonen met behoud van uitkering. Daarna een brief aan het UWV geschreven, ik schreef die brief voor die kennis en die zette zijn handtekening eronder. Duurde uiteraard een paar weken, want die brief moest op en neer naar Thailand en Nederland.

Het UWV gaf binnen 3 weken haar toestemming. Maar dat ging snel omdat zowel huisarts als behandelend arts achter het verzoek stonden.

Ik moet er meteen bij zeggen dat dit geval meer als zeven jaar geleden plaatsvond. Dus er kan in die tussentijd wat veranderd zijn. Wat ik wel weet is dat de behandelend arts, cq. keuringsarts achter het verzoek moet staan, anders maak je geen kans.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: dillemma

#38 Bericht door prajak » maandag 13 augustus 2012, 04:22

Laat ik een verhaal vertellen uit een ander forum, jaren geleden daar geplaatst door Trompetter.

Henk, wonend in Thailand, maar zonder Ingrid, had een volledige WAO-uitkering en was, zoals dat heet, uitbehandeld. Maar hij liep in een herkeuringstraject, dat is/was afhankelijk van de leeftijd, en na invoering van de Wet BEU en het daarvan tekenen door Thailand werd de herkeuring gedaan in Thailand door een Thaise arts.

Een arts, maar geen 'keuringsarts' want dan kent/kende men hier niet. En wat doet die arts me daar toch ? Die vindt dat Henk te genezen is en schrijft pillen voor, kortom, hij wil Henk behandelen want Henk in de WAO, de vreugde van de arbeid missen, dat vond de arts maar triestig en zielig.

Henk heeft daar geen zin in. Henk is uitbehandeld en voelt zich uitbehandeld en doet niet mee aan de plannen van de arts. En die schrijft een boze brief naar Nederland dat Henk niet wil meewerken aan behandeling. Prompt wordt Henk's WAO ingetrokken of gekort.

Henk gaat in beroep en mag op kosten van de Nederlandse belastingbetaler per Eva luxe naar NL vliegen voor een herkeuring. Het resultaat heb ik nimmer vernomen maar het zou me niet verbazen als Henk weer afgekeurd is en nu definitief uit het herkeuringstraject gehaald.

Het kan verkeren. Die Thaise arts toch ! Hoe haalt-ie het in zijn hoofd Henk te willen genezen ?

Tja, daar heeft hij voor geleerd. Neem het hem eens kwalijk ?

chimpy
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 18
Lid geworden op: dinsdag 07 augustus 2012, 21:35

Re: dillemma

#39 Bericht door chimpy » maandag 13 augustus 2012, 16:18

hmmmmm :| lijkt wel een chimpanzeemonkeynews verhaal zal t waar zijn? in ieder geval vrouwtje wacht nog op afronden v. procedure v. baan in TL. ik neem aan dat ze dan kan vertrekken ik kan toch de rest alleen regelen als ik da hier nog ben uwv , huisverkoop en container ik vraag me af mocht t huis verkocht worden als er geld over blijft moet daar belasting over betaald worden? en uwv ik zit zelf aan brief te denken dit is wat betrouwbaarder denk ik als bellen uwv en bellen nooit goee ervaring mee gehad

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: dillemma

#40 Bericht door printen44 » maandag 13 augustus 2012, 16:41

Chimpy, denk er niet te licht over dat traject over in het buitenland wonen met behoudt van uitkering. Als een arts, behandelend of keuringsarts vind dat wonen in Thailand slecht is voor je aandoeningen, waarvoor je bent afgekeurd of dat het slecht is voor je algemene gezondsheidstoestand, dan maak je geen kans.

Uiteraard staat het je vrij om naar Thailand te gaan, maar dan zonder uitkering.

Plus dat alle medische kosten hier in Thailand voor jouw rekening zijn. Die kennis, waarover ik eerder schreef, is kapitalen kwijt aan medische kosten hier. Ja kan niet meer verzekerd zijn zoals in Nederland als je hier permanent woont.

En hou ook in je achterhoofd dat er een (kleine) kans bestaat dat de WAO-uitkering op woonlandbeginsel zou kunnen worden omgebouwd.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: dillemma

#41 Bericht door prajak » maandag 13 augustus 2012, 17:26

Chimpy, over jouw laatste opmerking en de mededeling van Printen....

Als je geen toestemming krijgt van UWV: niet komen, althans niet permanent. Printen heeft je verteld hoe je het moet aanpakken en ik acht dat juist: eerst de mensen van UWV inseinen die je regelmatig ziet zoals een begeleider of een keuringsarts. Jouw eigen behandelend arts kan ook iets op papier zetten. Eerst jouw 'eigen' kringetje inseinen. Dat staat er wat in jouw dossier. Pas daarna een formeel verzoek.

Er zitten mensen in het forum die je met dat verzoek kunnen helpen als jouw Nederlands wat minder is dan gemiddeld; ik kan dat hier niet beoordelen. Maar laat je vooral niet tegenhouden om dat iemand hier te vragen.

Dan vraag je of je belasting moet betalen als je jouw eigen huis verkoopt.

Als jouw huis jouw hoofdverblijf is en je geen gewoonte maakt van kopen-opknappen-verkopen van huizen of andere onroerende zaken dan is de verkoop vrij van inkomsten- of winstbelasting. Zet je de poen op de bank dat betaal je belasting in box 3 maar bij emigratie vervalt box 3 voor bankgeld en wel op de dag van emigratie.

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: dillemma

#42 Bericht door printen44 » maandag 13 augustus 2012, 18:23

Even nog ter aanvulling van wat Prajak schreef. Mocht je hulp willen hebben en niet met persoonlijke gegevens op het openbare forum willen strooien, stuur een PB. Dat is prive. Wij op de wereld om mekaar te helpen, nietwaar? Om een populair deuntje uit de "Schaap met de vijf poten" te citeren.

chimpy
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 18
Lid geworden op: dinsdag 07 augustus 2012, 21:35

Re: dillemma

#43 Bericht door chimpy » maandag 13 augustus 2012, 18:31

als je getrouwd bent met een thaise in Thailand moet je toch niet meer om een visa elke 3 maanden ?

en dat van die 800.000 bht op de bank hoe zit dat in elkaar of geld dat niet voor een getrouwde ? wat als er geen behandelende artsen zijn en huisarts is tegenwoordig ook nix waard.......inkomen naar dat land dus hoeveel is dat dan .... en het land mag me niet zieker maken of is het andersom? als ik nix heb hoe kan ik dan in hemelsnaam naar TL met mijn vrouw.... zucht. prajak en printen werken of hebben jullie uwv ?

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: dillemma

#44 Bericht door prajak » dinsdag 14 augustus 2012, 00:19

Chimpy,

die 8 ton regeling is voor retirement en dan moet je 50 zijn of 50+.

Jij bent gehuwd met een Thaise, maar geen 50. Of je een gehuwden-verlenging kunt krijgen weet ik niet, vraag forumlid Ben eens. Dan geldt de 4 ton regeling.

Heb je die verlenging dan moet je je iedere 90 dagen melden en eens per jaar de verlenging opnieuw vragen. Je hoeft e rdan niet meer uit.

Permanent hier wonen met een toeristenvisum hou je maar beperkt vol. Er komt een dag dat men je die zal weigeren.

Als jij toestemming wilt van het UWV dan zul je de stap moeten zetten en je hebt het advies van Printen en van mij gelezen. Natuurlijk heb je een huisarts die jouw zaakje kent. Als je die niet vertrouwt, tja, dan heb ik geen oplossing voor je.

Nee, ik heb geen UWV. Ik ben 65+ en heb AOW en bedrijfspensioen.

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: dillemma

#45 Bericht door printen44 » dinsdag 14 augustus 2012, 04:08

Ook ik ben 65+, heb AOW en bedrijfspensioen en tot nog toe redelijk gezond. Afkloppen. [$)

Nogmaals, Chimpy, stuur een PB. Want antwoorden op je vragen kan alleen maar als men je persoonlijke zaken wat beter ken. Ik kan alleen op dit open forum algemene informatie geven. Geen op maat gesneden informatie, als ik die zou hebben. Prajak weet veel over financiele informatie. Ik niet zoveel. Wel op ander gebied.

Plaats reactie

Terug naar “Emigreren naar Thailand”