Remigreren naar nederland

Post hier al je vragen en opmerkingen voor het emigreren naar Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Remigreren naar nederland

#46 Bericht door driver » dinsdag 07 augustus 2012, 16:23

prajak schreef:Ik kan het me voorstellen dat je het jezelf 'aandoet' naar Thailand te gaan en de plussen en minnen te beleven. Gaat het mis, valt het tegen, heb je er zat van, dan ga je terug of naar elders, niks aan de hand, een ervaring rijker.

Ik kan me niet voorstellen ooit een kind uit NL naar hier te halen, een nieuw leven te laten opbouwen, school, vriendjes, taal, kultuur, en er DAARNA pas achter te komen dat het schoolniveau hier te laag is. Mijn voorbereiding zou onjuist zijn geweest.

Te laag, wat is dat ? Dat het kind mogelijk een gelukkig mens wordt als naay chaang met geldsupport van de ouders ? Wat is er mis met een techneut ? Moet mijn kind een tweede Einstein worden ? Die gedachte is mij vreemd. Het kind moet gelukkig worden.

Ruud weet hoe ik denk over zijn voornemen.

Ik vind het onaanvaardbaar dat je een kind dat happy was in NL en nu happy is in TH terug te zenden naar een veranderde wereld, waarin hij binnenkomt met taalachterstand, met schoolachterstand, met de bijbehorende psychische problemen omdat zijn pa vindt dat hij weetikwat moet worden.

Ik zou mijn kind, als het echt terugmoet naar NL, op een kwaliteits kostschool zetten in NL, VL of DE om met gezwinde spoed en in een beschermde omgeving de achterstanden op te halen. Want die zijn er. Ruud realiseert zich denk ik niet hoe groot de achterstand is. Nog los van de achterstand in omgangsvormen in Nederland of Duitsland, Vlaanderen.

Maar Ruud's besluit staat vast. En ik mag voor hem hopen dat hem dat nooit zal worden verweten door junior. Ik zou die gok niet nemen met mijn kind. Want ik acht het een gok.
Het voordeel bij de meeste kinderen is wel dat men zich meestal aardig snel aanpast aan een nieuwe leefomgeving.
Achterstand e.d.....zijn er hier ook genoeg die niet zo bijdehand zijn dus dat lost zich wel op denk ik.
En wat Ruud verwacht van zijn kind weet ik niet maar ik hoop hetzelfde als wat ik van mijn kinderen verwachtte...dat ze op wat voor manier dan ook hun eigen leven opbouwen en daarmee tevreden kunnen zijn ongeacht roem, eer en status etc.

gr driver

Gebruikersavatar
Ben
Expat
Expat
Berichten: 6487
Lid geworden op: zondag 01 mei 2005, 15:44
Locatie: Bangkok

Re: Remigreren naar nederland

#47 Bericht door Ben » dinsdag 07 augustus 2012, 16:29

greenthaiway schreef:
Ben schreef: Ik ga in elk geval niet want er moet iemand op Carpediem zijn scharrel passen :cheesy:
Aha, nou kot de aap uit de mouw :mrgreen:
Als je geen tijd hebt geef dan ff een seintje.

Ter verduidelijking:
Lezers: bovenstaande twee zinnen zijn als humor bedoeld.
Wellicht enigzins over de schuine scheef maar alla, hoop niet tegen heilige huisjes te schoppen...
100 wachtenden voor U . :mrgreen:

Wouter_Udon
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6466
Lid geworden op: vrijdag 28 september 2007, 07:33
Locatie: ฮอลแลนด์ใต้

Re: Remigreren naar nederland

#48 Bericht door Wouter_Udon » dinsdag 07 augustus 2012, 16:32

Ben schreef:
greenthaiway schreef:
Ben schreef: Ik ga in elk geval niet want er moet iemand op Carpediem zijn scharrel passen :cheesy:
Aha, nou kot de aap uit de mouw :mrgreen:
Als je geen tijd hebt geef dan ff een seintje.

Ter verduidelijking:
Lezers: bovenstaande twee zinnen zijn als humor bedoeld.
Wellicht enigzins over de schuine scheef maar alla, hoop niet tegen heilige huisjes te schoppen...
100 wachtenden voor U . :mrgreen:

paar 0-etjes vergeten? :cheesy:
Live your dream, don't dream your life.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Remigreren naar nederland

#49 Bericht door prajak » dinsdag 07 augustus 2012, 16:36

Wat me opvalt is dat juist lieden die al een relatie hebben er wel een afgeragde scharrelkip bij willen nemen....

Ja, uit een oogpunt van sociaal werk, snap ik, complimenten hoor ! :clap: :clap:

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Remigreren naar nederland

#50 Bericht door RuudThai » dinsdag 07 augustus 2012, 16:44

Ben schreef:
RuudThai schreef:Ik heb sowieso al veel meer vertrouwen in het basis- en voortgezet onderwijs in Nederland dan in Thailand, dus de universitaire en de hogere beroepsopleidingen nog niet eens meegenomen.
Als je het lage niveau ziet wat de kinderen in Thailand op hun 14/15e jaar op school voorgeschoteld krijgen dan weet je zeker dat het nooit wat zal worden met Thailand. En zeker niet die hortende en stotende geweldige toekomst die Pieter in de komende 10 à 20 jaar voorspelt waarbij Thailand de Westerse landen zou voorbijstreven. Wat een flutlesprogramma kreeg onze dochter van nu 16! En dat was nog op de katholieke "kwaliteitsschool" in de stad :cry: . Waar bij gebrek aan beter ons zoontje nu ook schoolgaat. :(

Dat wordt dus echt terug naar Nederland, zelfs al zou er weer een rechtse regering komen... ;) ;) :oops: :giggle: :mrgreen:
Eigenlijk ben je zelf ook fout Ruud, Wat is belangrijker gaan wonen in het gat waar je vrouw vandaan komt en de kinderen dan maar bij gebrek aan beter daar naar school sturen .
Heeft je dochter van 16 niet een dusdanige achterstand om het in Nederland nog wel te redden ???
't Zit iets anders Ben. Zes jaar geleden gingen wij wonen in het gat waar mijn vrouw vandaan kwam (helemaal gelijk: een gat! :shock: ), maar de kinderen gingen naar de katholieke St Joseph in Ban Tha Rae, het stadje waar ook de jou bekende Vlaming Toni woont. En waar tevens de hondenslachterij was gevestigd.
Die school was de beste in de regio wat te merken was aan het aantal leerlingen, ongeveer 2000.

Ruim 2 jaar geleden zijn wij verhuisd naar het "gat" (Muang) Sakon Nakhon, de hoofdstad van de gelijknamige provincie. En de kinderen gingen naar de eveneens katholieke school met dezelfde naam als die in Ban Tha Rae.
Dus we hebben in beide woonplaatsen ons best gedaan om de kinderen naar de best bekend staande school te sturen. Wat had ik verder moeten doen? Ze op een kostschool in Bangkok zetten? Afschuwelijk, je kind 2 vakanties per jaar zien en geen enkele invloed op hun opvoeding hebben. Zo wil ik geen kinderen.

De dochter van 16 gaat niet terug naar Nederland. Die heeft hier uit een belendend dorp een jongen opgeduikeld, woont met hem samen waarbij ze mij meteen maar opa heeft gemaakt en wil logischerwijs niet meer terug. Nou, dan niet.... [|( :happyno: . 't Is háár toekomst :| .

En prajak, ik wil helemaal niet dat onze zoon een Einstein wordt of dat ik ikweetnietwat van hem verwacht. Nee, hier is een voortgezette opleiding behoorlijk beperkt en in Nederland liggen de kansen en de opleidingen voor het oprapen. Ik wil dat hij volop kan kiezen en daarna een leuk beroep kan kiezen zonder dat je voor die leuke baan eerst 100.000 baht onder de tafel moet doorschuiven om de baan te krijgen.

Volgend jaar is zoonlief 8 jaar oud. Op die leeftijd kan hij nog vrij gemakkelijk overschakelen. En ik zal hem voorbereiden met Nederlandse taalcursussen.
Maaaarrrr...., het is nog steeds niet 100 % zeker, wij overwegen het slechts. Er zijn meer redenen om terug te gaan. Maar er zijn ook redenen om te blijven, zoals dochter met kleinkind. En die punten moeten we nog tegenover elkaar zetten de komende maanden.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Remigreren naar nederland

#51 Bericht door prajak » dinsdag 07 augustus 2012, 17:00

Overwegen, overwegen, je schrijft zelf dat jouw huis te koop komt. 'Dat wordt dus echt terug naar Nederland..." lees ik daarna. Dat lijkt me een besluit.

Je weet het zelf nog niet ?

Nou, denk maar aan jouw junior en aan jouw vrouw, wat die het liefste doen. En dat is hier blijven. Over 10 jaar is hij 18 en kan naar vervolgonderwijs in heel Thailand, een technische universiteit, en jullie verkopen de kooi en gaan terug naar de 'baan'.

Koop op tijd een voorraad Kukident, sterke brillen, een looprek en het boek 'vrienden maken met Alzheimer' en je brengt jouw laatste jaren in zalig geluk door en ziet jouw junior een topbaan krijgen.

Ik heb over tien jaar hetzelfde voor me en zal murmelend kleinjunior een bul zien krijgen, of een schroevendraaier om als naay chaang door het leven te gaan. Het voordeel is dat er dan tenminste EEN persoon mijn kist kan dichtschroeven......

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Remigreren naar nederland

#52 Bericht door driver » dinsdag 07 augustus 2012, 17:00

Ben schreef:
greenthaiway schreef:
Ben schreef: Ik ga in elk geval niet want er moet iemand op Carpediem zijn scharrel passen :cheesy:
Aha, nou kot de aap uit de mouw :mrgreen:
Als je geen tijd hebt geef dan ff een seintje.

Ter verduidelijking:
Lezers: bovenstaande twee zinnen zijn als humor bedoeld.
Wellicht enigzins over de schuine scheef maar alla, hoop niet tegen heilige huisjes te schoppen...
100 wachtenden voor U . :mrgreen:
okee, dan val ik nu af :mrgreen:

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Remigreren naar nederland

#53 Bericht door prajak » dinsdag 07 augustus 2012, 17:03

Driver, jij bent dakloos in Thailand, schrijf je zelf.

Luister nou effe, een kip heeft een dak nodig ! Jij komt niet in aanmerking. Zo zit dat. :clap:

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Remigreren naar nederland

#54 Bericht door driver » dinsdag 07 augustus 2012, 17:10

prajak schreef:Driver, jij bent dakloos in Thailand, schrijf je zelf.

Luister nou effe, een kip heeft een dak nodig ! Jij komt niet in aanmerking. Zo zit dat. :clap:
Ik heb dus weer pech dat blijkt wel weer dus blijven we voorlopig nog maar even in Holland waar we niet dakloos zijn :mrgreen:

Henk Korat
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2948
Lid geworden op: donderdag 28 april 2011, 19:39
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Remigreren naar nederland

#55 Bericht door Henk Korat » dinsdag 07 augustus 2012, 17:16

driver schreef:
prajak schreef:Driver, jij bent dakloos in Thailand, schrijf je zelf.

Luister nou effe, een kip heeft een dak nodig ! Jij komt niet in aanmerking. Zo zit dat. :clap:
Ik heb dus weer pech dat blijkt wel weer dus blijven we voorlopig nog maar even in Holland waar we niet dakloos zijn :mrgreen:
[|) Maar wel terug van vakantie. Ik hoop dat jullie genoten hebben. :)

Ik heb anders wel een schuurtje voor je in Thailand. Moet ik dan wel ff leeg halen, maat moet kunnen. :cheesy: :cheesy: :cheesy:
"Voor de oplossing is het onontbeerlijk de tegenstander niet te zien als de vijand, doch als een drager van een andere mening." (Koningin Beatrix tijdens haar inhuldiging)

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Remigreren naar nederland

#56 Bericht door prajak » dinsdag 07 augustus 2012, 17:19

Schuurtjesman Driver ! Zoek maar eens op schuurtjesman in dit forum....

http://www.thailandforum.nl/viewtopic.p ... n#p8156446

Gebruikersavatar
vleespet
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1295
Lid geworden op: maandag 03 augustus 2009, 16:28
Locatie: nijmegen/khorat

Re: Remigreren naar nederland

#57 Bericht door vleespet » dinsdag 07 augustus 2012, 17:42

Maaaarrrr...., het is nog steeds niet 100 % zeker, wij overwegen het slechts. Er zijn meer redenen om terug te gaan. Maar er zijn ook redenen om te blijven, zoals dochter met kleinkind. En die punten moeten we nog tegenover elkaar zetten de komende maanden.
Ik kan je uit ervaring vertellen dat de relatie oma vs kleinkind de doorslag gaat geven Ruud,ik zie in je antwoord dat je er zelf ook sterk rekening mee houdt.
Er moeten hééééél goede argumenten op tafel komen om de oma-kleinkind band te breken.

Ik woon in Thailand vlakbij de universiteit van Khorat en ben wel eens in het campus zwembad aangesproken door europesche studenten die daar een deel van hun studie doen (dan zal het toch niet zo slecht zijn),maar ik kan er natuurlijk naast zitten.

In ieder geval veel wijsheid toegewenst bij het nemen van jullie besluit.

:thumbsup:
iedereen is van de wereld en de wereld is van iedereen.Thé Lau

Gebruikersavatar
Ben
Expat
Expat
Berichten: 6487
Lid geworden op: zondag 01 mei 2005, 15:44
Locatie: Bangkok

Re: Remigreren naar nederland

#58 Bericht door Ben » dinsdag 07 augustus 2012, 17:49

prajak schreef:Wat me opvalt is dat juist lieden die al een relatie hebben er wel een afgeragde scharrelkip bij willen nemen....

Ja, uit een oogpunt van sociaal werk, snap ik, complimenten hoor ! :clap: :clap:
Over het eerste laat ik me niet uit :mrgreen:
Geen sociaal werk, je kan toch gewoon vrienden en vriendinnen hebben waar ook te wereld .

Gebruikersavatar
Ben
Expat
Expat
Berichten: 6487
Lid geworden op: zondag 01 mei 2005, 15:44
Locatie: Bangkok

Re: Remigreren naar nederland

#59 Bericht door Ben » dinsdag 07 augustus 2012, 17:55

driver schreef: okee, dan val ik nu af :mrgreen:
klopt :mrgreen:

Gebruikersavatar
Ben
Expat
Expat
Berichten: 6487
Lid geworden op: zondag 01 mei 2005, 15:44
Locatie: Bangkok

Re: Remigreren naar nederland

#60 Bericht door Ben » dinsdag 07 augustus 2012, 18:11

RuudThai schreef:
Ben schreef:
RuudThai schreef:Ik heb sowieso al veel meer vertrouwen in het basis- en voortgezet onderwijs in Nederland dan in Thailand, dus de universitaire en de hogere beroepsopleidingen nog niet eens meegenomen.
Als je het lage niveau ziet wat de kinderen in Thailand op hun 14/15e jaar op school voorgeschoteld krijgen dan weet je zeker dat het nooit wat zal worden met Thailand. En zeker niet die hortende en stotende geweldige toekomst die Pieter in de komende 10 à 20 jaar voorspelt waarbij Thailand de Westerse landen zou voorbijstreven. Wat een flutlesprogramma kreeg onze dochter van nu 16! En dat was nog op de katholieke "kwaliteitsschool" in de stad :cry: . Waar bij gebrek aan beter ons zoontje nu ook schoolgaat. :(

Dat wordt dus echt terug naar Nederland, zelfs al zou er weer een rechtse regering komen... ;) ;) :oops: :giggle: :mrgreen:
Eigenlijk ben je zelf ook fout Ruud, Wat is belangrijker gaan wonen in het gat waar je vrouw vandaan komt en de kinderen dan maar bij gebrek aan beter daar naar school sturen .
Heeft je dochter van 16 niet een dusdanige achterstand om het in Nederland nog wel te redden ???
't Zit iets anders Ben. Zes jaar geleden gingen wij wonen in het gat waar mijn vrouw vandaan kwam (helemaal gelijk: een gat! :shock: ), maar de kinderen gingen naar de katholieke St Joseph in Ban Tha Rae, het stadje waar ook de jou bekende Vlaming Toni woont. En waar tevens de hondenslachterij was gevestigd.
Die school was de beste in de regio wat te merken was aan het aantal leerlingen, ongeveer 2000.

Ruim 2 jaar geleden zijn wij verhuisd naar het "gat" (Muang) Sakon Nakhon, de hoofdstad van de gelijknamige provincie. En de kinderen gingen naar de eveneens katholieke school met dezelfde naam als die in Ban Tha Rae.
Dus we hebben in beide woonplaatsen ons best gedaan om de kinderen naar de best bekend staande school te sturen. Wat had ik verder moeten doen? Ze op een kostschool in Bangkok zetten? Afschuwelijk, je kind 2 vakanties per jaar zien en geen enkele invloed op hun opvoeding hebben. Zo wil ik geen kinderen.

De dochter van 16 gaat niet terug naar Nederland. Die heeft hier uit een belendend dorp een jongen opgeduikeld, woont met hem samen waarbij ze mij meteen maar opa heeft gemaakt en wil logischerwijs niet meer terug. Nou, dan niet.... [|( :happyno: . 't Is háár toekomst :| .

En prajak, ik wil helemaal niet dat onze zoon een Einstein wordt of dat ik ikweetnietwat van hem verwacht. Nee, hier is een voortgezette opleiding behoorlijk beperkt en in Nederland liggen de kansen en de opleidingen voor het oprapen. Ik wil dat hij volop kan kiezen en daarna een leuk beroep kan kiezen zonder dat je voor die leuke baan eerst 100.000 baht onder de tafel moet doorschuiven om de baan te krijgen.

Volgend jaar is zoonlief 8 jaar oud. Op die leeftijd kan hij nog vrij gemakkelijk overschakelen. En ik zal hem voorbereiden met Nederlandse taalcursussen.
Maaaarrrr...., het is nog steeds niet 100 % zeker, wij overwegen het slechts. Er zijn meer redenen om terug te gaan. Maar er zijn ook redenen om te blijven, zoals dochter met kleinkind. En die punten moeten we nog tegenover elkaar zetten de komende maanden.
Ik begrijp het wel Ruud .
Ik had ook anders kunnen kiezen voor een provinciaal dorpje met weinig school faciliteiten
Dan was de 3e inwoner hier puur Thais gebleven .
De wens was dat er iets van terrecht zou komen dus in Bangkok naar een goede basisschool, Keuze genoeg en niet eens zo heel duur .
Krijgt extra les in Engels en Chinees voorlopig.
Maar dat is de basis van de school de vorming van een kind tot een persoonlijkheid haha leren ze niet op school daar komen andere dingen bij kijken .

Plaats reactie

Terug naar “Emigreren naar Thailand”