Remigreren naar nederland

Post hier al je vragen en opmerkingen voor het emigreren naar Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
NieTan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 214
Lid geworden op: zondag 14 februari 2010, 17:19
Locatie: Utrecht- Koh Samui

Re: Remigreren naar nederland

#106 Bericht door NieTan » maandag 10 september 2012, 14:32

Tjaah er zijn heel veel goede dingen te zeggen over The Phils hier de voor mij belangrijkste:
Erg mooie afwisselende natuur, super stranden! Aardige mensen die oprecht geintresseerd in je zijn! Niet alles draait om geld! Mooie vrouwen, die uit zijn op een gelijkwaardige relatie! De gehele bevolking praat goed engels. Openlijke sfeer!

Hier dan ook wat nadelen ten opzichte van Thailand:

Eten is minder, gezondheidszorg is minder goed, meer armoede.
Voorzieningen zijn minder, coruptie is groot!

greenthaiway
Expat
Expat
Berichten: 2376
Lid geworden op: donderdag 01 maart 2007, 21:28
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Remigreren naar nederland

#107 Bericht door greenthaiway » maandag 10 september 2012, 14:43

Bedankt NieTan.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Remigreren naar nederland

#108 Bericht door prajak » maandag 10 september 2012, 14:52

Eilanden, eilanden en nog eens eilanden. En de Noordpool smelt sneller dan verwacht. Nee, voor mij geen eiland.

En heb je, Greenthaiway, die website bezocht (dat forum) en gekeken hoe jouw inkomen uit NL daar wordt behandeld ?

Heb je de site van de SVB bezocht en gekeken of de Flippo's onder de Wet BEU vallen ? Indien niet is jouw AOW max 50%.

En natuurlijk zul je de visumregeltjes moeten bekijken.

Eric Donkaew
Veel ervaring
Veel ervaring
Berichten: 89
Lid geworden op: maandag 27 september 2010, 20:20

Re: Remigreren naar nederland

#109 Bericht door Eric Donkaew » maandag 10 september 2012, 15:37

Wat de Filipijnen betreft, op de SVB-site staat:

Uw AOW-pensioen wordt uitbetaald

Als u woont in dit land, kunt u uw AOW-pensioen met eventuele toeslag (blijven) ontvangen, zolang u aan de voorwaarden voldoet. U blijft in dit land recht houden, omdat er een verdrag is gesloten met afspraken over de controle op het recht op uitkeringen.

Dus dat zit wel goed.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Remigreren naar nederland

#110 Bericht door prajak » maandag 10 september 2012, 15:58

Uitbetaald MET toeslag, daar gaat het om. Anders 50%. Dus dat zit wel goed daar.

greenthaiway
Expat
Expat
Berichten: 2376
Lid geworden op: donderdag 01 maart 2007, 21:28
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Remigreren naar nederland

#111 Bericht door greenthaiway » maandag 10 september 2012, 16:05

Met PHIL maak ik pas op de plaats prajak.
Ik teer teveel in op het vermogen dat in de kar zit...
De wagen zit nog in de financiering voor 5 jaar en 5 maanden.
Denk niet dat ik iemand vind die de contractovername wil...
http://www.meetkamp.nl/fortuner.html
Het verstandigst is de rit met de financierings mij. uit te zitten.
De Toyota is geen blok aan mijn been dus 5 jaar en 5 maanden is geen probleem voor ondergetekende.

Wat Visum betreft, dat gaat daar stuk gemakkelijker dan hier.
Je kunt er met verlengingen 1 jaar of zelfs 16 maanden terecht.
Wel elke twee maanden verlengen (melden bij het Immigration Office) tot die 12 of 16 maanden erop zitten, land uit en weer in en de hele reutemeteut begint opnieuw.

Geen inkomensopgaven te doen IMHO, je wordt bij aankomst wel geacht een retourticket te hebben.
Geen inkomenseis naar mijn beste weten...

Een Farang noemen ze daar "Kano", natuurlijk afkorting van Americano, tegen Kano zeggen ze soms "Hey Joe".
Er zitten veel ouderen uit de USA, sommigen met een inkomen van 800 USA Dollar of minder...

Retourtje kost plm 10,500 THB hoorde ik van een dame in reisbureau in de WALKINGSTREET van Pattaya...
Laatst gewijzigd door greenthaiway op maandag 10 september 2012, 16:19, 3 keer totaal gewijzigd.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Remigreren naar nederland

#112 Bericht door prajak » maandag 10 september 2012, 16:14

Over jouw auto heb ik mijn gedachten al eens in prive aan jou uiteengezet.

Ach, het is de 10e vandaag. Morgen kan alles totaal anders zijn en KOOP jij de Flippo's.

Of ik.

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Remigreren naar nederland

#113 Bericht door RuudThai » maandag 10 september 2012, 16:18

prajak schreef:Over jouw auto heb ik mijn gedachten al eens in prive aan jou uiteengezet.

Ach, het is de 10e vandaag. Morgen kan alles totaal anders zijn en KOOP jij de Flippo's.

Of ik.
Nee, ik. En dan koop ik de verkiezingen in Nederland om net zoals in Thailand gebeurt..... 76 zetels voor GroenLinks, lijkt me haalbaar met de jackpot ;) :Whistle: :angel: :worshippy: :clap: :cheesy:

greenthaiway
Expat
Expat
Berichten: 2376
Lid geworden op: donderdag 01 maart 2007, 21:28
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Remigreren naar nederland

#114 Bericht door greenthaiway » maandag 10 september 2012, 16:20

prajak schreef:Over jouw auto heb ik mijn gedachten al eens in prive aan jou uiteengezet.
Ach, het is de 10e vandaag. Morgen kan alles totaal anders zijn en KOOP jij de Flippo's.
Of ik.
Aan het dagdromen?

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Remigreren naar nederland

#115 Bericht door prajak » maandag 10 september 2012, 16:24

Nee hoor, ik had vorige maand al het miljoen, en de maand daarvoor, en daarvoor ook al.

Ik gun jou er ook een. Ruud niet; die gaat er 76 stoelen voor kopen. Die heeft echt een gaatje in zijn ... hand :giggle:

carpediem
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2277
Lid geworden op: zaterdag 18 november 2006, 18:17
Locatie: amsterdam

Re: Remigreren naar nederland

#116 Bericht door carpediem » zondag 16 september 2012, 08:06

carpediem schreef:Morgen ga ik naar Nederland en ga me orienteren op een leuk appartement in het centrum van Amsterdam nabij een koffiehuis waar ik 's-morgens mijn krantje kan lezen en per dag kan bedenken wat ik ga doen, net zoals ik hier ook doe.
OV kaart en een scootertje en kom overal.
Ten eerste bedankt voor de reactie.
Zuid afrika of de philipijnen is geen optie voor mij.

Voor degenen die dachten dat ik al terug was in nederland: ik heb geschreven dat ik overweeg.
Ben nu alweer een paar weken terug in thailand, heb in nederland wat huizen cq appartementen gezien.
Ik dacht een nieuw home zal me stimuleren om terug te gaan. Haast het tegenovergestelde is waar.
Heb dus besloten mijn eigen flatje maar aan te houden en later over ander huis na te denken.
Mijn besluit om mettertijd terug te gaan staat wel vast, maar weet nog niet wanneer.
Ook mijn relatie met mijn scharrel om daar van afscheid te nemen ligt ook wat ingewikkelder dan ik dacht. Een relatie van bijna al weer 3 jaar geeft toch heel wat impact. Haar meenemen is een optie, maar niet mijn eerste.

Mijn zoon die nu in mijn appartement woont zal mogelijk op korte termijn naar zijn eigen nieuwe huis gaan en heb ik weer de beschikbaarheid over mijn eigen huis.
Tot nu toe heb ik geen cent belasting betaald over mijn eigendom, mogelijk omdat ik het aan een bloedverwant verhuurde.
Hoe dat belastingtechnisch gaat worden als ik bezit heb in nederland en uitgeschreven ben weet ik (nog) niet. Er zal denk ik iemand ingeschreven moeten zijn en kan ik niet zijn als ik nog uitgeschreven sta bij de burgelijke stand.
Financieel is het ondanks een dure ziektekostenverzekering (Oom) toch voordeliger om uitgeschreven te blijven.
Mijn voorlopige plan is als mijn huis vrij komt wat meer in nederland te vertoeven en zo te wennen aan eventuele definiteve remigratie.
Voor de belasting dienst is wat ik gelezen heb het woonland waar je de meeste sociale banden mee hebt. Dus b.v. veel bezoeken aan kinderen en kleinkinderen is voor hun een criterium om woonland te bepalen.
Burgelijke stand moet je je weer inschrijven als je langer dan ......???? maanden in nederland verblijft.
Zo zijn er nog wat zaken uit te zoeken.

Dus ik doe het rustig aan dan breekt het lijntje niet.

En ik bljf nog steeds bij mijn motto: pluk pluk pluk de dag
pluk de dag (carpediem)

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Remigreren naar nederland

#117 Bericht door prajak » zondag 16 september 2012, 14:41

"...Voor de belasting dienst is wat ik gelezen heb het woonland waar je de meeste sociale banden mee hebt..."

Hoofdregel: wat is het centrum van jouw sociaal en economisch leven. Sociaal leven: waar heb je de partner en de naaste familie, kunst, cultuur, sport, ontspanning. Economisch leven: waar geef je het geld uit.

Bezoek aan familie in NL ? Ik heb nooit gehoord dat een bezoek een probleem is. Verder kun je op Brussel of D-dorf vliegen en naar NL treinen.

Een beschikbaar (onverhuurd) huis KAN aanleiding zijn ook belastingplicht in NL aan te nemen maar ik heb niet de indruk dat men daar echt op aast. Je bent al jaren uit zicht; ik denk dat men jouw gegevens niet eens meer raadpleegt.

Voor de wettelijke regels betreffende bevolkingsadministratie moet je bij Ruudthai zijn.

menan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 760
Lid geworden op: zondag 01 april 2007, 13:23
Locatie: Bangkok

Re: Remigreren naar nederland

#118 Bericht door menan » dinsdag 28 mei 2013, 09:28

Ik was blij het verhaal van Carpediem te lezen. Ook ik (wij) overleggen terug te keren naar Nederland. Na al met al ± 4 jaar Thailand heb ik het eigenlijk hier ook wel gezien. Maar plussen en minnen en die vervolgens weer onder te verdelen in subcategorieën helt de balans toch over naar Nederland.
Ieder maakt zijn eigen afwegingen over wel of niet in Thailand wonen. Ik mis te veel dingen in Thailand die voor het persoonlijk geluk erg belangrijk zijn. Ik zal er enkel noemen: de seizoenen, wandelen, boeken lenen in de bieb, meer keuze in eten, meer luxe en de nieuwsuitzendingen en informatie op de tv. Ook mis ik de sociale contacten.
Wat ik zal missen is de aparte sfeer die ik voel wanneer ik in Thailand ben dat ik nooit zal ervaren in Nederland. De vriendelijkheid van de mensen. Het leven in Thailand is natuurlijk ook iets goedkoper.
En last but not least. We hebben een heerlijk huis in Nederland met alles op loopafstand: centrum, supermarkten, station.
Tevens heb ik ontdekt dat ik voor mijn gezondheidsproblematiek beter af durf te zijn in Nederland dan in Thailand. Ik heb weinig op met de ziekenhuizen daar en dat medicijngerstrekken veelal de oplossing voor alle problemen,en zijn. Voel me meer een melkkoe van ziekenhuizen.
We hebben het geluk dat we onze huisvesting in Thailand niet kwijt raken en dus wanneer het ons uitkomt naar Thailand kunnen gaan, terwijl we nu in een cyclus draaien van 90 dagen in en 90 dagen uit.
Maar een definitief besluit hebben we nog niet genomen. Je kunt niet blijven wisselen.

Gebruikersavatar
Pieter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: donderdag 24 februari 2005, 15:06
Locatie: Bangkok

Re: Remigreren naar nederland

#119 Bericht door Pieter » dinsdag 28 mei 2013, 09:34

menan schreef:Ik was blij het verhaal van Carpediem te lezen. Ook ik (wij) overleggen terug te keren naar Nederland. Na al met al ± 4 jaar Thailand heb ik het eigenlijk hier ook wel gezien. Maar plussen en minnen en die vervolgens weer onder te verdelen in subcategorieën helt de balans toch over naar Nederland.
Ieder maakt zijn eigen afwegingen over wel of niet in Thailand wonen. Ik mis te veel dingen in Thailand die voor het persoonlijk geluk erg belangrijk zijn. Ik zal er enkel noemen: de seizoenen, wandelen, boeken lenen in de bieb, meer keuze in eten, meer luxe en de nieuwsuitzendingen en informatie op de tv. Ook mis ik de sociale contacten.
Wat ik zal missen is de aparte sfeer die ik voel wanneer ik in Thailand ben dat ik nooit zal ervaren in Nederland. De vriendelijkheid van de mensen. Het leven in Thailand is natuurlijk ook iets goedkoper.
En last but not least. We hebben een heerlijk huis in Nederland met alles op loopafstand: centrum, supermarkten, station.
Tevens heb ik ontdekt dat ik voor mijn gezondheidsproblematiek beter af durf te zijn in Nederland dan in Thailand. Ik heb weinig op met de ziekenhuizen daar en dat medicijngerstrekken veelal de oplossing voor alle problemen,en zijn. Voel me meer een melkkoe van ziekenhuizen.
We hebben het geluk dat we onze huisvesting in Thailand niet kwijt raken en dus wanneer het ons uitkomt naar Thailand kunnen gaan, terwijl we nu in een cyclus draaien van 90 dagen in en 90 dagen uit.
Maar een definitief besluit hebben we nog niet genomen. Je kunt niet blijven wisselen.
Ik zou zeggen kom nog eens langs ik heb lekkere zelfgemaakte frikandellen en je weet me te wonen

Pieter
Gebruik de handen om een pen te grijpen of toetsen te beroeren en niet om ze tot vuisten te ballen. Evolueer.

menan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 760
Lid geworden op: zondag 01 april 2007, 13:23
Locatie: Bangkok

Re: Remigreren naar nederland

#120 Bericht door menan » dinsdag 28 mei 2013, 09:57

Pieter schreef:
menan schreef:Ik was blij het verhaal van Carpediem te lezen. Ook ik (wij) overleggen terug te keren naar Nederland. Na al met al ± 4 jaar Thailand heb ik het eigenlijk hier ook wel gezien. Maar plussen en minnen en die vervolgens weer onder te verdelen in subcategorieën helt de balans toch over naar Nederland.
Ieder maakt zijn eigen afwegingen over wel of niet in Thailand wonen. Ik mis te veel dingen in Thailand die voor het persoonlijk geluk erg belangrijk zijn. Ik zal er enkel noemen: de seizoenen, wandelen, boeken lenen in de bieb, meer keuze in eten, meer luxe en de nieuwsuitzendingen en informatie op de tv. Ook mis ik de sociale contacten.
Wat ik zal missen is de aparte sfeer die ik voel wanneer ik in Thailand ben dat ik nooit zal ervaren in Nederland. De vriendelijkheid van de mensen. Het leven in Thailand is natuurlijk ook iets goedkoper.
En last but not least. We hebben een heerlijk huis in Nederland met alles op loopafstand: centrum, supermarkten, station.
Tevens heb ik ontdekt dat ik voor mijn gezondheidsproblematiek beter af durf te zijn in Nederland dan in Thailand. Ik heb weinig op met de ziekenhuizen daar en dat medicijngerstrekken veelal de oplossing voor alle problemen,en zijn. Voel me meer een melkkoe van ziekenhuizen.
We hebben het geluk dat we onze huisvesting in Thailand niet kwijt raken en dus wanneer het ons uitkomt naar Thailand kunnen gaan, terwijl we nu in een cyclus draaien van 90 dagen in en 90 dagen uit.
Maar een definitief besluit hebben we nog niet genomen. Je kunt niet blijven wisselen.
Ik zou zeggen kom nog eens langs ik heb lekkere zelfgemaakte frikandellen en je weet me te wonen

Pieter
Wanneer we na in juli terugkomen, dan komen we een keer langs. Tot dan.

Plaats reactie

Terug naar “Emigreren naar Thailand”