Nongkhai godshuizen

Informatie over diverse steden.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Nongkhai godshuizen

#1 Bericht door prajak » zaterdag 04 augustus 2012, 16:32

“ Met schalmeien en cimbalen, looft de Schepper !”

Een aanmoedigende tekst uit het boek van Arend Van Besooijen en Rupert Du Sellier die in geuren en kleuren beschrijven de gang der devotie in hun tijd. En toen ging de naam van … nog in hoofdletters.

En devotie is altijd een zaak van muziek, maar ook van geuren en kleuren gebleven. Geuren in veel godshuizen zoals de wierookstokjes en de bewieroking van aanwezigen, en kleuren, jazeker, iedere religie heeft een eigen kleurvoorkeur voor de keurig tot aan de knieën opgetrokken gebreide kousen waarachter de soms pijnlijke en jeukende moeten. Zoals Toon Hermans eens zei: moeten door de elastieken van de weckflessen…..

Die muziek; dat is eigen aan religie, althans het lijkt er ernstig op. In de katholieke kerken heeft men pront aanwezig een orgel en aan het altaar een rinkelbel. Bij de protestanten en de gereformeerden bestaat de muziek uit trompetters en slagwerkers en fluitspelers en tegenwoordig ook lieden die een gitaar bespelen of een panfluit; hoe krijg je ze bij elkaar ! In Thailand is de muziek een gemurmel gevolgd door een hartelijk samenzang in een taal die ook de meeste Thais niet begrijpen.

Iedere religie zijn eigen muziek, zijn eigen geuren en kleuren.

Nongkhai is geen uitzondering al zijn er in deze stad ook veel mensen ‘van god los’ en ik acht het een voorrecht alle forumleden, waarvan er een aantal absoluut ‘van god los’ is te beoordelen aan wat ik af en toe lees…..nu eens te laten zien op welke wijze de heidenen onder jullie zich stichtelijk kunnen laten verwennen in mijn woonregio.

En mocht je de weg niet weten, de geplaatste foto’s zullen je zeker een eind op weg helpen naar de juiste aflaat en de geestelijke verlossing uit jullie miserabel leven…..

En er is keus genoeg in Nongkhai.

Nou, eerst maar eens buiten de stad gekeken en daar staat dit aanwijsbord.

Afbeelding

Kun je het lezen ? In Nederlandse tekens…
Daroenmoestakien mossajit. En de volgende foto heet….
Masjit daroel moettakien…..

Afbeelding

En zo ziet het er uit….

Afbeelding

Afbeelding

Dan naar de christenen. Eerst de grootste….

Afbeelding

Naast de Wat Arun Rangsi, jazeker, niet alleen Bangkok maar wij hebben er ook een….

Afbeelding

Terug naar de katholieke kerk…

Afbeelding

Afbeelding

En elders in de stad zitten de zusters van de goede herder die een klein ziekenhuis runnen en een kapel hebben waar je op zondag de mis kunt bijwonen….

Afbeelding

En dan dit, maar ogenschijnlijk verlaten en niet in gebruik als ze het woord “god” al afgedekt laten….

Afbeelding

Afbeelding

En je kunt Assembly of … nog net lezen. Maar ik zoek op internet en kom uit bij hun nieuwe kerk vlak bij mijn huis, de Gennesareth church…

Afbeelding

Afbeelding

Dat is een gebouw, daar kun je mee voor de dag komen. Er zit ook een child care centrum in.

Baptisten; zaten jarenlang in Nongkhai. Ik vind hun kerk niet meer terug. De dichtstbijzijnde kerk schijnt in Khorat te zitten.

Mormonen vertonen zich hier als in- en inkeurig geklede jongemannen op snelle fietsen die hun geloof prediken en ze hebben nu een onderkomen….

Afbeelding

Als je weet hoe rijk die club is dan is dit maar een armetierig onderkomen….

En dit is dan de tempel in mijn dorp. O, de dekenale temple Wat Phochai heb ik al eens laten zien onder stadsinfo Nongkhai in dit forum.

Afbeelding

En dit is hem dan, de ‘ton’ waarop men wel slaat om 03 uur in de morgen als er wat te vieren valt… Dat gaat door muren en ramen heen, reken maar.

Afbeelding

En tenslotte, net verhuisd naar een nette lokatie….

Afbeelding

Afbeelding

De ‘getuigen’. En het deed me deugd in de directe omgeving geen schoenlapper te vinden.

Duiker
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1767
Lid geworden op: maandag 23 juli 2007, 22:14
Locatie: Nederland / Belgie / Thailand

Re: Nongkhai godshuizen

#2 Bericht door Duiker » zaterdag 04 augustus 2012, 17:27

Ondanks dat ik niet gelovig ben, rij ik met m'n brommer wel eens naar een dergelijke gelegenheid. Al was het maar om te nieuwschierigen.
We leven in het midden van de ruimte, maar aan de rand van de tijd.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Nongkhai godshuizen

#3 Bericht door prajak » zondag 05 augustus 2012, 01:09

Een godshuis is vaak veel interessanter als bouwkundig wonder, als monument of als tempel voor kunst dan als godshuis. Als ik kijk hoeveel mensen hier de Wat Phochai bezoeken (link : http://www.thailandforum.nl/viewtopic.php?f=9&t=820194 ) dan zitten er maar weinig te bidden want de overgrote meerderheid komt naar kunst kijken.

Gebruikersavatar
Pieter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: donderdag 24 februari 2005, 15:06
Locatie: Bangkok

Re: Nongkhai godshuizen

#4 Bericht door Pieter » zondag 05 augustus 2012, 02:19

Hier in Bangkok zie ik bijna elke dag de vorderingen van het Amway gebouw
Die bouwen een groot kantoren komplex

Dat is het "nieuwe" geloven van onze "Hypocracy" helden den USA

het is een kruising tussen de scienthology church en een tupperware party



Pieter
Gebruik de handen om een pen te grijpen of toetsen te beroeren en niet om ze tot vuisten te ballen. Evolueer.

Gebruikersavatar
Ben
Expat
Expat
Berichten: 6487
Lid geworden op: zondag 01 mei 2005, 15:44
Locatie: Bangkok

Re: Nongkhai godshuizen

#5 Bericht door Ben » zondag 05 augustus 2012, 04:19

Pieter schreef:Hier in Bangkok zie ik bijna elke dag de vorderingen van het Amway gebouw
Die bouwen een groot kantoren komplex

Dat is het "nieuwe" geloven van onze "Hypocracy" helden den USA

het is een kruising tussen de scienthology church en een tupperware party



Pieter
Beetje griezelige beweging die doktoren paait (provisie) om patienten door te verwijzen
naar Amway om hun te kopen en gebruiken.
Wel een aardig Kantoortje op de Rhamkheameng ,Dat dan weer wel .

michaleo
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 614
Lid geworden op: zondag 13 september 2009, 12:39
Locatie: Bern CH en Udon Thani TH

Re: Nongkhai godshuizen

#6 Bericht door michaleo » vrijdag 15 februari 2013, 22:33

Bestaan er eigenlijk kerken in Nong Khai of Udon Thani met een orgel?

Mijn zus is organist, en het zou me wel interesseren, of zij, als ze mij eens bezoeken komt, ergens zou spelen kunnen?
Hartelijke groetjes uit Bern en Ban Muang! michaleo มิคาเอล

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Nongkhai godshuizen

#7 Bericht door prajak » zaterdag 16 februari 2013, 00:37

Ik mag aannemen dat de katholieke kerk een orgel heeft. Men zingt hier wel, merkte in de kleine kapel van het Sarnelli huis. Maar of het een 'groot' orgel is ? Misschien wel een ouderwetse Hammond....

Als je eens een mis wil meemaken dan rijden we tijdens jouw bezoek op een zondag naar Sarnelli. Heb je belangstelling dan email ik Father Mike wel even om dat te vragen.

michaleo
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 614
Lid geworden op: zondag 13 september 2009, 12:39
Locatie: Bern CH en Udon Thani TH

Re: Nongkhai godshuizen

#8 Bericht door michaleo » zaterdag 16 februari 2013, 08:41

prajak schreef: Heb je belangstelling dan email ik Father Mike wel even om dat te vragen.
Het wordt eerst akueel als ik in pensioen ben, in 4 jaren, en mijn zus me komt bezoeken. Ik zal wel thuis een E-Piano hebben, dan kan ze een beetje les geven, ze is ook pianolerares.
Hartelijke groetjes uit Bern en Ban Muang! michaleo มิคาเอล

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Nongkhai godshuizen

#9 Bericht door RuudThai » zaterdag 16 februari 2013, 12:57

michaleo schreef:Bestaan er eigenlijk kerken in Nong Khai of Udon Thani met een orgel?

Mijn zus is organist, en het zou me wel interesseren, of zij, als ze mij eens bezoeken komt, ergens zou spelen kunnen?
Dit is de katholieke kerk in Sakon Nakhon (tijdens een kerstfeest), op het terrein van de RK school St. Joseph, vlak achter onze woonwijk.
Ik zal binnen eens kijken of er een orgel is (ben zó ongelovig dat ik nog nooit binnen ben geweest ondanks dat mijn zoon op die school zit..... :oops: :giggle: )

Afbeelding

michaleo
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 614
Lid geworden op: zondag 13 september 2009, 12:39
Locatie: Bern CH en Udon Thani TH

Re: Nongkhai godshuizen

#10 Bericht door michaleo » zaterdag 16 februari 2013, 16:34

RuudThai schreef: Ik zal binnen eens kijken of er een orgel is
Erg graag, dank je wel!
Ik ben ook erg ongelovig.
Hartelijke groetjes uit Bern en Ban Muang! michaleo มิคาเอล

Wouter_Udon
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6466
Lid geworden op: vrijdag 28 september 2007, 07:33
Locatie: ฮอลแลนด์ใต้

Re: Nongkhai godshuizen

#11 Bericht door Wouter_Udon » zaterdag 16 februari 2013, 20:47

ongelovige thomassen. :cheesy:
Live your dream, don't dream your life.

Plaats reactie

Terug naar “Steden”