Thais eten

Thaise keuken.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
serpay
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2399
Lid geworden op: zaterdag 25 maart 2006, 19:19
Locatie: kleve en soms nang-rong

Re: Thais eten

#16 Bericht door serpay » zondag 29 juli 2012, 07:24

Pieter schreef:de meeste zullen we wel weer afschieten maar ik vind hoe meer je naar het zuiden gaat
hoe lekkerder het eten
vanaf malysie en zeker indoland hebben de mensen nog af en toe de tijd en doen ze de moeite om lekker eten te koken
ook gebruiken ze kruiden

een thai is van oorsprong een (nep) chinees en heeft eigenlijk helemaal geen geduld om eten te koken
dus de meeste gerechten is van wokwokwok snel klaar en dan vooral met zeer scherpe dingen om het toch nog enig smaak te geven
echt op smaak brengen dat durven ze niet of zijn ze te lui voor dus dat wordt op tafel erbij gezet

en gezamelijk delen is volgens mij uit noodzaak geboren omdat de bediening altijd 2 of drie mensen vergeet of pas na een uur helpt

ik eet vandaar mijn lekkere zelf gemaakte adjar djampoer met ook gehaktballetjes in pindasaus

dat is geen thais en ook niet NL en tja wel echt lekker
dat is jou mening maar is deze wel correct?
mijn vrouw staat meestal meer dan 6 uur per dag in de keuken en kookt thais en andere aziatische gerechten.
schrijft eigen gerechten voor in thaise kookboeken en bekende weekbladen.
ik zie ze soms ook wel dagen aan een stuk koken voor feestjes en andere plechtigheden.
maar thais is meer dan op de markt eten ga eens een keer een top restaurant binnen en geniet van echt eten.
nee dit is totaal niet pittig want in dit sigment is spicy not done.

(ik doe er wel kruiden is zoals nootmuskaat, kordeander, kruidnagel )

Pieter
/
Alfisti rebeli

Duncan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1356
Lid geworden op: zondag 10 oktober 2010, 03:19

Re: Thais eten

#17 Bericht door Duncan » zondag 29 juli 2012, 23:16

Pa Laa ( Pha Raa ) koop je bij ons op de markt, in de bekende grote emmers. Voor diegenen die dat nog nooit gezien hebben, stel je de inhoud van een kapotte open rioleringspijp voor, die bruinige drab. En dan ruikt Pa Laa nog eens een flink stuk sterker. Ik kan me wel voorstellen dat ze het door de Som Tam heen doen, want het geeft het net even een pittiger smaakje, maar deze jongen past liever.
Wel een goede vliegenlokker trouwens, die emmer, inclusief vloer waar hij op heeft gestaan [|( .

Overigens heb ik andere ervaringen met Thais eten ( en Thais in het algemeen ) dan mijnheer Pieter maar dat is vrijwel structureel, dus ik maak me geen zorgen.

louis49
Waarschuwing!
Waarschuwing!
Berichten: 103
Lid geworden op: zaterdag 07 januari 2012, 03:30

Re: Thais eten

#18 Bericht door louis49 » zondag 23 december 2012, 03:18

het is heel simpel ,een echt goede keuken hoeft die scherpe kruiden niet ,dat is alleen om iets te verbergen of dat het zonder totaal smakeloos is ,thais eten is (meestal)veredeld hondevoer

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Thais eten

#19 Bericht door RuudThai » zondag 23 december 2012, 11:34

louis49 schreef:het is heel simpel ,een echt goede keuken hoeft die scherpe kruiden niet ,dat is alleen om iets te verbergen of dat het zonder totaal smakeloos is ,thais eten is (meestal)veredeld hondevoer
Van een Indonesische Nederlander hoorde ik dat het peperige door de eeuwen heen al gebruikt wordt om de smaak van verrot vlees te maskeren. Immers, men had vroeger in die warme landen geen mogelijkheid om vlees gekoeld te bewaren. Dus werd (en wordt nog steeds bij mensen zonder koelkast) het bewaard in vliegenkastjes. En dat ging natuurlijk snel achteruit. Dus dacht men a.) de rotte smaak weg te nemen door de chillies en b. dat die pepers ook de slechte dingen doodden zodat de mensen er niet ziek van werden.

Tja, wij slachten voor de Kerst onze flappies een weekje van tevoren omdat zo'n beest 'adellijk' moet worden, dus hij moet besterven oftewel een béétje rotten.
En ik heb ook gehoord dat ze hier in de provincie het liefst honden eten die na de slacht ook een paar dagen in de vliegenkast hebben gehangen. Vooral de mannen eten ze graag want ze denken dat hondenvlees libidoverhogend werkt. Als ze in ons dorp een hond eten maken ze er een soort ritueel van met drank erbij en zonder vrouwen.

Zo, lust u nog een kerstkalkoen? ;) :cheesy:

Gebruikersavatar
Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5592
Lid geworden op: zondag 01 maart 2009, 21:20
Locatie: Veel te weinig: Saraburi
Contacteer:

Re: Thais eten

#20 Bericht door Gardensafari » zondag 23 december 2012, 13:14

Wij eten onze Hollandse zoute haring ook graag met een uitje.
En.. dat uitje zit er oorspronkelijk alleen maar in om de rotte exemplaren beter te doen smaken.
Gut waar kennen we dat van??????

De Thaise keuken behoort tot de beste in de wereld en wordt vaak de "Franse keuken van Azië" genoemd.
Nederland heeft één van de slechtste keukens ter wereld.
Raar dat er dan weer Nederlanders zijn die menen de Thaise keuken de grond in te moeten boren.
Ach, als je nooit verder komt dan een smakeloze stamppot met jus weet je niet beter...
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

louis49
Waarschuwing!
Waarschuwing!
Berichten: 103
Lid geworden op: zaterdag 07 januari 2012, 03:30

Re: Thais eten

#21 Bericht door louis49 » zondag 23 december 2012, 13:18

als je de thaise keuken een van de beste van de wereld noemt ,ben je echt niks gewend ,en apropos ik ben vlaming

Duncan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1356
Lid geworden op: zondag 10 oktober 2010, 03:19

Re: Thais eten

#22 Bericht door Duncan » zondag 23 december 2012, 14:18

Als ik reacties als die van Louis49 lees heb ik atijd het idee dat hun ervaringen met Thais eten niet verder gaan dan hun stamtafeltje in het hotel/guesthouse en in de Shopping Mall. :mrgreen:
Loop eens over de markt met uw ega, bekijk die varieteit aan groenten die er voor next to nothing ligt, zoek een goede homp vlees erbij en laat uw dame zich eens lekker uitleven...

Gebruikersavatar
Pieter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: donderdag 24 februari 2005, 15:06
Locatie: Bangkok

Re: Thais eten

#23 Bericht door Pieter » zondag 23 december 2012, 14:46

Mijn vrouw is net als meer dan 40% niet in staat goed lekker te koken

(dat zegt ze zelf ook)

En dat hele hete eten is naast het maskeren van bedorven zaken ook voor het sneller vol gevoel geven van de maag
dus je hebt gewoon minder honger als je te weinig te eten hebt

Maar met een lekkere homp vlees begint het al

Ik zou zeggen een ree ruggetje of een fazant

maar laten we het simpel houden een rundsvlees stukkie
liefst wat doorregen (met wat vet eraan)
Thiase mensen zijn naast boedhisten ook parttime hindoe dus een stukkie koe is heel moeilijk te krijgen
zelf in een moslim wijk waar ik woon is dit echt met een vergrootglas zoeken naar zoiets

(en ja als het niet mals is ken ik de truckjes wel om het wel "mals" te krijgen zoals wat zuur spul zoals azijn, lemoen of kiwi)

Dat nederland een slechte keuken heeftvalt wel mee hoor

Engelsen die weten het niet

Vlamingen wel die eten potjandorie onze lekkerste zeeuwse mosselen op



Pieter
Gebruik de handen om een pen te grijpen of toetsen te beroeren en niet om ze tot vuisten te ballen. Evolueer.

Gebruikersavatar
Pieter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: donderdag 24 februari 2005, 15:06
Locatie: Bangkok

Re: Thais eten

#24 Bericht door Pieter » zondag 23 december 2012, 15:07

Trouwens het lekkerste eten wat ik ooit op heb was in een dorpje in zweden
gekookt door de eigenaar/kok van een hotel ; dat was een egyptenaar die ook als kok op de grote vaart had gezeten

een vissoep zo lekker

en hij heeft ook ons het geheim van zijn vissoep verteld ...... > kalfsvlees


Pieter
Gebruik de handen om een pen te grijpen of toetsen te beroeren en niet om ze tot vuisten te ballen. Evolueer.

DeDe
Erelid
Erelid
Berichten: 250
Lid geworden op: woensdag 02 maart 2011, 04:53
Locatie: saeng sawang

Re: Thais eten

#25 Bericht door DeDe » zondag 23 december 2012, 15:38

Met verbazing heb ik de bovenstaande berichten gelezen.
Rundvlees van hoge kwaliteit uit de regio is in de Isaan echt wel te koop,maar ook wel zeer dure import.
Flappie is naar mijn weten een konijn en die laat je niet adel worden, je verwisselt het met haas Ruudthai.
Vis wordt hier gefermenteerd net zo als onze Hollandse nieuwe, d.w.z. dat het fermentatie proces met zout wordt gestopt voor de vis bederft.
Dat je bedorven vis,kip of vlees weer eetbaar kunt maken met scherpe specerijen is flauwekul. Als je dat zou eten wordt je doodziek.
Heb zo'n 40 jaar ervaring met voedselbereiding vandaar deze bijdrage.

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Thais eten

#26 Bericht door RuudThai » zondag 23 december 2012, 16:02

DeDe schreef:Met verbazing heb ik de bovenstaande berichten gelezen.
Rundvlees van hoge kwaliteit uit de regio is in de Isaan echt wel te koop,maar ook wel zeer dure import.
Flappie is naar mijn weten een konijn en die laat je niet adel worden, je verwisselt het met haas Ruudthai.
Vis wordt hier gefermenteerd net zo als onze Hollandse nieuwe, d.w.z. dat het fermentatie proces met zout wordt gestopt voor de vis bederft.
Dat je bedorven vis,kip of vlees weer eetbaar kunt maken met scherpe specerijen is flauwekul. Als je dat zou eten wordt je doodziek.
Heb zo'n 40 jaar ervaring met voedselbereiding vandaar deze bijdrage.
Ik schreef ook: 'Dus dacht men....' Ik weet ook wel beter, maar velen niet hier en vandaar die doorlopende buikloopgevallen.... :giggle2:
Wij hebben een nichtje dat een anorexiafiguur heeft , maar ze eet dan ook praktisch alleen somtam met plaa raa en daar ga je toch van af, nee, niet te kort zeg!
Ook als mijn vrouw het eet dan gaat ze geheid naar de wc daarna. Voor mij is die rommel hoogst ongezond! Ik raak het met geen vork aan!!

ron
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7520
Lid geworden op: zondag 15 april 2007, 16:21
Locatie: Amsterdam

Re: Thais eten

#27 Bericht door ron » maandag 24 december 2012, 04:34

Prajak zal wel Kersterwtensoep maken? :o

Ron.
"Zij die dansen
worden voor gek verklaard
door hen
die de muziek niet horen."

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Thais eten

#28 Bericht door RuudThai » maandag 24 december 2012, 06:12

ron schreef:Prajak zal wel Kersterwtensoep maken? :o

Ron.
Of kerstbitterballen, kerstfricandellen, kerstloempia's, kerstkroketten, kersthutspot of misschien gewoon kersttomyamkung.... ;)
Hmmmm, ik heb nog bietjes in de koelkast liggen, lekker met aardappeltjes en een gehaktballetje met kerstmis?
't Is in ieder geval wel goed weer hier voor hutspot, erwtensoep of andere stevige Hollandse pot, gisteravond onder de 20 graden in huis!

Gebruikersavatar
Pieter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: donderdag 24 februari 2005, 15:06
Locatie: Bangkok

Re: Thais eten

#29 Bericht door Pieter » maandag 24 december 2012, 06:27

DeDe schreef:Met verbazing heb ik de bovenstaande berichten gelezen.
Rundvlees van hoge kwaliteit uit de regio is in de Isaan echt wel te koop,maar ook wel zeer dure import.
Natuurlijk kun je wel rundsvlees krijgen als je 20 kilometer gaat rijden

maar ik woon dus in/bij Nong Jok aan de rand van Bangkok
Volgens wikipedia een van oorsprong islamitisch deel

op de markt en bij de tesco lotus express,

voor het gemak de twee dichtsbijzijnde leveranciers als we niet minimaal 5 kilometer willen rijden
8 van de 10 keer dus niet

Ik woon niet in de isaan en wat is dat voor een hindoe gedoe in de isaan wat betreft het eten van rund

maar ook in winkels als big C in is het karig met het rundvlees aanbod

ja bij tops/villa market kun je jammy jammy (b.v. Black Anges) vlees krijgen

Het liefst eet ik nu paardenhachee maar daar zal ik maar even mee wachten
(het is makkelijker aan struisvogel/krokodil en kangaroe vlees te komen dan aan normaal paard)

Pieter
Gebruik de handen om een pen te grijpen of toetsen te beroeren en niet om ze tot vuisten te ballen. Evolueer.

Plaats reactie

Terug naar “Thaise keuken”