Vervoerder naar Nederland

Post hier al je vragen voor het immigreren naar Nederland.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
menan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 760
Lid geworden op: zondag 01 april 2007, 13:23
Locatie: Bangkok

Vervoerder naar Nederland

#1 Bericht door menan » woensdag 25 juli 2012, 07:43

Wij hebben een (vakantie) huis gekocht en willen de inboedel gedeeltelijk mee terug nemen. Die keus hebben wij al gemaakt :lol:

Nu zoeken wij een goede 'door to door'vervoerder maar ook een betaalbare en betrouwbare. weet iemand er een of meerdere?

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Vervoerder naar Nederland

#2 Bericht door prajak » woensdag 25 juli 2012, 11:03

Ik kan je met een vervoerder naar NL niet helpen, hoogstens met de naam van een Bangkok broker, Santa Fe, ergens ver op Sukhumwit. Die naam is in dit forum meer gevallen. Zij klaarden tien jaar terug mijn kist met spullen in.

Natuurlijk houd je er rekening mee dat mogelijk de vrijstelling voor verhuisboedels niet geldt (want je blijft hier wonen) en dat je aan de grens van NL invoerrecht en btw betaalt. Om die reden wil ik je aanraden zeer tijdig in NL een broker te zoeken want anders staat het spul in de haven op jou te wachten... En een goede broker vind je vast wel tussen de internationale verhuizers in NL, die weten immers wat uit- en inklaren is en kennen de tarieven.

Maar ik lees ook dat je schrijft "mee terug nemen". Praat je dan over kleine dingen en niet over een vracht ?

Succes. Want het is een hele klus.

menan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 760
Lid geworden op: zondag 01 april 2007, 13:23
Locatie: Bangkok

Re: Vervoerder naar Nederland

#3 Bericht door menan » woensdag 25 juli 2012, 11:16

Het is uitermate ingewikkeld wanneer je goederen wilt brengen naar Nederland.

Wanneer je een jaar hier bent en je wilt huisraad weer terug transporteren dan heb je 3 jaar de tijd dit te doen. Maar je moet wel een verschepingslijst en een uitvoeraangifte hebben. Daarnaast moeten alle retourartikelen gespecificeerd worden naar merk, type en nummer.

Tevens moet je je laten inschrijven in GBA.

Dat laatste wil ik dus niet. Nu ben ik met een broker in overleg. Ik houd jullie op de hoogte.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Vervoerder naar Nederland

#4 Bericht door prajak » woensdag 25 juli 2012, 16:03

Een huis gekocht in NL, duidelijk.

Ga je overleg voeren met de NL belastingdienst over dat huis en afspraken maken over het aantal weken dat je er per jaar bent ? Dat je het huis als een pied-à-terre gaat gebruiken alleen voor korte periodes ?

Want als je niets doet is de kans groot dat de belastingdienst je woonachtig acht in Nederland en daar helpt het niet-inschrijven in het GBA geen moedertje lief aan. Dan ga je weer betalen in NL voor de volksverzekering en in box 3. Dus ga jouw licht opsteken, is mijn advies.

Maar ook als jouw emigratie in stand blijft ga je in box 3 betalen over het huis (en eventueel andere onroerende zaken of rechten daarop in NL). En zover ik weet heb je dan geen recht op de basisvrijstelling in box 3.

menan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 760
Lid geworden op: zondag 01 april 2007, 13:23
Locatie: Bangkok

Re: Vervoerder naar Nederland

#5 Bericht door menan » woensdag 25 juli 2012, 16:07

prajak schreef:Een huis gekocht in NL, duidelijk.

Ga je overleg voeren met de NL belastingdienst over dat huis en afspraken maken over het aantal weken dat je er per jaar bent ? Dat je het huis als een pied-à-terre gaat gebruiken alleen voor korte periodes ?

Want als je niets doet is de kans groot dat de belastingdienst je woonachtig acht in Nederland en daar helpt het niet-inschrijven in het GBA geen moedertje lief aan. Dan ga je weer betalen in NL voor de volksverzekering en in box 3. Dus ga jouw licht opsteken, is mijn advies.

Maar ook als jouw emigratie in stand blijft ga je in box 3 betalen over het huis (en eventueel andere onroerende zaken of rechten daarop in NL). En zover ik weet heb je dan geen recht op de basisvrijstelling in box 3.

Alles wat je schrijft klopt als een bus en staat als een huis. :)

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Vervoerder naar Nederland

#6 Bericht door prajak » woensdag 25 juli 2012, 16:25

Dan was mijn stukje overbodig en heb je al advies gehaald. Goed.

carpediem
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2277
Lid geworden op: zaterdag 18 november 2006, 18:17
Locatie: amsterdam

Re: Vervoerder naar Nederland

#7 Bericht door carpediem » donderdag 26 juli 2012, 07:22

Ik heb een huis in Nederland, ben 8 jaar uitgeschreven en betaal geen cent belasting.
Altijd alles keurig opgegeven.
Verhuur dit huis ook officeel aan mijn zoon.
Heb er ook nog een hypotheekje op.
pluk de dag (carpediem)

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Vervoerder naar Nederland

#8 Bericht door prajak » donderdag 26 juli 2012, 07:34

"..Verhuur dit huis ook officeel aan mijn zoon..."

Het staat je dus niet ter beschikking als verblijf. In mijn geval ook niet, dus geen vragen.

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Vervoerder naar Nederland

#9 Bericht door RuudThai » donderdag 26 juli 2012, 08:15

Ik hoop dat menan de resultaten met ons wil delen want ik heb mogelijk ook belangstelling volgend jaar.
Dan overwegen wij om terug te gaan naar Nederland.
Op de heenweg had ik m'n hele inventaris in een 20 ft. container laten proppen, maar dat neem ik niet allemaal weer mee terug. Hoogstens een antiek Mechels buffet en een antieke Friese staartklok plus persoonlijke spullen. En misschien wat tv's, die platte dingen kunnen wel in dat buffet. Dus een grote kist is voldoende.
Ik ben benieuwd naar de Nederlandse douaneregels daarover. :(

menan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 760
Lid geworden op: zondag 01 april 2007, 13:23
Locatie: Bangkok

Re: Vervoerder naar Nederland

#10 Bericht door menan » donderdag 26 juli 2012, 08:54

carpediem schreef:Ik heb een huis in Nederland, ben 8 jaar uitgeschreven en betaal geen cent belasting.
Altijd alles keurig opgegeven.
Verhuur dit huis ook officeel aan mijn zoon.
Heb er ook nog een hypotheekje op.
Ik heb daar gisteren bij de belasting over gebeld. Zij gaven aan dat de huur van je 2e woning niet belast wordt, maar dat je huis in box 3 valt. Je bent uitgeschreven en dan ben je een toerist voor de belasting. Mag er wel de schuld van de hypotheek vanaf aftrekken. Pas op voor de naheffing. De belastingdienst zit nooit stil en kunnen dit controleren. Ik zou toch maar eens goed informeren. De regels voor kinderen zijn in 2001 en 2010 veranderd. (Mazen dichtgetimmerd).

Gebruikersavatar
Pieter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: donderdag 24 februari 2005, 15:06
Locatie: Bangkok

Re: Vervoerder naar Nederland

#11 Bericht door Pieter » donderdag 26 juli 2012, 09:29

je hebt het over we

hoe krijg je je wederhelft naar NL of blijft die in thailand

ik waarschuw maar alvast voor irritaties de ambassade heeft waarschijnlijk steeds meer en of andere dingen te klagen

vorig jaar m'n kollega (die notabene in thailand twee huizen heeft) en die al zo'n 23 keer met z'n vrouw naar europa was geweest
moest nu zijn broer een briefje voor garant laten tekenen

ik heb ze 9 jaar geleden ook bijna van achter de balie getrokken over het gezeik om mijn schoonbroertje mee te krijgen naar het huwelijks feest van mijn broer

Pieter
Gebruik de handen om een pen te grijpen of toetsen te beroeren en niet om ze tot vuisten te ballen. Evolueer.

carpediem
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2277
Lid geworden op: zaterdag 18 november 2006, 18:17
Locatie: amsterdam

Re: Vervoerder naar Nederland

#12 Bericht door carpediem » donderdag 26 juli 2012, 15:39

Als je een huis hebt in nederland kun je zelf gerant staan.
pluk de dag (carpediem)

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Vervoerder naar Nederland

#13 Bericht door prajak » donderdag 26 juli 2012, 15:42

Is dat dwarsliggen een idee van de ambassade of komt dat uit Den Haag, de IND ?

menan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 760
Lid geworden op: zondag 01 april 2007, 13:23
Locatie: Bangkok

Re: Vervoerder naar Nederland

#14 Bericht door menan » donderdag 26 juli 2012, 15:45

prajak schreef:Is dat dwarsliggen een idee van de ambassade of komt dat uit Den Haag, de IND ?

Het betreft familierechtelijke vragen waarvoor de ambassade niet bevoegd is deze te beantwoorden. Ik adviseer u een advocaat in Thailand hierover te raadplegen.
Een lijst met advocaten voeg ik voor u bij deze email.
Met vriendelijke groeten,


Dit is hun reactie.

menan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 760
Lid geworden op: zondag 01 april 2007, 13:23
Locatie: Bangkok

Re: Vervoerder naar Nederland

#15 Bericht door menan » donderdag 26 juli 2012, 15:47

Carpediem, kun jij uitleggen waarom jij geen belasting betaalt over je huis in Nederland? Kan er misschien van leren.

Plaats reactie

Terug naar “Immigreren naar Nederland”