Huis kopen in Nederland

Post hier al je vragen voor het immigreren naar Nederland.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
menan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 760
Lid geworden op: zondag 01 april 2007, 13:23
Locatie: Bangkok

Huis kopen in Nederland

#1 Bericht door menan » maandag 23 juli 2012, 14:42

Ik ben van plan een huis te kopen in Nederland. Nu vroeg de makelaar mij of ik gehuwd ben en wat mijn huwelijkse staat is. Mijn vrouw heeft wel een sofinummer.Wij willen tzt in Nederland gaan wonen. Wordt zij nu mede eigenaar van de woning omdat ik mij als gehuwd heb opgegeven?? Ik dacht het niet, maar omdat zij een sofinummer heeft en ik mij bij de belastingdienst als gehuwd heb gemeld zou ik onder de algemene huwelijkse voorwaarden kunnen vallen?

Gebruikersavatar
Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6941
Lid geworden op: zaterdag 21 mei 2005, 08:49
Locatie: Planet Earth

Re: Huis kopen in Nederland

#2 Bericht door Jim » maandag 23 juli 2012, 15:18

menan schreef:Wordt zij nu mede eigenaar van de woning omdat ik mij als gehuwd heb opgegeven?? Ik dacht het niet
waarom niet? :giggle:
nederland is geen thailand
als je niet op huwelijkse voorwaarden bent getrouwd is 50% gewoon van haar.
Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Huis kopen in Nederland

#3 Bericht door dutch » maandag 23 juli 2012, 15:20

menan schreef:Ik ben van plan een huis te kopen in Nederland. Nu vroeg de makelaar mij of ik gehuwd ben en wat mijn huwelijkse staat is. Mijn vrouw heeft wel een sofinummer.Wij willen tzt in Nederland gaan wonen. Wordt zij nu mede eigenaar van de woning omdat ik mij als gehuwd heb opgegeven?? Ik dacht het niet, maar omdat zij een sofinummer heeft en ik mij bij de belastingdienst als gehuwd heb gemeld zou ik onder de algemene huwelijkse voorwaarden kunnen vallen?
Indien je niet Op huwelijkse voorwaarden bent getrouwd en het een officieel Thais of Nederlands huwelijk is,dan is het 50/50.Dit geldt voor zowel Thailand als Nederland.
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Huis kopen in Nederland

#4 Bericht door prajak » maandag 23 juli 2012, 15:37

Kai is mijn vrouw maar we zijn niet getrouwd. Hoe zit dat dan bij jou ?

Ben je gehuwd of heb je je als gehuwd gemeld ? En als je officieel gehuwd bent, op welke voorwaarden, of zonder voorwaarden ?

menan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 760
Lid geworden op: zondag 01 april 2007, 13:23
Locatie: Bangkok

Re: Huis kopen in Nederland

#5 Bericht door menan » maandag 23 juli 2012, 15:43

Ik dacht dat al het vermogen van voor het huwelijk met een Thaise vrouw bij ieder blijft die het heeft ingebracht. alleen wat je beiden hebt ingebracht na het huwelijk geldt als samen.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Huis kopen in Nederland

#6 Bericht door prajak » maandag 23 juli 2012, 15:45

Het hangt af van de wetgeving van het land waarin je trouwt. En zover ik weet kent Thailand het gebruikelijke huwelijksvermogensrecht en zonder iets te hebben vastgelegd voor of staande huwelijk is het 50/50 van het saldo van bezit en schuld.

menan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 760
Lid geworden op: zondag 01 april 2007, 13:23
Locatie: Bangkok

Re: Huis kopen in Nederland

#7 Bericht door menan » maandag 23 juli 2012, 15:53

Bij mijn weten moet je je huwelijk in Den Haag eerst registreren wil je huwelijk geregistreerd worden als gemeenschap van goederen. Tot die tijd blijft alles wat voor het huwelijk ieders eigendom was het eigendom van ieder.

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Huis kopen in Nederland

#8 Bericht door RuudThai » maandag 23 juli 2012, 16:02

Als je in Nederland gaat wonen moet je je inschrijven in de GBA van een gemeente. Je bent dan tevens verplicht de juiste burgerlijke staat op te geven. Als het huwelijk in het buitenland is gesloten ben je ook verplicht om de betreffende vertaalde en gelegaliseerde akte te overleggen bij de gemeente.
Je kunt je buitenlandse huwelijksakte ook laten inschrijven in de daarvoor bestemde registers van de burgerlijke stand in Den Haag. Dat is geen verplichting, maar wel makkelijk als je in de toekomst uittreksels nodig hebt voor bepaalde doeleinden.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Huis kopen in Nederland

#9 Bericht door prajak » maandag 23 juli 2012, 16:05

Daar heb ik geen antwoord voor paraat. Maar met plannen zoals jij hebt zou ik daar maar eens achteraan gaan.

Nog iets. Als in Nederland nog steeds de regel geldt dat bij gemeenschap van goederen de huwelijkspartner moet meetekenen bij aankoop van een goed als een onroerende zaak (en hypotheek eventueel) zal een notaris, als hij weet dat je gehuwd bent, de transactie weigeren als hij geen volledige informatie krijgt.

Alle reden er eens achteraan te gaan. Succes.

menan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 760
Lid geworden op: zondag 01 april 2007, 13:23
Locatie: Bangkok

Re: Huis kopen in Nederland

#10 Bericht door menan » maandag 23 juli 2012, 16:11

RuudThai schreef:Als je in Nederland gaat wonen moet je je inschrijven in de GBA van een gemeente. Je bent dan tevens verplicht de juiste burgerlijke staat op te geven. Als het huwelijk in het buitenland is gesloten ben je ook verplicht om de betreffende vertaalde en gelegaliseerde akte te overleggen bij de gemeente.
Je kunt je buitenlandse huwelijksakte ook laten inschrijven in de daarvoor bestemde registers van de burgerlijke stand in Den Haag. Dat is geen verplichting, maar wel makkelijk als je in de toekomst uittreksels nodig hebt voor bepaalde doeleinden.
Maar voorkom je dan niet door je niet te registreren in Den Haag dat je van de ene op de andere dag de helft van je vermogen opdeelt?

menan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 760
Lid geworden op: zondag 01 april 2007, 13:23
Locatie: Bangkok

Re: Huis kopen in Nederland

#11 Bericht door menan » maandag 23 juli 2012, 16:15

prajak schreef:Daar heb ik geen antwoord voor paraat. Maar met plannen zoals jij hebt zou ik daar maar eens achteraan gaan.

Nog iets. Als in Nederland nog steeds de regel geldt dat bij gemeenschap van goederen de huwelijkspartner moet meetekenen bij aankoop van een goed als een onroerende zaak (en hypotheek eventueel) zal een notaris, als hij weet dat je gehuwd bent, de transactie weigeren als hij geen volledige informatie krijgt.

Alle reden er eens achteraan te gaan. Succes.

Het gaat dus om de status die je Thaise huwelijk in Nederland heeft.

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Huis kopen in Nederland

#12 Bericht door dutch » maandag 23 juli 2012, 16:19

menan schreef:
prajak schreef:Daar heb ik geen antwoord voor paraat. Maar met plannen zoals jij hebt zou ik daar maar eens achteraan gaan.

Nog iets. Als in Nederland nog steeds de regel geldt dat bij gemeenschap van goederen de huwelijkspartner moet meetekenen bij aankoop van een goed als een onroerende zaak (en hypotheek eventueel) zal een notaris, als hij weet dat je gehuwd bent, de transactie weigeren als hij geen volledige informatie krijgt.

Alle reden er eens achteraan te gaan. Succes.

Het gaat dus om de status die je Thaise huwelijk in Nederland heeft.
De status is dat je gehuwd bent,met alle gevolgen vandien.
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Huis kopen in Nederland

#13 Bericht door RuudThai » maandag 23 juli 2012, 16:20

menan schreef:
RuudThai schreef:Als je in Nederland gaat wonen moet je je inschrijven in de GBA van een gemeente. Je bent dan tevens verplicht de juiste burgerlijke staat op te geven. Als het huwelijk in het buitenland is gesloten ben je ook verplicht om de betreffende vertaalde en gelegaliseerde akte te overleggen bij de gemeente.
Je kunt je buitenlandse huwelijksakte ook laten inschrijven in de daarvoor bestemde registers van de burgerlijke stand in Den Haag. Dat is geen verplichting, maar wel makkelijk als je in de toekomst uittreksels nodig hebt voor bepaalde doeleinden.
Maar voorkom je dan niet door je niet te registreren in Den Haag dat je van de ene op de andere dag de helft van je vermogen opdeelt?
Den Haag staat hier buiten, je moet je altijd registreren in de GBA van de gemeente waar je gaat wonen. Je valt dan meteen onder de Nederlandse belastingwetgeving en het huwelijksrecht.
Je kunt bij mijn weten huwelijkse voorwaarden laten opmaken NA de huwelijksdatum, alleen zijn er dan beperkingen en de kosten van het opmaken van de akte zijn hoger, maar dat moet je echt bij een notaris informeren.
En een in Thailand officieel bij de amphur gesloten huwelijk heeft dezelfde geldigheid als een in Nederland gesloten huwelijk.

menan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 760
Lid geworden op: zondag 01 april 2007, 13:23
Locatie: Bangkok

Re: Huis kopen in Nederland

#14 Bericht door menan » maandag 23 juli 2012, 16:24

RuudThai schreef:
menan schreef:
RuudThai schreef:Als je in Nederland gaat wonen moet je je inschrijven in de GBA van een gemeente. Je bent dan tevens verplicht de juiste burgerlijke staat op te geven. Als het huwelijk in het buitenland is gesloten ben je ook verplicht om de betreffende vertaalde en gelegaliseerde akte te overleggen bij de gemeente.
Je kunt je buitenlandse huwelijksakte ook laten inschrijven in de daarvoor bestemde registers van de burgerlijke stand in Den Haag. Dat is geen verplichting, maar wel makkelijk als je in de toekomst uittreksels nodig hebt voor bepaalde doeleinden.
Maar voorkom je dan niet door je niet te registreren in Den Haag dat je van de ene op de andere dag de helft van je vermogen opdeelt?
Den Haag staat hier buiten, je moet je altijd registreren in de GBA van de gemeente waar je gaat wonen. Je valt dan meteen onder de Nederlandse belastingwetgeving en het huwelijksrecht.
Je kunt bij mijn weten huwelijkse voorwaarden laten opmaken NA de huwelijksdatum, alleen zijn er dan beperkingen en de kosten van het opmaken van de akte zijn hoger, maar dat moet je echt bij een notaris informeren.
En een in Thailand officieel bij de amphur gesloten huwelijk heeft dezelfde geldigheid als een in Nederland gesloten huwelijk.

Dit geldt dan alleen wanneer je naar Nederland vertrekt en ingeschreven gaat worden in het GBA? Of zit ik nu op glad ijs.

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Huis kopen in Nederland

#15 Bericht door RuudThai » maandag 23 juli 2012, 16:27

Een officieel gesloten huwelijk is overal geldig; als je in een ander land ook trouwt terwijl je huwelijk nog niet ontbonden is pleeg je bigamie.

Plaats reactie

Terug naar “Immigreren naar Nederland”