Huis kopen in Nederland

Post hier al je vragen voor het immigreren naar Nederland.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Bericht
Auteur
prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Huis kopen in Nederland

#16 Bericht door prajak » maandag 23 juli 2012, 16:33

Simpelweg dus met jouw vrouw gaan praten en staande huwelijk in Thailand huwelijkse voorwaarden gaan maken. Als dat kan maar dat weet een Thaise advocaat.

Lijkt me lekker om tegen je vrouw te zeggen........

( sorry, ik wil niet belerend overkomen.....maar je vraagt er om...)

schat, ik heb een fout gemaakt dat ik alles met je wil delen. Want ik ga een huis in NL kopen en daarvan mag je de helft hebben, maar ik wil niet dat je de helft van de hypotheek aan je nek krijgt hangen dus teken effe hier ... en hier ... en hier ... en dan gaan we samen naar de amphur ... en dan is alles geregeld.

Je gaat nu iets doen dat gevolgen krijgt waar je jouw vrouw niet in wil laten delen. OK, of niet OK, maar wel jouw pakkie an en je zit met de gebakken peren als je helemaal niets doet of laat uitzoeken.

Maar als ik dit Kai flik krijg ik een klap voor mijn kanis......en terecht. Ik zou de belofte schenden, die ik niet eens heb gedaan want dat hoort meer bij trouwen, over het delen van alle lief en leed...en het verhaal 'tot de dood ons scheidt' ...enfin, ze zal zich besode.... voelen.

Ik wens je veel wijsheid toe.

menan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 760
Lid geworden op: zondag 01 april 2007, 13:23
Locatie: Bangkok

Re: Huis kopen in Nederland

#17 Bericht door menan » maandag 23 juli 2012, 16:42

prajak schreef:Simpelweg dus met jouw vrouw gaan praten en staande huwelijk in Thailand huwelijkse voorwaarden gaan maken. Als dat kan maar dat weet een Thaise advocaat.

Lijkt me lekker om tegen je vrouw te zeggen........

( sorry, ik wil niet belerend overkomen.....maar je vraagt er om...)

schat, ik heb een fout gemaakt dat ik alles met je wil delen. Want ik ga een huis in NL kopen en daarvan mag je de helft hebben, maar ik wil niet dat je de helft van de hypotheek aan je nek krijgt hangen dus teken effe hier ... en hier ... en hier ... en dan gaan we samen naar de amphur ... en dan is alles geregeld.

Je gaat nu iets doen dat gevolgen krijgt waar je jouw vrouw niet in wil laten delen. OK, of niet OK, maar wel jouw pakkie an en je zit met de gebakken peren als je helemaal niets doet of laat uitzoeken.

Maar als ik dit Kai flik krijg ik een klap voor mijn kanis......en terecht. Ik zou de belofte schenden, die ik niet eens heb gedaan want dat hoort meer bij trouwen, over het delen van alle lief en leed...en het verhaal 'tot de dood ons scheidt' ...enfin, ze zal zich besode.... voelen.

Ik wens je veel wijsheid toe.
Je hebt wel gelijk, maar het is nu eenmaal lastig met groot verschil in vermogen. Zal inderdaad erg lastig worden.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Huis kopen in Nederland

#18 Bericht door prajak » maandag 23 juli 2012, 16:47

Onderhandelen, meer is er niet. Liegen kan ook maar heus je komt jezelf een keer tegen.
En dan ben je jouw investering voor de helft kwijt en jouw vrouw helemaal. Is het dat waard ?

Ga eerst eens met een Thaise jurist babbelen. Alleen.

menan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 760
Lid geworden op: zondag 01 april 2007, 13:23
Locatie: Bangkok

Re: Huis kopen in Nederland

#19 Bericht door menan » maandag 23 juli 2012, 16:51

prajak schreef:Onderhandelen, meer is er niet. Liegen kan ook maar heus je komt jezelf een keer tegen.
En dan ben je jouw investering voor de helft kwijt en jouw vrouw helemaal. Is het dat waard ?

Ga eerst eens met een Thaise jurist babbelen. Alleen.
Ik denk dat ik er wel een weet :)

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Huis kopen in Nederland

#20 Bericht door prajak » maandag 23 juli 2012, 17:18

Zij is een goeie keus.

menan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 760
Lid geworden op: zondag 01 april 2007, 13:23
Locatie: Bangkok

Re: Huis kopen in Nederland

#21 Bericht door menan » maandag 23 juli 2012, 17:26

prajak schreef:Zij is een goeie keus.

Klopt

menan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 760
Lid geworden op: zondag 01 april 2007, 13:23
Locatie: Bangkok

Re: Huis kopen in Nederland

#22 Bericht door menan » dinsdag 24 juli 2012, 07:44

Mijn vraag kan misschien uitgelegd worden dat ik niets voor mijn vrouw wil doen, maar niets is minder waar.

Bij het huwelijk in 2010 hadden wij al afgesproken dat de stand van zaken voor aanvang van het huwelijk van ieder ons zelf zou blijven.
Mijn vrouw heeft en goede baan gehad, heeft veel gespaard, verwacht een huis en 30 rai (rijst)land bij overlijden, die ze dan met haar broer moet delen. Daarnaast heeft zij nog allerlei potjes die ik ook niet allemaal weet.
Ik had een bepaald vermogen opgebouwd, maar ook met het idee dat dit mijn enige garantie was op een toekomst waarin ik nog te kiezen had, mocht er van alles mis gaan.

Na het huwelijk delen wij alles en ik heb een hoog inkomen (tot mijn 66ste, want darnaa moet ik rondkomen van 40% van de AOW alleenstaande voor ons beiden. We leven nu als God in Frankrijk en zijn nog spaarzaam voor de toekomst ook nog. Wanneer ik kom te overlijden (zij is 18 jaar jonger) dan wordt er via de notaris in Nederland een goede afspraak gemaakt over wat mijn kinderen en mijn vrouw krijgen.

Maar ik voel mij onbehagelijk dat ik nu zonder meer mijn garantie voor de toekomst zomaar uit handen heb gegeven.
De afspraken die wij al voor het huwelijk hebben gemaakt gaan we nu in overleg met elkaar alsnog vastleggen bij een notaris. Naar beider tevredenheid, want nu heeft zij ook zekerheid over haar toekomst mochten wij of ik mijn geld er alsnog doorheen jagen.

Dit wil ik toch even vermelden.

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Huis kopen in Nederland

#23 Bericht door dutch » dinsdag 24 juli 2012, 08:04

menan schreef:Mijn vraag kan misschien uitgelegd worden dat ik niets voor mijn vrouw wil doen, maar niets is minder waar.

Bij het huwelijk in 2010 hadden wij al afgesproken dat de stand van zaken voor aanvang van het huwelijk van ieder ons zelf zou blijven.
Mijn vrouw heeft en goede baan gehad, heeft veel gespaard, verwacht een huis en 30 rai (rijst)land bij overlijden, die ze dan met haar broer moet delen. Daarnaast heeft zij nog allerlei potjes die ik ook niet allemaal weet.
Ik had een bepaald vermogen opgebouwd, maar ook met het idee dat dit mijn enige garantie was op een toekomst waarin ik nog te kiezen had, mocht er van alles mis gaan.

Na het huwelijk delen wij alles en ik heb een hoog inkomen (tot mijn 66ste, want darnaa moet ik rondkomen van 40% van de AOW alleenstaande voor ons beiden. We leven nu als God in Frankrijk en zijn nog spaarzaam voor de toekomst ook nog. Wanneer ik kom te overlijden (zij is 18 jaar jonger) dan wordt er via de notaris in Nederland een goede afspraak gemaakt over wat mijn kinderen en mijn vrouw krijgen.

Maar ik voel mij onbehagelijk dat ik nu zonder meer mijn garantie voor de toekomst zomaar uit handen heb gegeven.
De afspraken die wij al voor het huwelijk hebben gemaakt gaan we nu in overleg met elkaar alsnog vastleggen bij een notaris. Naar beider tevredenheid, want nu heeft zij ook zekerheid over haar toekomst mochten wij of ik mijn geld er alsnog doorheen jagen.

Dit wil ik toch even vermelden.

Als je toch (vooraf) al afspraken had gemaakt is er toch niets mis mee om dat officieel/legaal te maken?
Met deze bescheiden achtergrond informatie klinkt het toch al heel anders ;)
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

Jeanette
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 4675
Lid geworden op: maandag 16 november 2009, 13:52
Locatie: Leiderdorp

Re: Huis kopen in Nederland

#24 Bericht door Jeanette » dinsdag 24 juli 2012, 09:18

menan schreef:Mijn vraag kan misschien uitgelegd worden dat ik niets voor mijn vrouw wil doen, maar niets is minder waar.
Laat je niet opnaaien menan, je vroeg iets over wetten en rechten en niet om je moraal en de verhouding tot je lief te laten testen. Die het hardst mekkeren hebben w.s. boter op hun hoofd. :mrgreen:

[|)

menan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 760
Lid geworden op: zondag 01 april 2007, 13:23
Locatie: Bangkok

Re: Huis kopen in Nederland

#25 Bericht door menan » dinsdag 24 juli 2012, 09:56

Ik heb gebeld met een notaris in Nederland. hij vertelde mij dat het omzetten van een huwelijkscontract naar huwelijkse voorwaarden wel kan maar geen garantie biedt dat dit voor Thailand ook geldt. Hij adviseerde mij het in Thailand om te laten zetten. Eventueel contact op te nemen met de ambassade.

Misschien toch via een Thaise advocaat?

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Huis kopen in Nederland

#26 Bericht door prajak » dinsdag 24 juli 2012, 10:41

Ja, eerst hier regelen denk ik.

En nog wat. "..Wanneer ik kom te overlijden (zij is 18 jaar jonger) dan wordt er via de notaris in Nederland een goede afspraak gemaakt over wat mijn kinderen en mijn ..."

Ik denk dat je de volgorde moet omdraaien. Eerst een testament maken en daarin vastleggen wat er bij jouw overlijden gebeurt. Andersom werkt niet.......

En wat Jeanette zegt : Als het andersom gebeurt dan is het forum te klein.... Die Thaise vrouwen toch ! Nou, farang mannen kunnen er ook wat van; de partner achterlaten met de gebakken peren en soms nog minder dan dat ook.

menan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 760
Lid geworden op: zondag 01 april 2007, 13:23
Locatie: Bangkok

Re: Huis kopen in Nederland

#27 Bericht door menan » dinsdag 24 juli 2012, 10:46

prajak schreef:Ja, eerst hier regelen denk ik.

En nog wat. "..Wanneer ik kom te overlijden (zij is 18 jaar jonger) dan wordt er via de notaris in Nederland een goede afspraak gemaakt over wat mijn kinderen en mijn ..."

Ik denk dat je de volgorde moet omdraaien. Eerst een testament maken en daarin vastleggen wat er bij jouw overlijden gebeurt. Andersom werkt niet.......

En wat Jeanette zegt : Als het andersom gebeurt dan is het forum te klein.... Die Thaise vrouwen toch ! Nou, farang mannen kunnen er ook wat van; de partner achterlaten met de gebakken peren en soms nog minder dan dat ook.

Met regelen bedoel ik ook een testament. Ik drukte me niet duidelijk genoeg uit. Maar ik wil dit met mijn vrouw en kinderen rond de tafel bespreken. Bij consensus krijg je dan ook daarna geen scheve gezichten. Ik begrijp ook wel dat ik dat niet hoef te doen, maar ik ben nu eenmaal een overlegfiguur.

Gebruikersavatar
Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6941
Lid geworden op: zaterdag 21 mei 2005, 08:49
Locatie: Planet Earth

Re: Huis kopen in Nederland

#28 Bericht door Jim » dinsdag 24 juli 2012, 13:25

menan schreef:Bij consensus krijg je dan ook daarna geen scheve gezichten.
tenzij je de beruchte 'up to you' en 'no plobrem' te horen krijgt ;)
Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”

menan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 760
Lid geworden op: zondag 01 april 2007, 13:23
Locatie: Bangkok

Re: Huis kopen in Nederland

#29 Bericht door menan » woensdag 25 juli 2012, 07:26

Da ambassade heb ik ook verzocht om informatie over hoe dit werkt in Thailand dus het wijzigen van de huwelijksvoorwaarden. Hun reactie is echter dat zij zich niet bevoegd achten hierop antwoord te geven. zij geven mij wel een lijst met advocaten in Thailand.

carpediem
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2277
Lid geworden op: zaterdag 18 november 2006, 18:17
Locatie: amsterdam

Re: Huis kopen in Nederland

#30 Bericht door carpediem » woensdag 25 juli 2012, 07:54

menan schreef:Ik ben van plan een huis te kopen in Nederland. Nu vroeg de makelaar mij of ik gehuwd ben en wat mijn huwelijkse staat is. Mijn vrouw heeft wel een sofinummer.Wij willen tzt in Nederland gaan wonen. Wordt zij nu mede eigenaar van de woning omdat ik mij als gehuwd heb opgegeven?? Ik dacht het niet, maar omdat zij een sofinummer heeft en ik mij bij de belastingdienst als gehuwd heb gemeld zou ik onder de algemene huwelijkse voorwaarden kunnen vallen?
Als je in gemeenschap van goederen getrouwd bent en in nederland ingeschreven dan geldt de nederlandse wet. In principe betekent dat alle eigendom 50%/50% verdeeld is. Als echtgenote heeft ze ook erfrecht net zoals de kinderen. Allemaal netjes geregeld zoals ook haar pensioenrecht.
In een testament kun je hier niet zoveel aan veranderen.
Wil je dit niet dan zal je alsnog je staat van in gemeenschap van goederen getrouwd pogen te veranderen.

Woon je in Thailand en uitgeschreven uit nederland valt je huwelijkse staat onder de thaise wetten.
In grote lijnen wordt als gezamelijk bezit beschouwd wat er tijdens de huwelijks periode is ingebracht.

Dus volgens mij hoef je niet zoveel te doen als je in nederland gaat wonen, tenzij je de helft van jullie bezit niet gunt aan je echtgenote bij scheiding of gehele bezit bij overlijden.
pluk de dag (carpediem)

Plaats reactie

Terug naar “Immigreren naar Nederland”