Gevalletje zonnesteek?

Alles wat niet in een andere rubriek thuishoort of wat niet met Thailand te maken heeft.
Moderators: Chang, Patriot, Broom, Loempia
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Jeanette
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 4675
Lid geworden op: maandag 16 november 2009, 13:52
Locatie: Leiderdorp

Re: Gevalletje zonnesteek?

#46 Bericht door Jeanette » vrijdag 06 juli 2012, 07:52

RuudThai schreef:De Kamer heeft vannacht de motie om te stoppen met het JSF-project aangenomen met 77 stemmen vóór en 71 tegen. Voor de motie stemden PvdA, SP, GL, de PvdD en de PVV. Tegen de overige partijen plus de 3 ratten die nu al het zinkende PVV-schip hebben verlaten.
Minister Hillen zal bekijken hoe het kabinet hierop zal reageren. Hij wil eigenlijk de motie naast zich neerleggen. De Kamer geeft hem de gelegenheid om dit in het kabinet aan te kaarten en lijkt hem daarom voorlopig niet naar huis te willen sturen.
Zie: http://www.nu.nl/politiek/2852631/kamer ... oject.html

Hillen heeft geen gelijk als hij stelt dat Nederland een onbetrouwbare partner is omdat het tijdens de rit afhaakt. Ik vind het eerder van een grote mate van onbetrouwbaarheid van de Amerikanen getuigen dat men de oorspronkelijke aangeboden prijs van het toestel, vermeerderd met inflatiecorrectie, niet heeft gehandhaafd en zo de deelnemers voor een aanmerkelijk hoger financieel blok zet.
Voortaan dus dit soort voorwaarden maar in het contract zetten! Dan was het nu niet gestegen van 18 miljoen naar 88 miljoen (en er komt nog meer bij!). Misschien 30 miljoen en dan zou Lockheed er op verliezen, maar dat is het ondernemersrisico. Dan hadden ze maar aangeklopt bij de Amerikaanse minister van Defensie.... :shock: :mrgreen:
Hoe kom jij aan die cijfers Ruud?

Ik lees net..... het was ooit 81 miljoen dollar per toestel en het is nu al 161 miljoen dollar.

En dat zou hier http://www.jsfnieuws.nl/?cat=5 in moeten staan. Niet dat ik dat kan vinden hoor. ;)

Wouter_Udon
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6466
Lid geworden op: vrijdag 28 september 2007, 07:33
Locatie: ฮอลแลนด์ใต้

Re: Gevalletje zonnesteek?

#47 Bericht door Wouter_Udon » vrijdag 06 juli 2012, 08:02

RuudThai schreef:De Kamer heeft vannacht de motie om te stoppen met het JSF-project aangenomen met 77 stemmen vóór en 71 tegen. Voor de motie stemden PvdA, SP, GL, de PvdD en de PVV. Tegen de overige partijen plus de 3 ratten die nu al het zinkende PVV-schip hebben verlaten.
Minister Hillen zal bekijken hoe het kabinet hierop zal reageren. Hij wil eigenlijk de motie naast zich neerleggen. De Kamer geeft hem de gelegenheid om dit in het kabinet aan te kaarten en lijkt hem daarom voorlopig niet naar huis te willen sturen.
Zie: http://www.nu.nl/politiek/2852631/kamer ... oject.html

Hillen heeft geen gelijk als hij stelt dat Nederland een onbetrouwbare partner is omdat het tijdens de rit afhaakt. Ik vind het eerder van een grote mate van onbetrouwbaarheid van de Amerikanen getuigen dat men de oorspronkelijke aangeboden prijs van het toestel, vermeerderd met inflatiecorrectie, niet heeft gehandhaafd en zo de deelnemers voor een aanmerkelijk hoger financieel blok zet.
Voortaan dus dit soort voorwaarden maar in het contract zetten! Dan was het nu niet gestegen van 18 miljoen naar 88 miljoen (en er komt nog meer bij!). Misschien 30 miljoen en dan zou Lockheed er op verliezen, maar dat is het ondernemersrisico. Dan hadden ze maar aangeklopt bij de Amerikaanse minister van Defensie.... :shock: :mrgreen:

Je geeft weer eens blijk geen verstand te hebben van contracten en consequenties daarvan die willens en wetens ondertekent zijn.
Als er voorwaarden op papier staan en dat papier is ondertekent door degenen die die overeenkomst hebben afgesloten dan is dat bindend voor de ondertekenaars met alle consequenties van dien.
Leuk of niet leuk, de ondertekenaars zullen het moeten accepteren en respecteren. En dan is het weldegelijk zo dat als wij contractbreuk zouden plegen, want daar praat je dan over, Nederland toch echt onbetrouwbaar en dan zal de contractbreuk, naast allelerlei vervelende effecten zoals het mislopen van compensatieopdrachten, mogelijk ook nog juridische consequenties hebben.
Mochten er echter ontbindende voorwaarden zijn opgenomen waar wij eventueel een beroep op zouden kunnen doen, dan zullen er geen juridische consequenties volgen op de contractbreuk.
Ik kan me overigens niet voorstellen dat er geen ontbindende voorwaarden zouden zijn opgenomen in een dergelijk contract. Welke ontbindende voorwaarden dat dan zouden zijn blijft echter gissen en of we er een beroep op zouden kunnen doen is ook duister.
Laatst gewijzigd door Wouter_Udon op vrijdag 06 juli 2012, 13:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Live your dream, don't dream your life.

Wouter_Udon
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6466
Lid geworden op: vrijdag 28 september 2007, 07:33
Locatie: ฮอลแลนด์ใต้

Re: Gevalletje zonnesteek?

#48 Bericht door Wouter_Udon » vrijdag 06 juli 2012, 08:06

Jeanette schreef:
RuudThai schreef:De Kamer heeft vannacht de motie om te stoppen met het JSF-project aangenomen met 77 stemmen vóór en 71 tegen. Voor de motie stemden PvdA, SP, GL, de PvdD en de PVV. Tegen de overige partijen plus de 3 ratten die nu al het zinkende PVV-schip hebben verlaten.
Minister Hillen zal bekijken hoe het kabinet hierop zal reageren. Hij wil eigenlijk de motie naast zich neerleggen. De Kamer geeft hem de gelegenheid om dit in het kabinet aan te kaarten en lijkt hem daarom voorlopig niet naar huis te willen sturen.
Zie: http://www.nu.nl/politiek/2852631/kamer ... oject.html

Hillen heeft geen gelijk als hij stelt dat Nederland een onbetrouwbare partner is omdat het tijdens de rit afhaakt. Ik vind het eerder van een grote mate van onbetrouwbaarheid van de Amerikanen getuigen dat men de oorspronkelijke aangeboden prijs van het toestel, vermeerderd met inflatiecorrectie, niet heeft gehandhaafd en zo de deelnemers voor een aanmerkelijk hoger financieel blok zet.
Voortaan dus dit soort voorwaarden maar in het contract zetten! Dan was het nu niet gestegen van 18 miljoen naar 88 miljoen (en er komt nog meer bij!). Misschien 30 miljoen en dan zou Lockheed er op verliezen, maar dat is het ondernemersrisico. Dan hadden ze maar aangeklopt bij de Amerikaanse minister van Defensie.... :shock: :mrgreen:
Hoe kom jij aan die cijfers Ruud?

Ik lees net..... het was ooit 81 miljoen dollar per toestel en het is nu al 161 miljoen dollar.

En dat zou hier http://www.jsfnieuws.nl/?cat=5 in moeten staan. Niet dat ik dat kan vinden hoor. ;)

Ik snap het probleem van voor- en tegenstanders ook niet helemaal.
Want er is een max bedrag afgesproken waarvoor wij een paar van die toestellen zouden gaan kopen. Het max. bedrag blijft hetzelfde, daar komt geen verandering in; we krijgen alleen wat toestellen minder.
Als we nog een paar jaartjes moeten wachten vanwege doorontwikkelingen plus de bijkomende inflatie dan krijgen we er straks een stuk of 5. ;)
Is lekker goedkope exploitatie dus wat zeuren we nu? :cheesy:
Live your dream, don't dream your life.

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Gevalletje zonnesteek?

#49 Bericht door RuudThai » vrijdag 06 juli 2012, 09:05

Jeanette schreef:Hoe kom jij aan die cijfers Ruud?

Ik lees net..... het was ooit 81 miljoen dollar per toestel en het is nu al 161 miljoen dollar.

En dat zou hier http://www.jsfnieuws.nl/?cat=5 in moeten staan. Niet dat ik dat kan vinden hoor. ;)
Ik heb hier al eens verwezen naar een artikel in de Volkskrant http://www.volkskrant.nl/vk/nl/9824/Op- ... n-op.dhtml en daarin staat o.a. dit:
"Tegelijk is het aantal van 85 vliegtuigen hoogst onzeker. Nederland staat in zijn twijfel over de aanschaf van de Joint Strike Fighter, oftewel de F-35, bepaald niet alleen. De VS, Australië, Italië, Japan en Canada hebben alle hun aanschaf tegelijk uitgesteld en beperkt.

De afhakers en uitstellers zijn allemaal gevallen over de steeds hogere ontwikkelingskosten waar JSF-bouwer Lockheed Martin mee kwam. En doordat een grote afnemer als de Verenigde Staten minder toestellen van plan is te kopen, stijgt de prijs voor alle afnemers, inclusief Nederland. Die prijs zou volgens sommige berekeningen met 87 miljoen euro per stuk al het viervoudige zijn van de oorspronkelijke. Volgens kenners is dat het gevolg van het tegelijk ontwikkelen en produceren van een extreem complex product als een gevechtsvliegtuig."


Die prijs van 18 miljoen euro kwam uit de periode dat er een principebesluit werd genomen door het toenmalige kabinet Kok II. En gisteren had Hillen het over 88 miljoen euro en dat is met de huidige koers iets van 110 miljoen dollar. Het kan hier en daar een paar miljoentjes schelen, maar een feit blijft dat het toestel al zeker 4 x zo duur is geworden dan 15 jaar geleden was verteld.

En Wouter Udon geeft er weer eens blijk van niet te kunnen lezen want ik gebruikte in de gewraakte zin over het contract als 1e woord "Voortaan", daarmee aangevend dat ik vermoedde dat prijsvoorwaarden in dit contract niet opgenomen zouden zijn.
Maar ja, blijven zuigen Wouter, dat is je hobby naar mij toe nou eenmaal! :mrgreen:

Wouter_Udon
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6466
Lid geworden op: vrijdag 28 september 2007, 07:33
Locatie: ฮอลแลนด์ใต้

Re: Gevalletje zonnesteek?

#50 Bericht door Wouter_Udon » vrijdag 06 juli 2012, 09:14

RuudThai schreef:
Jeanette schreef:Hoe kom jij aan die cijfers Ruud?

Ik lees net..... het was ooit 81 miljoen dollar per toestel en het is nu al 161 miljoen dollar.

En dat zou hier http://www.jsfnieuws.nl/?cat=5 in moeten staan. Niet dat ik dat kan vinden hoor. ;)
Ik heb hier al eens verwezen naar een artikel in de Volkskrant http://www.volkskrant.nl/vk/nl/9824/Op- ... n-op.dhtml en daarin staat o.a. dit:
"Tegelijk is het aantal van 85 vliegtuigen hoogst onzeker. Nederland staat in zijn twijfel over de aanschaf van de Joint Strike Fighter, oftewel de F-35, bepaald niet alleen. De VS, Australië, Italië, Japan en Canada hebben alle hun aanschaf tegelijk uitgesteld en beperkt.

De afhakers en uitstellers zijn allemaal gevallen over de steeds hogere ontwikkelingskosten waar JSF-bouwer Lockheed Martin mee kwam. En doordat een grote afnemer als de Verenigde Staten minder toestellen van plan is te kopen, stijgt de prijs voor alle afnemers, inclusief Nederland. Die prijs zou volgens sommige berekeningen met 87 miljoen euro per stuk al het viervoudige zijn van de oorspronkelijke. Volgens kenners is dat het gevolg van het tegelijk ontwikkelen en produceren van een extreem complex product als een gevechtsvliegtuig."


Die prijs van 18 miljoen euro kwam uit de periode dat er een principebesluit werd genomen door het toenmalige kabinet Kok II. En gisteren had Hillen het over 88 miljoen euro en dat is met de huidige koers iets van 110 miljoen dollar. Het kan hier en daar een paar miljoentjes schelen, maar een feit blijft dat het toestel al zeker 4 x zo duur is geworden dan 15 jaar geleden was verteld.

En Wouter Udon geeft er weer eens blijk van niet te kunnen lezen want ik gebruikte in de gewraakte zin over het contract als 1e woord "Voortaan", daarmee aangevend dat ik vermoedde dat prijsvoorwaarden in dit contract niet opgenomen zouden zijn.
Maar ja, blijven zuigen Wouter, dat is je hobby naar mij toe nou eenmaal! :mrgreen:

Het draait om jouw zin: "Hillen heeft geen gelijk als hij stelt dat Nederland een onbetrouwbare partner is omdat het tijdens de rit afhaakt."
En die zin is volstrekte onzin en daar heb ik op gereageerd. Idd lezen is ook een vak Ruud. En dingen begrijpen.
Die hobby vind ik wel leuk gevonden. Misschien toch maar eens voor de spiegel staan en jezelf afvragen: "wat heb ik fout gedaan". Of wat nog beter is: "wat doe ik fout". :cheesy:
Laatst gewijzigd door Wouter_Udon op vrijdag 06 juli 2012, 09:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Live your dream, don't dream your life.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Gevalletje zonnesteek?

#51 Bericht door prajak » vrijdag 06 juli 2012, 09:55

Is dat contract opvraagbaar op grond van de Wet Zoveel ? Of juist niet omdat het defensie betreft en Ome Sam's Knutselhut ?

Maar als andere landen waaronder enkele grote zoals net genoemd ook twijfels hebben dan wel zich bela... voelen dan komt de gram niet alleen naar NL toe. Dan zal men zich mogelijk vragen gaan stellen bij de eigen betrouwbaarheid en/of het technisch haalbare van het project.

Verder: dit soort mega contracten heeft altijd ontbindende voorwaarden en steun van de parlementen is er vast een van. Vrijwel iedereen weet hoe politieke besluitvorming kan plaatsvinden en wijzigen, en ik hoop Ome Sam en zijn knutselvriendjes ook....

Het woord is aan de kamers zoals altijd. Wij burgers kunnen er nu niets veranderen, hoogstens straks als we het rode potlood ter hand nemen.

Het RODE potlood ! Wim Kan zei er over: het potlood is rood maar zit het wel aan een touwtje....

Jeanette
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 4675
Lid geworden op: maandag 16 november 2009, 13:52
Locatie: Leiderdorp

Re: Gevalletje zonnesteek?

#52 Bericht door Jeanette » vrijdag 06 juli 2012, 10:05

Ik heb zojuist deze .... http://www.jsfnieuws.nl/wp-content/JSF1 ... 011000.pdf .... doorgeworsteld.

Ik vind hier geen echte harde cijfers wat men dacht te gaan betalen en terug te verdienen.
Echt positief vind ik dit rapport niet en het verbaast mij dat er toen al zoveel tegengas was.
Er wordt ook over de extra werkgelegenheid gezegd dat het hoogopgeleiden betreft en dat daar geen werkeloosheid onder was.

Dat men na zulke rapporten toch voor de JSF is gegaan doet geheime agenda's vermoeden.

Nederland een onbetrouwbare partner noemen is onzin, er is nergens gezegd dat we Amerika/JSF tegen elke prijs zouden steunen.
2 Er bestaan drie niveaus waarop een niet-Amerikaanse partij aan de EMD-fase kan deelnemen. Op niveau I mag
alleen het Verenigd Koninkrijk mee doen. Voor Nederland is level II dus het hoogst haalbare niveau.
Zo close zijn wij dus ook niet voor de USA.

Korat
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 228
Lid geworden op: zondag 07 januari 2007, 02:20
Locatie: Gelderland/Isaan

Re: Gevalletje zonnesteek?

#53 Bericht door Korat » vrijdag 06 juli 2012, 13:37

De onderstaande conclusie in het rapport dat Jeanette vermeld is redelijk vernietigend:

5.4 Totaal conclusie kosten-baten-analyse
De voordelen voor het Nederlandse bedrijfsleven van overheidsdeelname aan de EMD-fase van de
Joint Strike Fighter (JSF) wegen niet op tegen de kosten van NLG 0,3 tot 0,9 miljard en de
verminderde keuzevrijheid bij aanschaf rond 2007. Deelname zorgt weliswaar voor extra
activiteiten bij de betrokken bedrijven, maar het merendeel gaat ten koste van activiteit elders in
Nederland.

Daarmee is al in 2001 de redenatie dat de JSF zo goed is voor het bedrijfsleven van tafel geveegd.
Lees er ook de paragrafen over de Nederlandse vliegtuigindustrie maar eens op na, die ik interpreteer als:
geen samenwerking, geen intentie tot samenwerking, geen toegang tot nieuwe technologie, hebben ook zelf niets nieuws te bieden (vernietigend dus).
Pessimisme is verspilde moeite. Het gaat toch fout.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Gevalletje zonnesteek?

#54 Bericht door prajak » vrijdag 06 juli 2012, 17:15

Dit valt niemand kwalijk te nemen, ik wist het zelf ook niet....

Quoten.
overgankelijk werkwoord; quootte, heeft gequoot

Weer wat geleerd.

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2900
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Gevalletje zonnesteek?

#55 Bericht door wpdl » zondag 02 april 2023, 06:17

Zonnesteek: wat is het, hoe ontstaat het en hoe voorkom je het?

Nu het kwik stijgt naarmate het hete seizoen in Thailand aanbreekt, zijn gezondheidsautoriteiten begonnen mensen te waarschuwen voor een zonnesteek.

Wat is een hitteberoerte?

Artsen leggen uit dat een hitteberoerte optreedt wanneer het lichaam de temperatuur niet langer onder controle kan houden.

Zonnesteek, treedt op wanneer de lichaamstemperatuur boven de 40 graden Celsius stijgt. Symptomen zijn onder meer verwardheid, veranderde mentale toestand, onduidelijke spraak, bewustzijnsverlies, hete en droge huid of hevig zweten en toevallen. Onbehandeld kan een hitteberoerte snel de hersenen, het hart, de nieren en de spieren aantasten. In ernstige gevallen kan het blijvende invaliditeit en zelfs de dood tot gevolg hebben.

Deze aandoening komt het meest voor tijdens het zinderende hete seizoen van Thailand, dat volgens de Thaise Meteorologische Dienst officieel op 5 maart begon.

Eerste hulp bij een zonnesteek omvat het afvegen van patiënten met een koude, natte doek en, als ze het bewustzijn verliezen en stoppen met ademen, het uitvoeren van reanimatie. Als de patiënt het bewustzijn niet heeft verloren, moet hij veel water drinken.

Hoe hoog is het risico op een zonnesteek?

De afdeling ziektebestrijding zegt dat elk jaar tussen de 2.500 en 3.000 mensen in Thailand een zonnesteek krijgen. Tussen 2015 en 2021 stierven in Thailand 234 of gemiddeld ongeveer 33 mensen per jaar aan een zonnesteek.

Mensen die het meeste risico lopen, zijn degenen die langdurig onder de brandende zon werken, waaronder boeren, bouwvakkers, politieagenten en soldaten. Ook ouderen en kinderen onder de vijf jaar lopen risico, omdat hun vermogen om hun lichaamstemperatuur onder controle te houden lager is.

Mensen die lijden aan obesitas, hypertensie, mensen die niet genoeg rust hebben gehad en mensen die liever buiten sporten, lopen ook een groter risico op een zonnesteek.

Kantoormedewerkers die over het algemeen in kamers met airconditioning werken, wordt geadviseerd om voorzorgsmaatregelen te nemen wanneer ze naar buiten gaan, omdat hun lichaam moeite kan hebben zich aan te passen aan de plotselinge drastische verandering in temperatuur.

Hoe jezelf te beschermen

Hoewel een hitteberoerte klinkt als een enge aandoening, kunnen mensen zichzelf gemakkelijk beschermen door veel water te drinken. Ze moeten ook lichtgekleurde kleding van ademende stof dragen.

Als het echt warm weer is, vermijd dan om in direct zonlicht te staan. Als naar buiten gaan onvermijdelijk is, draag dan een zonnebril, een hoed met brede rand of draag een paraplu en drink meer water. Het drinken van alcohol wordt afgeraden omdat het uitdroging veroorzaakt.

Trainingsroutines moeten worden overgeschakeld van het midden van de dag naar de ochtend of avond als het weer koeler is.

Andere ellende in het hete seizoen

Hoge temperaturen veroorzaken ook andere gezondheidsproblemen, zoals warmte-uitslag, krampen, uitputting en zonnebrand. Mensen wordt daarom geadviseerd om op hun hoede te zijn voor de verschillende risico's wanneer ze zich wagen bij warm en vochtig weer.

Hoewel warmte-uitslag geen ernstige aandoening is, kan de huid erg jeuken en kleine blaren of zelfs diepe, ontstoken knobbeltjes veroorzaken. Warmte-uitslag verdwijnt meestal zodra de huid afkoelt. Als het probleem echter aanhoudt of verergert, is het het beste om medische hulp te zoeken.

Hittekrampen zijn pijnlijke, onwillekeurige spierspasmen die meestal optreden bij zware inspanning in een warme omgeving. Gekoppeld aan hevig zweten, vermoeidheid en uitdroging, kunnen de spierkrampen zich ontwikkelen tot hitte-uitputting als ze niet snel worden behandeld. Duizeligheid, hoofdpijn en zelfs flauwvallen kunnen volgen.

Zonnebrand laat slachtoffers achter met een ontstoken huid die warm en pijnlijk is om aan te raken. Het verschijnt meestal binnen enkele uren na blootstelling van de huid aan sterk zonlicht zonder bescherming.


Info ThaiPBS

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Gevalletje zonnesteek?

#56 Bericht door jumbo » maandag 03 april 2023, 01:13

Ik heb al een paar keer gevallen van dehydration gezien...eindigend in het ziekenhuis,,,

Dat gebeurt als men niet voldoende water drinkt, geen vloeistof (coke, thee etc) maar water
Als het echt warm wordt zoals nu dan moet je ongeveer 2 liter water per dag drinken om je peil op nivo te houden

Ik vermoed, en niet meer dan dat, dat dit de eerste fase is van een zonnesteek/heatstroke...
Bevochtig uzelf dames en heren.....
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Plaats reactie

Terug naar “Off Topic”