Woonlandbeginsel AOW ?

Post hier je vragen over belasting, WAO en AOW in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Woonlandbeginsel AOW ?

#1 Bericht door prajak » dinsdag 08 mei 2012, 16:47

Ik vond dit...

http://www.svb.nl/Images/Cijfers%20bij% ... erheid.pdf

met cijfers uit 2006.

Ik heb tabel 6 gezien en kan niet precies vinden hoeveel procenten maar ik benader als volgt....

2006; totaal AOW-er in buitenlanden 250.000 mensen.

Overige landen een 10 procent.
Marokko en Turkije samen ook 10 procent.
De andere landen zijn EU of landen met een vergelijkbaar levenspeil.

Dan praat je over 20 % van 250.000 ofwel 50.000 mensen die wonen in een goedkoper land en die 'zou je dan kunnen pakken' met het woonlandbeginsel. Dat 'pakken' zal niet in ieder land even hoog zijn maar reken eens uit met me en corrigeer me als ik er naast zit.... Pak de zakjap er bij......

50.000 mensen, 100 euro per maand er af, is op jaarbasis 50.000 x 100 x 12 is 60 miljoen euro per jaar (ex vakantiegeld..ach wie let er op de peanuts...) en bij 200 euro is dat ... en rekent u maar mee.

Trek daar de ambtelijke kosten vanaf want er moet wetgeving komen, Raad van State, de kamers moeten er hun zegen aan geven, de SVB moet onderzoek doen naar de landen waar het om gaat, wij moeten bericht krijgen, er zullen procedures gaan lopen, dus de eerste twee jaar brengt het niks op maar daarna ... en ondertussen zijn wij de Jan Plasser....

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10297
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Woonlandbeginsel AOW ?

#2 Bericht door RuudThai » dinsdag 08 mei 2012, 16:53

[|( [|( [|(

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Woonlandbeginsel AOW ?

#3 Bericht door prajak » dinsdag 08 mei 2012, 16:57

Ik hoop met je mee....... En als Hollande zijn zin krijgt en ook het signaal van de Grieken wordt opgepakt dan zouden de begrotingsregels wel eens minder streng kunnen worden. Dan is dit van de baan. Hoewel....politici en geld ? En wij zijn een gemakkelijke groep. Wij komen echt niet met rolstoel en rollators naar Den Haag .... en massaal politici afstraffen met ons stemgedrag doen wij ook niet.

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: Woonlandbeginsel AOW ?

#4 Bericht door printen44 » dinsdag 08 mei 2012, 17:28

Ruud, AOW'ers in het buitenland, buiten de EU, zijn een makkelijke doelgroep voor bezuinigingen. Er komen geen protesten, het ligt lekker bij de kiezers, er komt hoogstens een of twee rechtszaken, die makkelijk gewonnen zal gaan worden, kortom, ik durf mijn hand niet in het vuur te steken dat het woonlandbeginsel nimmer zal worden ingevoerd voor AOW'ers in het buitenland.

De enige drempel die er zal zijn is: hoeveel AOW'ers gaan terug naar Nederland en komen ten laste van de staat wat zorg, huisvesting e.d. betreft. Dat is volgens mij ook de enige drempel die de politiek zal bewegen het niet te doen.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Woonlandbeginsel AOW ?

#5 Bericht door prajak » dinsdag 08 mei 2012, 17:49

Printen, dat is een goeie beschouwing van je. Want ik heb dat niet meeberekend; ik heb, en jij ook niet, daarover de juiste gegevens.

Een forumlid schreef me: ik heb de AOW niet nodig. Dat betekent dat die persoon het redt met andere pensioenen en met bankgeld en -rente. Ik kan het ook redden met pensioen en bankgeld en -rente maar dan is er niks meer te sparen als de AOW helemaal wegvalt en sparen, tja, dat is me wat, daar ben ik mee opgegroeid met een jeugdspaarboekje van de Nutsspaarbank in Haarlem..... Nee, toen was er nog niet eens Zilvervloot....en kon je kwartjes inleggen na de verjaardag waar familieleden met stuivers en dubbeltjes aankwamen voor de heilig verklaarde spaarpot.

Ik verwacht dat een deel van de AOW-ers die worden gekort naar NL terugmoet en dan gaat een deel van die besparing er aan. Maar een deel blijft hangen bij ons Jan de Plasser en de politiek is daar blij mee. Nee, ik ben er niet gerust op.

jannampla
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 151
Lid geworden op: vrijdag 08 september 2006, 23:02
Locatie: Deventer

Re: Woonlandbeginsel AOW ?

#6 Bericht door jannampla » donderdag 10 mei 2012, 11:37

Meende dat bij de invoering nu voor de ANW e.d. er een lid van de VVD was die toen ook een opmerking over de AOW maakte .
Overigens is de "besparing "voor de overheid meer dan 100 euro per maand vrees ik .
Denk dat je in Thailand zo ongeveer de helft van je AOW kwijt zou zijn .
En persoonlijk denk ik dat het ooit wel eens zover zal komen dat het woonlandbeginsel eens zal worden ingevoerd .
De eerste stap is gezet en dan weet je het wel .
If you are dumb enough to feed the troll you deserve to be trolled.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Woonlandbeginsel AOW ?

#7 Bericht door prajak » donderdag 10 mei 2012, 15:20

Er is ergens een rekenmodule te vinden en ik ben de naam kwijt....Alzheimer op komst ? Iets met PP... People paying capacity of zo ?

Maar je weet hoe dat gaat in NL; er komt een regeling voor mensen die geen aanvullend pensioen hebben want als ze die pakken dan komt een stroom naar NL of de EU op gang. Dus er komt een drempel: indien aanvullend pensioen beneden de zoveel euro per maand/jaar dan geen korting, of een glijdende schaal, want daarin zijn wij rekenmeester in Nederland. Er komt ook een uitzondering voor wonen in een duur land want hogere AOW komt er nimmer, reken maar.

Nee, laten ze eerst dat dure speeltje die JSF afbestellen..........

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Woonlandbeginsel AOW ?

#8 Bericht door prajak » donderdag 10 mei 2012, 15:30

Purchasing Power Parity

Ik zat er dicht bij...... Maar ik vind geen rekenmodules per land. En da's maar goed ook.......

Mitmig
Expat
Expat
Berichten: 175
Lid geworden op: dinsdag 03 januari 2006, 15:36
Locatie: Koh Samui

Re: Woonlandbeginsel AOW ?

#9 Bericht door Mitmig » zaterdag 12 mei 2012, 18:30

Prajak mag ik weten met welk doel je dit topic plaatst?? Ik volg alle publicaties van de eerste en tweede kamer en er word met geen woord gerept (tot nog toe) om de aow'ers buiten de EU te korten of het woonlandbeginsel toe te passen. Graag bron vermelding als je een hoop onrust veroorzaakt met een nieuw bericht. Waar kan ik terug lezen dat het woonlandbeginsel word toegepast op mensen met aow????
Groet
ps ik heb ook het nieuwe kunduz akkoord goed nageplozen en ook hier kan ik niets terug vinden ver het woonlandbeginsel, u bent aan zet prajak.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Woonlandbeginsel AOW ?

#10 Bericht door prajak » zaterdag 12 mei 2012, 18:36

Nee, het is een NOG NIET topic en laat dat maar blijven maar toch....als je de forumreacties leest... En ik heb het onderwerp niet aangezwengeld, het staat al wat langer in dit forum. Onrust ? Nou, dat valt wel mee als ik zie wie er meeschrijven.

Maar onmogelijk ? Nee, dat zal ik niet zeggen. In tijden van bezuinigen bestaan er geen heilige huisjes. Wen daar maar aan.

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: Woonlandbeginsel AOW ?

#11 Bericht door printen44 » zaterdag 12 mei 2012, 18:48

Mitmig, het klopt dat de politiek (nog) niet daadwerkelijk met het woonlandbeginsel voor de AOW'ers buiten Europa bezig is.

Maar gezien de geschiedenis van alles wat met bezuinigingen, hervormingen e.d. van de afgelopen twintig jaar, bekruipt mij, net als Prajak, dat het woonlandbeginsel voor de AOW'ers in het buitenland, buiten de EU, weleens tot de mogelijkheden kan behoren.

Ik ben sinds 1967 politiek actief geweest en ik heb heel wat beloftes van "daar zullen we nooit aankomen", zien verbreken.

Voor het CDA was de vermindering van de hypotheekaftrek decennia onbespreekbaar, maar nu denkt het CDA daar een beetje anders over. Voor het CDA en ook voor andere partijen was de AOW onbespreekbaar wat de leeftijd en bedragen betrof. En kijk nu eens, er een een pensioenafspraak, die met gejuich door de partijen is aanvaard, die vijf jaar geleden nog aan de kiezers verklaarden: "Bij ons is uw AOW en pensioen veilig".

Dus geen onrust wordt veroorzaakt, maar gewoon een beetje politieke geschiedenis bekijken en lezen en dan weet je dat politici, als er bezuinigd moet worden, de makkelijkste weg proberen te kiezen, wat zo weinig mogelijk kiezersverlies oplevert. En dat is juist het woonlandbeginsel. Veel kiezers zullen dat toejuichen.

Volgens mij is dat een redelijke toekomstverwachting. Met de nodige regelingen, zoals Prajak al schreef.

Mitmig
Expat
Expat
Berichten: 175
Lid geworden op: dinsdag 03 januari 2006, 15:36
Locatie: Koh Samui

Re: Woonlandbeginsel AOW ?

#12 Bericht door Mitmig » zaterdag 12 mei 2012, 18:57

Feiten Printen, feiten, feiten en nog eens feiten de rest is koffiedik kijken. Als je eens wist hoeveel mensen je ongerust maakt met zulke berichten!!! Ik vind dat de webmaster hier moet ingrijpen en de hele topic moet verwijderen. Een laatste vraag aan jou en prajak, wat is de toegevoegde waarde van een bericht dat op geen enkel FEIT gebaseerd is.
Groet
ps ik ben pas 51

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: Woonlandbeginsel AOW ?

#13 Bericht door printen44 » zaterdag 12 mei 2012, 20:11

Als Prajak en ik de enige zou zijn die waarschuwen voor dat woonlandbeginsel voor de AOW, dan zou je nog weleens gelijk kunnen hebben. Maar niet alleen in dit forum wordt daar aandacht aanbesteed, maar ook in andere forums en ook in diverse andere media.

Mitmig, deze kwestie speelt natuurlijk niet alleen in Thailand. Maar in vele landen van de wereld. In Zuid-Afrika, waar veel Nederlandse AOW'ers wonen, speelt het zeker. Als je weet dat de Nederlandse vereniging in Kaapstad duizenden leden telt en die een weekkrant uitgeven, wordt daar regelmatig in die media over woonlandbeginsel bericht.

Ook in Indonesia, waar ook veel AOW'ers wonen idem dito. Uiteraard krijgt Politiek Nederland ook deze berichtgeving van die landen te zien. Maar of dat helpt? Ik geloof er niet in.

Ik voorspel als de beoogde 3% begrotingstekort niet of nauwelijks gehaald wordt, dat in 2013 of 2014 dat woonlandbeginsel van stal gehaald zal worden. Immers in 2015 moeten de euro-landen hun begroting helemaal op orde hebben. En als braafste jongetje van de Euro-klas, zal Nederland als een van de eerste dit willen waarmaken.

Het is naiief om te denken dat het woonlandbeginsel een heilige koe of een heilig huisje is. Nou, die heilige koe geeft al jaren geen melk meer en dat heilige huisje blijkt een onbewoonbare krot te zijn. [8)

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Woonlandbeginsel AOW ?

#14 Bericht door prajak » zondag 13 mei 2012, 00:06

Mitwig, had jij vier jaar geleden durven denken dat het H-woord ter discussie zou komen te staan ? Had jij ooit zelfs maar gedacht aan de kortingen op de andere terreinen in dit topic (kinderbijslag, nabestaandenwet, e.d.) ? Er zijn geen heilige huisjes meer. Leer daar maar mee leven.

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Woonlandbeginsel AOW ?

#15 Bericht door dutch » zondag 13 mei 2012, 01:26

Mitmig schreef:Feiten Printen, feiten, feiten en nog eens feiten de rest is koffiedik kijken. Als je eens wist hoeveel mensen je ongerust maakt met zulke berichten!!! Ik vind dat de webmaster hier moet ingrijpen en de hele topic moet verwijderen. Een laatste vraag aan jou en prajak, wat is de toegevoegde waarde van een bericht dat op geen enkel FEIT gebaseerd is.
Groet
ps ik ben pas 51
Dan kan je nog (in beperkte mate) corrigerende maatregelen nemen t.a.v. je inkomsten bij pensioenering.
Dat kan voor de (vroeg)gepensioeneerden alhier,niet meer.
Ik ben het niet met je eens dat je er niet over zou kunnen/mogen discuseren omdat het koffiedik kijken is, cq onnodige onrust zou brengen.
Het zou logisch zijn als de bestaande gevallen onder een soort "grandfathering" zou vallen,net als met de hypotheek aftrek,juist vanwege de onmogelijkheid om ook maar iets bij te spijkeren als je de gezegende leeftijd al bereikt hebt.
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

Plaats reactie

Terug naar “Belasting, WAO en AOW”