Wwft

Post hier al je vragen en opmerkingen voor het emigreren naar Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Wwft

#1 Bericht door prajak » dinsdag 10 april 2012, 15:48

Neen, dat is geen typefout noch blijft mijn toetsenbord hangen omdat het de kriebels heeft, psoriasis of schurft/scabiës maar ik bedoel…. en wilt ge u nu even vasthouden ?....

“ de Wet ter voorkoming van witwassen en de financiering van terrorisme ”

die van kracht is ingaand 1 augustus 2008 en die van mij direct een ernstig verdacht mens maakt, potentieel crimineel, terrorist van het ernstigste soort dat aan Guantanamo Bay en haar geneugtes is ontsnapt. Want ik voel me nu zo. Miljaar !

Wat heb ik misdaan ? Ik heb misdaan, welk een ernstig feit toch, dat ik in Nederland een ING rekening heb, al 20 jaar, en een Postbankrekening ook nog, al 45 jaar, potverdorie nog eens aan toe, en ik me sinds 2002 niet heb laten zien in Nederland op een bank- of postkantoor om mijn gesmoelte te laten vergelijken met mijn paspoort. En dat maakt me ernstig verdacht van...weet ik veel....

Kijk, ik gebruik die bankrekeningen om mijn pensioenen te ontvangen en mijn rentes en om centen naar Thailand te boeken en wat extra te sparen want we ‘benne zuunig’. En nu, het jaar na de 10 k euro voor de heup, zijn de liggende gelden een beetje geslonken en wil ik extra gaan sparen. En daarvoor heb ik de ING. En wil ik een vrijkomend Postbank deposito gaan omzetten in een ING spaarding. En nu gaat men dwarsliggen.

Men ging niet dwarsliggen in najaar 2008 toen de ING een hoop poen moest lenen van de Balkenbende en de bank spaargeld nodig had en EEN simpel telefoontje naar ‘mijn’ bankkantoor in NL gaf me een jaardeposito tegen 5%. OK, de Balkenbende en de Rutte/Verhagen combinatie krijgt iets van 17 procent maar je weet, verschil mot er wezen ... en ik had geen miljarden te beleggen al kwam het in de buurt...... Maar niemand zeurde toen over de legitimatie.

En ook in 2008 heb ik centen geplaatst tegen 5.45 procent bij twee buitenlandse banken in Nederland (met garantie) en die namen genoegen met een kopie van mijn paspoort. Geen gezeur over ‘koppetje even laten zien’ in Nederland. Zaken doen ! Geen betutteling.

Nu denk ik altijd mee met mensen die een probleem hebben en ik bood aan een ‘door de ambassade in Bangkok gewaarmerkte kopie van mijn paspoort’. Dat is immers de Nederlandse autoriteit hier. Maar daar kreeg ik een antwoord op....

Nee, dat mag niet. Wat wel mag is een kopie van mijn paspoort gestempeld voor echt door een notaris. In Thailand ? Notaris ? Voor echt ? Daar moet iets los zitten in Nederlandse hoofden. De mensen die hier iets mogen aftekenen zijn advocaten en ik ken er een die het zal presteren tijdens mijn crematie een ‘bewijs leven’ af te tekenen, ja over mij, als je maar genoeg schokt. Het is van nul waarde.

Nee, de betrouwbare autoriteit is voor ons de ambassade en we weten van de laatstelijk afgeschafte inkomensbriefjes-met-controle dat men serieus tegen een handtekening en stempel aankijkt. Maar neen, hardnekkigheid troef en ik moet het de politiek maar verwijten dat de regeltjes zijn zoals ze zijn. En we weten onderhand dat de politiek in Nederland geen yota geeft om mensen buiten de EU.

Dus moet ik maar afwachten of ik iets op een spaarding kan plaatsen. Maar naar Nederland gaan ? Met deze betutteling ? Geen haar op mijn hoofd. Trouwens, zoveel haar zit er niet meer op.....

Maar het gaat goed komen. Heus. Ik heb uiteindelijk dan toch die email gekregen dat ik een ‘door de ambassade in Bangkok gewaarmerkte kopie van mijn paspoort’ mag faxen naar een afdeling van de ING bank. En dat ga ik dan maar doen als ik volgende maand mijn paspoort ga vernieuwen. Want anders krijg ik geen nieuwe service van de ING bank.

En rentepunten krijg ik wel van ze ! Maar zolang ik buiten NL woon mag ik ze niet gebruiken. Dat is iemand een worst voorhouden en zeggen...

http://www.youtube.com/watch?v=6_UmbR-9vhw

Rene
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1093
Lid geworden op: vrijdag 13 februari 2009, 19:38
Locatie: Uden

Re: Wwft

#2 Bericht door Rene » zondag 15 april 2012, 12:55

prajak schreef: dat ik in Nederland een ING rekening heb, al 20 jaar, en een Postbankrekening ook nog, al 45 jaar,
Je praat hier over apart een Postbankrekeningnummer en een ING-rekeningnummer.
Volgens mij bestaan er geen Postbankrekeningen meer. Al deze rekeningen zijn begin 2009 overgenomen door de ING. In 1989 zijn deze twee (de Postbank en de ING) gefuseerd. Alle Postbankrekeningnummers zijn blijven bestaan en zijn nu ING-rekeningnummers.

Een aantal jaren geleden werd ik ook vriendelijk doch dringend verzocht mijn smoel te laten zien en een kopie van mijn paspoort bij hun achter te laten, idem bij de Rabobank. Ik heb dat toen maar gedaan ondanks het feit dat het in algemene zin niet verstandig is om kopieën van je paspoort ergens achter te laten.
By the way, postkantoren zijn in Nederland een uitstervend soort. Er zijn nog wat grotere exemplaren maar de meesten zijn gedegradeerd tot simpele balies in supermarkten waar je postzegels kunt kopen en pakketjes kunt versturen en worden bezet door opgewaardeerde kassamedewerkers van die supermarkt. :(
Vrijheid is een recht wat niet krom te krijgen is.

Jeanette
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 4675
Lid geworden op: maandag 16 november 2009, 13:52
Locatie: Leiderdorp

Re: Wwft

#3 Bericht door Jeanette » zondag 15 april 2012, 14:50

Afbeelding

Dit vonden wij een vreemde naam op dit gebouw in Bangkok. :giggle3: Dus dat doen ze hier, farang pesten. :giggle3:

[|)

Henk Korat
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2948
Lid geworden op: donderdag 28 april 2011, 19:39
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Wwft

#4 Bericht door Henk Korat » zondag 15 april 2012, 14:57

Prajak, waar je last van hebt is de MOT (Melding Onterechte Transactie), de WID (Wet Indificatie Financiele Diensten) en de WWFT (Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme). De WID is in dit verband de belangrijkste.

De banken hebben al deze verplichtingen niet zelf verzonnen. Met de wet MOT stond de Belastingdienst erop dat banken ongebruikelijke transacties gingen melden. Dat zijn transacties boven een bepaald bedrag (niet noodzakelijkerwijs), waarbij de bankbeambte moet vragen wat de herkomst is. Is er twijfel bij de bankbeambte over de herkomst, dan moet hij/zij dit melden. Doet hij/zij dat niet en blijkt de transactie achteraf "Ongebruikelijk", dan moet de bankbeambte daar voor (strafwettelijk) boeten.

De WID is gekomen na veelvuldige constatering dat rekeningen en transacties werden geopend en gedaan door voor de banken niet geidentificeerde personen en bedrijven. Deze wet verplicht banken bij elke financiele transactie aan de balie van een bank (waaronder het openen van een rekening) een identiteitsbewijs te vragen. Zo moet ik nog steeds als ik een kastransactie doe bij mijn bank (als dat nog kan), mijn paspoort, rijbewijs of ID laten zien. Doe je dit als bankbeambte niet en de transactie is achteraf "Onrechtmatig", dan moet de bankbeambte daar voor (strafwettelijk) boeten.

De WWFT is er na de grote aanslag in New York gekomen. Het is een internationale afspraak die eigenlijk de MOT en WID tezamen brengt.

Eigenlijk Prajak, verbaast het mij dat je een rekening geopend krijgt met een gelegitimeerde kopie van je paspoort. Dat is tegen de WID. Je hoort in persoon door de desbetreffende accountmanager van de bank overtuigend geidentificeerd te worden en op de hoogte gebracht te worden over de risico's van de financiele transactie die je wilt verrichten. Daarvoor zijn vragenlijsten ontworpen en moet een dossier aangelegd worden (verplichting van de AFM). Dat heet de zorgplicht.

Je hebt dus geluk gehad. :clap:
"Voor de oplossing is het onontbeerlijk de tegenstander niet te zien als de vijand, doch als een drager van een andere mening." (Koningin Beatrix tijdens haar inhuldiging)

Henk Korat
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2948
Lid geworden op: donderdag 28 april 2011, 19:39
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Wwft

#5 Bericht door Henk Korat » zondag 15 april 2012, 15:02

Jeanette schreef:Afbeelding

Dit vonden wij een vreemde naam op dit gebouw in Bangkok. :giggle3: Dus dat doen ze hier, farang pesten. :giggle3:

[|)
Ik begrijp niet wat je bedoelt met "farang pesten". Dit Thaise Instituut doet hetzelfde als banken, recherche, FIOD en andere organisaties in Nederland en daarbuiten doen, namelijk het voorkomen van witwassen van geld, meestal verkregen uit criminele daden, zoals drugshandel.

Lees even deze wiki:

http://en.wikipedia.org/wiki/Money_laundering
"Voor de oplossing is het onontbeerlijk de tegenstander niet te zien als de vijand, doch als een drager van een andere mening." (Koningin Beatrix tijdens haar inhuldiging)

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Wwft

#6 Bericht door prajak » zondag 15 april 2012, 15:37

Men heeft die wet ingevoerd terwijl men weet dat tig duizenden NL-ers niet in NL wonen en men heeft geen voorziening voor hen opgenomen. Er is geen overgangsperiode ingelast, er is geen faciliteit gegeven om de ambassades een verklaring te laten afgeven. Nee, de banken mogen het zelf opknappen naar hun welbevinden. Mensen die tig jaren rekeningen hebben en een aantal keer al een paspoort hebben moeten laten zien of afgeven zoals ik meerdere keren. Men heeft mijn paspoort al ! Maar onder druk van Ome Sam worden we gepest met een administratieve maatregel alsof wij mensen die een pensioen genieten en wat poen te beleggen hebben op rij EEN zitten in het criminele wereldje. De arrogantie van de macht en in dit geval zowel links als rechts als midden.

Men heeft me verteld dat een copie van mijn paspoort gecertificeerd door een notaris wel mag. OK, maar de notaris kent Thailand niet en nu mag de ambassade dat doen. Kost me meer dan hier naar een advocaat stappen....

De Postbankrekening heb ik nog steeds al is die nu ING maar ik heb het nummer nog. Overigens, als je naar de rekeningafschriften krijgt en naar de enveloppen dan heeft de Postbank de ING overgenomen....hun huisstijl is gehandhaafd.

Ik werk die copie snel af in mei en dan hoor ik wel verder. En anders laat ik de AOW en het pensioen overmaken naar mijn broer en haal ik mijn geld weg uit NL. Maar dat vindt men nu weer geen goed idee in NL.....

Gebruikersavatar
vleespet
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1295
Lid geworden op: maandag 03 augustus 2009, 16:28
Locatie: nijmegen/khorat

Re: Wwft

#7 Bericht door vleespet » zondag 15 april 2012, 16:47

http://www.febelfin.be/nl/de-fraudeur-a ... /muilezels

Niet iedereen is zo goudeerlijk als jij Prajak,en vergis je niet er wordt meer gebruik gemaakt van deze diensten als dat je denkt.
iedereen is van de wereld en de wereld is van iedereen.Thé Lau

Henk Korat
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2948
Lid geworden op: donderdag 28 april 2011, 19:39
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Wwft

#8 Bericht door Henk Korat » zondag 15 april 2012, 16:56

prajak schreef:Men heeft die wet ingevoerd terwijl men weet dat tig duizenden NL-ers niet in NL wonen en men heeft geen voorziening voor hen opgenomen. Er is geen overgangsperiode ingelast, er is geen faciliteit gegeven om de ambassades een verklaring te laten afgeven. Nee, de banken mogen het zelf opknappen naar hun welbevinden. Mensen die tig jaren rekeningen hebben en een aantal keer al een paspoort hebben moeten laten zien of afgeven zoals ik meerdere keren. Men heeft mijn paspoort al ! Maar onder druk van Ome Sam worden we gepest met een administratieve maatregel alsof wij mensen die een pensioen genieten en wat poen te beleggen hebben op rij EEN zitten in het criminele wereldje. De arrogantie van de macht en in dit geval zowel links als rechts als midden.

Men heeft me verteld dat een copie van mijn paspoort gecertificeerd door een notaris wel mag. OK, maar de notaris kent Thailand niet en nu mag de ambassade dat doen. Kost me meer dan hier naar een advocaat stappen....

De Postbankrekening heb ik nog steeds al is die nu ING maar ik heb het nummer nog. Overigens, als je naar de rekeningafschriften krijgt en naar de enveloppen dan heeft de Postbank de ING overgenomen....hun huisstijl is gehandhaafd.

Ik werk die copie snel af in mei en dan hoor ik wel verder. En anders laat ik de AOW en het pensioen overmaken naar mijn broer en haal ik mijn geld weg uit NL. Maar dat vindt men nu weer geen goed idee in NL.....
Ik weet ook dat deze regelgeving krankzinig is. De vele goeden lijden onder de weinige kwaden. :mrgreen: :mrgreen: Maar dat is Nederland en de rest onder druk van het terrorisme.

Ik heb 43 jaar in de bankwereld gewerkt. Toen ik in 1968 bij een bank begon, was het echt een baan dat aanzien had. Ik heb vele functies binnen de bankwereld bekleed en de laatste 30 jaar in topfuncties. Ik heb in die periode de functie bij een bank zien eroderen. We kregen van alles de schuld. De hoge rente, de recessie, de credit crunch, de voorwaarden om een lening te krijgen, de lage rente, de hoge transactiekosten, de hoge bonussen, de nataligheid aan zorgvuldigheid, de regelgeving, het gemak van verkrijging van leningen, de hypotheekvariaties, de koppelverkoop, het verkeerde advies bij riskante beleggingen, de koersdalingen, de wereldwijde recessie, de teneergang van de economie, het pesten van de MKB, de bankencrisis, de natatigheid van de zorgplicht, het niet zorgvuldig omgaan van de fiduciary duty, het niet op tijd failliet verklaren van een bedrijf, het niet toestaan van salarisbetalingen, het niet op tijd verzorgen van de zekerheidsdocumentatie, het te vroeg uitbetalen van leningen, het onvolledig controleren van de title documents, het verstrekken van leningen aan personen met een tegenstrijdig belang, het niet voldoen aan de voorwaarden in een Letter of Credt, etc. etc.
Ik kan nog bladzijden doorgaan.

Het bankvak is echt niet meer leuk. Het wordt vergiftigd door regelgeving en krijgt een imago (door de veronderstelde hoge bonussen e.a.) dat niet meer leuk is.

De bankmensen kijken dus wel uit om iets ondeugends te doen. Dus Prajak, sorry maar je zal je geld op een Thaise rekening moeten stallen.
"Voor de oplossing is het onontbeerlijk de tegenstander niet te zien als de vijand, doch als een drager van een andere mening." (Koningin Beatrix tijdens haar inhuldiging)

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Wwft

#9 Bericht door prajak » zondag 15 april 2012, 17:03

Nee hoor, de in NL gevestigde buitenlandse banken doen niet moeilijk...ik heb geld bij de xyz bank (een Turk) en de abc bank (een Rus) en ook bij pqrst cr-card en allemaal met 'depositogarantiedekking' en daar was een kopie paspoort voldoende. Het kan dus wel. En ik doe wat de ING vraagt: een door de ambassade gestempelde copie van mijn pas.

Korat
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 228
Lid geworden op: zondag 07 januari 2007, 02:20
Locatie: Gelderland/Isaan

Re: Wwft

#10 Bericht door Korat » zondag 15 april 2012, 23:45

prajak schreef:Nee hoor, de in NL gevestigde buitenlandse banken doen niet moeilijk...ik heb geld bij de xyz bank (een Turk) en de abc bank (een Rus) en ook bij pqrst cr-card en allemaal met 'depositogarantiedekking' en daar was een kopie paspoort voldoende. Het kan dus wel. En ik doe wat de ING vraagt: een door de ambassade gestempelde copie van mijn pas.
Het is dus maar de vraag wat voor garantiedekking dat is...
Volgens de Nederlandse norm (100.000 euri) of de Turkse c.q Russische norm.
Ik denk dus het laatste. Wat die 2 namelijk gedaan hebben op basis van een kopie paspoort is Nederlandse banken gewoon domweg verboden.Zoals Henk Korat al aangeeft, dat is geen keuze, maar een wettelijk opgelegde maatregel.

Omdat een bank ik Nederland activiteiten ontplooit wil dat nog niet zeggen dat ze ook onder allerlei Nederlandse garanties vallen, denk aan de die IJslandse bank. :(
Wouter Bos was zo coulant om mensen toch hun geld te garanderen, maar daar was formeel gezien geen enkele verplichting toe.
Pessimisme is verspilde moeite. Het gaat toch fout.

Henk Korat
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2948
Lid geworden op: donderdag 28 april 2011, 19:39
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Wwft

#11 Bericht door Henk Korat » maandag 16 april 2012, 03:45

Korat schreef:
prajak schreef:Nee hoor, de in NL gevestigde buitenlandse banken doen niet moeilijk...ik heb geld bij de xyz bank (een Turk) en de abc bank (een Rus) en ook bij pqrst cr-card en allemaal met 'depositogarantiedekking' en daar was een kopie paspoort voldoende. Het kan dus wel. En ik doe wat de ING vraagt: een door de ambassade gestempelde copie van mijn pas.
Het is dus maar de vraag wat voor garantiedekking dat is...
Volgens de Nederlandse norm (100.000 euri) of de Turkse c.q Russische norm.
Ik denk dus het laatste. Wat die 2 namelijk gedaan hebben op basis van een kopie paspoort is Nederlandse banken gewoon domweg verboden.Zoals Henk Korat al aangeeft, dat is geen keuze, maar een wettelijk opgelegde maatregel.

Omdat een bank ik Nederland activiteiten ontplooit wil dat nog niet zeggen dat ze ook onder allerlei Nederlandse garanties vallen, denk aan de die IJslandse bank. :(
Wouter Bos was zo coulant om mensen toch hun geld te garanderen, maar daar was formeel gezien geen enkele verplichting toe.


Een bank die activiteiten in Nederland uitvoert en met name spaar en deposito rekeningen aanbiedt, moet een Nederlandse bankvergunning hebben. Daarom vallen zij ook onder de garantieregeling, zoals die Ijslandse Bank, waarvoor de andere vergunninghouders mochten oproesten. :mrgreen: :mrgreen:
"Voor de oplossing is het onontbeerlijk de tegenstander niet te zien als de vijand, doch als een drager van een andere mening." (Koningin Beatrix tijdens haar inhuldiging)

Jack
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 252
Lid geworden op: vrijdag 23 maart 2007, 21:17
Locatie: Phayao

Re: Wwft

#12 Bericht door Jack » maandag 16 april 2012, 03:58

Precies, IJslandse bank was eigenlijk gewoon een Nederlandse bank en er werd tot 10.000 euri gegarandeerd, precies tot dat bedrag had ik daar gestald.
Homo sapiens non urinat in ventum

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Wwft

#13 Bericht door prajak » maandag 16 april 2012, 04:52

De Ned Bank heeft een lijst banken op haar website die vallen onder het depositogarantiestelsel. Als ze daar op staan geldt die ton euro. En verder: een aantal banken die sparen aanbieden eisen dat je alle stortingen en opnamen doet via een betaalrekening van een andere bank, de tegenrekening. Ik denk dat men zich daarmee indekt.

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Wwft

#14 Bericht door RuudThai » maandag 16 april 2012, 10:54

prajak schreef: Men heeft me verteld dat een copie van mijn paspoort gecertificeerd door een notaris wel mag. OK, maar de notaris kent Thailand niet en nu mag de ambassade dat doen. Kost me meer dan hier naar een advocaat stappen....
Nou begrijp ik je niet. De ING zegt dat je de kopie van je paspoort mag laten legaliseren door een notaris. De ING weet klaarblijkelijk niet dat er in Thailand geen notarissen zijn.
In je 1e bericht schrijf je dat je een advocaat kent die je tijdens je crematie nog wel een bewijs van in leven zijn wil verstrekken.
Dan is het toch simpel? Je gaat naar die advocaat met je kopietje, laat hem de boel legaliseren, de advocaat gebruikt zijn stempel(s) en schrijft daarbij het woordje "notary".....
Weet de ING veel :?: :?: :?: ;) :cheesy:

Jeanette
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 4675
Lid geworden op: maandag 16 november 2009, 13:52
Locatie: Leiderdorp

Re: Wwft

#15 Bericht door Jeanette » maandag 16 april 2012, 11:17

Henk Korat schreef: Ik begrijp niet wat je bedoelt met "farang pesten".
Ik vond het zo'n grappige naam op dat luxe gebouw. Goh, wat bedoelde ik ook al weer? De kleintjes aanpakken goloof ik, ja dat was het. :giggle3:

[|)

Plaats reactie

Terug naar “Emigreren naar Thailand”