AOW na 2015

Post hier je vragen over belasting, WAO en AOW in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: AOW na 2015

#76 Bericht door dutch » woensdag 11 juli 2012, 05:17

menan schreef:
dutch schreef:
menan schreef:[quote="Bean]

Volgens mijn huidige berekening is de ramp nog groter dan dat het lijkt. Daar is niet tegen te sparen. Alleen de AOW'ers voor 2015 komen er goed mee weg.
Als ik vroeger had gedacht;"daar valt niet tegenop te sparen/verzekeren etc",dan had ik nu niets gehad. ;)
[/quote][/quote]

"Vroeger" was het duidelijk. ik denk nog steeds dat er velen zijn die niet zien wat er na 2015 staat te gebeuren. Alle kleine opgebouwde pensioenen zullen nu nodig zijn om het gat aan te vullen wat er nu valt. Tot je partner 65 wordt moet je het zelf ophoesten. Je verliest met de huidige norm ongeveer 600 euro per maand. Heb je een 10 (in mijn geval 19 jaar) jaar jonger partner dan moet je 10 jaar lang de helft van je AOW zelf ophoesten = 10 x 12 x 600 = 72.000 euro (geen baht) :? . Wie kan dat. Dat wordt een run op de Algemene bijstandswet voor een aanvullende uitkering. Althans in Nederland. Hier zal het slagveld door het woonlandbeginsel plaats vinden. De vernedering wordt zo compleet.

Oh, was ik maar 3 jaar ouder :lol:[/quote][/quote][/quote][/quote]

Wanneer werd er bekend dat de partner toeslag zou verminderen?
Is dat niet zo'n ruim 15 jaren of meer geleden?
Ik weet nog wel dat ik met mijn vrouw rond de tafel heb gezeten en eens even onze opties hebben bekeken.
Als je nu,op dit moment,nog iets wilt doen ,dan wordt het wel haast onmogelijk lijkt me.
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

menan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 760
Lid geworden op: zondag 01 april 2007, 13:23
Locatie: Bangkok

Re: AOW na 2015

#77 Bericht door menan » woensdag 11 juli 2012, 05:33

De bovenklasse zal het niet merken. Het is de middenklasse en mensen met klein pensioen die de klappen opvangen. Dat besef leefde 15 jaar geleden nog niet. en bij velen nog steeds niet denk ik. Wacht maar tot 1 januari 2015. Dan blijkt dat de ramp niet te overzien is. De meeste AOW'ers kunnen zo door naar de bijstand. Al zullen velen dat uit schaamte niet doen. Geloof me maar. Ik heb 15 jaar in dat wereldje gewerkt.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: AOW na 2015

#78 Bericht door prajak » woensdag 11 juli 2012, 07:56

De achtergrond van het vervallen van de p-toeslag is dat 'tegenwoordig iedereen een eigen pensioenopbouw heeft'. Ik zet het bewust tussen leestekens want het is de visie van de verantwoordelijke ministers en dat hoeft (dus ?) lang niet altijd waar te zijn. Ja, ik denk dat het klopt als je een partner hebt die jaren en jaren en jaren in NL gewerkt heeft en/of voor pensioen gespaard of voor een pot geld.

Maar dat heeft lang niet iedereen, kon lang niet iedereen vanwege ...kinderen ...invaliditeit (bouwt een WAO/Wajong-er ander pensioen op dan AOW ? Denk van niet, RuudtThai misschien op de hoogte)? ... of afkomstig uit een buitenland op latere leeftijd. En wij die een partner kiezen uit Thailand die nimmer in NL heeft gewerkt zijn ook slachtoffer.

Als mijn partner 65 is dan vervalt de p-toeslag en moet ik het doen met wat ik nu zelf heb: de helft van de gehuwden-AOW en valt het extraatje weg. Dan ben ik 77. Op mijn 75e komt herziening van mijn pensioenuitkering (rentestand) en zou dat ook kunnen zakken maar de bodem ligt wel reeds vast. Dat zal het dus wel worden.

Ik troost me met de gedachte dat er ook nog een spaarpot is.

Greenthaiway, jij hebt een aanmerkelijk jongere partner dus je hebt die vraag nog niet. Het woonlandbeginsel kan ik nergens vinden in welk partijprogramma ook al zijn ze nog niet definitief. Maar je weet het nooit in NL. Politiek is zo grillig als het weer op Phuket.

menan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 760
Lid geworden op: zondag 01 april 2007, 13:23
Locatie: Bangkok

Re: AOW na 2015

#79 Bericht door menan » woensdag 11 juli 2012, 10:21

Als ik me goed bedenk dan moet het voor velen hier in Thailand toch ook kommer en kwel zijn wat inkomen betreft.
Wanneer je 65 jaar bent krijg je wanneer je gehuwd bent 50% van de norm. Wanneer je hier al was voor je 65ste dan wordt er 2% per jaar op gekort. Komt daar straks het woonlandbeginsel bij, dan is het helemaal huilen met de pet op.
Alleen wanneer je een ruim pensioen hebt en/of een ruime bankrekening hebt heb je het hier nog redelijk goed.
Je kunt je natuurlijk registreren als alleenstaande, maar dan nog.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: AOW na 2015

#80 Bericht door prajak » woensdag 11 juli 2012, 10:40

Emigreren is voor de welgestelden.

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: AOW na 2015

#81 Bericht door printen44 » woensdag 11 juli 2012, 11:11

Diegene die wil emigreren met alleen een AOW-pensioen en geen andere inkomsten hebben, is gekkenwerk. Zeker als je buiten de EU wilt emigreren.

Zuid-Afrika is zo'n verdragsland voor AOW, maar tijdens mijn vakantie in Namibie en Zuid-Afrika heb ik met redelijk wat AOW'ers gesproken. Ook daar valt het niet mee om met alleen AOW de eindjes aan elkaar te knopen. En dan is de euro t.o.v. de Zuid-Afrikaanse rand niet eens gedaald, maar wat toegenomen. Het komt omdat daar ook de prijzen de pan uitrijzen.

Het is in principe over de hele wereld kommer en kwel wat inkomens en/of prijsverhogingen betreft voor AOW'ers. Uitzonderingen nagelaten.

greenthaiway
Expat
Expat
Berichten: 2376
Lid geworden op: donderdag 01 maart 2007, 21:28
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: AOW na 2015

#82 Bericht door greenthaiway » woensdag 11 juli 2012, 12:22

Door de bank genomen geloof ik persoonlijk dat een AOW-er beter af is in een land als bijvoorbeeld Thailand dan te blijven wonen in Nederland.
Zuiver financieel gezien is het hier makkelijker om rond te komen, het leven is hier immers, nog steeds, goedkoper.
Kommer en kwel lijkt mij wat overdreven maar dat het krap aan is is zeker [|)
Buiten beschouwing laat ik hier wel de zorgverzekering, maar voor een nog wat kwieke oudere is de kwaliteit van leven alhier te prefereren boven die van Nederland.
En als er een werkelijk grote operatie uitgevoerd dient te worden dan is er nog altijd het vliegtuig richting kikkerland.
Als je te ziek bent om dat nog te regelen dan is het tijd om te vertrekken, uit de pijp :mrgreen:

Hieronder een aardige prijsvergelijking tussen Rotterdam en Pattaya of all places :mrgreen:
http://www.numbeo.com/cost-of-living/co ... y2=Pattaya

Sommige vergelijkingen kloppen IMHO niet maar het geheel geeft een duidelijk beeld.
Het zou in Bejaardenhuizen als pamflet uitgedeeld moeten worden!

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: AOW na 2015

#83 Bericht door printen44 » woensdag 11 juli 2012, 15:24

Ik had het over AOW'ers met alleen een AOW. Die krijgen in Nederland nog aanvullende bijstand en zijn verzekerd tegen ziektekosten. Als zij emigreren buiten de EU, dan verliezen zij redelijk wat sociale voordelen.

Het lijstje van Rotterdam-Pattaya is sterk verouderd. Er worden veel zaken niet weergegeven, zoals een ziektekostenverzekering en nog wat andere zaken. Ook ontbreekt er in dat lijstje een ijkdatum. Wat redelijk belangrijk is. Prijsverhogingen van zowel Nederland als Thailand (Pattaya) kunnen dan niet echt goed worden vergeleken. Plus is Pattaya duurder als het platteland van Thailand. Een manke vergelijking.

menan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 760
Lid geworden op: zondag 01 april 2007, 13:23
Locatie: Bangkok

Re: AOW na 2015

#84 Bericht door menan » woensdag 11 juli 2012, 15:32

En vergeet ook niet de huurtoeslag, allerlei gemeentelijke regelingen via de gemeente zoals WMO, bijzondere bijstand, allerlei 65+ voordeeltjes, etc
Het daadwerkelijke inkomen in Nederland is veel hoger dan alleen de AOW.
Die lijst is een luxelijst en klopt ook naar mijn idee erg.

Als je dan de AOW + alle extra's vergelijkt met de uitgaven hier, dan kom je naar mijn idee in Thailand zwaar te kort.
Tenzij je natuurlijk erg 'easy' wilt leven :lol:

Gebruikersavatar
Ben
Expat
Expat
Berichten: 6487
Lid geworden op: zondag 01 mei 2005, 15:44
Locatie: Bangkok

Re: AOW na 2015

#85 Bericht door Ben » woensdag 11 juli 2012, 15:59

AOW ! LEUKER KUNNEN WE HET NIET MAKEN :shock:

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: AOW na 2015

#86 Bericht door prajak » woensdag 11 juli 2012, 16:26

Zie net deze link van de krant met de V.....

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/10637/VK ... m_content=

Het gaat over de plannen van de politieke partijen inzake verhoging van de AOW leeftijd. O jawel, men is het helemaal met elkaar eens.....

rob kaen
Waarschuwing!
Waarschuwing!
Berichten: 680
Lid geworden op: maandag 14 september 2009, 13:48

Re: AOW na 2015

#87 Bericht door rob kaen » woensdag 11 juli 2012, 16:38

Hoe overbrug ik uitgestelde aow?



In eerste instantie lijkt het inderdaad een groot probleem te worden geconfronteerd, maar er is een oplossing. De aow-leeftijd wordt in de jaren 2013 tot en met 2015 verhoogd met een maand per jaar. U bereikt in april 2014 de leeftijd van 65 jaar en dat zal inhouden dat u in juni 2014 uw aow gaat ontvangen bij 65 jaar en twee maanden.
Men heeft echter afgesproken dat u de aow eerder mag laten ingaan. Als u ervoor kiest om deze twee maanden eerder te laten ingaan, dan krijgt u de aow gedurende die twee maanden in de vorm van een renteloos voorschot. Dat voorschot betaalt u vervolgens terug als uw aow-uitkering echt gaat gelden. Elke maand voorschot wordt dan in zes maanden terugbetaald. Bij twee maanden voorschot betaalt u het dus in twaalf maanden terug. Per saldo wordt uw aow dan met eenzesde deel gekort gedurende een jaar.
Wat betreft uw pensioen is het zo dat met ingang van 2014 de pensioenleeftijd 67 jaar wordt. Uw bestaande pensioenrechten gaan nog uit van een pensioenleeftijd van 65 jaar. Pensioenfondsen zullen zo goed als zeker de mogelijkheid bieden om het pensioen dan alsnog te vervroegen van 67 naar 65 jaar. Uw pensioenrechten zullen daardoor niet of nauwelijks worden aangetast.
De pensioenrechten worden in 2014 namelijk eerst verhoogd vanwege de latere ingangsleeftijd van 67 jaar en vervolgens weer met eenzelfde deel verlaagd als u het pensioen laat ingaan bij 65 jaar.

menan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 760
Lid geworden op: zondag 01 april 2007, 13:23
Locatie: Bangkok

Re: AOW na 2015

#88 Bericht door menan » woensdag 11 juli 2012, 16:42

Ik neem toch wel aan dat mensen die een uitkering hebben -WWB, WIA WAO NAW etc- dit toch wel zullen behouden tot hun AOW datum? Anders zou dit betekenen dat er mensen met een uitkering 2 jaar zonder AOW zitten? Mensen die werken kunnen doorwerken tot hun AOW begint.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: AOW na 2015

#89 Bericht door prajak » woensdag 11 juli 2012, 17:41

De AOW-leeftijd gaat met steeds een maand omhoog. Dat betekent EEN maand geen AOW en dus doorwerken of een maand langer bijstand of een uitkering zoals WAO. Die andere wetten zullen ook worden aangepast zodat er geen gat ontstaat. Waar wel een gat ontstaat is bij mensen die in een vut contract zitten tot exact 65 of mensen die op 65 ontslag nemen en niet willen doorwerken.

Voor hen is er de regeling van een renteloos voorschot. Maar ze zullen wel minder in de knip hebben als er geen aanvullend inkomen is of spaargeld.

Henk Korat
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2948
Lid geworden op: donderdag 28 april 2011, 19:39
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: AOW na 2015

#90 Bericht door Henk Korat » woensdag 11 juli 2012, 20:41

prajak schreef:De AOW-leeftijd gaat met steeds een maand omhoog. Dat betekent EEN maand geen AOW en dus doorwerken of een maand langer bijstand of een uitkering zoals WAO. Die andere wetten zullen ook worden aangepast zodat er geen gat ontstaat. Waar wel een gat ontstaat is bij mensen die in een vut contract zitten tot exact 65 of mensen die op 65 ontslag nemen en niet willen doorwerken.

Voor hen is er de regeling van een renteloos voorschot. Maar ze zullen wel minder in de knip hebben als er geen aanvullend inkomen is of spaargeld.
Mensen in de VUT regeling tot 65 en zonder een bedrijfspensioen komen in de problemen, tenzij iemand een overgangsregeling bedenkt, al dan niet tijdens de CAO onderhandelingen. Vutters met een bedrijfspensioen dat aanvangt op de leeftijd van 65 worden geconfronteerd met een AOW gat.

De situatie voor deze groep Vutters wordt precair als werknemers en werkgever betrokken bij het bedrijfspensioenfonds de nieuwe AOW wetgeving gaan volgen. Ik verwacht, als belanghebbende, dat de bedrijfspensioenfondsen niet (geheel) zullen volgen, omdat het een actuariele nachtmerrie zal worden. Het wordt dan maatwerk op een gedeelte van het deelnemersbestand. Ik verwacht wel dat de bedrijfspensioenfondsen in grove lijnen volgen, oftewel in stappen van 66 en 67 jaar.

Hoe dat met de ambtenarenpensioenen, gezondheidszorgpensioenen. ed zal gaan durf ik niet te zeggen. Gezien de dekkingswaarde en de achtergrond van die fondsen zou het echter kunnen zijn dat deze fondsen zich wel gaan wagen aan veel rekenwerk en de nieuwe AOW wetgeving nauwgezet zullen volgen.
"Voor de oplossing is het onontbeerlijk de tegenstander niet te zien als de vijand, doch als een drager van een andere mening." (Koningin Beatrix tijdens haar inhuldiging)

Plaats reactie

Terug naar “Belasting, WAO en AOW”