AOW na 2015

Post hier je vragen over belasting, WAO en AOW in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
menan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 760
Lid geworden op: zondag 01 april 2007, 13:23
Locatie: Bangkok

AOW na 2015

#1 Bericht door menan » woensdag 04 april 2012, 10:24

Na 2015 wordt de partnertoeslag afgeschaft voor je jonger partner van de nieuwe AOW'er.
Nu denk ik vaak vooruit om in te spelen op de toekomst. Ikzelf ben er nog 6 jaar van mijn AOW af.
Ik probeer mij voor te stellen hoe mijn financiële plaatje er dan uit zal komen te zien. Mijn partner is 17 jaar jonger en heeft nooit in Nederland gewoond. Zelf woon ik nu officieel 1 jaar in Thailand. Dus 7x2 % korting op AOW.
Dit is slechts een voorbeeld. Ik denk dat vele 'jonkies' na 2015 met de nieuwe situatie te maken krijgen en velen een vergelijkbare situatie hebben dan de mijne. Wat staat ons eigenlijk te wachten? Buiten het woonlandbeginsel volgens mij een catastrofe.

Zoals ik het plaatje voor mij zie is die als volgt.

50% AOW = helft omdat je gehuwd bent
7x 2% eraf = 14% Dat moet je dan zelf bijsparen (als je dat kunt)
Resteert 36%
Wat je ook niet krijgt is de Heffingskorting voor je partner omdat je niet meer in Nederland staat ingeschreven.
Naast het feit dat je geen partnertoeslag krijgt zou ik verwachten dat je de alleenstaandennorm van 70% (-12%) zou krijgen, maar dat is naar mijn idee niet het geval.

Oplossing?
Zoek na 2015 een adres in Nederland. Vraag heffingskorting aan voor je partner. Geen last van woonlandbeginsel. Je bent weer verzekerd. Ga op vakantie naar Thailand. Zo lang mogelijk.
Gevolg:?
70% minus korting AOW? Of toch 50% omdat je wel getrouwd blijft
Wel of geen heffingskorting lijkt me ingewikkeld

Conclussie:
De nieuwe AOW’er lijkt me na 2015 in de aap gelogeerd of mis ik iets?

jannampla
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 151
Lid geworden op: vrijdag 08 september 2006, 23:02
Locatie: Deventer

Re: AOW na 2015

#2 Bericht door jannampla » woensdag 04 april 2012, 14:04

Om te beginnen is het 50 % van 86 % , dus 43 % van wat een gehuwde krijgt .
Dus dat scheelt alweer :giggle2: .

En hoe je dat gat dat er dan overblijft moet opvullen is een kwestie van creatief boekhouden .
If you are dumb enough to feed the troll you deserve to be trolled.

carpediem
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2277
Lid geworden op: zaterdag 18 november 2006, 18:17
Locatie: amsterdam

Re: AOW na 2015

#3 Bericht door carpediem » woensdag 04 april 2012, 15:09

Bij geen partnertoeslag of minder dan alleenstaande krijg je alleenstaande uitkering.

Uit SVB info extra. het blaadje wat je bij je AOW specificatie krijgt.
pluk de dag (carpediem)

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: AOW na 2015

#4 Bericht door printen44 » woensdag 04 april 2012, 15:19

Je kunt maximaal acht maanden per jaar in het buitenland verblijven en ingeschreven blijven staan in de bevolkingsregister van de gemeente waar je woonadres is. Verblijf je meer als acht maanden per jaar buiten Nederland wordt je van rechtswege uitgeschreven uit dat bevolkingsregister. Het hebben van een postadres is verboden en is strafbaar. Je moet daadwerkelijk minimaal vier maanden per jaar in Nederland in je opgegeven woonadres wonen. Hoewel het een papieren maatregel is, lopen regelmatig Nederlanders tegen de lamp die langer in het buitenland verblijven en die betalen dan ook hoge boetes. Met name aan de ziektekostenverzekeraars. Men loopt vaak tegen de lamp als men een nieuw paspoort aanvraagt. Aan de stempels in het oude paspoort kan de controlerende ambtenaar zien hoelang men in het buitenland geweest is.

Ziektekostenverzekeraars willen nog weleens moeilijk doen als je voor lange tijd in het buitenland verblijft. Dan moet je dat aangeven en eventueel een aanvullende verzekering afsluiten.

menan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 760
Lid geworden op: zondag 01 april 2007, 13:23
Locatie: Bangkok

Re: AOW na 2015

#5 Bericht door menan » woensdag 04 april 2012, 16:48

printen44 schreef:Je kunt maximaal acht maanden per jaar in het buitenland verblijven en ingeschreven blijven staan in de bevolkingsregister van de gemeente waar je woonadres is. Verblijf je meer als acht maanden per jaar buiten Nederland wordt je van rechtswege uitgeschreven uit dat bevolkingsregister. Het hebben van een postadres is verboden en is strafbaar. Je moet daadwerkelijk minimaal vier maanden per jaar in Nederland in je opgegeven woonadres wonen. Hoewel het een papieren maatregel is, lopen regelmatig Nederlanders tegen de lamp die langer in het buitenland verblijven en die betalen dan ook hoge boetes. Met name aan de ziektekostenverzekeraars. Men loopt vaak tegen de lamp als men een nieuw paspoort aanvraagt. Aan de stempels in het oude paspoort kan de controlerende ambtenaar zien hoelang men in het buitenland geweest is.

Ziektekostenverzekeraars willen nog weleens moeilijk doen als je voor lange tijd in het buitenland verblijft. Dan moet je dat aangeven en eventueel een aanvullende verzekering afsluiten.
Dan het chalet toch maar aanhouden :mrgreen:

menan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 760
Lid geworden op: zondag 01 april 2007, 13:23
Locatie: Bangkok

Re: AOW na 2015

#6 Bericht door menan » woensdag 04 april 2012, 16:56

carpediem schreef:Bij geen partnertoeslag of minder dan alleenstaande krijg je alleenstaande uitkering.

Uit SVB info extra. het blaadje wat je bij je AOW specificatie krijgt.

Bedankt voor die info. Aangezin 2015 en later nog in het verschiet ligt is die informatie natuurlijk nog niet binnengekomen.
Dat scheelt toch weer 20%.
Dus voor menigeen wordt het wanneer men na 2015 in thailand verblijft...70% minus 2% per jaar (van 100% dus) minus woonlandbeginsel. :(

Gebruikersavatar
Ben
Expat
Expat
Berichten: 6487
Lid geworden op: zondag 01 mei 2005, 15:44
Locatie: Bangkok

Re: AOW na 2015

#7 Bericht door Ben » woensdag 04 april 2012, 17:30

Als ik aan de beurt ben woon ik voor Nederland alleen
En wat ik verder in Thailand doe gaat ze in Ned niets aan .
Elke 10 jaar een nieuw Paspoort That's it .

Ga er zowiezo vanuit dat de pot leeg is en mijn opgebouwde Pensioen
Verdampt :evil:

Duiker
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1767
Lid geworden op: maandag 23 juli 2007, 22:14
Locatie: Nederland / Belgie / Thailand

Re: AOW na 2015

#8 Bericht door Duiker » woensdag 04 april 2012, 18:19

Paspoorten raken kwijt en worden gestolen. Ik heb wel eens een pagina uit mijn paspoort gescheurd omdat daar een mooie stempel op stond. Nooit problemen mee gehad bij het vernieuwen van het paspoort. Maar dat is natuurlijk geen garantie voor anderen.
We leven in het midden van de ruimte, maar aan de rand van de tijd.

Gebruikersavatar
duikertje
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 173
Lid geworden op: zondag 22 februari 2009, 12:24
Locatie: Elst/Mae Phim, Rayong

Re: AOW na 2015

#9 Bericht door duikertje » woensdag 04 april 2012, 20:02

Elke 10 jaar een nieuw Paspoort That's it .
Ik heb pas een nieuw pasoort maar dat is nog steeds maar 5 jaar geldig.
Ik heb wel gehoord dat de ID kaart 10 jaar geldig zou worden maar wanneer het paspoort 10 jaar geldig wordt heb ik nog niet gezien.

menan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 760
Lid geworden op: zondag 01 april 2007, 13:23
Locatie: Bangkok

Re: AOW na 2015

#10 Bericht door menan » woensdag 04 april 2012, 20:14

Die kant gaat het natuurlijk op. Wat en hoe denkt(en) de regering(en) over hun medeburgers in het buitenland. Dat we maar moeten verrekken. Willen ze dan al die toekomstige 65 plussers na 2015 terug naar Nederland? allemaal met een aanvullende bijstandsuitkering? Allemaal met AOW tekort? Dat gaat Nederland verdomd veel geld kosten.

Je gezin en jezelf in Thailand onderhouden van ongeveer de helft van het minimum is natuurlijk te bizar voor woorden. Dat vraagt om creatieve oplossingen.

Gebruikersavatar
Ben
Expat
Expat
Berichten: 6487
Lid geworden op: zondag 01 mei 2005, 15:44
Locatie: Bangkok

Re: AOW na 2015

#11 Bericht door Ben » donderdag 05 april 2012, 03:44

duikertje schreef:Elke 10 jaar een nieuw Paspoort That's it .
Ik heb pas een nieuw pasoort maar dat is nog steeds maar 5 jaar geldig.
Ik heb wel gehoord dat de ID kaart 10 jaar geldig zou worden maar wanneer het paspoort 10 jaar geldig wordt heb ik nog niet gezien.

Ik ga er vanuit dat dat binnenkort eens geregeld gaat worden met dat paspoort .
ik heb ook net een nieuw de foto die er nu inzit is de zelfde als het vorige :giggle2:
van 5 jaar geleden dus men kijkt ook niet zo nauw in Nederland [|(

Gebruikersavatar
Ben
Expat
Expat
Berichten: 6487
Lid geworden op: zondag 01 mei 2005, 15:44
Locatie: Bangkok

Re: AOW na 2015

#12 Bericht door Ben » donderdag 05 april 2012, 03:57

menan schreef:Die kant gaat het natuurlijk op. Wat en hoe denkt(en) de regering(en) over hun medeburgers in het buitenland. Dat we maar moeten verrekken. Willen ze dan al die toekomstige 65 plussers na 2015 terug naar Nederland? allemaal met een aanvullende bijstandsuitkering? Allemaal met AOW tekort? Dat gaat Nederland verdomd veel geld kosten.

Je gezin en jezelf in Thailand onderhouden van ongeveer de helft van het minimum is natuurlijk te bizar voor woorden. Dat vraagt om creatieve oplossingen.
65 plusser het wordt 67 plusser en dan 70 plusser wat later.
Aanpassing naar woonlandbeginsel, mogen ze ook de rest van het woonland aanhouden
denk aan de gemiddelde leeftijds verwachting van Nederland, die van Thailand ligt lager
hier gaat men met 60 met pensioen :giggle:

Ze plukken er alleen voor hun het gunstige uit .zo gaat dat nu eenmaal .

Gebruikersavatar
joopuberda
Zeer veel ervaring
Zeer veel ervaring
Berichten: 125
Lid geworden op: dinsdag 14 juni 2011, 10:31
Locatie: pakchong/noord Holland

Re: AOW na 2015

#13 Bericht door joopuberda » donderdag 05 april 2012, 04:16

het paspoort van mij loopt af in juni 2013 , de wet dat de paspoorten 10 jaar geldig worden is oktober 2013 :(
google en je zult vinden.


e Nederlandse identiteitskaart moet toch voor 10 jaar gaan gelden. Dat schrijft de minister van Binnenlandse Zaken Liesbeth Spies (CDA) maandag aan de Tweede Kamer.

De huidige geldigheidsduur is 5 jaar. Eerder dacht Spies dat de kaart te kwetsbaar zou zijn om langer te gebruiken. De producent ziet echter mogelijkheden om de kaart sterker te maken. Volgens de minister moet er nu alleen nog wel goed gekeken worden naar de beveiliging van de kaart.

De nieuwe kaart zou 1 oktober 2013 in omloop moeten komen.Vanaf dat moment is het paspoort ook 10 jaar geldig.

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: AOW na 2015

#14 Bericht door printen44 » donderdag 05 april 2012, 05:14

Ben schreef:
duikertje schreef:Elke 10 jaar een nieuw Paspoort That's it .
Ik heb pas een nieuw pasoort maar dat is nog steeds maar 5 jaar geldig.
Ik heb wel gehoord dat de ID kaart 10 jaar geldig zou worden maar wanneer het paspoort 10 jaar geldig wordt heb ik nog niet gezien.

Ik ga er vanuit dat dat binnenkort eens geregeld gaat worden met dat paspoort .
ik heb ook net een nieuw de foto die er nu inzit is de zelfde als het vorige :giggle2:
van 5 jaar geleden dus men kijkt ook niet zo nauw in Nederland [|(
Ben, de foto wordt steeds minder belangrijk. Het zijn de bio-metrische kenmerken in de chip. Die bio-metrische kenmerken veranderen nooit. Ook al wordt je honderd. Ook al zou de bio-metrische kenmerken vanaf de foto worden gecontroleerd, maakt het niets uit hoe oud de foto is.

Nu zijn het de vingerafdrukken, maar later komen de gezichtskenmerken en/of irisscan erbij.

yandre
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1007
Lid geworden op: woensdag 26 augustus 2009, 21:56
Locatie: nongkhai

Re: AOW na 2015

#15 Bericht door yandre » donderdag 05 april 2012, 05:26

ok na 2015.
niemand weet wat ons te wachten staat na deze tijd als
je in thailand woont wat aow en dergelijke betreft

je kan je natuurlijk een beetje in dekken en rekening mee houden.
korting aow mits niet vrijwillig verzekert bij svb.
en ja terug naar nederland en dan voor lange tijd brengt ook zijn
problemen mee als je het volgens de regels wil doen.
oficeel in schrijven enz je vrouw mee of vriendin???
wordt steeds moeilijker dus is wat je wil.
dus blijf ik maar hier of diverse landen rond thailand als het nodig is
om te woonen .
dus ik hoop nog wat te ontvangen van aow en diverse hier zo niet
hier een dak boven mijn hoofd en te eten en in nederland niets dus
en de zon in mijn nek :P

Plaats reactie

Terug naar “Belasting, WAO en AOW”