AOW na 2015

Post hier je vragen over belasting, WAO en AOW in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: AOW na 2015

#46 Bericht door dutch » zaterdag 07 april 2012, 10:40

De Thaise wet vereist van mij een inkomen van minimaal 65.000 baht per maand.
Indien niet dan kan ik mijn biezen pakken.(hoe goed ik ook ingeburgerd zou zijn ;) )
65.000 baht = ca. € 1600,-
Ik durf de stelling aan dat indien de AOW weg zou vallen of drastisch verminderd zou worden, dat meer dan 75% van de 900 in Thailand wonende AOW-ers, een enkeltje Schiphol kunnen nemen.
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

menan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 760
Lid geworden op: zondag 01 april 2007, 13:23
Locatie: Bangkok

Re: AOW na 2015

#47 Bericht door menan » zaterdag 07 april 2012, 10:45

dutch schreef:De Thaise wet vereist van mij een inkomen van minimaal 65.000 baht per maand.
Indien niet dan kan ik mijn biezen pakken.(hoe goed ik ook ingeburgerd zou zijn ;) )
65.000 baht = ca. € 1600,-
Ik durf de stelling aan dat indien de AOW weg zou vallen of drastisch verminderd zou worden, dat meer dan 75% van de 900 in Thailand wonende AOW-ers, een enkeltje Schiphol kunnen nemen.

Behalve als je getrouwd bent of ergens nog 800.000 baht op je rekening hebt staan. Misschien zijn er volgend jaar minder vrijgezellen in Thailand. :D

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: AOW na 2015

#48 Bericht door dutch » zaterdag 07 april 2012, 11:05

menan schreef:
dutch schreef:De Thaise wet vereist van mij een inkomen van minimaal 65.000 baht per maand.
Indien niet dan kan ik mijn biezen pakken.(hoe goed ik ook ingeburgerd zou zijn ;) )
65.000 baht = ca. € 1600,-
Ik durf de stelling aan dat indien de AOW weg zou vallen of drastisch verminderd zou worden, dat meer dan 75% van de 900 in Thailand wonende AOW-ers, een enkeltje Schiphol kunnen nemen.

Behalve als je getrouwd bent of ergens nog 800.000 baht op je rekening hebt staan. Misschien zijn er volgend jaar minder vrijgezellen in Thailand. :D
Laat ons nu niet gaan muggeziften.Je begrijpt denk ik wel de achtergrond van waaruit ik schrijf.
(Vrouwen kunnen sterven en scheiden etc. etc.)
Bovendien verwacht menig immigratie kantoor behalve de 800.000 OOK inzage in de maanduitgaven t.b.v. levensonderhoud.
(Er wordt nogal wat gesjoemeld met die 800.000; tijdelijke leningen e.d.)
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: AOW na 2015

#49 Bericht door printen44 » zaterdag 07 april 2012, 11:18

Het woonlandbeginsel is niet voor Nederlanders woonachtig in Thailand als motief gebruikt. Wat er aan de hand is dat diegene die in Nederland woonachtig waren en een sociale uitkering hadden, met toestemming in een land buiten de EU gingen wonen. Volgens de wetten kon dat.

Twee zaken gooide eigenlijk roet in het eten. Ten eerste de bezuinigingen en ten tweede de PVV als gedoogpartner. Want de meeste van deze uitkeringen hadden de gastarbeiders van het eerste uur vanuit Turkije en Marokko. Het was de PVV een doorn in het oog dat deze mensen vanuit Nederland een uitkering genoten. De uitkering hadden ze opgebouwd toen zijn woonachtig en werkzaam waren in Nederland. Vermeld moet wel worden dat met name met de Kinderbijslag enorm veel is gesjoemeld, zo niet gefraudeerd. Dat was voor en de PVV en de vorige regering aanleiding om te onderzoeken of er niet een woonlandbeginsel kon worden toegepast op een aantal uitkeringen.

De AOW en de WAO, daar kon de politiek (nog) niets aan veranderen. Aan andere uitkeringen wel. En met hangen en wurgen is die wet dan ook door de Eerste Kamer en Tweede Kamer geloosd. In de Eerste Kamer met steun van de SGP.

Zou de WAO en de AOW aan het woonlandbeginsel getoetst worden, dan zijn er veel obstakels te overwinnen. Ten eerste de wettelijke regeling, maar ook zijn er een aantal verdragen met andere landen over met name de AOW gesloten. En omdat verdragen altijd wederzijds zijn, zouden onderdanen van een verdragsland ook in Nederland met een woonlandbeginsel opgezadeld worden. Het kan opgelost worden door een nieuw verdrag te sluiten.

Maar de grootste obstakel zal zijn dat AOW'ers in het buitenland, buiten de EU en Zwitserland, massaal naar Nederland terug zouden keren en daar gebruik maken van de sociale voorzieningen en met name de zorgverzekering die voor inwoners van Nederland gelden. Dan zou een bezuiniging die de grondslag van dat woonlandbeginsel was, volledig teniet worden gedaan. Het zou Nederland veel meer geld kosten.

Maar om dat woonlandbeginsel niet uit te voeren om die redenen, dat moet je helemaal niet uitsluiten. Politiek is het een populaire maatregel. Men trekt er stemmen door. Dus zullen partijen dan ook gaan tellen. Nederlanders in het buitenland zijn politiek niet interessant. Ze stemmen bijna nooit, dus is het in principe "politieke ballast". Als de neergang van de PVV wat doorzet, zal het mij niet verbazen als de PVV dat woonlandbeginsel voor alle uitkeringen, inclusief de AOW aan de orde zal stellen. En de VVD zal ook meteen daar achteraan lopen. Het brengt tenslotte stemmenwinst op.

menan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 760
Lid geworden op: zondag 01 april 2007, 13:23
Locatie: Bangkok

Re: AOW na 2015

#50 Bericht door menan » zaterdag 07 april 2012, 11:28

dutch schreef:
menan schreef:
dutch schreef:De Thaise wet vereist van mij een inkomen van minimaal 65.000 baht per maand.
Indien niet dan kan ik mijn biezen pakken.(hoe goed ik ook ingeburgerd zou zijn ;) )
65.000 baht = ca. € 1600,-
Ik durf de stelling aan dat indien de AOW weg zou vallen of drastisch verminderd zou worden, dat meer dan 75% van de 900 in Thailand wonende AOW-ers, een enkeltje Schiphol kunnen nemen.

Behalve als je getrouwd bent of ergens nog 800.000 baht op je rekening hebt staan. Misschien zijn er volgend jaar minder vrijgezellen in Thailand. :D
Laat ons nu niet gaan muggeziften.Je begrijpt denk ik wel de achtergrond van waaruit ik schrijf.
(Vrouwen kunnen sterven en scheiden etc. etc.)
Bovendien verwacht menig immigratie kantoor behalve de 800.000 OOK inzage in de maanduitgaven t.b.v. levensonderhoud.
(Er wordt nogal wat gesjoemeld met die 800.000; tijdelijke leningen e.d.)
Het is niet een kwestie van muggeziften, maar bij de les blijven. Houdt het bij de volledige feiten en maar er geen kakkafonie van. Het is al lastig genoeg.
Mannen sterven trouwens eerder dan vrouwen. :lol:
Laatst gewijzigd door menan op zaterdag 07 april 2012, 11:43, 1 keer totaal gewijzigd.

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: AOW na 2015

#51 Bericht door dutch » zaterdag 07 april 2012, 11:39

Als er iemand zijn feiten kent,dan ben ik dat wel ;)
Woonlandbeginsel is absoluut (nog) niet van toepassing op AOW en is dus (nog) geen feit.
:mrgreen:
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

menan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 760
Lid geworden op: zondag 01 april 2007, 13:23
Locatie: Bangkok

Re: AOW na 2015

#52 Bericht door menan » zaterdag 07 april 2012, 11:46

dutch schreef:Als er iemand zijn feiten kent,dan ben ik dat wel ;)
Woonlandbeginsel is absoluut (nog) niet van toepassing op AOW en is dus (nog) geen feit.
:mrgreen:
Ik dacht absoluut niet in die richting. De volledige informatie is meer bedoeld voor mensen die nog minder weten dan jij. :lol: :lol:

Uiteraard is dat nog niet van toepassing, maar de topic gaat over AOW na 2015 en het woonlandbeginsel zit er voor die tijd wel aan te komen.

carpediem
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2277
Lid geworden op: zaterdag 18 november 2006, 18:17
Locatie: amsterdam

Re: AOW na 2015

#53 Bericht door carpediem » zaterdag 07 april 2012, 12:29

Mettertijd ga ik gewoon 4 maanden in de zomer vacantie vieren in de caravan in Bakkum. Een ouwe borrel en klaverjassen. Na die 4 maanden heb ik weer genoeg energie opgebouwd om het thaise leven aan te kunnen.
pluk de dag (carpediem)

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: AOW na 2015

#54 Bericht door RuudThai » zaterdag 07 april 2012, 12:46

menan schreef:
dutch schreef:Als er iemand zijn feiten kent,dan ben ik dat wel ;)
Woonlandbeginsel is absoluut (nog) niet van toepassing op AOW en is dus (nog) geen feit.
:mrgreen:
Ik dacht absoluut niet in die richting. De volledige informatie is meer bedoeld voor mensen die nog minder weten dan jij. :lol: :lol:

Uiteraard is dat nog niet van toepassing, maar de topic gaat over AOW na 2015 en het woonlandbeginsel zit er voor die tijd wel aan te komen.
Er zal vast en zeker geen woonlandbeginsel voor de AOW worden ingevoerd. Men zal zich realiseren dat er dan duizenden en mogelijk tienduizenden emigranten moeten terugkeren naar Nederland en daar is tenminste de sociale woningmarkt, de gezondheidszorg en de bijzondere bijstand niet op berekend.
Bovendien zijn er in ieder geval verkiezingen in 2015 (verwacht al veel eerder) en dan is deze hele onzin over het woonlandbeginsel wel afgelopen.

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: AOW na 2015

#55 Bericht door RuudThai » zaterdag 07 april 2012, 12:49

carpediem schreef:Mettertijd ga ik gewoon 4 maanden in de zomer vacantie vieren in de caravan in Bakkum. Een ouwe borrel en klaverjassen. Na die 4 maanden heb ik weer genoeg energie opgebouwd om het thaise leven aan te kunnen.
In een caravan kun je niet ingeschreven staan in de GBA.... net als zomerhuisjes en zo. Dat kon vroeger wel, maar er is nu een uitsterfbeleid, alleen "oude" gevallen mogen dat nog in die gemeenten die dat vroeger toestonden.

menan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 760
Lid geworden op: zondag 01 april 2007, 13:23
Locatie: Bangkok

Re: AOW na 2015

#56 Bericht door menan » zaterdag 07 april 2012, 12:55

RuudThai schreef:
menan schreef:
dutch schreef:Als er iemand zijn feiten kent,dan ben ik dat wel ;)
Woonlandbeginsel is absoluut (nog) niet van toepassing op AOW en is dus (nog) geen feit.
:mrgreen:
Ik dacht absoluut niet in die richting. De volledige informatie is meer bedoeld voor mensen die nog minder weten dan jij. :lol: :lol:

Uiteraard is dat nog niet van toepassing, maar de topic gaat over AOW na 2015 en het woonlandbeginsel zit er voor die tijd wel aan te komen.
Er zal vast en zeker geen woonlandbeginsel voor de AOW worden ingevoerd. Men zal zich realiseren dat er dan duizenden en mogelijk tienduizenden emigranten moeten terugkeren naar Nederland en daar is tenminste de sociale woningmarkt, de gezondheidszorg en de bijzondere bijstand niet op berekend.
Bovendien zijn er in ieder geval verkiezingen in 2015 (verwacht al veel eerder) en dan is deze hele onzin over het woonlandbeginsel wel afgelopen.
Als iedereen zo logisch denkt als jij, dan hadden we nu geen crisis. :lol: . Het gaat alleen maar om onderbuikgevoelens en het woonlandbeginsel trekt stemmen. Dus helaas...politiek is niet logisch en verstandig. Maar dat weet jij denk ik ook wel.

carpediem
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2277
Lid geworden op: zaterdag 18 november 2006, 18:17
Locatie: amsterdam

Re: AOW na 2015

#57 Bericht door carpediem » zaterdag 07 april 2012, 16:04

RuudThai schreef:
carpediem schreef:Mettertijd ga ik gewoon 4 maanden in de zomer vacantie vieren in de caravan in Bakkum. Een ouwe borrel en klaverjassen. Na die 4 maanden heb ik weer genoeg energie opgebouwd om het thaise leven aan te kunnen.
In een caravan kun je niet ingeschreven staan in de GBA.... net als zomerhuisjes en zo. Dat kon vroeger wel, maar er is nu een uitsterfbeleid, alleen "oude" gevallen mogen dat nog in die gemeenten die dat vroeger toestonden.
Dat is nou jammer. Dan maar officieel wonen bij m'n familie en daarvanuit dan 4 maanden naar m'n caravannetje op vakantie onder m'n parasolletje.
Of mag dat ook niet?
pluk de dag (carpediem)

menan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 760
Lid geworden op: zondag 01 april 2007, 13:23
Locatie: Bangkok

Re: AOW na 2015

#58 Bericht door menan » zaterdag 07 april 2012, 16:28

carpediem schreef:
RuudThai schreef:
carpediem schreef:Mettertijd ga ik gewoon 4 maanden in de zomer vacantie vieren in de caravan in Bakkum. Een ouwe borrel en klaverjassen. Na die 4 maanden heb ik weer genoeg energie opgebouwd om het thaise leven aan te kunnen.
In een caravan kun je niet ingeschreven staan in de GBA.... net als zomerhuisjes en zo. Dat kon vroeger wel, maar er is nu een uitsterfbeleid, alleen "oude" gevallen mogen dat nog in die gemeenten die dat vroeger toestonden.
Dat is nou jammer. Dan maar officieel wonen bij m'n familie en daarvanuit dan 4 maanden naar m'n caravannetje op vakantie onder m'n parasolletje.
Of mag dat ook niet?
Dat is precies de juiste oplossing. Ook ik zal het op deze manier gaan doen.

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: AOW na 2015

#59 Bericht door RuudThai » zaterdag 07 april 2012, 17:05

carpediem schreef:Dat is nou jammer. Dan maar officieel wonen bij m'n familie en daarvanuit dan 4 maanden naar m'n caravannetje op vakantie onder m'n parasolletje.
Of mag dat ook niet?
Dat is geen probleem alhoewel het geheel wat gekunsteld is. Bedenk wel dat de belastingdienst de hoofdbewoner kan aanslaan voor de inkomsten verkregen uit onderhuur aan jou. Als dan de hoofdbewoner zegt geen huur te rekenen, dan wordt een bedrag vastgesteld en moet hij toch betalen.
En het kan ook gevolgen hebben als er op het betreffende adres uitkeringsgerechtigden wonen, zeker met bijstand.

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: AOW na 2015

#60 Bericht door printen44 » zaterdag 07 april 2012, 17:17

Bij familie wonen voor vier maanden per jaar, is nou niet de beste oplossing. Zoals vermeld wordt je dan officieel onderhuurder. Betekend ook dat vaak onderverhuur verboden is bij een huurhuis. Als het een koophuis is, wordt het een soort pension en heeft de eigenaar redelijk wat kosten.

Ik blijf alleen maar glimlachen als ik al die verhalen lees om krampachtig officieel in Nederland te blijven wonen, maar toch ook in Thailand te verblijven. Voor mij is dat van twee walletjes eten en die uitdrukking kan je negatief beoordelen.

Ik snap het eigenlijk ook niet. Of je overwinterd hier in Thailand, dus maximaal acht maanden of je immigreert officieel naar Thailand. En dan maar kritiek uiten op diegene die uitkeringen e.d. misbruiken. Maar ja, voor diegene die zich aangesproken voelen, de pot verwijt de ketel dat ie zwart ziet.

Plaats reactie

Terug naar “Belasting, WAO en AOW”