Wel of niet Nederlandse worden ?

Post hier al je vragen voor het immigreren naar Nederland.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Bericht
Auteur
driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Wel of niet Nederlandse worden ?

#31 Bericht door driver » maandag 05 maart 2012, 22:33

Khon Neua schreef:
max schreef:
Verlenging VVR hoef je niet aan te vragen want die kun je pas niet eerder verlengen. Hiervoor krijg je van de IND automatisch een brief. De aanvraag stelt overigens niets voor, de pasfoto plakken is nog het meest moeilijke.
Je kunt wel degelijk de VVR verlenging aanvragen voor je bericht van de IND krijg. Hebben wij ook gedaan en was ook blij dat ik dit heb gedaan. Je kunt max 6 maanden voor dat de VVR afloopt een nieuwe aanvraag doen. De IND staat niet bekent om zijn snelle acties dus als je 3 maanden voor je VVR afloopt bericht van de IND krijgt en de IND er dan nog 3 maanden over gaat doen ( komt regelmatig voor ) heb je een probleem.

Mijn advies is 6 maanden voor dat de VVR afloopt alles op de post dan ben je altijd op tijd. veranderen en regels ben je dit misschien nog net voor ook.
Dat is mij ook verteld bij de IND in den Bosch.
De IND kan een brief sturen maar is niet aansprakelijk oid als ze dit niet doen.

Suk is 15 September 2011 ingeschreven in Ede en haar document kreeg ze 1 November 2011 de vervolg aanvraag sturen we dus 1 Mei ri de IND beter te vroeg dan te laat denk ik dan maar.

Na nog wat gebeld te hebben denk ik dat het voorlopig het beste is voor ons om eerst de vervolg aanvraag te doen deze wslijk ook te krijgen voor 5 jaar en dan eerst maar eens zien of Suk de inburgerings cursissen kan voldoen .
Mocht dit toch te moeilijk worden voor haar zien we wel weer verder wat dan de mogelijkheden zijn maar de vragen over andere dingen zoals voor of nadeel Nedeerlands paspoort etc zijn m.i toch een vervolg waard in dit topic misschien weer aangevuld met vrasgen van andere hier aanwezigen .

mvg driver

Gebruikersavatar
max
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 250
Lid geworden op: zaterdag 05 februari 2005, 22:27

Re: Wel of niet Nederlandse worden ?

#32 Bericht door max » maandag 05 maart 2012, 22:44

Khon Neua schreef:
max schreef:
Verlenging VVR hoef je niet aan te vragen want die kun je pas niet eerder verlengen. Hiervoor krijg je van de IND automatisch een brief. De aanvraag stelt overigens niets voor, de pasfoto plakken is nog het meest moeilijke.
Je kunt wel degelijk de VVR verlenging aanvragen voor je bericht van de IND krijg. Hebben wij ook gedaan en was ook blij dat ik dit heb gedaan. Je kunt max 6 maanden voor dat de VVR afloopt een nieuwe aanvraag doen. De IND staat niet bekent om zijn snelle acties dus als je 3 maanden voor je VVR afloopt bericht van de IND krijgt en de IND er dan nog 3 maanden over gaat doen ( komt regelmatig voor ) heb je een probleem.

Mijn advies is 6 maanden voor dat de VVR afloopt alles op de post dan ben je altijd op tijd. veranderen en regels ben je dit misschien nog net voor ook.
Compleet nieuw voor mij en erg interessant... VVR bij aanvang is altijd voor 1 jaar. De IND stuurt vanuit eigen beweging de benodigde documenten toe voor verlenging, hier hoef je helemaal niets te doen tenzij je in deze periode gebruik maakt van een inreisvisum, alles gaat binnen het door de IND gestelde tijdsbestek.

Eerderde aanvraag voor verlening VVR heeft namelijk geen meerwaarde of versnelling in verlenging VVR omdat alle verlengingen binnen een gesteld termijn moeten worden gedaan, het kan slechts een positief persoonlijk gevoel opleveren. Bovendien houdt de IND de criteria ten alle tijde aan om de duurzame relatie aan te kunnen tonen. Eerdere aanvragen van verlenging VVR heeft dan ook hetzelfde eindresultaat en zal geen versnelling in de procedure opleveren. Eerder aanvagen heeft dan ook weinig nut, en later, ten tijde van naturalisatie heeft het ook geen meerwaarde.
Als je merkt dat je op een dood paard rijdt, kom er dan vanaf.

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Wel of niet Nederlandse worden ?

#33 Bericht door driver » dinsdag 06 maart 2012, 06:42

max schreef:
Khon Neua schreef:
max schreef:
Verlenging VVR hoef je niet aan te vragen want die kun je pas niet eerder verlengen. Hiervoor krijg je van de IND automatisch een brief. De aanvraag stelt overigens niets voor, de pasfoto plakken is nog het meest moeilijke.
Je kunt wel degelijk de VVR verlenging aanvragen voor je bericht van de IND krijg. Hebben wij ook gedaan en was ook blij dat ik dit heb gedaan. Je kunt max 6 maanden voor dat de VVR afloopt een nieuwe aanvraag doen. De IND staat niet bekent om zijn snelle acties dus als je 3 maanden voor je VVR afloopt bericht van de IND krijgt en de IND er dan nog 3 maanden over gaat doen ( komt regelmatig voor ) heb je een probleem.

Mijn advies is 6 maanden voor dat de VVR afloopt alles op de post dan ben je altijd op tijd. veranderen en regels ben je dit misschien nog net voor ook.
Compleet nieuw voor mij en erg interessant... VVR bij aanvang is altijd voor 1 jaar. De IND stuurt vanuit eigen beweging de benodigde documenten toe voor verlenging, hier hoef je helemaal niets te doen tenzij je in deze periode gebruik maakt van een inreisvisum, alles gaat binnen het door de IND gestelde tijdsbestek.

Eerderde aanvraag voor verlening VVR heeft namelijk geen meerwaarde of versnelling in verlenging VVR omdat alle verlengingen binnen een gesteld termijn moeten worden gedaan, het kan slechts een positief persoonlijk gevoel opleveren. Bovendien houdt de IND de criteria ten alle tijde aan om de duurzame relatie aan te kunnen tonen. Eerdere aanvragen van verlenging VVR heeft dan ook hetzelfde eindresultaat en zal geen versnelling in de procedure opleveren. Eerder aanvagen heeft dan ook weinig nut, en later, ten tijde van naturalisatie heeft het ook geen meerwaarde.
Ik heb het toch echt gevraagd toen we Suks pasje op gingen halen en toen werdt me verteld dat de IND de papieren voor verlenging zou opsturen normaal gesproken maar dat het een gunst was en dat er geen rechten aan ontleend konden worden en dat we ook na bijv 7 mnd zelf al de vervolg aanvraag konden doen.
De meeste mensen durven denk ik ook niet te wachten of de IND de papieren opstuurt want wat als hel toevallig jouw partners papieren niet worden opgestuurd door de IND en de jaartermijn is bijv verstreken of je stuurt bijv in de 10 de mnd op en het blijft liggen oid wegens bijv vakantieperiode wat ons ook overkwam mert de eerste aanvraag ?

mvg driver

Ervee71
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 461
Lid geworden op: zaterdag 10 juli 2010, 10:49
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Wel of niet Nederlandse worden ?

#34 Bericht door Ervee71 » dinsdag 06 maart 2012, 09:13

Khon Neua schreef:
max schreef:
Verlenging VVR hoef je niet aan te vragen want die kun je pas niet eerder verlengen. Hiervoor krijg je van de IND automatisch een brief. De aanvraag stelt overigens niets voor, de pasfoto plakken is nog het meest moeilijke.
Je kunt wel degelijk de VVR verlenging aanvragen voor je bericht van de IND krijg. Hebben wij ook gedaan en was ook blij dat ik dit heb gedaan. Je kunt max 6 maanden voor dat de VVR afloopt een nieuwe aanvraag doen. De IND staat niet bekent om zijn snelle acties dus als je 3 maanden voor je VVR afloopt bericht van de IND krijgt en de IND er dan nog 3 maanden over gaat doen ( komt regelmatig voor ) heb je een probleem.

Mijn advies is 6 maanden voor dat de VVR afloopt alles op de post dan ben je altijd op tijd. veranderen en regels ben je dit misschien nog net voor ook.
Ik sta volledig achter dit advies. Wij hebben dit ook gedaan. De UBD was op 2 januari, het positieve besluit is genomen op 30 december. Helaas schijnt het moeilijk om een pasje te maken, want die hebben we nog steeds niet in ons bezit. Gelukkig hebben we nog tot 18 april.
GETROUWD OP 24-08-2011

jomel17
Expat
Expat
Berichten: 1565
Lid geworden op: zondag 26 november 2006, 18:13
Locatie: Khon Kaen

Re: Wel of niet Nederlandse worden ?

#35 Bericht door jomel17 » dinsdag 06 maart 2012, 12:20

Ook ik sta achter dit advies.
Toen de vvr van mijn vrouw verlengt moest worden hadden we nog geen bericht gehad van de IND.
Toen ik daar over belde werd er ook gezegd dat het je eigen verantwoording is om op tijd de verlenging aan te vragen
หลงรัก

Gebruikersavatar
Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6941
Lid geworden op: zaterdag 21 mei 2005, 08:49
Locatie: Planet Earth

Re: Wel of niet Nederlandse worden ?

#36 Bericht door Jim » dinsdag 06 maart 2012, 12:29

RuudThai schreef:Jim, ik vind het verwarrend. Vroeger was ik zelf vreemdelingenambtenaar in Nederland totdat dat bij de gemeente werd weggehaald en kende ik de meeste wet- en regelgeving wel. Maar het is sterk veranderd en ik heb dat de laatste 10 jaar niet meer bijgehouden.
Ik vind het wat merkwaardig dat een Duitser kennelijk zijn Thaise echtgenote zonder visum in Bangkok op het vliegtuig kan zetten en haar zo Duitsland in kan laten reizen. Waar zij vervolgens zonder enige inburgeringscursus c.q. taalkennis kan verblijven op grond van haar huwelijk met die Duitser.

Dus eh, doe je onderschrift eer aan en leg het beter uit a.u.b. :asian22:
het is inmiddels door anderen al wat beter uitgelegd, maar in het kort komt het er op neer dat je je als EU burger overal in de EU mag vestigen zonder administratieve romslomp (vrij verkeer van goederen en personen).
famileleden van EU burgers hebben dezelfde rechten als de EU burger ongeacht hun nationaliteit, zolang ze maar samen reizen.

lokale wetten mogen alleen worden toegepast indien ze gunstiger zijn voor de burger.

in nederland is (of was?) het bijvoorbeeld nniet nodig om getrouwd te zijn om de EU-route te doen, zolang je maar kan aantonen dat je een duurzame relatie hebt.

MVVs en inburgeringscursussen zijn administratieve rompslomp dus die mogen niet geeist worden.

EU landen mogen voor hun eigen burgers wel extra immigratie-eiesen opleggen, vandaar dat je eerst in een ander EU moet wonen voor je de rechten opbouwt.
Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”

Henk Korat
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2948
Lid geworden op: donderdag 28 april 2011, 19:39
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Wel of niet Nederlandse worden ?

#37 Bericht door Henk Korat » woensdag 07 maart 2012, 14:55

Arie, ik denk dat het allerbelangrijkste is dat jij en Suk nadenken over jullie toekomst. In Nederland of in Thailand.

Dat verlengen van de verblijfsvergunning kom je wel doorheen en als Suk eenmaal dat 5 jaars visum heeft, heb je tijd gekocht om na te denken. En zelfs na die vijf jaar hoeven jullie nog niet te kiezen voor naturalisatie. De optie voor een visum voor onbepaalde tijd staat ook nog open. Tijd genoeg dus.

De keuze voor naturalisatie - dus Suk vraagt een Nederlands paspoort aan en verliest haar Thaise- is, zoals ik al schreef, puur persoonlijk. Wat Suk verliest weet je inmiddels. Wat ze krijgt en wat ze daarvoor moet doen ook. Neem in al jullie overwegingen ook de familie van Suk mee. Nederlander zijn en de Thaise nationaliteit verliezen betekent een Thais visum aanvragen en alle Thaise rechten verliezen. Iets makkelijker dan een Nederlands visum, maar toch een rompslomp. Dit terwijl de andere keuzen een visum voor onbepaalde tijd is, met veel minder voorwaarden.

Arie, het is niet zo gemakkelijk, dat weet ik. Ik ben nu op mijn Non-Imm OA 6 maanden in Thailand (dicht bij de woonplaats van Suk) en zal nog een maandje blijven. Daarna ga ik voor 5 maanden terug naar Nederland. Waarom? Omdat ik wil meemaken hoe het is in Thailand te wonen en weg te zijn uit je geboorteland. Ik moet de beslissing voor definitieve vestiging in Thailand voor mijn 65st leeftijd nemen, dus ik heb nog vier jaar. Als ik beslis in Thailand te blijven, zal ik mijn huis, inboedel en auto in Nederland moeten verkopen. Moeilijk, want aan veel van die dingen hangt een herrinnering. Maar als ik eenmaal die beslissing genomen heb, dan moet het maar.

Ik kan die vier jaar makkelijk tot mijn pensioen overbruggen, omdat ik een gouden handdruk heb gehad. Maar heb jij, Arie, nagedacht hoe jij de periode van 59 naar 65 gaat overbruggen? En is jouw pensioen voldoende voor de minimum vereisten in Thailand? En is dat alles nodig?

Familie, inkomsten, en andere emoties moeten jullie dus in jullie overwegingen meenemen om een beslissing voor de toekomst te nemen. Je huis, inboedel en auto verkopen zijn dingen die je kunt regelen, mits tijd en niet te hoog gespannen verwachtingen.

Ik wens jullie veel sterkte en succes in de overwegingen. En vergeet al die Duitsland, Belgie, EU routes. Er is altijd de optie voor een visum voor onbepaalde tijd.
"Voor de oplossing is het onontbeerlijk de tegenstander niet te zien als de vijand, doch als een drager van een andere mening." (Koningin Beatrix tijdens haar inhuldiging)

maverick62
Zeer veel ervaring
Zeer veel ervaring
Berichten: 128
Lid geworden op: donderdag 15 september 2011, 21:38

Re: Wel of niet Nederlandse worden ?

#38 Bericht door maverick62 » woensdag 07 maart 2012, 15:23

Henk Korat schreef:Arie, ik denk dat het allerbelangrijkste is dat jij en Suk nadenken over jullie toekomst. In Nederland of in Thailand.

Dat verlengen van de verblijfsvergunning kom je wel doorheen en als Suk eenmaal dat 5 jaars visum heeft, heb je tijd gekocht om na te denken. En zelfs na die vijf jaar hoeven jullie nog niet te kiezen voor naturalisatie. De optie voor een visum voor onbepaalde tijd staat ook nog open. Tijd genoeg dus.

De keuze voor naturalisatie - dus Suk vraagt een Nederlands paspoort aan en verliest haar Thaise- is, zoals ik al schreef, puur persoonlijk. Wat Suk verliest weet je inmiddels. Wat ze krijgt en wat ze daarvoor moet doen ook. Neem in al jullie overwegingen ook de familie van Suk mee. Nederlander zijn en de Thaise nationaliteit verliezen betekent een Thais visum aanvragen en alle Thaise rechten verliezen. Iets makkelijker dan een Nederlands visum, maar toch een rompslomp. Dit terwijl de andere keuzen een visum voor onbepaalde tijd is, met veel minder voorwaarden.

Arie, het is niet zo gemakkelijk, dat weet ik. Ik ben nu op mijn Non-Imm OA 6 maanden in Thailand (dicht bij de woonplaats van Suk) en zal nog een maandje blijven. Daarna ga ik voor 5 maanden terug naar Nederland. Waarom? Omdat ik wil meemaken hoe het is in Thailand te wonen en weg te zijn uit je geboorteland. Ik moet de beslissing voor definitieve vestiging in Thailand voor mijn 65st leeftijd nemen, dus ik heb nog vier jaar. Als ik beslis in Thailand te blijven, zal ik mijn huis, inboedel en auto in Nederland moeten verkopen. Moeilijk, want aan veel van die dingen hangt een herrinnering. Maar als ik eenmaal die beslissing genomen heb, dan moet het maar.

Ik kan die vier jaar makkelijk tot mijn pensioen overbruggen, omdat ik een gouden handdruk heb gehad. Maar heb jij, Arie, nagedacht hoe jij de periode van 59 naar 65 gaat overbruggen? En is jouw pensioen voldoende voor de minimum vereisten in Thailand? En is dat alles nodig?

Familie, inkomsten, en andere emoties moeten jullie dus in jullie overwegingen meenemen om een beslissing voor de toekomst te nemen. Je huis, inboedel en auto verkopen zijn dingen die je kunt regelen, mits tijd en niet te hoog gespannen verwachtingen.

Ik wens jullie veel sterkte en succes in de overwegingen. En vergeet al die Duitsland, Belgie, EU routes. Er is altijd de optie voor een visum voor onbepaalde tijd.
Henk,

Visum voor onbepaalde tijd hoe werkt dat of......

Maverick

Henk Korat
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2948
Lid geworden op: donderdag 28 april 2011, 19:39
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Wel of niet Nederlandse worden ?

#39 Bericht door Henk Korat » woensdag 07 maart 2012, 15:51

Maverick. Kijk op deze webside

http://www.yurist.nl/index.php/nl/verbl ... aalde-tijd

of die van de IND zelf.

Ik zou voor het laatste kiezen. Belangrijkste voorwaarde is dat de aanvrager geslaagd is voor de inburgeringscursus, dus het diploma heeft.
"Voor de oplossing is het onontbeerlijk de tegenstander niet te zien als de vijand, doch als een drager van een andere mening." (Koningin Beatrix tijdens haar inhuldiging)

maverick62
Zeer veel ervaring
Zeer veel ervaring
Berichten: 128
Lid geworden op: donderdag 15 september 2011, 21:38

Re: Wel of niet Nederlandse worden ?

#40 Bericht door maverick62 » woensdag 07 maart 2012, 16:36

Henk Korat schreef:Maverick. Kijk op deze webside

http://www.yurist.nl/index.php/nl/verbl ... aalde-tijd

of die van de IND zelf.

Ik zou voor het laatste kiezen. Belangrijkste voorwaarde is dat de aanvrager geslaagd is voor de inburgeringscursus, dus het diploma heeft.
Henk, bedankt, Maverick

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Wel of niet Nederlandse worden ?

#41 Bericht door driver » woensdag 07 maart 2012, 21:17

Henk Korat schreef:Arie, ik denk dat het allerbelangrijkste is dat jij en Suk nadenken over jullie toekomst. In Nederland of in Thailand.

Dat verlengen van de verblijfsvergunning kom je wel doorheen en als Suk eenmaal dat 5 jaars visum heeft, heb je tijd gekocht om na te denken. En zelfs na die vijf jaar hoeven jullie nog niet te kiezen voor naturalisatie. De optie voor een visum voor onbepaalde tijd staat ook nog open. Tijd genoeg dus.

De keuze voor naturalisatie - dus Suk vraagt een Nederlands paspoort aan en verliest haar Thaise- is, zoals ik al schreef, puur persoonlijk. Wat Suk verliest weet je inmiddels. Wat ze krijgt en wat ze daarvoor moet doen ook. Neem in al jullie overwegingen ook de familie van Suk mee. Nederlander zijn en de Thaise nationaliteit verliezen betekent een Thais visum aanvragen en alle Thaise rechten verliezen. Iets makkelijker dan een Nederlands visum, maar toch een rompslomp. Dit terwijl de andere keuzen een visum voor onbepaalde tijd is, met veel minder voorwaarden.

Arie, het is niet zo gemakkelijk, dat weet ik. Ik ben nu op mijn Non-Imm OA 6 maanden in Thailand (dicht bij de woonplaats van Suk) en zal nog een maandje blijven. Daarna ga ik voor 5 maanden terug naar Nederland. Waarom? Omdat ik wil meemaken hoe het is in Thailand te wonen en weg te zijn uit je geboorteland. Ik moet de beslissing voor definitieve vestiging in Thailand voor mijn 65st leeftijd nemen, dus ik heb nog vier jaar. Als ik beslis in Thailand te blijven, zal ik mijn huis, inboedel en auto in Nederland moeten verkopen. Moeilijk, want aan veel van die dingen hangt een herrinnering. Maar als ik eenmaal die beslissing genomen heb, dan moet het maar.

Ik kan die vier jaar makkelijk tot mijn pensioen overbruggen, omdat ik een gouden handdruk heb gehad. Maar heb jij, Arie, nagedacht hoe jij de periode van 59 naar 65 gaat overbruggen? En is jouw pensioen voldoende voor de minimum vereisten in Thailand? En is dat alles nodig?

Familie, inkomsten, en andere emoties moeten jullie dus in jullie overwegingen meenemen om een beslissing voor de toekomst te nemen. Je huis, inboedel en auto verkopen zijn dingen die je kunt regelen, mits tijd en niet te hoog gespannen verwachtingen.

Ik wens jullie veel sterkte en succes in de overwegingen. En vergeet al die Duitsland, Belgie, EU routes. Er is altijd de optie voor een visum voor onbepaalde tijd.
Henk, dank voor je reactie .
Als je weer terug bent in Nederland meldt je dan even wat mij betreft dan kunnen we zoals al een keer gepland in Khorat :mrgreen: misschien een keer wat afspreken als je dat wilt ?
Ik heb al veel nagedacht en weet ook wel wat ik kan ook financieel maar er speelt nog zoveel door mijn hoofd omtrent onze situatie en ook mijn Hollandse situatie dat we misschien wel een keer gezellig kunnen bijpraten .

mvg Arie of driver das ook goed.

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Wel of niet Nederlandse worden ?

#42 Bericht door dutch » donderdag 08 maart 2012, 00:57

Voor mij was een belangrijk punt het volgende:
Ik was 10 jaar ouder als mijn vrouw en overwoog dat er dus een grote kans zou zijn dat mijn vrouw alleen achter zou blijven.
Zou weduwe zijn, beter in Thailand als in Nederland zijn?
Mij leek tevens dat na 25 jaren Europa voor haar,het nu mijn beurt zou worden met 25 jaren Thailand :mrgreen:
Kort en goed.Met een goed pensioen en een eigen huis en met een hersteld contact met haar oude vriendinnen clubje van de universiteit,leek mij haar oude dag beter verzekert als in Nederland.
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

Henk Korat
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2948
Lid geworden op: donderdag 28 april 2011, 19:39
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Wel of niet Nederlandse worden ?

#43 Bericht door Henk Korat » donderdag 08 maart 2012, 04:47

Een belangrijke overweging Dutch, want de meeste Thaise partners zijn (veel) jonger dan de Nederlandse man.

Maar ik ken een stel (het leeftijdsverschil is niet zo groot), waarvan de vrouw niets liever zou willen dan in Nederland te blijven en af en toe naar Thailand met vakantie te gaan.
"Voor de oplossing is het onontbeerlijk de tegenstander niet te zien als de vijand, doch als een drager van een andere mening." (Koningin Beatrix tijdens haar inhuldiging)

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Wel of niet Nederlandse worden ?

#44 Bericht door driver » donderdag 08 maart 2012, 08:27

dutch schreef:Voor mij was een belangrijk punt het volgende:
Ik was 10 jaar ouder als mijn vrouw en overwoog dat er dus een grote kans zou zijn dat mijn vrouw alleen achter zou blijven.
Zou weduwe zijn, beter in Thailand als in Nederland zijn?
Mij leek tevens dat na 25 jaren Europa voor haar,het nu mijn beurt zou worden met 25 jaren Thailand :mrgreen:
Kort en goed.Met een goed pensioen en een eigen huis en met een hersteld contact met haar oude vriendinnen clubje van de universiteit,leek mij haar oude dag beter verzekert als in Nederland.
Met de huidige wetgeving moet iedereen maar eens heel goed gaan informeren of hun Thaise partner bij overlijden van ons idd wel geld beurt ook al zijn ze Nederlandse geworden.
Sukanya is nu in Nederland verblijvend bij Partner en krijgt als ik nu het loodje leg helemaal niks tenzij ik zelf iets onderneem.

Zijn we getrouwd en ze is nog Thaise krijgt ze vlgs de info die ik gisteren kreeg van het pensioenfonds ook niks.
Is ze over 5,5 jaar Nederlandse krijgt ze dan wel weduwe pensioen ?...vlgs de man die me belde gisteren ook niet omdat er heel veel dingen zijn veranderd of gaan veranderen.
Geeft hij het nu onjuist door aan mij doe ik het nu ook aan jullie.

Blijft over de vraag : Waarom zou een Thaise onderdaan haar paspoort inruilen voor het Nederlandse ?

Geef mij nu eens goede voorbeelden van een voordeel van / voor jullie Thaise partner die nu een Nederlands paspoort heeft .
En dan in onze leeftijds groep zeg maar vanaf 40 jaar en ouder want de jonkies onder ons die nog kinderen willen of hebben daar zijn andere dingen weer belangrijk voor denk ik .
Ik ben 53 en krijg geen pensioen en of ik nog AOW krijg tzt ? en zowel in de huidige leef situatie of bij gehuwd zijn een heel stuk minder in ieder geval omdat Suk een stuk jonger is dan mij nl 44.



Maar op sociaal gebied ?...pensioen opbouw ?...recht op weduwe pensioen ?...hoe zit dat bij jullie ?

Krijgt Suk AOW ..als Thaise ..nee denk je maar het is blijkbaar JA.
Als Nederlandse wat ze dan wordt als ze 49 is krijgt ze dan wel AOW blijkbaar JA

Vraag me niet hoe het kan maar ze kreeg onlangs bericht van de SVB met een ...huidig opgebouwd pensioen overzicht !

Ieder jaar dat ze hier is bouwt ze 2 % pensioen op begreep ik dus dat is tenminste nog iets en beter dan niets.


Suk is nu 5 mnd hier dus alles is nieuw, Ze heeft geen last van de warmte ( komt van de zomer wel hier of elders :mrgreen: ) zoals in Thailand en heeft de afgelopen 3 mnd dat ze nu werkt tussen het naar school toe gaan ook nog leuk verdiendt al met al dus ze kan al lekker sparen op een eigen spaarrekening met helaas weinig rente :cry:
Ze vindt het werk ook nog leuk, Hollands eten bevalt ook prima en past zich goed aan dus voorlopig komen we onze tijd hier wel door verwacht ik en kan ze indien ze kan blijven werken zoals nu een leuk spaartegoed opbouwen voor later mits ik werk blijf houden uiteraard .Voor haar vrienden hoeft ze niet terug die had ze amper want ze werkte daar alleen maar continu, Familie is okee maar echt heel close is ze er niet mee net als ik hier dus we zijn allebei min of meer op onszelf aangewezen dus een vertrek naar elders is het probleem niet.

Over 5 jaar is mijn Hypotheek zo goed als ingelost en ben ik dus zoals eerder gemeldt denk ik 59 en dan vindt ik het hier wel prima voorlopig en zou ik graag naar Azie willen ongeacht waar om wat rond te gaan reizen en een plekkie zoeken om wat rust te vinden en dan komt de vraag ook weer om de hoek kijken :

Kan Suk als Thaise onbeperkt Azie doorreizen of is een Nederlands paspoort dan handiger ?


Het kan ook zijn dat ik bijv in Spanje iets leuks vindt of Portugal en dan wil ik daar misschien wel; iets huren en een aantal maanden gaan vertoeven en dan weer terug naar Nederland oid en dan weer ..etc... :mrgreen:

Kortom.... de vraag is en blijft of het voor een Thai of Thaise nodig is om Nederlandse / Nederlander te worden en daar zijn vele antwoorden op mogelijk denk ik omdat een ieder het anders ervaart en dus ...wordt vervolgt hoop ik alhier.


Nu schrijven en tegelijk aan alle eerdere gegeven reacties terugdenken lukt me niet dus sorry als ik in herhaling val zo nu en dan.

mvg driver

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Wel of niet Nederlandse worden ?

#45 Bericht door dutch » donderdag 08 maart 2012, 08:52

Toen mijn vrouw overleed waren we 28 jaren getrouwd,waarvan zij er 24 jaren het Nederlands paspoort had ( en natuurlijk haar Thai ID en het Thai paspoort.....daar moet je gewoon niet over praten).Hierdoor bouwde zij eigen AOW rechten op en bij mijn prive pensioenen stond zij met een weduwe uitkering genoteerd.
Met ook nog eigen huis/auto etc en prive kapitaal en een testament op beider naam leken bovenstaande pensioen uitkeringen voldoende.
Alvorens definitief met pensioen te gaan moest ik bij mijn grootste prive pensioen nog een keuze doorgeven tussen:
*zelf de hoge uitkering en de daaraan gekoppelde weduwe uitkering
*zelf een lagere uitkering en een daaraan gekoppelde hogere weduwe uitkering
Ik heb (uiteraard) gekozen voor de laatste van beide opties en 3 maanden later was mijn vrouw overleden.Daar denk je echter op dat moment niet verder over na!
Vanwege mijn expat leven, was een Nederlands paspoort voor haar i.v.m. visa en verblijfsvergunning,zeer handig.
Wel hebben we haar Thaise meisjesnaam gehanteerd (met de toevoeging gehuwd met....en dan mijn achternaam).Dit was eenvoudiger met vliegen omdat op de tickets de naam moet staan die op het paspoort staat en zij ook wel met twee paspoorten vloog (vooral naar Thailand toe).
Verder was het verkrijgen in die tijd totaal niet gebonden aan enigerlei voorwaarde (inburgering e.d.)
Zij sprak,las en schreef overigens vloeiend Nederlands.Engels omdat ze daarin les had gegeven en Duits-Frans en Bahasa omdat we in die landen gewoond en gewerkt hebben en zij overal naar school ging.

Zij was thuis de financiele directeur en was mijn accu [|)
Om zo'n hechte en langdurige relatie te vergelijken met een huwelijk op latere leeftijd en dus korter en dus minder vertrouwd,valt niet mee.Uiteindelijk heb ik vroeger ook ooit de grote stap/gok moeten wagen ;)

Wij zijn begin 90-er jaren begonnen met het ECHT denken om in Thailand te gaan rentenieren en ik heb daarna mijn internationale carrierre zo kunnen plannen dat mijn laatste 6 werkzame jaren in het Verre Oosten waren en eind 2004 stapten we met ons koffertje in de hand op Thaise bodem :lol:
(Nederlands paspoort bleef handig voor o.a. nederlandse vakantie e.d.)
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

Plaats reactie

Terug naar “Immigreren naar Nederland”