Paar vragen over bank account

Post hier al je vragen en opmerkingen voor het emigreren naar Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
mrrumbo
heeft ervaring
heeft ervaring
Berichten: 41
Lid geworden op: zaterdag 26 januari 2008, 15:01

Paar vragen over bank account

#1 Bericht door mrrumbo » zondag 12 februari 2012, 17:51

Hi, paar vragen..hier.
Ik kan zelf niet naar thailand,en WE willen daar wat dingen, nu kopen.
Hoeveel kan ik op mijn vriendin haar bank account , storten zonder dat daar bellen gaan rinkelen? ,
van de thai belasting..of hoe dat ook heet daar.

Ik weet dat er veel dames zijn die iedere maand geld krijgen maar ik wil wat meer als 10k thb storten.
beetje 8-12 k eu..
Heb al 2k eu gedaan deze maand maar wil niet dat zij er problemen mee krijgt.

Iemand...b. v .D

mrrumbo

Gebruikersavatar
Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6941
Lid geworden op: zaterdag 21 mei 2005, 08:49
Locatie: Planet Earth

Re: Paar vragen over bank account

#2 Bericht door Jim » zondag 12 februari 2012, 18:12

ik denk dat je echt over miljoenen bahts moet praten voor de thaise belastingdienst wakker wordt ;)

zolang ze geen honderduizenden per maand thailand uitsluist moet het geen probleem zijn.
Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”

Duiker
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1767
Lid geworden op: maandag 23 juli 2007, 22:14
Locatie: Nederland / Belgie / Thailand

Re: Paar vragen over bank account

#3 Bericht door Duiker » zondag 12 februari 2012, 18:37

Zoals Jim zegt lijkt het me geen probleem. Zo'n wereld bedragen zijn dat nu ook weer niet. Wat zou je eigenlijk willen kopen? Huisje?
We leven in het midden van de ruimte, maar aan de rand van de tijd.

mrrumbo
heeft ervaring
heeft ervaring
Berichten: 41
Lid geworden op: zaterdag 26 januari 2008, 15:01

Re: Paar vragen over bank account

#4 Bericht door mrrumbo » zondag 12 februari 2012, 18:55

Agh , nou dat is mooi om te horen..WE laten de mannen liever lekker ..zzzzzz .
Top ja...nou het gaat meer om wat spullen voor in een huisje.

Zit hier nog in het proces om mijn huis te verkopen , morgen krijg ik kijkers.

Thxxx voor de snelle reacties. :clap:

Mrrumbo

sirc
kenner
kenner
Berichten: 104
Lid geworden op: zaterdag 19 februari 2011, 17:39

Re: Paar vragen over bank account

#5 Bericht door sirc » maandag 13 februari 2012, 08:13

beetje 8-12 k eu.
Dat bedrag is klein.
Maar theoretisch zijn er successierechten in NL verschuldigd mits het een schenking is.
Als de overboeking wordt gekenmerkt voor de aankoop van je eigen meubels is het ok.
In TH zijn er geen problemen.
Waar de verkrijger woont maakt voor de NL wetgeving niets uit.

Gebruikersavatar
Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5592
Lid geworden op: zondag 01 maart 2009, 21:20
Locatie: Veel te weinig: Saraburi
Contacteer:

Re: Paar vragen over bank account

#6 Bericht door Gardensafari » maandag 13 februari 2012, 08:43

Er zijn drie momenten waarop de belastingdienst actie ZOU kunnen ondernemen:

1 De overboeking is meer dan € 15.000.
Er wordt dan door de bank een MOT-melding gemaakt (MOT=Melding Ongebruikelijke Transacties).
Die melding gaat naar de KLPD en wordt bekeken op bruikbaarheid.
Er zijn duizenden van dit soort meldingen per dag.
Of Thailand op de lijst van "verdachte landen" staat weet ik niet.
De kans dat je hiermee te maken krijgt is nihil, gelet op de bedragen die jij noemt.
Zie verder: deze link

2 Als je door de douane wordt gepakt, terwijl je meer dan € 10.000 op zak hebt, geen formulier hebt ingevuld en Nederland verlaat.
Is hier niet aan de orde.

3 Bij het bekijken van je aangifte inkomstenbelasting KAN men vragen stellen als je BOX-3 vermogen opeens is gekelderd.
Onroerend goed in Thailand behoort zolang je in Nederland woont ook tot het BOX-3 vermogen.

Dus als de fiscus al vragen zou stellen en ik zou niet weten waarom, dan nog hoef je je nergens zorgen over te maken.
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

sirc
kenner
kenner
Berichten: 104
Lid geworden op: zaterdag 19 februari 2011, 17:39

Re: Paar vragen over bank account

#7 Bericht door sirc » vrijdag 26 oktober 2012, 10:27

Op de luchthaven in Frankfurt is een Turk aangehouden, omdat hij een turks spaarbankboekje niet heeft aangegeven.
Moeten eigenlijk de thaise boekjes ook aangegeven worden. Ik laat mijn Thais boekje bij bezoek in Europa niet graag in Thailand.
Mits een spaarbankboekje aan toonder uitbetaald zouden deze zeker onder andere monitäre instumenten vallen.

http://download.belastingdienst.nl/doua ... 2plfol.pdf

stevenl
Expat
Expat
Berichten: 3909
Lid geworden op: vrijdag 29 april 2005, 12:23
Locatie: Rawai en Kata, Phuket
Contacteer:

Re: Paar vragen over bank account

#8 Bericht door stevenl » vrijdag 26 oktober 2012, 11:06

sirc schreef:Op de luchthaven in Frankfurt is een Turk aangehouden, omdat hij een turks spaarbankboekje niet heeft aangegeven.
Moeten eigenlijk de thaise boekjes ook aangegeven worden. Ik laat mijn Thais boekje bij bezoek in Europa niet graag in Thailand.
Mits een spaarbankboekje aan toonder uitbetaald zouden deze zeker onder andere monitäre instumenten vallen.

http://download.belastingdienst.nl/doua ... 2plfol.pdf
Als je een link kunt geven ket informatie over de aangehouden turk, en met name de preciese redenen, kan iemand hier wellicht iets meer over zeggen.

Helaas doen er op het www veel wild west verhalen de ronde, waar soms, heel soms, een kleine kern van waarheid in zit.

sirc
kenner
kenner
Berichten: 104
Lid geworden op: zaterdag 19 februari 2011, 17:39

Re: Paar vragen over bank account

#9 Bericht door sirc » vrijdag 26 oktober 2012, 12:42

http://www.iww.de/pstr/archiv/zollverwa ... and-f38550
http://www.focus.de/finanzen/steuern/ti ... 87811.html
....Barmittel wie Reiseschecks, Schuldverschreibungen, Pfandbriefe, Inhaberaktien, Zinskupons, Sparbücher, Schecks, Solawechsel und Zahlungsanweisungen schriftlich anmelden
...
http://www.bodensee-woche.de/zoll-stell ... est-28650/
....Da auch Sparbucheinlagen als Barmittel anzusehen sind und die beiden über einen Grenzübergang in Konstanz eingereist waren, ohne dies dort anzumelden, wurde ein Ordnungswidrigkeitsverfahren eingeleitet und ein Sparbuch als Sicherheit für die zu erwartende Geld- buße einbehalten. ...

Misschien moet ik gewoon via Amsterdam vliegen. Zou vervelend zijn als zij mij dat boekje met
800.000ThaiBaht afpakken.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Paar vragen over bank account

#10 Bericht door prajak » vrijdag 26 oktober 2012, 16:27

Je bent toch Europeaan ? Vrij verkeer binnen de EU. Er zijn grenzen aan 'baar geld' in- en uitvoeren maar een bankboekje is geen baar geld maar een vordering op een Thaise bank. Maar....zou men het ontdekken en vergelijken met jouw aangifte in box 3 van de laatste jaren....en je hebt het niet opgegeven dan kun je een paar vragen krijgen.

Verder: niemand kan aan jouw geld op vertoon van het boekje. Jouw handtekening staat (bij Kasikorn) er versleuteld in en men zal een paspoort of pinpas vragen aan mensen die geld opnemen. Boekje hier laten, pinpas meenemen. Of huur een bankkluisje.

sirc
kenner
kenner
Berichten: 104
Lid geworden op: zaterdag 19 februari 2011, 17:39

Re: Paar vragen over bank account

#11 Bericht door sirc » zaterdag 27 oktober 2012, 14:30

Er zijn grenzen aan 'baar geld' in- en uitvoeren maar een bankboekje is geen baar geld maar een vordering op een Thaise bank.
Ik kan toch zo veel "baar geld" meenemen als ik wil, mits ik de herkomst van het geld kan documenteren. Dus ook zo veel spaarbankboekjes als ik wil. Het gaat alleen om de verplichting om deze aan te geven.
De vraag is eigenlijk alleen: moet ik de boekjes aangeven of niet. Vreemd, dat duitse of turkse bankboekjes anders bekeken worden.

Prajak volgens jou dus niet.

Ik heb geen zin om na een lange vlucht ook nog de stap naar der douane te doen om papieren in te vullen.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Paar vragen over bank account

#12 Bericht door prajak » zaterdag 27 oktober 2012, 15:52

Je hebt gelijk, kijk maar...

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... reizigers/

Tot 10 k euro hoef je niet aan te geven.

Maar is een bankboekje een waardepapier ? Ik neig naar 'ja'. Maar dan lees ik dit...
http://nl.wikipedia.org/wiki/Waardepapier

Dus ik weet 't niet.

Zou een creditcard met een kredietruimte van 12 k euro ook een waardepapier zijn ? Zou jouw gewone pinpas van jouw betaalrekening met een saldo boven 10 k ook een waardepapier zijn ? Is er een bankier in de zaal ?

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Paar vragen over bank account

#13 Bericht door prajak » zaterdag 27 oktober 2012, 16:08

Waardepapieren lees ik, en ik lees liquide middelen. En dan deze site...

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... _middelen/

"Aan toonder" lees ik, en aan toonder is geld en zijn aandelen in beursgenoteerde bedrijven en obligaties (al komen die op papier nauwelijks nog voor....). Een bankboekje is niet 'aan toonder'. Pinpassen ook niet.

Tja, zeg het maar. Kun je dat boekje niet gewoon in jouw kontzak stoppen ? Of in een leuke folder over Thailand ?

Gebruikersavatar
mango
kenner
kenner
Berichten: 103
Lid geworden op: zondag 18 november 2007, 13:20
Locatie: amstelveen

Re: Paar vragen over bank account

#14 Bericht door mango » zondag 28 oktober 2012, 04:04

Thaise bankboekjes kan je in Nederland toch niet te gelde maken en als je permanent in Th woont kun je dit toch aantonen en vertellen waarom je het meeneemt of zie ik dit te simpel.

sirc
kenner
kenner
Berichten: 104
Lid geworden op: zaterdag 19 februari 2011, 17:39

Re: Paar vragen over bank account

#15 Bericht door sirc » zondag 28 oktober 2012, 05:54

prajak schreef:
Tja, zeg het maar. Kun je dat boekje niet gewoon in jouw kontzak stoppen ? Of in een leuke folder over Thailand ?
Theoretisch zijn de spaarbankboekjes op naam gezette waardepapieren welke aan toonder uitbetaald kunnen worden, mits dit niet contractueel is uitgesloten. Bij de Turkse en Duitse boekjes mag de bank aan toonder uitbetalen (ook al zal een bank dit hoogstwaarschijnlijk nooit doen)
Je kan natuurlijk zo een spaarbankboekje ook nooit overschrijven op een andere naam. Maar waarschijnlijk is het wel mogelijk de vordering tegen de bank met cessie op iemand anders af te staan.
Dan is het theoretisch weer een betaalmiddel.
Ik heb al 20 jaar geen Nederlands spaarbankboekje meer, kan mij wel herinneren dat het mogelijk was iemand te machtigen geld van het boekje af te halen. Dus in dat geval ook weer handelbaar als contant geld.

De douaniers weten het volgens mij zelf ook niet. Ik heb besloten, ik neem de boekjes mee en stel me dom.

Plaats reactie

Terug naar “Emigreren naar Thailand”