heb ik het goed?

Post hier al je vragen en opmerkingen voor het emigreren naar Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
wod
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 5
Lid geworden op: dinsdag 22 november 2011, 13:29
Locatie: Fryslan / Udon Thani

heb ik het goed?

#1 Bericht door wod » woensdag 23 november 2011, 09:13

Hallo allemaal
Ik, 56 jaar, wil me voor langere tijd oftewel altijd vestigen in thailand.
Daarvoor moet ik het volgende doen?
1) een non-immigration 0 visum 90 dagen (aanvragen in nederland)
2) zorgen voor bankrekening thailand met voldoende saldo 800 K (overigens heb ik ook inkomen van min. 65k elke maand)
3) verlengen visum voor de 3 maanden eis >>bankrekening (of is de 65k per maand genoeg om gelijk retiree aan te vragen?)
4) retiree visum aanvragen (1 jaar geldig)
5) elke 3 maand bezoek/mail immigration office
6) elk jaar aantonen zoals onder punt 2 en retiree visum voor wederom een jaar

Dat is het om me te kunnen vestigen in thailand?

Woon dan samen met mijn thaise vriendin en hoop om niet al teveel administratieve rompslomp.

Voor nu alvast hartelijk dank (ik hdeb nog vele vragen ondanks alle items hier op het forum)

Henk Korat
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2948
Lid geworden op: donderdag 28 april 2011, 19:39
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: heb ik het goed?

#2 Bericht door Henk Korat » woensdag 23 november 2011, 09:39

Welkom op dit forum. Er is een rubriek "voorstellen" voor nieuwe leden, als je dat wilt.

Over dit onderwerp staat veel op dit forum vermeld. Je kan de zoekopdracht gebruiken. Ik geef een korte samenvatting.

Vraag in Nederland een Non-Immigration Visa O-A aan. Dat is een retirement visum. Je hoeft dan alleen maar om de 90 dagen naar het Immigration Office. Drie belangrijke voorwaarden:

1. minimaal Bath 800.000 op Thaise bank rekening of een inkomensverklaring voor het bedrag zoals aangegeven op de side van het Ministerie van Buitenlandse Zaken Thailand (zie webside ambassade van Thailand in Den Haag), of een combinatie van banksalde en inkomen;
2. ouder dan >50 jaar; en
3. je mag niet werken in Thailand (no profession).

Op 28 september ben ik op een Non O-A visum zonder problemen Thailand binnen gekomen.

Het aanvragen bij de ambassade in Den Haag of het consulaat in Amsterdam is niet zo moeilijk. Zorg dat je alle documenten hebt (niet ouder dan 6 maanden) laat ze eerst legaliseren bij het Min-van Volksgezondheid (gezondheidsverklaring) en het Ministerie van Justitie (beedigde Engelse vertaling van de geboorteacte). De tolk zorgt desgevraagd voor een legalisatie door de Arrandisementsrechtbank. Het Min. van Volksgezondheid (of hoe het nu dan heet) en het Min. van Justitie zitten nagenoeg naast elkaar. Ga daarne voor legalisatie van alle documenten (behalve de garantie van de Thaise Bank waarin zij verklaart dat je Bath 800.000 op je rekening hebt) naar het Ministerie van Buitenlandse Zaken. Het neemt niet meer dan twee a drie weken in beslag. Ga met de gelegaliseerde documenten, je paspoort en de pasfoto's naar de Thaise ambassade of consulaat en binnen een week kun je je paspoort met visum ophalen of desgevraagd naar je huisadres laten versturen.

Bij aankomst in Thailand krijg je een stempel voor 365 dagen. Ik ben daarna direct naar het Immigration Office geweest voor een Residence Certificate (een verklaring dat ik een adres in Thailand heb). Kijk op het internet voor de benodigde documenten.

Met dat Residence Certificate heb ik een auto gekocht en mijn Thaise rijbewijs gehaald.

Nogmaals dit is een samenvatting van hoe ik het gedaan heb. Er zijn forumleden met een veel grotere kennis op dit gebied, dus zoek nog even verder.

Succes.
"Voor de oplossing is het onontbeerlijk de tegenstander niet te zien als de vijand, doch als een drager van een andere mening." (Koningin Beatrix tijdens haar inhuldiging)

elst99
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5117
Lid geworden op: maandag 19 mei 2008, 12:30

Re: heb ik het goed?

#3 Bericht door elst99 » woensdag 23 november 2011, 11:51

Zoals je het zelf beschreven hebt klopt helemaal, wel nog even je inkomen laten legaliseren, maar dat kan ook per post bij de Ned. Ambassade en met al die gegevens naar de emigratie.
Is je inkomen meer als 65.000 Bht. Is een bankrekening niet vereist. Wel iedere 3 maanden naar de emigratie.
Succes!
Je moet niet alles geloven wat ze over me zeggen, het is allemaal veel erger!

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: heb ik het goed?

#4 Bericht door RuudThai » woensdag 23 november 2011, 12:59

Henk, je schrijft: ".....en het Ministerie van Justitie (beedigde Engelse vertaling van de geboorteacte".
Je hebt toch niet een Nederlandse geboorteakte duur laten vertalen naar een Engelse versie?
Dat is nl. geheel onnodig, want je kunt bij hetzelfde loketje van de burgerlijke stand een internationale meertalige versie van je geboorteakte verkrijgen die hetzelfde kost als de gewone kopie-akte.
En die wordt door elk land geaccepteerd mits gelegaliseerd door het Ministerie en in dit geval de Thaise ambassade.

Gebruikersavatar
Edje
Expat
Expat
Berichten: 2371
Lid geworden op: maandag 28 februari 2005, 19:06
Locatie: Yang Talat / Kalasin

Re: heb ik het goed?

#5 Bericht door Edje » woensdag 23 november 2011, 13:02

RuudThai schreef:Henk, je schrijft: ".....en het Ministerie van Justitie (beedigde Engelse vertaling van de geboorteacte".
Je hebt toch niet een Nederlandse geboorteakte duur laten vertalen naar een Engelse versie?
Dat is nl. geheel onnodig, want je kunt bij hetzelfde loketje van de burgerlijke stand een internationale meertalige versie van je geboorteakte verkrijgen die hetzelfde kost als de gewone kopie-akte.
En die wordt door elk land geaccepteerd mits gelegaliseerd door het Ministerie en in dit geval de Thaise ambassade.
Inderdaad, maar waarschijnlijk een advies wat te laat komt. :evil:
Groetjes; Edje

Gebruikersavatar
Edje
Expat
Expat
Berichten: 2371
Lid geworden op: maandag 28 februari 2005, 19:06
Locatie: Yang Talat / Kalasin

Re: heb ik het goed?

#6 Bericht door Edje » woensdag 23 november 2011, 13:07

elst99 schreef:Zoals je het zelf beschreven hebt klopt helemaal, wel nog even je inkomen laten legaliseren, maar dat kan ook per post bij de Ned. Ambassade en met al die gegevens naar de emigratie.
Is je inkomen meer als 65.000 Bht. Is een bankrekening niet vereist. Wel iedere 3 maanden naar de emigratie.
Succes!
Indien je je vestigt in de nabijheid van Banglamung kun je gebruik maken van het 'Oostenrijks Consulaat' in Pattaya. Deze verifiërt je inkomsten en is voldoende voor Imigration.
Groetjes; Edje

wod
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 5
Lid geworden op: dinsdag 22 november 2011, 13:29
Locatie: Fryslan / Udon Thani

Re: heb ik het goed?

#7 Bericht door wod » woensdag 23 november 2011, 14:05

Alvast bedankt voor de eerste reacties!
Ondanks mijn speurwerk op forum is het soms best wel lastig de complete (voor mij) informatie te krijgen; de twijfel slaat dan toe. Daarom waardeer ik alle reacties zeer!!

Ik ga naar chai wan (udon thani) (geen idee hoe het daar allemaal gaat met de visa-procedure >>eenvoudig of simpel)

vraag voor mij nu is: is het eenvoudiger om alles voor retiree visa in Nederland te regelen of in Thailand? Het lijkt dat je in Nederland meer dingen moet doen?
En een thaise bankrekening heb ik nog niet op eigen naam; En als de bankrekening niet nodig is , is alleen de Nederlandse inkomstenverklaring voldoende?

En Henk...... mijn echte naam is (je raad het al) Henk!

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: heb ik het goed?

#8 Bericht door prajak » woensdag 23 november 2011, 14:31

Retirement verlenging, extension, is de juiste naam. Dat kan alleen in Thailand worden geregeld. Daarvoor heb je inderdaad een geldig visum nodig en dan is een non im O het gemakkelijkst.

Jouw weergave van de eisen klopt; 8 ton in de bank, drie maanden voor aanvraag, bij de eerste aanvraag mag twee maanden ook; of 65 k per maand inkomen, of een combinatie samen 8 ton. Udon Immigration staat niet bekend als lastig zover ik lees; ga je iets noordelijker dan ontmoet je een lastiger kantoor....

Maar men kan meer vragen dan het vereiste, zeker voor first timers. Dan is een betaalrekening bij een Thaise bank aan te bevelen om te laten zien waarvan je leeft. Men gaat er snel vanuit dat wij op onze semi-oude dag nog werken.....

Ben je van plan tijdens jouw retirement regelmatig het land te verlaten koop dan tegen die tijd een re-entry permit, multiple kan ook.

Succes en welkom in dit forum.

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: heb ik het goed?

#9 Bericht door dutch » donderdag 24 november 2011, 00:56

wod schreef:Alvast bedankt voor de eerste reacties!
Ondanks mijn speurwerk op forum is het soms best wel lastig de complete (voor mij) informatie te krijgen; de twijfel slaat dan toe. Daarom waardeer ik alle reacties zeer!!

Ik ga naar chai wan (udon thani) (geen idee hoe het daar allemaal gaat met de visa-procedure >>eenvoudig of simpel)

vraag voor mij nu is: is het eenvoudiger om alles voor retiree visa in Nederland te regelen of in Thailand? Het lijkt dat je in Nederland meer dingen moet doen?
En een thaise bankrekening heb ik nog niet op eigen naam; En als de bankrekening niet nodig is , is alleen de Nederlandse inkomstenverklaring voldoende?

En Henk...... mijn echte naam is (je raad het al) Henk!
Het advies van Henk,omtrent het Non Imm O-A is van harte aan te bevelen.
Er is niets zo prettig als het land binnen te komen en alles al geregeld te hebben.Je krijgt 365 dagen de tijd om je eerste verlenging bij de Thaise immigratie te regelen en tegen die tijd heb je alles wel in orde.
Alleen je 90 dagen melding blijft hetzelfde.
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

wod
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 5
Lid geworden op: dinsdag 22 november 2011, 13:29
Locatie: Fryslan / Udon Thani

Re: heb ik het goed?

#10 Bericht door wod » donderdag 24 november 2011, 16:07

Dus als ik kies om alles in Nederland te regelen:
- moet ik een thaise bankrekening hebben ; of volstaat een bewijs van inkomen van minimaal 65k ? Dient dit bewijs van inkomen nog door e.e.a. instantie goedgekeurd worden voordat ik naar de thaise ambassade ga met alle papieren?
- kan iemand mij vertellen welke stukken ik precies mee moet nemen naar de thaise ambassade ; en welke stukken door wie moeten worden gelegaliseerd?
- ik woon in het Noorden vh land dus doe ik alles het liefst in een zo kort mogelijke tijd.

Als, uiteindelijk, ik van de ambassade het visa krijg , hoelang is deze geldig en wanneer gaat deze in ( ik neem aan bij binnenkomst Thailand?)

Misschien krijg ik als reactie dat alles al op het forum staat, maar eerlijk gezegd ben ik een beetje de weg kwijt met betrekking tot alle stukken (administratief); en wie wat precies doet en moet hebben.

Dus , echt, ben ik een ieder zeer dankbaar voor alle informatie om mijn weg te vinden!

Henk

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: heb ik het goed?

#11 Bericht door prajak » donderdag 24 november 2011, 17:11

Er zijn twee wegen.

De weg langs de O-A in NL aan te vragen. Zie het goede stuk van Henk Korat. Dat betekent een hoop gereis en legalisaties, wellicht vertaling. Nederlandse tarieven. Kost een paar weken voor je alles hebt.

De weg langs een non-im-O. Simpel voor 90 of 360 dagen naar Thailand. En daar op je gemak de bankrekening vullen en jouw spullen voorbereiden. De inkomensverklaring van de ambassade kan per post, en de Immigration in Udon vraagt zover ik weet geen legalisatie van de ambassadebrief. Met die stukken verleng je de non im O tot een retirement. De voorwaarde is ouder dan 49 jaar, dus 50 of meer.

Ik heb de weg in Thailand gekozen want die is gemakkelijker en kost minder. Je zou Henk Korat kunnen vragen wat hem de procedure in NL heeft gekost. Hier is dat stukken minder, dunkt me.

Plaats reactie

Terug naar “Emigreren naar Thailand”