paspoort kind

Post hier al je vragen voor Visa voor Nederland.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
maverick62
Zeer veel ervaring
Zeer veel ervaring
Berichten: 128
Lid geworden op: donderdag 15 september 2011, 21:38

paspoort kind

#1 Bericht door maverick62 » zaterdag 12 november 2011, 13:28

forum leden,

Even een vraagje, ik ga in April 2012 trouwen en krijg daardoor ook de voogdij over een 6 jarige mooie dochter. Nu begrijp ik dat als dit voor het 7e jaar gebeurt zij automatisch het nederlands burgerschap verkrijgt. Mijn vrouw is een Thaise en woonachtig in Thailand, dochter is thaise en is niet erkend door haar biologische vader. Op geboorte certificaat is vader unknown.
Iemand ervaring mee hoe deze papier winkel af te handelen en voor elkaar te krijgen?

Vast bedankt,


Maverick62

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: paspoort kind

#2 Bericht door prajak » zaterdag 12 november 2011, 16:09

"...ook de voogdij over...."

Ja, maar het NL staatsburgerschap bij voogdij alleen ? Voogdij heeft toch geen betekenis zoals adoptie of erkenning ? Voogdij stopt toch als jij dat wilt ?

Ben benieuwd.

maverick62
Zeer veel ervaring
Zeer veel ervaring
Berichten: 128
Lid geworden op: donderdag 15 september 2011, 21:38

Re: paspoort kind

#3 Bericht door maverick62 » zaterdag 12 november 2011, 17:15

prajak schreef:"...ook de voogdij over...."

Ja, maar het NL staatsburgerschap bij voogdij alleen ? Voogdij heeft toch geen betekenis zoals adoptie of erkenning ? Voogdij stopt toch als jij dat wilt ?

Ben benieuwd.


Dank, maar met andere woorden ik accepteer haar als mijn wettig kind, misschien is dat een betere omschrijving dus niet alleen voogdij. In feite door haar moeder te trouwen en haar te erkennen als mijn kind adopteer ik haar.

Beter omschreven?

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: paspoort kind

#4 Bericht door RuudThai » zaterdag 12 november 2011, 17:22

maverick62 schreef:forum leden,

Even een vraagje, ik ga in April 2012 trouwen en krijg daardoor ook de voogdij over een 6 jarige mooie dochter. Nu begrijp ik dat als dit voor het 7e jaar gebeurt zij automatisch het nederlands burgerschap verkrijgt. Mijn vrouw is een Thaise en woonachtig in Thailand, dochter is thaise en is niet erkend door haar biologische vader. Op geboorte certificaat is vader unknown.
Iemand ervaring mee hoe deze papier winkel af te handelen en voor elkaar te krijgen?

Vast bedankt,


Maverick62
Je gaat in april 2012 trouwen. Waar? in Nederland of in Thailand?
Ik ga dus even uit van een huwelijk in Nederland.
Voogdij bestaat niet meer in normale gevallen (bijv. wel bij ontzetting/ontheffing uit het ouderlijk gezag), het heet tegenwoordig ouderlijk gezag.
Als je in Nederland trouwt krijg je niet automatisch het ouderlijk gezag over het kind van je vrouw, daar heeft een leeftijd van 7 jaar niets mee te maken.
Omdat in de geboorteakte van het kind niet een vader is vermeld kun je het kind via een akte van erkenning bij de burgerlijke stand erkennen. Dat kan het beste voor je huwelijk want bij het trouwen wordt dan meteen het kind automatisch gewettigd en ben jij de wettige vader vanaf dat moment. Het kind is dan ook automatisch Nederlander.

Als je in Thailand trouwt wordt het allemaal anders en daar kan ik je moeilijk in raadgeven want hier zijn andere wetten dan de Nederlandse waar ik bekend mee ben.

maverick62
Zeer veel ervaring
Zeer veel ervaring
Berichten: 128
Lid geworden op: donderdag 15 september 2011, 21:38

Re: paspoort kind

#5 Bericht door maverick62 » zaterdag 12 november 2011, 17:51

RuudThai schreef:
maverick62 schreef:forum leden,

Even een vraagje, ik ga in April 2012 trouwen en krijg daardoor ook de voogdij over een 6 jarige mooie dochter. Nu begrijp ik dat als dit voor het 7e jaar gebeurt zij automatisch het nederlands burgerschap verkrijgt. Mijn vrouw is een Thaise en woonachtig in Thailand, dochter is thaise en is niet erkend door haar biologische vader. Op geboorte certificaat is vader unknown.
Iemand ervaring mee hoe deze papier winkel af te handelen en voor elkaar te krijgen?

Vast bedankt,


Maverick62
Je gaat in april 2012 trouwen. Waar? in Nederland of in Thailand?
Ik ga dus even uit van een huwelijk in Nederland.
Voogdij bestaat niet meer in normale gevallen (bijv. wel bij ontzetting/ontheffing uit het ouderlijk gezag), het heet tegenwoordig ouderlijk gezag.
Als je in Nederland trouwt krijg je niet automatisch het ouderlijk gezag over het kind van je vrouw, daar heeft een leeftijd van 7 jaar niets mee te maken.
Omdat in de geboorteakte van het kind niet een vader is vermeld kun je het kind via een akte van erkenning bij de burgerlijke stand erkennen. Dat kan het beste voor je huwelijk want bij het trouwen wordt dan meteen het kind automatisch gewettigd en ben jij de wettige vader vanaf dat moment. Het kind is dan ook automatisch Nederlander.

Als je in Thailand trouwt wordt het allemaal anders en daar kan ik je moeilijk in raadgeven want hier zijn andere wetten dan de Nederlandse waar ik bekend mee ben.
Dank Ruudthai,

We gaan trouwen in Thailand, dus eerst erkennen en dan trouwen, en huwelijk registreren in NL?

Groet,

Maverick62

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: paspoort kind

#6 Bericht door RuudThai » zondag 13 november 2011, 17:05

maverick62 schreef: Dank Ruudthai,

We gaan trouwen in Thailand, dus eerst erkennen en dan trouwen, en huwelijk registreren in NL?

Groet,

Maverick62
Allereerst een omissie mijnerzijds: de leeftijd van 7 jaar is inderdaad van belang bij een erkenning; erken je voor die leeftijd dan verkrijgt het kind automatisch de Nederlandse nationaliteit, daarna niet.
Dit is een regel die sinds een jaar of 2 geldt en ik ben er al wat langer uit en hou niet meer alle nieuwe regeltjes bij.
Ik vraag me wel af wat er dan gebeurt met kinderen van 7 jaar of ouder qua nationaliteit als je na de erkenning trouwt waardoor het kind gewettigd wordt. Dan is het vreemd dat je een wettig kind in je gezin hebt dat niet tevens de nationaliteit van de - dan wettige - vader bezit. Onlogisch.

Je kunt de erkenning bij de Nederlandse ambassade in Bangkok doen. Voor de voorwaarden en de benodigde papieren zie: http://thailand.nlambassade.org/product ... -kind.html

Het daarop volgende huwelijk MOET je wettelijk verplicht laten registreren bij de gemeente waar je in de GBA staat ingeschreven. Woon je niet meer in Nederland en ben je daar ook uitgeschreven uit de GBA, dan KUN je het huwelijk laten registreren bij de burgerlijke stand van de Dienst Burgerzaken van de gemeente Den Haag. Is wel aan te bevelen omdat je dan ten allen tijde op simpele wijze een uittreksel uit het huwelijksregister kunt verkrijgen i.p.v. telkens weer een vertaling te moeten laten maken met alle benodigde legalisaties.

maverick62
Zeer veel ervaring
Zeer veel ervaring
Berichten: 128
Lid geworden op: donderdag 15 september 2011, 21:38

Re: paspoort kind

#7 Bericht door maverick62 » zondag 13 november 2011, 18:54

RuudThai schreef:
maverick62 schreef: Dank Ruudthai,

We gaan trouwen in Thailand, dus eerst erkennen en dan trouwen, en huwelijk registreren in NL?

Groet,

Maverick62
Allereerst een omissie mijnerzijds: de leeftijd van 7 jaar is inderdaad van belang bij een erkenning; erken je voor die leeftijd dan verkrijgt het kind automatisch de Nederlandse nationaliteit, daarna niet.
Dit is een regel die sinds een jaar of 2 geldt en ik ben er al wat langer uit en hou niet meer alle nieuwe regeltjes bij.
Ik vraag me wel af wat er dan gebeurt met kinderen van 7 jaar of ouder qua nationaliteit als je na de erkenning trouwt waardoor het kind gewettigd wordt. Dan is het vreemd dat je een wettig kind in je gezin hebt dat niet tevens de nationaliteit van de - dan wettige - vader bezit. Onlogisch.

Je kunt de erkenning bij de Nederlandse ambassade in Bangkok doen. Voor de voorwaarden en de benodigde papieren zie: http://thailand.nlambassade.org/product ... -kind.html

Het daarop volgende huwelijk MOET je wettelijk verplicht laten registreren bij de gemeente waar je in de GBA staat ingeschreven. Woon je niet meer in Nederland en ben je daar ook uitgeschreven uit de GBA, dan KUN je het huwelijk laten registreren bij de burgerlijke stand van de Dienst Burgerzaken van de gemeente Den Haag. Is wel aan te bevelen omdat je dan ten allen tijde op simpele wijze een uittreksel uit het huwelijksregister kunt verkrijgen i.p.v. telkens weer een vertaling te moeten laten maken met alle benodigde legalisaties.


Ruudthai, bedankt.

De volgende stap is dan het aanvragen van gezinshereniging in Nederland als we uit Azie terug gaan naar Nederland. We wonen dan 3 jaar buiten NL. En met een kind met een NL paspoort moet dat dan geen probleem geven.

Groet,


Maverick62,

Khon Neua
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1028
Lid geworden op: woensdag 09 mei 2007, 12:34
Locatie: Chiang Rai / 's-Hertogenbosch

Re: paspoort kind

#8 Bericht door Khon Neua » zondag 13 november 2011, 20:31

Kind niet maar de moeder van het kind wel die mag niet zomaar mee terug met haar man en kind naar Nederland . [|(

maverick62
Zeer veel ervaring
Zeer veel ervaring
Berichten: 128
Lid geworden op: donderdag 15 september 2011, 21:38

Re: paspoort kind

#9 Bericht door maverick62 » zondag 13 november 2011, 21:05

Khon Neua schreef:Kind niet maar de moeder van het kind wel die mag niet zomaar mee terug met haar man en kind naar Nederland . [|(

Dat klopt maar het maar het zambrano arrest zal ons daarbij helpen [|) om het gezin te herenigen.
Er zal inderdaad wel gesteggeld worden maar volgens arrest moeten de kinderen kunnen worden opgevoed door vader en moeder en kan de EU lidstaat dat niet ontzeggen.

Dus ik denk dat het wel mogelijk is al het kind dus een EU burger is.

Plaats reactie

Terug naar “Visa Nederland”