Loondienst Nederland + werken Thailand

Post hier al je vragen en opmerkingen voor het emigreren naar Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
RichardSpaker
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 4
Lid geworden op: dinsdag 04 oktober 2011, 12:28

Loondienst Nederland + werken Thailand

#1 Bericht door RichardSpaker » maandag 10 oktober 2011, 09:55

Hi,

Indien je langer dan 8 maanden in Thailand verblijft behoor je je officeel uit te schrijven, tot op heden nog niet gedaan.
Tevens ook nog in loondienst bij een Nederlands bedrijf wat mogelijk is mede het feit dat ik programmeur ben.

Het plan is om mij uit te schrijven en de vraag is dan ook, kan je als je uitgeschreven bent nog in loondienst zijn
van een Nederlands bedrijf?

Tevens heb ik gelezen dat mijn AOW per jaar met 2% word verlaagd als je uitgeschreven bent,
klopt deze informatie?

Gr. Richard

Gebruikersavatar
nbreeker
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 1938
Lid geworden op: donderdag 07 oktober 2010, 03:16
Locatie: Udon Thani

Re: Loondienst Nederland + werken Thailand

#2 Bericht door nbreeker » maandag 10 oktober 2011, 10:18

RichardSpaker schreef:Hi,

Indien je langer dan 8 maanden in Thailand verblijft behoor je je officeel uit te schrijven, tot op heden nog niet gedaan.
Tevens ook nog in loondienst bij een Nederlands bedrijf wat mogelijk is mede het feit dat ik programmeur ben.

Het plan is om mij uit te schrijven en de vraag is dan ook, kan je als je uitgeschreven bent nog in loondienst zijn
van een Nederlands bedrijf?

Tevens heb ik gelezen dat mijn AOW per jaar met 2% word verlaagd als je uitgeschreven bent,
klopt deze informatie?

Gr. Richard
Ja dat klopt ieder jaar dat je geen AOW betaal verlies je aan het eind 2 %.
"De groote en de morele vooruitgang van een natie kunnen worden afgemeten aan de manier waarop men dieren behandelt"

Mahatma Gandhi.

RichardSpaker
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 4
Lid geworden op: dinsdag 04 oktober 2011, 12:28

Re: Loondienst Nederland + werken Thailand

#3 Bericht door RichardSpaker » maandag 10 oktober 2011, 10:29

Dank je voor je antwoord, maar de vraag:

"Het plan is om mij uit te schrijven en de vraag is dan ook, kan je als je uitgeschreven bent nog in loondienst zijn
van een Nederlands bedrijf?"

is helaas nog niet beantwoord, hopelijk een reactie van iemand :)

Gebruikersavatar
nbreeker
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 1938
Lid geworden op: donderdag 07 oktober 2010, 03:16
Locatie: Udon Thani

Re: Loondienst Nederland + werken Thailand

#4 Bericht door nbreeker » maandag 10 oktober 2011, 11:40

RichardSpaker schreef:Dank je voor je antwoord, maar de vraag:

"Het plan is om mij uit te schrijven en de vraag is dan ook, kan je als je uitgeschreven bent nog in loondienst zijn
van een Nederlands bedrijf?"

is helaas nog niet beantwoord, hopelijk een reactie van iemand :)
Daar heb ik niet opgeantwoord omdat ik het niet zeker weet daar zijn vast wel anderen die dat wel weten,maar waarom wil je zo graag uitgeschreven worden,zolang je in Holland in loondienst werkt betaal je daar belasting ben je verzekerd en je AOW gaat door,ik denk niet dat je in loondienst in Holland kan werken en geen belasting betalen,dus je hebt de lasten dan pakte ik ook de lusten.Maar nogmaals er zijn vast wel anderen die dat beter weten.Succes.

"have a nice day"
"De groote en de morele vooruitgang van een natie kunnen worden afgemeten aan de manier waarop men dieren behandelt"

Mahatma Gandhi.

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Loondienst Nederland + werken Thailand

#5 Bericht door RuudThai » maandag 10 oktober 2011, 12:19

nbreeker schreef:
RichardSpaker schreef:Hi,

Indien je langer dan 8 maanden in Thailand verblijft behoor je je officeel uit te schrijven, tot op heden nog niet gedaan.
Tevens ook nog in loondienst bij een Nederlands bedrijf wat mogelijk is mede het feit dat ik programmeur ben.

Het plan is om mij uit te schrijven en de vraag is dan ook, kan je als je uitgeschreven bent nog in loondienst zijn
van een Nederlands bedrijf?

Tevens heb ik gelezen dat mijn AOW per jaar met 2% word verlaagd als je uitgeschreven bent,
klopt deze informatie?

Gr. Richard
Ja dat klopt ieder jaar dat je geen AOW betaal verlies je aan het eind 2 %.
En dat klopt weer niet want je hoeft geen AOW premie te betalen om in aanmerking te komen voor een AOW-uitkering. Je hoeft slechts in Nederland ingeschreven te staan. Hoe zouden anders al die huisvrouwen/mannen aan hun AOW komen?

RichardSpaker
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 4
Lid geworden op: dinsdag 04 oktober 2011, 12:28

Re: Loondienst Nederland + werken Thailand

#6 Bericht door RichardSpaker » maandag 10 oktober 2011, 12:44

nbreeker schreef:
RichardSpaker schreef:Dank je voor je antwoord, maar de vraag:

"Het plan is om mij uit te schrijven en de vraag is dan ook, kan je als je uitgeschreven bent nog in loondienst zijn
van een Nederlands bedrijf?"

is helaas nog niet beantwoord, hopelijk een reactie van iemand :)
Daar heb ik niet opgeantwoord omdat ik het niet zeker weet daar zijn vast wel anderen die dat wel weten,maar waarom wil je zo graag uitgeschreven worden,zolang je in Holland in loondienst werkt betaal je daar belasting ben je verzekerd en je AOW gaat door,ik denk niet dat je in loondienst in Holland kan werken en geen belasting betalen,dus je hebt de lasten dan pakte ik ook de lusten.Maar nogmaals er zijn vast wel anderen die dat beter weten.Succes.

"have a nice day"

nbreeker hartelijk bedankt voor je input!

Gebruikersavatar
nbreeker
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 1938
Lid geworden op: donderdag 07 oktober 2010, 03:16
Locatie: Udon Thani

Re: Loondienst Nederland + werken Thailand

#7 Bericht door nbreeker » maandag 10 oktober 2011, 13:01

RuudThai schreef:
nbreeker schreef:
RichardSpaker schreef:Hi,

Indien je langer dan 8 maanden in Thailand verblijft behoor je je officeel uit te schrijven, tot op heden nog niet gedaan.
Tevens ook nog in loondienst bij een Nederlands bedrijf wat mogelijk is mede het feit dat ik programmeur ben.

Het plan is om mij uit te schrijven en de vraag is dan ook, kan je als je uitgeschreven bent nog in loondienst zijn
van een Nederlands bedrijf?

Tevens heb ik gelezen dat mijn AOW per jaar met 2% word verlaagd als je uitgeschreven bent,
klopt deze informatie?

Gr. Richard
Ja dat klopt ieder jaar dat je geen AOW betaal verlies je aan het eind 2 %.
En dat klopt weer niet want je hoeft geen AOW premie te betalen om in aanmerking te komen voor een AOW-uitkering. Je hoeft slechts in Nederland ingeschreven te staan. Hoe zouden anders al die huisvrouwen/mannen aan hun AOW komen?
Nu mijn "VRIEND" ik heb 9 jaar geen Aow premie betaald en ik wordt 18 % gekort.En inderdaad als je in Nederland ingeschreven staat betaal je automatisch premie of van je salaris of van je uitkering op die manier hou je recht op je volledige Aow.Maar deze mijnheer wil zich uitlaten schrijven.
Maar inplaats weer met mij te gaan bekvechten en andere de kans te geven het vlakgom weer met grote halen te gaan gebruiken,is het misschien beter als je probeert de vraag van deze mijnheer te beantwoorden voordat we zoals gewoonlijk weer helemaal van het onderwerp afdwalen. :giggle3:

"have a nice day"
"De groote en de morele vooruitgang van een natie kunnen worden afgemeten aan de manier waarop men dieren behandelt"

Mahatma Gandhi.

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Loondienst Nederland + werken Thailand

#8 Bericht door RuudThai » maandag 10 oktober 2011, 13:12

nbreeker schreef:
RuudThai schreef:
nbreeker schreef:Hi,

Ja dat klopt ieder jaar dat je geen AOW betaal verlies je aan het eind 2 %.
En dat klopt weer niet want je hoeft geen AOW premie te betalen om in aanmerking te komen voor een AOW-uitkering. Je hoeft slechts in Nederland ingeschreven te staan. Hoe zouden anders al die huisvrouwen/mannen aan hun AOW komen?
Nu mijn "VRIEND" ik heb 9 jaar geen Aow premie betaald en ik wordt 18 % gekort.En inderdaad als je in Nederland ingeschreven staat betaal je automatisch premie of van je salaris of van je uitkering op die manier hou je recht op je volledige Aow.Maar deze mijnheer wil zich uitlaten schrijven.
Maar inplaats weer met mij te gaan bekvechten en andere de kans te geven het vlakgom weer met grote halen te gaan gebruiken,is het misschien beter als je probeert de vraag van deze mijnheer te beantwoorden voordat we zoals gewoonlijk weer helemaal van het onderwerp afdwalen. :giggle3:

"have a nice day"
Alweer zo´n grove overtrokken reactie. Ik corrigeer jou omdat je stelt bij het niet betalen van een AOW-premie gekort te worden. Nee, het moet zijn: bij verblijf in het buitenland uitgeschreven uit Nederland zijnde wordt er per jaar 2 % gekort. Behalve als je je dan vrijwillig verzekert.
En elk jaar dat je in Nederland bent ingeschreven bouw je 2 % op tussen je 15e en 65e levensjaar. Of je dan premie betaalt of niet, dat maakt niet uit. Vandaar mijn opmerking over die huisvrouwen/mannen die geen betaalde arbeid verrichten en dus ook geen AOW-premie afdragen maar wel gewoon een volledige AOW uitgekeerd krijgen op hun 65e.
Heheh, misschien snap je het nu maar het kost me altijd geweldig veel woorden om jou iets duidelijk te maken, want zo erg snaps ben je niet. :giggle:

Het gaat overigens niet om het bekvechten maar om het voorkomen dat er verkeerde informatie op dit forum terechtkomt en daarom reageer ik. [|)

Bean
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 438
Lid geworden op: zaterdag 29 maart 2008, 16:23

Re: Loondienst Nederland + werken Thailand

#9 Bericht door Bean » maandag 10 oktober 2011, 15:04

RichardSpaker schreef:
nbreeker schreef:
RichardSpaker schreef:Dank je voor je antwoord, maar de vraag:

"Het plan is om mij uit te schrijven en de vraag is dan ook, kan je als je uitgeschreven bent nog in loondienst zijn
van een Nederlands bedrijf?"

is helaas nog niet beantwoord, hopelijk een reactie van iemand :)
Daar heb ik niet opgeantwoord omdat ik het niet zeker weet daar zijn vast wel anderen die dat wel weten,maar waarom wil je zo graag uitgeschreven worden,zolang je in Holland in loondienst werkt betaal je daar belasting ben je verzekerd en je AOW gaat door,ik denk niet dat je in loondienst in Holland kan werken en geen belasting betalen,dus je hebt de lasten dan pakte ik ook de lusten.Maar nogmaals er zijn vast wel anderen die dat beter weten.Succes.

"have a nice day"

nbreeker hartelijk bedankt voor je input!
Helaas!! Maar je moet deze keer Ruudthai bedanken want die heeft het bij het rechte eind .
Alles hat ein Ende nur die Wurst hat zwei

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Loondienst Nederland + werken Thailand

#10 Bericht door prajak » maandag 10 oktober 2011, 16:11

"...kan je als je uitgeschreven bent nog in loondienst zijn van een Nederlands bedrijf?..."

Die vraag staat nog open. Nou, 'grensarbeiders', wel eens van gehoord ? Wonen in BE of DU en werken in NL. Staan ingeschreven daar waar hun woonst is. Dus mijn eerste reactie: geen probleem. Jouw werkgever zal wel wat te vragen hebben. Waar woon je nu, en heb je daar stukken van ? De belastingdienst zal je hetzelfde 'bewijs' vragen als je vrijstelling van premie volksverzekering vraagt.

AOW-verlies; 2% per VOL jaar weg. Niet voor niets adviseer ik mensen, als ze toch uitgeschreven worden, dat te doen een week of meer na hun verjaardag.

jomel17
Expat
Expat
Berichten: 1565
Lid geworden op: zondag 26 november 2006, 18:13
Locatie: Khon Kaen

Re: Loondienst Nederland + werken Thailand

#11 Bericht door jomel17 » maandag 10 oktober 2011, 18:11

@ RuudThai
Svb meldde mij dat ik 2% gekort wordt omdat mijn werkgever in 2004 geen sociale lasten afdroeg ? ????
หลงรัก

Gebruikersavatar
joepattaya
Expat
Expat
Berichten: 4115
Lid geworden op: vrijdag 27 april 2007, 04:39
Locatie: Sofia - Bulgarije

Re: Loondienst Nederland + werken Thailand

#12 Bericht door joepattaya » dinsdag 11 oktober 2011, 01:38

prajak schreef:"...kan je als je uitgeschreven bent nog in loondienst zijn van een Nederlands bedrijf?..."

Die vraag staat nog open. Nou, 'grensarbeiders', wel eens van gehoord ? Wonen in BE of DU en werken in NL. Staan ingeschreven daar waar hun woonst is. Dus mijn eerste reactie: geen probleem. Jouw werkgever zal wel wat te vragen hebben. Waar woon je nu, en heb je daar stukken van ? De belastingdienst zal je hetzelfde 'bewijs' vragen als je vrijstelling van premie volksverzekering vraagt.

AOW-verlies; 2% per VOL jaar weg. Niet voor niets adviseer ik mensen, als ze toch uitgeschreven worden, dat te doen een week of meer na hun verjaardag.
Maar dan is er ook nog zoiets als het vrijwillig doorverzekeren, toch?
Grensarbeid is er iets wat er op lijkt, maar dat speelt zich allemaal af binnen Europa. Voor de belastingdienst wat gemakkelijker.

Gebruikersavatar
nbreeker
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 1938
Lid geworden op: donderdag 07 oktober 2010, 03:16
Locatie: Udon Thani

Re: Loondienst Nederland + werken Thailand

#13 Bericht door nbreeker » dinsdag 11 oktober 2011, 01:59

jomel17 schreef:@ RuudThai
Svb meldde mij dat ik 2% gekort wordt omdat mijn werkgever in 2004 geen sociale lasten afdroeg ? ????
Ja hoe kan dat nou wonende in Holland en toch 2% gekort worden dan gaat die veronderstelling mank als je geen premie betaal je toch gewoon Aow krijg.
Of kijken we hier gemakshalve gewoon overheen. :giggle3:
Hoe is dit nu mogelijk Ruud. :giggle:
"De groote en de morele vooruitgang van een natie kunnen worden afgemeten aan de manier waarop men dieren behandelt"

Mahatma Gandhi.

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: Loondienst Nederland + werken Thailand

#14 Bericht door printen44 » dinsdag 11 oktober 2011, 04:42

Sociale lasten is ietjes anders dan AOW-premie. De AOW-premie zit in de eerste schijf van de inkomstenbelasting.

AOW-premie betalen geeft geen recht op AOW. Recht op AOW heeft iedere inwoner van Nederland die vanaf 15 jaar tot 65 jaar woonachtig in Nederland was. Dus ingeschreven stond in het bevolkingsregister. AOW-premie betalen heeft daar niets mee te maken. De jaren dat je niet ingeschreven staat wordt met 2% per jaar gekort. Heel erg simpel.

Maar dit is al honderd keer hier op dit forum uit ten treuren behandeld.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Loondienst Nederland + werken Thailand

#15 Bericht door prajak » dinsdag 11 oktober 2011, 04:51

Jomel, waar woonde je in 2004 ? Waar werkte je in 2004 ?

Ik heb er nooit van gehoord. Ik kan me voorstellen dat werknemerspremies niet worden betaald door de werkgever (zeker tegen faillissement aan) en dat kan ook gelden voor pensioenpremies, daarom hebben die hoge prioriteit bij faillissement van de werkgever, maar AOW-premie wordt niet betaald ten laste van de werkgever.

Nu kan het zijn dat de werkgever de van jou ingehouden loonheffing (daar zit de volksverzekering in) niet afdraagt maar daaraan heb jij in de regel geen schuld want je hebt niets in te brengen in het bedrijf van jouw werkgever. Maar dan nog ben je ingezetene van NL en loopt jouw recht op AOW door. Het feit dat je ingezetene bent telt, niet of je betaalt.

Ik denk dat je de brief van de SVB nog eens moet nalezen.....

Plaats reactie

Terug naar “Emigreren naar Thailand”