Loondienst Nederland + werken Thailand

Post hier al je vragen en opmerkingen voor het emigreren naar Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
jomel17
Expat
Expat
Berichten: 1565
Lid geworden op: zondag 26 november 2006, 18:13
Locatie: Khon Kaen

Re: Loondienst Nederland + werken Thailand

#16 Bericht door jomel17 » dinsdag 11 oktober 2011, 19:31

Woonde en werkte in 2004 gewoon in Nederland, zal de brief idd nog eens opzoeken en nalezen ..
หลงรัก

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Loondienst Nederland + werken Thailand

#17 Bericht door jumbo » woensdag 12 oktober 2011, 04:26

Werken in Thailand voor een Nederlands (of waar dan ook gevestigd) bedrijf
Dat is nou een vorm van expat zijn.
Veel nederlands in dienst van een NL bedrijf krijgen hun salaris in NL uitbetaald, vaak zonder belastingaftrek maar wel onder aftrek van de sociale verzekeringen.
Dat kan door de 180 dagen regel.
Hier in Thailand krijgen ze dan een opslag salaris wat in Thailand belast wordt en waar de work permit en visa op worden afgegeven (wat ook weer kan op de NL inkomsten)
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
Edje
Expat
Expat
Berichten: 2371
Lid geworden op: maandag 28 februari 2005, 19:06
Locatie: Yang Talat / Kalasin

Re: Loondienst Nederland + werken Thailand

#18 Bericht door Edje » woensdag 12 oktober 2011, 13:39

Ik snap al deze problemen niet.
Laat je inschrijven in NL bij iemand die geen gebruik maakt van sociale voorzieningen of huur een goedkoop kamertje. Je hebt dan een woonadres en bent volledig sociaal verzekert. Zorg dat je geen voordeurdeler bent.
Je betaald belasting in NL.
Je kunt 8 mnd per jaar gaan en staan waar je wilt.
Mijn ervaring is dat er geen controle op deze regel is, vlieg 1x per jaar naar NL (stempel in PP)
Bij eventuele calimiteiten wordt alles gecontroleerd en ben je het haasje.
RISICO NEMEN OF NIET.
Groetjes; Edje

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Loondienst Nederland + werken Thailand

#19 Bericht door prajak » woensdag 12 oktober 2011, 15:16

"...Ik snap al deze problemen niet. Laat je inschrijven in NL bij iemand die geen gebruik maakt van sociale voorzieningen of huur een goedkoop kamertje. Je hebt dan een woonadres en bent volledig sociaal verzekert. Zorg dat je geen voordeurdeler bent. Je betaald belasting in NL. Je kunt 8 mnd per jaar gaan en staan waar je wilt. Mijn ervaring is dat er geen controle op deze regel is, vlieg 1x per jaar naar NL (stempel in PP) Bij eventuele calimiteiten wordt alles gecontroleerd en ben je het haasje...."

Hoezo sociaal verzekerd, wat bedoel je ? Je betaalt inkomstenbelasting en premie volksverzekering in NL en je hebt een zorgpolis. Dus je krijgt geen 2% korting op de AOW per vol jaar weg en betaalt de zorgklub. Je kunt zelfs een reisverzekering nemen..... Stempel in paspoort ? Nee, alleen een 'uit'stempel van Thailand. Je kunt aan het ticket bewijzen dat je naar NL bent gevlogen maar meer bewijs heb je niet...je zou op de trein kunnen stappen naar Parijs. Het is geen bewijs van in NL zijn; daar moet je wat meer voor tonen.

Maar je gaat voorbij aan de vraag hier. Die was: kan ik in NL in loondienst en in TH wonen. JA denk ik. Of je nu in BE woont of in DU of in TH, het maakt niets uit. Alleen denk ik dat NL wel loonbelasting inhoudt over dat loon. En na uitschrijving denk ik geen volksverzekering. Maar dat zeg ik onder voorbehoud.

Gebruikersavatar
Edje
Expat
Expat
Berichten: 2371
Lid geworden op: maandag 28 februari 2005, 19:06
Locatie: Yang Talat / Kalasin

Re: Loondienst Nederland + werken Thailand

#20 Bericht door Edje » donderdag 13 oktober 2011, 13:44

prajak schreef:"...Ik snap al deze problemen niet. Laat je inschrijven in NL bij iemand die geen gebruik maakt van sociale voorzieningen of huur een goedkoop kamertje. Je hebt dan een woonadres en bent volledig sociaal verzekert. Zorg dat je geen voordeurdeler bent. Je betaald belasting in NL. Je kunt 8 mnd per jaar gaan en staan waar je wilt. Mijn ervaring is dat er geen controle op deze regel is, vlieg 1x per jaar naar NL (stempel in PP) Bij eventuele calimiteiten wordt alles gecontroleerd en ben je het haasje...."

Hoezo sociaal verzekerd, wat bedoel je ? Je betaalt inkomstenbelasting en premie volksverzekering in NL en je hebt een zorgpolis. Dus je krijgt geen 2% korting op de AOW per vol jaar weg en betaalt de zorgklub. Je kunt zelfs een reisverzekering nemen..... Stempel in paspoort ? Nee, alleen een 'uit'stempel van Thailand. Je kunt aan het ticket bewijzen dat je naar NL bent gevlogen maar meer bewijs heb je niet...je zou op de trein kunnen stappen naar Parijs. Het is geen bewijs van in NL zijn; daar moet je wat meer voor tonen.

Maar je gaat voorbij aan de vraag hier. Die was: kan ik in NL in loondienst en in TH wonen. JA denk ik. Of je nu in BE woont of in DU of in TH, het maakt niets uit. Alleen denk ik dat NL wel loonbelasting inhoudt over dat loon. En na uitschrijving denk ik geen volksverzekering. Maar dat zeg ik onder voorbehoud.
Zoals gezegd, woonadres in NL. Of je naar Parijs reist is geen probleem (Schengen land)
Betaalt alle belastingen en premies in NL en blijft verzekert.
Alleen bij een eventuele controle zien ze aan de uitreis en inreisstempel van Th. hoelang je in de EU hebt verbleven. Is dat korter dan 4 mnd dan heb je een probleem RISICO genoemd.
Groetjes; Edje

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Loondienst Nederland + werken Thailand

#21 Bericht door prajak » donderdag 13 oktober 2011, 15:36

Ik ga nu voorbij aan het topic, sorry.

De kans op ontdekken is heel klein. Zolang er geen enorme zorgnota's uit Thailand worden gedeclareerd maakt niemand zich zorgen om jouw feitelijke woonst. Ik kreeg in '98 in TH een TIA en dat was tijdens vakantie (ik ben hier pas vanaf maart 2002) en men vroeg alleen of ik ook een reispolis had want dan compenseert men de kosten.....

Je kunt wel argwaan wekken als de nota's op zodanige tijdstippen zijn afgegeven dat men gaat twijfelen aan 'vakantie'. En dan volgt een vraag, een onderzoek, en men kan zelfs een detective inschakelen die eens met de buren in NL gaat praten en inzage probeert te krijgen in jouw bankrekening in NL en heus, dat gaat lukken..... En dan wordt jouw polis vervallen verklaard en zal men wel/niet de kosten proberen te verhalen op jou. Dat je dan jouw paspoort hebt laten vernieuwen is niet eens van belang..men komt er echt wel achter.

Fraude komt voor het grootste deel aan het licht door fouten van mensen zelf en voor een klein deel door andere oorzaken als klikspanen. Dus begin er niet aan.

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: Loondienst Nederland + werken Thailand

#22 Bericht door printen44 » donderdag 13 oktober 2011, 16:29

Het risico is al hier eerder behandeld. Je loopt tegen de lamp als je een nieuw paspoort aanvraagt. Woon je legaal in het buitenland krijg je het oude paspoort terug. Woon je in Nederland, dan krijg je dat oude paspoort alleen op verzoek terug. Plus dat in het nieuwe paspoort, uitgegeven in Nederland, de tekst op de eerste visumpagina ontbreekt dat vermeld dat het nieuwe paspoort ter vervangen van het oude paspoort, nr......... is. Deze tekst wordt automatisch op de eerste visumpagina gezet als je een paspoort via een Ambassade of Consul-Generaal aanvraagt. Dit i.v.m. het overschrijven van visa van het oude naar het nieuwe paspoort.

Het risico weegt nooit op tegen de voordelen die een illegaal verblijf, volgens Nederlandse wetgeving, in het buitenland zou hebben.

Stel dat je na vier jaar tegen de lamp loopt. Kosten die een ziekenfonds in die jaren heeft gemaakt terugbetalen plus een boete. Ook zal je een boete krijgen omdat je ten onrechte gebruik heb kunnen maken van de sociale voorzieningen.

Maar als men het risico wilt nemen om meer dan acht maanden per jaar in het buitenland te wonen, dan moet men dat doen. Maar dan niet klagen als je tegen de lamp loopt.

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Loondienst Nederland + werken Thailand

#23 Bericht door dutch » vrijdag 14 oktober 2011, 01:22

printen44 schreef:Het risico is al hier eerder behandeld. Je loopt tegen de lamp als je een nieuw paspoort aanvraagt. Woon je legaal in het buitenland krijg je het oude paspoort terug. Woon je in Nederland, dan krijg je dat oude paspoort alleen op verzoek terug. Plus dat in het nieuwe paspoort, uitgegeven in Nederland, de tekst op de eerste visumpagina ontbreekt dat vermeld dat het nieuwe paspoort ter vervangen van het oude paspoort, nr......... is. Deze tekst wordt automatisch op de eerste visumpagina gezet als je een paspoort via een Ambassade of Consul-Generaal aanvraagt. Dit i.v.m. het overschrijven van visa van het oude naar het nieuwe paspoort.
Het risico weegt nooit op tegen de voordelen die een illegaal verblijf, volgens Nederlandse wetgeving, in het buitenland zou hebben.

Stel dat je na vier jaar tegen de lamp loopt. Kosten die een ziekenfonds in die jaren heeft gemaakt terugbetalen plus een boete. Ook zal je een boete krijgen omdat je ten onrechte gebruik heb kunnen maken van de sociale voorzieningen.

Maar als men het risico wilt nemen om meer dan acht maanden per jaar in het buitenland te wonen, dan moet men dat doen. Maar dan niet klagen als je tegen de lamp loopt.
In 2005 werd dat wel gedaan,De laatste keer echter (oct 2010) stond er niets meer!
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: Loondienst Nederland + werken Thailand

#24 Bericht door printen44 » vrijdag 14 oktober 2011, 03:51

Bij mijn nieuw paspoort in 2010, uitgegeven in Bangkok, stond netjes de tekst op de eerste pagina van de visumpagina's: "Dit paspoort is afgegeven ter vervanging van paspoortnr....." en ook in het Engels en Frans.

Ik werkte bij de personalisatie van paspoorten en als er paspoorten gepersonaliseerd werden die uitgegeven waren door Ambassades en Consuls-Generaal, dan werd die tekst automatisch geplaatst. Daar was een code voor. Paspoorten die uitgegeven werden door Ambassades en Consuls-Generaal werden altijd apart aangeboden. Door tijdsverschillen werden die paspoorten altijd vroeg in de ochtend verzameld en aangeboden voor personalisatie. Werden ook apart verstuurd via diplomatieke post.

Als er een paspoort die in Nederland uitgegeven werd ter vervanging van een gestolen of verloren geraakte paspoort, kwam die tekst er ook in.

RichardSpaker
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 4
Lid geworden op: dinsdag 04 oktober 2011, 12:28

Re: Loondienst Nederland + werken Thailand

#25 Bericht door RichardSpaker » maandag 17 oktober 2011, 09:24

Allemaal heel erg bedankt voor de input, ik ga het uitprinten en allemaal rustig doornemen, fijn dat iedereen meedenkt
op het moment dat iemand anders het even niet weet.

Top!
Gr. Rcihard

Plaats reactie

Terug naar “Emigreren naar Thailand”