Een 'handout' over Thaise income tax.....

Post hier al je vragen en opmerkingen voor het emigreren naar Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Een 'handout' over Thaise income tax.....

#1 Bericht door prajak » zondag 18 september 2011, 16:18

De Thaise fiscus heeft een bijeenkomst georganiseerd in Hua Hin voor farang en ik heb daarvan een kort verslag gelezen in thailandforum maar daar kwam geen interessante of technische info uit.

Van een mede-lid van NVT kreeg ik die handout te pakken en dan valt me iets op. Thailand kent personal income tax en corporate income tax. Nederland kent een inkomstenbelasting (persoonlijke belasting) en de vennootschapsbelasting (Engels: corporation tax). Ik ben niet echt bekend met de Thaise termen.

Goed, de personal income tax heeft het indien voor een non-resident over belasting over inkomen uit Thailand. Een non-resident is, zover ik weet, iemand die hier in een kalenderjaar minder dan 180 dagen woont of verblijft. Die persoon betaalt Thaise income tax.

Voor residents, dus mensen die hier zijn 180 dagen of meer, is belast inkomen uit Thailand zoals business of property, en dan komt het aardige.....

" foreign-sourced, taxed when income is brought into Thailand within the same year income arises...."

Dat heb ik eerder gehoord. Dus als je hier bent met AOW en bedrijfspensioen dan...

- is AOW aan NL toegewezen (het verdrag tussen de twee landen)

- is bedrijfspensioen aan TH toegewezen maar zou Thailand niet heffen als je het pensioen in NL laat en geld naar TH laat boeken uit andere bron, bijvoorbeeld rente of spaartegoed. Dat betekent dus goed organiseren en liefst werken met twee bankrekeningen in NL.

Wat er niet staat is of indien je hebt als vorenstaande EN ook Thais inkomen of Thailand niet het progressievoorbehoud kent.

Verder is het voor Thailand moeilijk controleren. Stel, ik heb AOW en bankrente en kan daarvan leven en laat mijn bedrijfspensioen in NL en praat er niet over.

Het is ingewikkeld maar ik heb nog steeds geen zin aan de poort van het fiscaal gebouw te gaan bellen.....

Duiker
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1767
Lid geworden op: maandag 23 juli 2007, 22:14
Locatie: Nederland / Belgie / Thailand

Re: Een 'handout' over Thaise income tax.....

#2 Bericht door Duiker » zondag 18 september 2011, 20:19

Inderdaad, geen slapende honden wakker maken. Toch ben ik bang dat in de toekomst ook daar belasting betaald zal moeten worden.
We leven in het midden van de ruimte, maar aan de rand van de tijd.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Een 'handout' over Thaise income tax.....

#3 Bericht door jumbo » woensdag 28 september 2011, 07:06

Een naar ik hoop verduidelijkende aanvulling;

De Engelstalige Thaise tax benamingen zijn het zelfde als de nederlandse betekening; inkomsten en vennootschapsbelasting

Een Non-resident is ook iemand die geen resident is. Slechts mensen met de Thaise nationaliteit en Permanent Resident houders zijn residents.
Voor de belasting ben je hier belasting onderhevig als je meer als 180 dagen per kalenderjaar verblijft en ongeacht waar je inkomsten vandaan komen, hier tegenover staat dat het land waar de inkomsten vandaan komen je niet hoeven te belasten omdat je daar dan weer minder als 180 dagen verblijft, een internationale stelling aangaande belasting op inkomsten.
Dan zijn er dus de expats die geld verdienen buiten het land waar ze wonen en dat belast men dus niet; niet aan de bron en niet in het land waar men verblijft.

Technisch gesproken kijkend naar AOW en bedrijfs en overheids pensioenen laat men de AOW met rust maar zou je over je pensioen belasting moeten betalen mits met dat volgens de bi-laterale overeenkomst al niet in het land van herkomst doet.
Thailand doet dat echter niet omdat het 'teveel werk' is???
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Een 'handout' over Thaise income tax.....

#4 Bericht door prajak » woensdag 28 september 2011, 07:57

Thailand heeft geen zicht op iemand's inkomen, pensioen, in een buitenland. Zolang je dat niet naar Thailand haalt weet men van niets en de betalende staat mag niets vertellen op grond van de geheimhouding.

Ik zou dus alleen mijn AOW op kunnen geven volgend jaar, dat is 9 k euro, zeg 360 k baht, en een 450 k baht in de bank zetten hier. En als ik meer naar Thailand haal uit NL dan doe ik dat van de spaarrekening die vorig jaar gevuld is met het bedrijdspensioen, met rente ook van vorig jaar en met spaarcenten van vroeger. En de AOW is in Thailand niet belast op grond van het verdrag.

Dit dilemma heeft Nederland ook. Met aan aantal landen, ik denk de meeste in de wereld, is geen uitwisseling van gegevens mogelijk.

Maar ik ga er van uit dat de dag komt dat Thailand vragen gaat stellen. En een basis hebben ze al: de gegevens van ons zelf bij aanvraag van een verlenging. Ze hoeven alleen de bestanden maar te koppelen. Maar 'alleen maar koppelen' is vaak een brug te ver.....

===

Goed dat je terug bent Jumbo. Goeie vacantie gehad ?

===

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Een 'handout' over Thaise income tax.....

#5 Bericht door jumbo » woensdag 28 september 2011, 08:09

Genoten zonder meer het was een kalme tijd.

Je hebt overigens volkomen gelijk, maar men levert normaal gesproken zelf de informatie aan zoals je zelf ook al stelt voor de aanvraag, als dan niet bewust.
Het is inderdaad een koppeling van systemen en tussen EU en Azie zal dat niet snel gebeuren tenzij er initiatief wordt getoond door een van beide landen en dan meest waarschijnlijk Thailand.
En dan Thailand en initiatief, 2 onvereenigbare eenheden.. :lol: :lol:

Het is voor de veelkrijgers hier beter om met de 800K/400K regeling het visum aan te vragen of zoals jij het doet.

Ik las in een draadje dat je dacht een PR, maar een van de voorwaarden is minimum 3 jaar belasting betalen over een minimaal inkomen van 80.000 thb....
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Andaman
heeft ervaring
heeft ervaring
Berichten: 57
Lid geworden op: zaterdag 20 januari 2007, 09:14

Re: Een 'handout' over Thaise income tax.....

#6 Bericht door Andaman » woensdag 28 september 2011, 12:36

Voor de buitenlanders ( oa nederlanders en belgen en andere nationaliteiten) geldt toch nog altijd dat inkomsten , afkomstig uit het buitenland nog steeds belastingvrij zijn ?

carpediem
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2277
Lid geworden op: zaterdag 18 november 2006, 18:17
Locatie: amsterdam

Re: Een 'handout' over Thaise income tax.....

#7 Bericht door carpediem » woensdag 28 september 2011, 13:57

Ik heb wel eens gehoord dat over thaise pensioenen geen belasting wordt betaald en daarom ook niet over buitenlandse pensioenen.

Overgens zou ik het wel terecht vinden dat als we hier wonen gewoon belasting betalen van ons inkomen als dat niet al in nederland betaald wordt.
pluk de dag (carpediem)

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Een 'handout' over Thaise income tax.....

#8 Bericht door dutch » woensdag 28 september 2011, 14:21

carpediem schreef:Ik heb wel eens gehoord dat over thaise pensioenen geen belasting wordt betaald en daarom ook niet over buitenlandse pensioenen.

Overgens zou ik het wel terecht vinden dat als we hier wonen gewoon belasting betalen van ons inkomen als dat niet al in nederland betaald wordt.
Dan zou ik tegenover deze plichten ook wel wat "rechten" willen zien. ;)
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Een 'handout' over Thaise income tax.....

#9 Bericht door prajak » woensdag 28 september 2011, 14:59

Andaman, dat hangt af van wat er in het verdrag staat tussen die landen, en daarna wat in de nationale wetgeving van TH staat.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Een 'handout' over Thaise income tax.....

#10 Bericht door jumbo » donderdag 29 september 2011, 02:05

carpediem schreef:Ik heb wel eens gehoord dat over thaise pensioenen geen belasting wordt betaald en daarom ook niet over buitenlandse pensioenen.

Overgens zou ik het wel terecht vinden dat als we hier wonen gewoon belasting betalen van ons inkomen als dat niet al in nederland betaald wordt.
Over Thaise pensioenen wordt inderdaad nog geen belasting betaalt, eigenlijk is dat vreemd want de premie mag weer wel worden afgetrokken
Voor de buitenlanders ( oa nederlanders en belgen en andere nationaliteiten) geldt toch nog altijd dat inkomsten , afkomstig uit het buitenland nog steeds belastingvrij zijn ?
Het begrip inkomsten is een te breed begrip voor deze aanname
Ten eerste zoals Prajak al aangaf kan een verdrag zijn afgesloten zijn tussen de landen.
Thai wetgeving stelt echter dat alleen 'staatspensioenen' zoals onze WAO daarvan vrij zijn, bedrijfspensioenen dus niet.
Inkomsten uit werk zijn indien je hier langer als 180 dagen verblijft ongeacht het land van herkomst gewoon belastbaar.
De beslastingdienst en zijn controle apparaat hier zijn echter nog niet zover dat het zonder aangeven van de betreffende ontvanger zouden kunnen controleren en opmerken.
Expliciet staat daarom in deze wetgeving dat de ontvanger zelf verantwoordelijk is voor aangifte, uiteraard onder straffe van...
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Een 'handout' over Thaise income tax.....

#11 Bericht door prajak » donderdag 29 september 2011, 04:18


carpediem
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2277
Lid geworden op: zaterdag 18 november 2006, 18:17
Locatie: amsterdam

Re: Een 'handout' over Thaise income tax.....

#12 Bericht door carpediem » donderdag 29 september 2011, 08:02

Expliciet staat daarom in deze wetgeving dat de ontvanger zelf verantwoordelijk is voor aangifte, uiteraard onder straffe van...
Ik ben eens naar een belastingkantoor geweest om aangifte te doen.

Ze dachten dat ik gek was.
pluk de dag (carpediem)

Jeanette
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 4675
Lid geworden op: maandag 16 november 2009, 13:52
Locatie: Leiderdorp

Re: Een 'handout' over Thaise income tax.....

#13 Bericht door Jeanette » donderdag 29 september 2011, 08:11

Mijn vader (die in de hemel is ;) ) heeft eens anoniem het juiste percentage van een bedrag dat hij 'zwart' kreeg voor het gebruik van zijn tuin in een envelop naar de belastingdienst gestuurd onder vermelding : "Van een gemoedsbezwaarde".

Tja, ik heb die genen maar .......

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Een 'handout' over Thaise income tax.....

#14 Bericht door jumbo » donderdag 29 september 2011, 08:14

carpediem schreef:
Expliciet staat daarom in deze wetgeving dat de ontvanger zelf verantwoordelijk is voor aangifte, uiteraard onder straffe van...
Ik ben eens naar een belastingkantoor geweest om aangifte te doen.

Ze dachten dat ik gek was.
dat was mijn indruk ook toen ik je voor het eerst ontmoette :D :D
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Plaats reactie

Terug naar “Emigreren naar Thailand”