UK visum voor Thaise vriendin met Schengenvisum

Post hier al je vragen voor Visa voor Nederland.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Tokchai
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 6
Lid geworden op: zondag 04 september 2011, 07:52

UK visum voor Thaise vriendin met Schengenvisum

#1 Bericht door Tokchai » zondag 04 september 2011, 09:43

Hi! [|)
Mag ik me even voorstellen? Ik ben nieuw op dit forum. Ik heb al een tijdje stiekem meegelezen, maar me nu pas geregistreerd. Noemen jullie me maar “Tokchai,” de koosnaam die m’n Thaise vriendin voor me gebruikt. Ik woon niet in Thailand, maar breng er wel meer maanden per jaar in door dan in Nederland. Aangezien ik in de VUT zit en geen andere verplichtingen in Nederland heb neem ik meestal een double-entry toeristenvisum en blijf dan 4 maanden in LOS. Na ongeveer een maand of vier terug te zijn in NL begint het weer te kriebelen en dan pak ik mijn koffers en dan ben ik weer weg. Nou, genoeg over mezelf.

Ik heb een vraag en hopelijk kunnen jullie mij daarmee helpen. Ik neem voor de tweede keer mijn Thaise vriendin mee op vakantie naar Nederland. Zij heeft een multiple Schengenvisum voor 90 dagen gekregen en we zijn van plan wat door Europa te gaan trekken. Ook zou ze heel graag Londen willen zien en ik denk dat met een van die 4/5 z.g. citytrips die door verscheidene reisorganisaties worden aangeboden te doen.

Op mijn verzoek heeft ze een tijdje geleden haar stressvolle-baan-tegen-een-hongerloon opgezegd en is nu financieel volledig van mij afhankelijk. Hierdoor lijkt het aanvragen van een UK-visum bij de Britse ambassade in BKK een bij voorbaat verloren strijd. Ik heb de online visuminformatie van die Engelsen bekeken en sloeg stijl achterover van de waslijst van eisen die bij zo’n visumaanvraag om de hoek komen kijken. Niet alleen dat, ze willen ook nog van alle documenten die niet in het Engels zijn, een beëdigde Engelse vertaling met daarop de volledige naam, handtekening en contactinformatie van de vertaler. Uiteraard zijn al haar documenten in het Thais en de mijne in het Nederlands, dus wordt het een lange weg en dure grap voor 4 of 5 dagen Londen. :cry:

Ik overweeg daarom de visumaanvraag bij de Britse Ambassade in Amsterdam te doen. Volgens hun website is het mogelijk de aanvraag in Nederland te doen als het om o.a een “visitor visa” gaat.

Heeft iemand dat eerder gedaan of ervaring met de aanvraag van een UK visum voor een Thaise vriendin (dus geen echtgenote) bij de Britse ambassade in BKK?

Gebruikersavatar
Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6941
Lid geworden op: zaterdag 21 mei 2005, 08:49
Locatie: Planet Earth

Re: UK visum voor Thaise vriendin met Schengenvisum

#2 Bericht door Jim » zondag 04 september 2011, 10:38

niet helemaal dezelfde situatie, maar ik denk dat voor je vriendin dezelfde regels gelden.
http://www.thaivisa.com/forum/topic/781 ... ngen-visa/

erg veel werk en kosten voor een paar dagen engeland.
Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”

Tokchai
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 6
Lid geworden op: zondag 04 september 2011, 07:52

Re: UK visum voor Thaise vriendin met Schengenvisum

#3 Bericht door Tokchai » zondag 04 september 2011, 11:07

Jim schreef:niet helemaal dezelfde situatie, maar ik denk dat voor je vriendin dezelfde regels gelden.
Denk 't nie. Dat meisje waar het in dat bewuste topic over gaat woont in Duitsland :(
Inderdaad, een hoop poen om daar 4 dagen Londen mee te doen. :shock:
Maar bedankt voor 't meedenken :)

Gebruikersavatar
Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6941
Lid geworden op: zaterdag 21 mei 2005, 08:49
Locatie: Planet Earth

Re: UK visum voor Thaise vriendin met Schengenvisum

#4 Bericht door Jim » zondag 04 september 2011, 11:20

het maakt voor de engelse immigratiedienst niet uit of je woont in een schengenland of dat je een multiple entry schengenvisum hebt.

het gaat er om of je na je tripje naar engeland weer welkom bent in schengen.
Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”

Tokchai
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 6
Lid geworden op: zondag 04 september 2011, 07:52

Re: UK visum voor Thaise vriendin met Schengenvisum

#5 Bericht door Tokchai » maandag 05 september 2011, 02:41

Jim schreef:het maakt voor de engelse immigratiedienst niet uit of je woont in een schengenland
Dat is nog maar net de vraag! De bewoordingen in de quote van de UK Border Agency die ik in mijn OP heb gegeven zijn op z'n zachts gezegd verwarrend. Ze hebben het over de mogelijkheid van het aanvragen van visa voor mensen die als "bezoeker" in het Schengengebied "wonen."

Applying for a UK visa if you have temporary permission to stay
If you have temporary permission to stay (for example, as a visitor) in the country where you are currently living, you cannot apply for most types of UK visa in that country. You can only apply for:
- a visitor visa ...


Dat item waar jij naar verwijst gaat over een dame die duidelijk onder de gegeven definitie valt. Zij woont immers in Duitsland.
Mijn vriendin woont niet in Nederland. Vandaar dat ik dit topic geopend heb om bevestiging van ervaringsdeskundigen te krijgen dat ook Thais die met een Schengenvisum op vakantie zijn in Nederland bij de Britse ambassade in Amsterdam een UK-visum kunnen krijgen.
Jim schreef: ... of dat je een multiple entry schengenvisum hebt. het gaat er om of je na je tripje naar engeland weer welkom bent in schengen.
Je gaat me iets te snel. Hoe zo "weer welkom" als je een multi-entry Schengenvisum hebt?

Gebruikersavatar
Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6941
Lid geworden op: zaterdag 21 mei 2005, 08:49
Locatie: Planet Earth

Re: UK visum voor Thaise vriendin met Schengenvisum

#6 Bericht door Jim » maandag 05 september 2011, 09:52

Tokchai schreef: If you have temporary permission to stay (for example, as a visitor) in the country where you are currently living, you cannot apply for most types of UK visa in that country. You can only apply for:
- a visitor visa ...[/i]
je vriendin is 'visitor' in nederland en ze heeft een visitor visa nodig voor de UK.
het staat nogal verwarrend op die engelse site.
hoe kan je nou visitor zijn in een land waar je woont ;)
Je gaat me iets te snel. Hoe zo "weer welkom" als je een multi-entry Schengenvisum hebt?
je zegt in je OP dat je vriendin een 'multiple schengenvisum' heeft.
ik ga er vanuit dat je multiple entry bedoelt.

dat betekent dat ze schengen weer in mag na haar tripje naar de UK.
Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”

Plaats reactie

Terug naar “Visa Nederland”