Scheepsknopen en zoethoudertjes

Post hier al je vragen en opmerkingen voor het emigreren naar Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Scheepsknopen en zoethoudertjes

#1 Bericht door prajak » dinsdag 23 augustus 2011, 07:09

Vandaag met dame naar de douane. Daar ligt een doos van 3 kg met daarin drop. Goeie Nederlandse drop. Nu heb ik gemerkt dat de meeste mij bekende Thaise mensen niet weten wat drop is en dat zwarte goedje ook niet in de mond durven steken. Hoe zal de douane daarop reageren ? Dus koop ik hedenmorgen bij de Duitser een zakje drop met de naam Salzige Heringe, zoutige haringen. Made in Germany en van uitstekende kwaliteit, 200 gram voor 120 baht. Dat zal ze zeker overtuigen.

Het douanegebouw binnen; je ziet eerst een 5 m lange tafel waaraan mensen formulieren invullen en heel dikke boeken. Links en rechts loketten waarachter mensen werken en achterin een deur naar de bovenverdieping en naar de opslagplaats van in te klaren goederen. Er werken heel veel mensen…..

Dikke boeken; ja boeken die ik me herinner toen ik het praktijkdiploma boekhouden moest leren en ik op mijn werk dat oude systeem al tegen kwam: dagboeken, journaal, grootboek, memoriaal, enfin, boekhouden op de oude leest geschoeid. Dat soort boeken lagen daar en nog blanco ook. Er zit een dame wier taak het is lijnen te trekken in die maagdelijke boeken. Gewapend met liniaal en pen ontmaagdt ze de dikke boeken; ik zie boeken die wel 50 cm lang zijn, 25 cm breed en centimeters dik, en mevrouw Lijntrekster heeft tot taak daar beschrijfbare modellen van te maken. Een dik boek ligt opengeslagen op tafel. Daar zie ik mijn naam en adres al staan ! Dat wordt een eitje…

Het briefje dat de post me bracht wordt in ontvangst genomen en even later, jawel, daar komt het doosje aan met 14 pakjes schitterend Nederland product en de vrachtbrief waarop prijkt het getal 59,61 euro want dat heb ik per Ideal betaald aan de, niet lachen mensen, ‘Heimweewinkel’, een activiteit van de T… Media Groep N.V., ook wel genoemd de wakkerste krant van Nederland. Er komt een ambtenaar mee die het pakje voorzichtig opensnijdt. “Wat zit er in ?” vraagt hij. “ขนม” zeg ik, khanom, het Thaise woord dat betekent sweetmeat, dessert, sweet, confection, candy. Khanom wordt voor veel dingen gebruikt; khanom cake is een van die woorden, khanom pang, brood, en dus zal hij het wel snappen, toch ?

De drop wordt zichtbaar; Venco rollen zoute drop, en uit de serie ‘Oldtimers’ de doosjes met Hindeloper Ruitjesdrop, Sneker Zoethoudertjes en Scheepsknopendrop, allemaal gefabriceerd in Irnsum, Jirnsum in het Fries, en dat plaatsje ligt in het Friese merengebied.

De ambtenaar trek het zelfde gezicht als ik ooit toen ik de buren een vette kikker aan pakjes zag snijden voor consumptie. Hij trekt een gezicht van “dat stop je toch niet in je mond ?’ en vraagt mijn dame wat het is. Zij gebruikt het Thaise woord voor drop en vertelt hem dat wij dat als snoep lekker vinden. Misprijzend word ik aangekeken. Men snapt er niets van. Wat er in zit ? Tja, daarvoor heb ik dat zakje drop meegenomen waarop een sticker staat en ook nog in het Thais met de inhoud. Suiker, nog een suiker, nog meer suiker, wat zoethout en zetmeel en bewaarmiddelen dus de conclusie wordt: suiker. Ik bied hem een dropje aan maar nee…dat lust meneer niet. Mijn dame weigert het ook dus eet ik het zelf maar op. De drop is alleen voor farang bestemd, verjaardagen en af en toe eentje voor mij…. Het is een dikmaker, denk er aan.

Ik krijg te verstaan dat men in de boeken gaat snuffelen om te kijken of ik wat moet betalen. En jawel, meneer komt terug en zegt “10 procent”. Dat is het invoerrecht. Ik zeg maar OK. Er zal best een spannende website zijn waarop de tarieven staan gespecificeerd maar ik vind het niet gepast de woorden van die meneer in twijfel te trekken voor een paar baht meer of minder. Dan komen een blocnote en een zakjap op tafel en worden berekeningen gemaakt en tenslotte loopt meneer weg om de rekening te printen.

Waarover moet ik betalen ? Dat is in ieder land wel het zelfde. De waarde in het ‘economisch verkeer’ en dat wordt bepaald door het spul te vergelijken met wat het artikel kost in Thailand. Maar ja, het artikel is niet bekend en dus geldt de waarde die ik er voor heb willen betalen, inclusief de porto. En de porto is hoger dan de dropwaarde. Niks mee te maken; ik probeer het niet eens, ik kom uit dat vak en ken de regels.

443 Baht moet ik betalen. Dat is aan invoerrecht 10% van (59,61 euro maal 42,05 afgerond op...) 2.500 baht is 250 baht; plus 7% BTW van (2.500 baht plus 250 baht) dus reken maar uit. En dan betalen we die centen en mogen met de doos vertrekken.

Thailand; prachtig land, lieve mensen, maar het is wennen….

Gebruikersavatar
Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5592
Lid geworden op: zondag 01 maart 2009, 21:20
Locatie: Veel te weinig: Saraburi
Contacteer:

Re: Scheepsknopen en zoethoudertjes

#2 Bericht door Gardensafari » dinsdag 23 augustus 2011, 10:20

Er zijn maar weinig landen in de wereld waar drop als lekkernij op waarde wordt geschat.
En ik denk dat de variatie aan drop nergens ter wereld zo groot is als in Nederland.
Nu is drop van oorsprong ook nooit bedoeld geweest als snoepgoed.
Het wordt gemaakt uit zoethout.
Zoethout op zich is natuurlijk al heel lang bekend.
Zelfs de oude Egyptenaren kenden dat.
Of die er een soort snoepgoed van maakten is mij niet bekend.
Wel dat al in de oudheid zoethout werd gebruikt als medicijn.
En dan vooral tegen het hoesten en proesten.
Het heeft nog andere gunstige bijwerkingen, maar ik beperk mij hier tot het betere snotwerk.

De eeuwen door is men zoethout, waaruit later drop werd gemaakt, blijven beschouwen als een geneesmiddel.
Dus ook in Nederland en in de Viking-landen.
Nu zal het niemand zijn ontgaan dat Nederland door God zwaar wordt gestraft.
Waarom hij zo streng tegen Nederlanders optreedt weet ik niet.
Maar met de regelmaat van de klok worden wij getracteerd op guur, winderig en zeer nat weder.
Dat zijn de omstandigheden die zeer geliefd zijn bij de vele Rhino-virussen.
Dat zijn geen Russen, maar virussen. Heel kleine dingetjes in het schemergebied tussen leven en dood.
Ons klimaat activeert deze virussen.
En dus bevonden vele Nederlanders (ja, ook vroeger al) zich min of meer in een constante staat van besmetting.
Hoesten en proesten hoort bij Nederlanders als reumatiek en chagrijn.
En dan moest er dus weer drop gegeten worden.
Bij het eerste dropje wordt de smaak verworpen, maar geleidelijk aan ontstaat gewenning aan het zwarte goedje.
En bij veel Nederlanders is die gewenning omgeslagen in verslaving.
Nederlanders kunnen drop aan met kilo's tegelijk.
En daar heeft de industrie op ingespeeld door ons te voorzien van allerlei variaties, zowel in vorm als in smaak.

Zelf heb ik in een grijs verleden drop meegenomen naar Polen.
De Polen kwamen tot de conclusie dat het hier wel Nederlands asfalt moest betreffen.
En dat asfalt eetbaar was opende de ogen, maar liet de monden gesloten.
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

elst99
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5117
Lid geworden op: maandag 19 mei 2008, 12:30

Re: Scheepsknopen en zoethoudertjes

#3 Bericht door elst99 » dinsdag 23 augustus 2011, 10:29

Leuke verhalen, van allebei!
Wij hebben dan ook een droppot in ons appartement, je kunt hem rustig laten staan er is geen Thai die er naar omkijkt, laat staan er een wil proberen. :cry:
Iedereen die vanuit Nederland arriveert, tijdens ons verblijf, brengt wel een zak drop mee! En sommige een groot verpakking van de Makro! Dat zijn nou de beste kennissen!!!! :clap:
Je moet niet alles geloven wat ze over me zeggen, het is allemaal veel erger!

Gebruikersavatar
baco101
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 255
Lid geworden op: donderdag 03 februari 2011, 19:02

Re: Scheepsknopen en zoethoudertjes

#4 Bericht door baco101 » dinsdag 23 augustus 2011, 10:38

prajak mooi verhaal, ik kan mijn drop ook gewoon veilig laten liggen niemand die het zal opeten dit in tegenstelling tot stroopwafels die zijn zo weg, vooral stiefdochter weet er raad mee.
zal de Thaise logica nooit begrijpen.

Waarom laten sommige toeristen hun hersens thuis

opinions are like assholes, everybody has one

Jeanette
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 4675
Lid geworden op: maandag 16 november 2009, 13:52
Locatie: Leiderdorp

Re: Scheepsknopen en zoethoudertjes

#5 Bericht door Jeanette » dinsdag 23 augustus 2011, 11:05

Gardensafari schreef: En bij veel Nederlanders is die gewenning omgeslagen in verslaving.
Nederlanders kunnen drop aan met kilo's tegelijk.
Mijn Rob is ook verslaafd aan drop. Hij heeft het er best moeilijk mee omdat hij zijn nierproblemen ziet verslechteren na een drop orgie. En 1 of een paar werkt zo moeilijk bij verslaving. :cry:

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Scheepsknopen en zoethoudertjes

#6 Bericht door prajak » dinsdag 23 augustus 2011, 11:12

Daarom koop ik geen griotten. Die gaan niet per 2, niet per 4 maar per hand naar binnen !

Gebruikersavatar
serpay
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2399
Lid geworden op: zaterdag 25 maart 2006, 19:19
Locatie: kleve en soms nang-rong

Re: Scheepsknopen en zoethoudertjes

#7 Bericht door serpay » dinsdag 23 augustus 2011, 19:11

[quote="elst99"]Leuke verhalen, van allebei!
Wij hebben dan ook een droppot in ons appartement, je kunt hem rustig laten staan er is geen Thai die er naar omkijkt, laat staan er een wil proberen. :cry:
laat mijn vrouw maar niet komen dan is de pot zo leeg.
deze keer 2 kilo megenomen en heeft het eind van de vakantie niet gered. :asian22: :asian22:
Alfisti rebeli

Gebruikersavatar
joepattaya
Expat
Expat
Berichten: 4115
Lid geworden op: vrijdag 27 april 2007, 04:39
Locatie: Sofia - Bulgarije

Re: Scheepsknopen en zoethoudertjes

#8 Bericht door joepattaya » woensdag 24 augustus 2011, 02:36

Jeanette schreef:
Gardensafari schreef: En bij veel Nederlanders is die gewenning omgeslagen in verslaving.
Nederlanders kunnen drop aan met kilo's tegelijk.
Mijn Rob is ook verslaafd aan drop. Hij heeft het er best moeilijk mee omdat hij zijn nierproblemen ziet verslechteren na een drop orgie. En 1 of een paar werkt zo moeilijk bij verslaving. :cry:
Als een nierprobleem verslechterd, dan is dat toch goed? :happyno:

Om heel eerlijk te zijn heb ik al jaren geen drop meer gegeten. Heb het ook niet gemist, tot aan het begin van deze topic dan. Maar zo zijn er zoveel dingen die ik hier niet heb (of niet zoek), ook niet mis, totdat ik er aan ga denken......lees poffertjes, verse spruitjes, gerookte paling, bapi pangang van de afhaalchinees in Acht.........

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Scheepsknopen en zoethoudertjes

#9 Bericht door dutch » woensdag 24 augustus 2011, 05:25

Ik heb altijd venco pondspakken gemengde drop in huis.
Evenals winegums-muntdrop-engelse drop-spekulaas en in het seizoen taai taai-pepernoten-kruidnoten-gevulde muizen etc
Eet ik er veel van? Neen en meestal verloot ik tegen de ouderdomsdatum e.e.a. onder de hier in de buurt wonende Nederlanders(en een enkele Belg).
Alleen het feit dat ik het tot mijn beschikking heb doet me al zeer veel genoegen.Voer voor psychologen,zullen we maar zeggen. :crazy: :crazy:
Ik bestel 3-4 keer per jaar een 10 kg pakket waarvan ook sambal en Fries roggebrood en oude wijvenkoek,deel uit maken.
Ik durf te zeggen dat ik grootmoedig deel met mijn landgenoten. :angel: ;)
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Scheepsknopen en zoethoudertjes

#10 Bericht door RuudThai » woensdag 24 augustus 2011, 05:57

Als je medicijnen slikt tegen hoge bloeddruk is het onverstandig om teveel drop te eten. Het schijnt dat er in zoete drop bijna net zoveel zout zit als in zoute drop, heb ik eens een keertje ergens gelezen. Alleen hebben ze in zoute drop minder zoetmiddel gedaan.
Maar af en toe zondig ik en bestel wat van die drop in Nongkhai waar ze een paar soorten Duitse drop hebben.

Dutch heeft het over allerlei lekkere dingen maar ik bestel het toch niet gezien mijn gewicht..... :giggle:
Fries roggebrood is wel een gemis want datg at ik in Nederland toch wel een paar keer per week. Bij de BigC en de Makro hebben ze vorig jaar een tijdje een paar soorten Duits roggebrood gehad, bijv. Pumpernickel, en dat was een redelijke vervanging. Maar helaas was dat schijnbaar een eenmalige zending: ik zie het al langer dan een half jaar niet meer. :(

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Scheepsknopen en zoethoudertjes

#11 Bericht door dutch » woensdag 24 augustus 2011, 06:19

Ruud,ik doe maanden met mijn voorraadje.
Het is een traktatie,althans dat zou het moeten zijn.
Ik neem eens in de 14 dagen een plakje zwart roggebrood met belegen kaas.
(Gelukkig blijft zwart roggebrood erg lang goed en ook in de diepvries kan het meer dan een jaar lang zonder smaak/kwaliteitsverschil blijven).
Zo blijft het een traktatie.

drop eet ik bij vlagen en ik laat met zeer grote regelmaat e.e.a. in het ziekenhuis controleren waarbij ik al aan mijn dokter heb medegedeeld dat ik niet van plan ben om te dieeten.Liever een paar jaar minder en in bijzondere tevredenheid,dan een paar jaar meer en alleen maar on-smakelijke dingen op je bord!
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Scheepsknopen en zoethoudertjes

#12 Bericht door prajak » woensdag 24 augustus 2011, 06:37

Van een paar droppies vliegt de bloeddruk niet omhoog. Ik eet al zoutarm (geen zout in huis) en wat doet een dropje dan voor kwaad...

Ruud, jij hebt familie in NL en kunt aan drop komen, ook aan goed roggebrood. En anders koop ik het in NK voor je; er is de zwarte en de lichtbruine variant. Kan in de vriezer jaren goed blijven, doch eenmaal blijvend geopend moet het wel op. Wat let je, direct na ontvangst twee plakjes en weer twee etc in folie in te vriezen ?

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Scheepsknopen en zoethoudertjes

#13 Bericht door RuudThai » woensdag 24 augustus 2011, 06:46

prajak schreef:Van een paar droppies vliegt de bloeddruk niet omhoog. Ik eet al zoutarm (geen zout in huis) en wat doet een dropje dan voor kwaad...

Ruud, jij hebt familie in NL en kunt aan drop komen, ook aan goed roggebrood. En anders koop ik het in NK voor je; er is de zwarte en de lichtbruine variant. Kan in de vriezer jaren goed blijven, doch eenmaal blijvend geopend moet het wel op. Wat let je, direct na ontvangst twee plakjes en weer twee etc in folie in te vriezen ?
Van een paar droppies niet nee, maar het probleem bij mij is dat als eenmaal het zakje open is (geldt ook voor repen chocolade :D ) :D alles in 1 keer opmoet, het zgn. "doorvreten" :Whistle: En na zo'n zak drop controleer ik wel eens zelf m'n bloeddruk en dan schrik je... :oops: Maar... som nam na! :giggle:
En misschien bestel ik inderdaad weer eens wat bij je, maar vermoedelijk moet ik volgende maand naar Nederland voor wat zakelijks, dus dan kan ik zelf wat meenemen op de terugweg (mmmm, broodjes haring, paling, kroketten, tompoezen in Nederland en meenemen alle sinterklaaslekkernijen :mrgreen: ).

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Scheepsknopen en zoethoudertjes

#14 Bericht door dutch » woensdag 24 augustus 2011, 07:01

Prajak,
Met een pakketje van 3 kg en dan totaal bijna 60€,heb je jezelf ietsje tekort hedaan.
Ik geloof dat het tarief naar een hogere staffel gaat bij 5 kg.Dan wordt het zo'n 55€ aan post,maar dan kan je tot 9,99 kg opvullen.Boven de 10 wordt het zo'n 99€ porto.
Als ik zo rond de 9,8 kg zit dan vul ik tot het maximum (ons Nederlanders bint zunig) aan met zakjes jus (kan je hier ook niet krijgen),die wegen maar een paar gram!
De tussenstand kan je bekijken in je boodschappenwagentje voor je afsluit.
Overigens koop ik niet bij de Heimweewinkel omdat de keuze TE beperkt is.
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

Jeanette
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 4675
Lid geworden op: maandag 16 november 2009, 13:52
Locatie: Leiderdorp

Re: Scheepsknopen en zoethoudertjes

#15 Bericht door Jeanette » woensdag 24 augustus 2011, 07:22

Voor bakgrage mensen ...... (of met een bakgrage vriendin ;) )

Afbeelding

..... en dan nog zo'n ouderwetse speculaasplank .....

Afbeelding

..... of vormpjes om ....

Afbeelding

...... borstplaat te maken.

Voor de inventieve mens zijn er mogelijkheden genoeg om zelf te iets te maken als importeren moeilijk is.

[|)

Plaats reactie

Terug naar “Emigreren naar Thailand”