goederen belasting vrij invoeren

Post hier al je vragen en opmerkingen voor het emigreren naar Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
tjerk
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 19
Lid geworden op: woensdag 17 oktober 2007, 12:22

goederen belasting vrij invoeren

#1 Bericht door tjerk » donderdag 18 augustus 2011, 14:12

nu heb ik begrepen dat je met een thaise vrouw, haar id en een adres in thailand goederen belasting vrij kunt invoeren
maar tot hoe ver gaat die grens.
ik wil bijvoorbeeld een bakplaat apparaat meenemen om wafels in te bakken zullen ze daar mee akoord gaan in de haven van bangkok.......?

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: goederen belasting vrij invoeren

#2 Bericht door RuudThai » donderdag 18 augustus 2011, 15:04

Destijds bij ons vertrek naar Thailand, ruim 5 jaar geleden, heb ik een 20 voet container met ons hele hebben en houden uit Nederland ingevoerd. De verhuizer was volledig op de hoogte met de Thaise invoerbepalingen en raadde ons aan de verhuisopdracht op naam van mijn vrouw te zetten. Een terugkerende Thai krijgt nl. vrijstelling van het betalen van invoerrechten. Voor enkele artikelen was een uitzondering: je wijnkelder moet je thuis maar opdrinken want daar zat - ik meen - 40 % invoerrechten op. En grote huishoudelijke apparaten worden ook (licht) belast. Plus nog een paar dingen, maar daar heeft zo'n verhuisbedrijf documentatie over.
Wij moesten in elk geval nog een ruime 9000 baht bijbetalen bij de douane, maar daar zat ook wat "tea-money" bij.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: goederen belasting vrij invoeren

#3 Bericht door prajak » donderdag 18 augustus 2011, 15:13

Hoe groot is dat bakplaatapparaat ? Om wafelen te bakken ? Kan dat in een grote koffer ? Dan ziet men het niet eens denk ik. Laat het er uit zien als oud roest en laat jouw vrouw het in haar koffer meeslepen.

Het advies van Ruudthai klopt. Ik denk dat je geen probleem krijgt.

Haven ? Is het ding zo groot dat het met zeepost gaat ? Pak het zo klein mogelijk in, verzeker het niet of voor 50 dollar, laat jouw Thaise adres er op zetten in Thaise tekens en de naam van jouw dame of haar moeder er ook op in Thais. Tien tegen een dat ze het niet opmerken.

En merken ze het wel op dan moet je kiezen. Die ongeveer 39% dokken over de waarde die men daar schat, of met een broker naar de haven gaan (Laem Chabang denk ik, Chonburi, de containerhaven, een loei eind weg van Bangkok.....) en gaan onderhandelen. Dat kost je veel meer.....

Probeer het mee te nemen in het vliegding.

tjerk
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 19
Lid geworden op: woensdag 17 oktober 2007, 12:22

Re: goederen belasting vrij invoeren

#4 Bericht door tjerk » donderdag 18 augustus 2011, 15:21

nee past zeker niet in een koffer, het apparaati s ongeveer 19 kg.......met voetstuk en klep voor open en dicht doen......dus best wel groot,
wellicht kan ik beter kijken of ik daar in thailand het een en ander kan aanschaffen, wellicht goedkoper .
bedankt voor de antwoorden.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: goederen belasting vrij invoeren

#5 Bericht door prajak » donderdag 18 augustus 2011, 15:28

Er is hier een onderwerp over stroopwafelen en speculaas....kijk maar eens en vraag die meneer maar waar hij zijn spullen heeft gekocht.... gebruik de zoekfunktie en zoek stroopwafels.

Fritsie
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 405
Lid geworden op: donderdag 26 april 2007, 21:04
Locatie: Bangkok

Re: goederen belasting vrij invoeren

#6 Bericht door Fritsie » donderdag 18 augustus 2011, 15:37

prajak schreef:Er is hier een onderwerp over stroopwafelen en speculaas....kijk maar eens en vraag die meneer maar waar hij zijn spullen heeft gekocht.... gebruik de zoekfunktie en zoek stroopwafels.
Maar niet naar het recept want dat is het geheim van de chef! :mrgreen: :mrgreen:

Mario08
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 370
Lid geworden op: dinsdag 06 mei 2008, 05:11

Re: goederen belasting vrij invoeren

#7 Bericht door Mario08 » vrijdag 19 augustus 2011, 06:54

Een Thai kan gebruikte (ouder dan een half jaar) huishoudgoederen belastingvrij invoeren, indien men terugkeert naar Thailand na in een ander land gewoond te hebben.
Bovendien moet de verzending binnen een jaar na terugkomst in Thailand aankomen en kan men slechts 1 lucht zending en 1 zee/land zending invoeren.

Gebruikersavatar
Ben
Expat
Expat
Berichten: 6487
Lid geworden op: zondag 01 mei 2005, 15:44
Locatie: Bangkok

Re: goederen belasting vrij invoeren

#8 Bericht door Ben » vrijdag 19 augustus 2011, 08:42

tjerk schreef:nee past zeker niet in een koffer, het apparaati s ongeveer 19 kg.......met voetstuk en klep voor open en dicht doen......dus best wel groot,
wellicht kan ik beter kijken of ik daar in thailand het een en ander kan aanschaffen, wellicht goedkoper .
bedankt voor de antwoorden.
Zijn hier goedkoper, Scheelt de helft .

Mart
Erelid
Erelid
Berichten: 7282
Lid geworden op: dinsdag 16 augustus 2005, 16:46
Locatie: Nong Hang - Kuchinarai - Kalasin

Re: goederen belasting vrij invoeren

#9 Bericht door Mart » vrijdag 19 augustus 2011, 10:30

Lees ook even de berichten van lid Menan

http://www.thailandforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=819353
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

Gebruikersavatar
joepattaya
Expat
Expat
Berichten: 4115
Lid geworden op: vrijdag 27 april 2007, 04:39
Locatie: Sofia - Bulgarije

Re: goederen belasting vrij invoeren

#10 Bericht door joepattaya » vrijdag 19 augustus 2011, 12:22

Afhankelijk van het visum waar je mee naar Thailand kun je zelf ook belasting vrij invoeren.
Alleen de eerder genoemde spiritualien en electronica worden belast.
Een goede transporteur weet raad.

Plaats reactie

Terug naar “Emigreren naar Thailand”